På samma sätt som man säkerställer att folk använder bilbälte.Men hur ska de säkerställa att den som hyr har och nyttjar hjälm?
De flesta är livsfarliga på de där, för sig själva och andra. Antingen beroende på brist på vana, kass attityd eller avsaknad av talang. Kortaste strået drar den som blir rammad för att de befinner sig på för fotgängare avsedd plats.
Framförarna har jag svårare att uppbringa något medlidande med.
Det blir ju polisens sak att bötfälla dom som inte har hjälm. Om polisen prioriterar ner detta så blir det ingen större skillnad mot idag. Med politikerna har agerat.Men hur ska de säkerställa att den som hyr har och nyttjar hjälm?
De flesta är livsfarliga på de där, för sig själva och andra. Antingen beroende på brist på vana, kass attityd eller avsaknad av talang. Kortaste strået drar den som blir rammad för att de befinner sig på för fotgängare avsedd plats.
Framförarna har jag svårare att uppbringa något medlidande med.
Premiärprovade en som enligt ägaren ska göra 80. På gårdsplan med makadam, i mc-utstyrsel. Kändes som den ville ta livet en direkt. Mest oberäkneliga jag kört sen mosters Vespa, lebensgefährlich!! Inga yviga övningar med åkbrädan... Rappt tillbaka till den inbillade tryggheten på gubbracern...Har själv en sånn där dödsmaskin med topphastighet på 20 km/t jag brukar köra runt på, de flesta skulle kört ihjäl sig direkt om de provade. Jag använder hjälm så att jag inte behöver oroa mig för att köra in i andra.
De får ha högre effekt än 250w men inte ha högre toppfart än 20 km/h för att räknas som cykel.De flesta kör väl med över 250 w och då ska de försäkras .Men ingen gör det
Det finns redan framtaget:Och vajerräcken! Tillverkarna har redan färdiga lösningar anpassade till fotgängare som skulle kunna börja implementeras. Återstår bara en viss justering av designen så att fotgängaren med säkerhet avlider vid kontakt med vajern.
Ca 1500 dör och 77 000 behöver sjukhusvård (dvs inskriven) av fallolyckor, varje år. I trafiken är det ca 315 döda och 2861 skadade, i snitt sen 2005. Dvs 5 respektive 27 gånger färre i trafiken än i "vanliga" olyckor, såna som det inte står i tidningen om.Det är väll riktigt. Det skadas ju många allvarligt i promenad fart betydligt fler än som kör sporthoj o ändå måste man ha hjälm på sporthoj.
Fast om man räknar in trafikarbetet i det hela så blir det ju ett annat läge. Elsparkcyklar går ju inga längre sträckor direkt, och dom är betydligt färre än vanliga cyklar. Så utslaget per kilometer så gissar jag att elsparkcyklarna är kraftigt överrepresenterade.De får ha högre effekt än 250w men inte ha högre toppfart än 20 km/h för att räknas som cykel.
Mellan 2010 och 2020 var det cirka 4000 rapporterade olyckor med vanlig cykel per år. 2020 var olyckor med trampcyklar nere på 2618 medans det var 798 olyckor på elsparkcyklar. Totalt antal olyckor om man räknar med både vanliga trampcyklar och elsparkcyklar blir då 3416 som är lägre än vad normalt bara olyckor med vanliga cyklar står för. Om man skal vara helt på det trygga borde det även bli hjälmtvång på vanlig cykel? Kanske borde även MC förbjudas då de är mycket osäkrare än bilar? Personligen tycker jag hellre att de skulle förbjuda uthyrning i tider när fulla folk ska hem från krogen och har dåligt omdöme. Ännu bättre vore nog att förbjuda alkohol, då skulle olycksstatistiken stupa inom de flesta områden.
Tycker generellt att vi ska undvika att lägga in massa förbud eller påtvingande krav om det verkligen inte är helt uppenbart att det behövs.
Mycket möjligt men står så här på transportstyrelsen (En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en motorstyrka på max 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande: Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar) Men finns kanske kryphål ?De får ha högre effekt än 250w men inte ha högre toppfart än 20 km/h för att räknas som cykel.
Mellan 2010 och 2020 var det cirka 4000 rapporterade olyckor med vanlig cykel per år. 2020 var olyckor med trampcyklar nere på 2618 medans det var 798 olyckor på elsparkcyklar. Totalt antal olyckor om man räknar med både vanliga trampcyklar och elsparkcyklar blir då 3416 som är lägre än vad normalt bara olyckor med vanliga cyklar står för. Om man skal vara helt på det trygga borde det även bli hjälmtvång på vanlig cykel? Kanske borde även MC förbjudas då de är mycket osäkrare än bilar? Personligen tycker jag hellre att de skulle förbjuda uthyrning i tider när fulla folk ska hem från krogen och har dåligt omdöme. Ännu bättre vore nog att förbjuda alkohol, då skulle olycksstatistiken stupa inom de flesta områden.
Tycker generellt att vi ska undvika att lägga in massa förbud eller påtvingande krav om det verkligen inte är helt uppenbart att det behövs.
I see... I Norge får elsparkcyklarna ha högre effekt så länge toppfarten är 20 km/t. Ser ut som det är olika regler för Norge och Sverige, så du har nog rätt.Mycket möjligt men står så här på transportstyrelsen (En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en motorstyrka på max 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande: Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar) Men finns kanske kryphål ?
Jag såg att du hade fått svar om effektgränsen redan.Personligen tycker jag hellre att de skulle förbjuda uthyrning i tider när fulla folk ska hem från krogen och har dåligt omdöme. Ännu bättre vore nog att förbjuda alkohol, då skulle olycksstatistiken stupa inom de flesta områden.
Nokias system bygger på en större mängd datainsamling från en användare som sen jämför om något skiljer sig från normen. Kommer inte funka på tio minuters färd.Jag såg att du hade fått svar om effektgränsen redan.
Problemet med alkohol är skitlätt att lösa, sensorer som känner efter hur fordonet framförs, kör föraren som om han vore full stängs elbrädan av.
Nokia utvecklade en sensor i mobiltelefonerna som kände av hur folk gick, för att på något sätt kunna identifiera att det var ägaren som bar på telefonen.
Dom upptäckte då att dom kunde se skillnader i gångmönstret på människor redan efter en relativt liten mängd alkohol.
Så att identifiera fyllekörning lär nog inte vara något problem
Batteridriven är den ju också. Det blir miljöbrott på den!Nedskräpning ska ju bötfällas nu så bötfäll uthyraren sen får de inkassera från den som hyrt
när kommunen ändå är ute o tömmer sopkorger, så plockar dom upp alla sparkjävlar som ligger o dräller överallt o slänger dom.
när uthyren har blivit av med flera hundra st, så tänker dom nock om.
sen kan man undra va fan det är för idioter som bara slänger ifrån sej sparkjävlen mitt på trottoaren. hjärndöda individer.
hörde en dom frågade på radion om varför han bara slängde sparkjävlen.. svar... det ju inte min
Då måste ju elbilarna glädja dig ännu mera:Jap det värmde mitt hjärta att se
O det ger jobb till dom arbetslösa. What not to like
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |