byt för fan, det ska inte klämma så det blir jobbigt. Ta en storlek större, och sitt med den på huvet en timme i affären, eller en timme hemma i tv-soffan. Det ska gå att ha den på sig så länge som du brukar ha den + 2h. kan du ha den på i en timme utan att hoppa ut genom fönstret så är det rätt. Sen kan det va så att den ger efter och börjar glappa, då kan det bli jobbigt på andra hållet - men då har du anledning att byta hjälm igen. Man vet aldrig i förväg hur mycket en hjälg ger sig.Lånar tråden lite.
Köpte en HJC Jorge Lorenzo replica hjälm idag (öppet köp). Har en Shoei XR-1100 sen innan i storlek M. I affären mätte dem huvudet och det visar sig att jag har 56cm runt om dvs ligger mellan storlek S och M i HJC storlek. S går från 55-56 och M 57-58. Hjälmen sitter bra, men den klämmer ganska mycket. Efter 30 min så känns det nästan lite jobbigt, mest på pannan. Det var ett bra tag sen jag köpte en helt ny hjälm så kommer inte riktigt ihåg.. ska det va såhär, kommer den att ge med sig lite eller ska jag köpa en storlek M istället?
Last edited: