Hjälmtips?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Lånar tråden lite.

Köpte en HJC Jorge Lorenzo replica hjälm idag (öppet köp). Har en Shoei XR-1100 sen innan i storlek M. I affären mätte dem huvudet och det visar sig att jag har 56cm runt om dvs ligger mellan storlek S och M i HJC storlek. S går från 55-56 och M 57-58. Hjälmen sitter bra, men den klämmer ganska mycket. Efter 30 min så känns det nästan lite jobbigt, mest på pannan. Det var ett bra tag sen jag köpte en helt ny hjälm så kommer inte riktigt ihåg.. ska det va såhär, kommer den att ge med sig lite eller ska jag köpa en storlek M istället?
byt för fan, det ska inte klämma så det blir jobbigt. Ta en storlek större, och sitt med den på huvet en timme i affären, eller en timme hemma i tv-soffan. Det ska gå att ha den på sig så länge som du brukar ha den + 2h. kan du ha den på i en timme utan att hoppa ut genom fönstret så är det rätt. Sen kan det va så att den ger efter och börjar glappa, då kan det bli jobbigt på andra hållet - men då har du anledning att byta hjälm igen. Man vet aldrig i förväg hur mycket en hjälg ger sig.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har för mig att den ska hellre trycka lite än att den sitter slappt i början. Provade storlek M i samma modell fast med annat motiv på. Den var nästan för bekväm. Men jag vet i tusan.. får se.
Det e helt rätt. Det ska sitta tajt, men får du tryckpunkter - typ i pannan, och det blir jobbigt efter en stund, så ska du antingen ha större, eller en annan modell. Köpte en Arai Condor som satt som gjuten. Tajt, men gick runt med den på huvet i affären och provade lite andra grejer. Det kändes inte jobbigt efter 20 min så jag tog hem den. Använder den fortfarande efter 5 år, och den e lite av en favorit. Första hjälmen köpte jag på ebay - mätte huvet, stämde av mot Arais storlekslista, fick hem den, och efter nån månad så kände jag hur den hade blivit slapp och glappar
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Öppningsbara hjälmar är klart bra men mycket beroende vilket material de är uppbyggda av.Hade för några år sedan en Biltema öppningsbar hjälm som var väldigt skön på huvudet samt tyst.Nackdelen var däremot att den var tung som bly jämfört med andra komposithjälmar.Men det finns ju även dyrare öppningsbara komposithjälmar som säkert är mycket bättre än många integralhjälmar sett ur ren bekvämlighet.

Kör numera bla med deras intergralhjälm som enligt mig är väldigt lätt samt bekväm men inte vidare tyst.Men det är ju klart, skiter man fram pengar så kan man säkert köpa bättre men flerdubbelt dyrare hjälmar

25hlp49.jpg
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Säljaren va rätt rolig.. om du vill slänga hjälmen åt helvettet efter 30 min så är nog hjälmen för liten.. så vet i fan va jag ska göra.. efter 30 min känns det bara skönt att ta av sig hjälmen.. men jag får väl prova här under kvällen.. se hur länge jag pallar sitta i den innan jag säger som säljaren.

Men HJC passar mer de som har "oval" formad huvud till skillad från Shoei.. därför jag bytte till HJC. Nu får vi bara se om den vill ge med sig lite.

Köpte ny kruka i vintras. http://www.smxsports.se/se/nexx/82-nexx-xr1r-v1-carbon-mc-hjalm-vit-svart.html

Sitter som ett skruvstäd och tappar nästan öronen när den skall på men det gör inte ont eller är obekvämt när jag har den på och känner ingen dirkt "lättnad" när jag tar av mig den. Däremot klämmer den ihop kinderna så pass att jag får bita till ordentligt för att stänga käften och så vill jag ha det men på huvudet sitter den perfekt.

Kolla lite olika modeller säger jag, klämmer det så i pannan tror jag att den antingen är för liten men kanske mest troligt fel modell.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Nr 1 är att den skall sitta bra och känns "jämn", dvs att den inte trycker någonstans.

Nr 2 så hävdar jag att Du visst får vad Du betalar för. Jag vurpade på bana 1'e maj i ca 200 km/h och landade på axel/huvud varefter jag rullade runt ett antal varv. Det resulterade i ett nyckelben i fyra delar och ömma knän efter att knäpuckarna slagit emot sidan av knäna. De gjorde en datortomografi och resten av kroppen var OK. Hjälmen, en Arai Chaser, var rejält repig runt om och visiret samt kåporna som döljer visirfästet rök av men hel i skalet. Veckan efter var jag stel i nackmusklerna vilket enligt läkaren var naturligt efter en "sådan omgång". Jag har inte haft det minsta ont i huvudet vilket jag hört att andra fått efter vurpa. Därför blev det en självklarhet för mig med en ny Arai, nu den nya Quantum ST. Att den kostar 7.000 SEK är en självklarhet. Vilken kroppsdel vill Du helst ha oskadad?

2014-05-31 15.55.51.jpg2014-05-31 15.55.57.jpg

Tips, läs på om de olika tillverkarnas idéer kring sina konstruktioner. Arai talar om sin rundhet vilket jag köper. Om en hjälm har en oregelbunden form finns det en risk att Du vid något av tillfällena hjälmen slår i backen under vurpa träffar en fast del som sticker ut mer. Du får då ett moment som vrider huvudet och risken är då att det är åt "fel" håll. Det vill ingen vara med om.

Även om inte Din tråd gäller det så vill jag passa på att nämna en sak. Jag är tacksam över mitt ryggskydd med bröstplatta. Jag fick ett stort blåmärke från nyckelbenet och ner på bröstet som slutade med en skarp kant där bröstplattan började. Värt att tänka på. Tidigare har jag fått höra att det inte behövs så mycket skydd om man inte kör på bana. Eftersom det finns mer att slå sig på ute i trafiken än på en bana köper jag inte det. Efter att ha kört MX i ett antal år som yngre visste jag hur ont det kan göra när man ramlar och gick efter det nära jag köpte utrustning. Skit exempelvis i den "fräcka" ljuddämparen som ofta är olaglig och satsa på bra personlig utrustning.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Orkar inte läsa alla svar.Men jag håller med Alla :) Ta en större!! Cross hjälmar brukar man köpa som sitter jävligt Tight, men dom kommer alla gånger sätta sig rätt tillslut. Hade samma problem som du med en Schubert sr1, Satt som en idiot i två dagar o vela (Den satt Tight!) (S) Bytte mot en (M) var det bästa jag gjort. Jag tycker Hjälmar skall sitta som ett Smäck direkt visst ska dom sitta hårt men Ont :va Nää....
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Grattis, du har blivit lurad.

Jag frontalkrockade med en SUV efter att ha lowsidat hojen i en kurva i ~60-70kmh med en Nolan n85 för 2500 pix. Fick fler kroppsskador än dig men huvudet "överlevde".
Konstigt, hjälmen var ju inte så dyr, min hjärna ska väl vara mos?
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Grattis, du har blivit lurad.

Jag frontalkrockade med en SUV efter att ha lowsidat hojen i en kurva i ~60-70kmh med en Nolan n85 för 2500 pix. Fick fler kroppsskador än dig men huvudet "överlevde".
Konstigt, hjälmen var ju inte så dyr, min hjärna ska väl vara mos?

Min Caberg V2R fick 5 stjärnor i SHARPS test. Kostar ca 1800
Min Schuberth SR1 fick 4 stjärnor och kostar runt 5000

Säkerheten är viktig men den är inte allt. SR1 är fullständigt överlägsen på allt annat och jag betalade gärna dom pengarna för en kvalitetshjälm
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Min HJC RPHA-10 Jorge Lorenzo replica i storlek S börjar sitta bättre och bättre faktiskt redan efter en dag. Nu när jag tar på mig min Shoei hjälm som är i storlek M så känns den galet för stor. Visserligen börjar den bli rätt sliten, men ändå. Provade storlek M i butiken idag igen och den känns nästan för bekväm faktiskt. Med tanke på att hjälmen töjer sig lite efter hand så känns det som att storlek M är snart för stor.

Jag ligger som sagt mellan två storlekar, men S känns tryggare då den verkligen sitter runt hela huvudet. M känns skönt att ta på sig, men kanske lite väl skönt för att vara säker. Fick många rekommendationer om att köpa S istället för M om det inte gör så ont att man inte kan ha den.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Min Caberg V2R fick 5 stjärnor i SHARPS test. Kostar ca 1800
Min Schuberth SR1 fick 4 stjärnor och kostar runt 5000

Säkerheten är viktig men den är inte allt. SR1 är fullständigt överlägsen på allt annat och jag betalade gärna dom pengarna för en kvalitetshjälm

Fast nu diskuterades inte inredningskvalite, ventilation eller plast utan att en dyr hjälm är säkrare än en billigare.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Grattis, du har blivit lurad.

Jag frontalkrockade med en SUV efter att ha lowsidat hojen i en kurva i ~60-70kmh med en Nolan n85 för 2500 pix. Fick fler kroppsskador än dig men huvudet "överlevde".
Konstigt, hjälmen var ju inte så dyr, min hjärna ska väl vara mos?

Hur vet du att hjärnan inte blev mos ? helt eller delvis ??

Viktigast med en hjälm är passformen.
En dyr hjälm som sitter dåligt är sämre än en billig som sitter bra.....
Dyrare hjälmar är oftast av bättre kvalitet, bättre finish, bättre komfort, tystare osv.
Priset ökningen står dock inte i proportion till kvalitetsökningen. Det handlar om marknadsprissättning....

Slutsats: skit i priset köp en hjälm som passar ( prova först, titta på priset sen)
 

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia Shiver-11
har också Caberg V2r köpte sista ex i butik för 999:- :tummenupp
Skön hjälm verkligen, kanske lite brus i höga farter men då kör jag nakenhoj också...
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Grattis, du har blivit lurad.

Jag frontalkrockade med en SUV efter att ha lowsidat hojen i en kurva i ~60-70kmh med en Nolan n85 för 2500 pix. Fick fler kroppsskador än dig men huvudet "överlevde".
Konstigt, hjälmen var ju inte så dyr, min hjärna ska väl vara mos?

Varje vurpa är unik och jag kan inte svara på hur Du föll/flög/landade/rullade. Det jag råkade ut för som jag också sett delar av på film gör att jag har mina åsikter och Du är fri att ha Dina. Jag menar bara att risken att det blir fel ökar om man väljer något där de inte kan visa på hur de tänkt vid sin utveckling. De tester man gör enligt standarderna berör inte den del av verkligheten när man tumlar runt på backen från, som i mitt fall, 200 km/h ner till 0. Det blir ett antal varv där hjälmen får smällar från flera håll. Rundheten som Arai propagerar för känns då fullt logisk. För att överdriva men illustrera tanken, vem vill hellre rulla runt med en hjälm som ser ut som en amerikansk fotboll? Om den för ett "stoppstuds" när kroppen som väger så många gånger mer fortsätter att rulla är risken mycket stor att det händer otrevliga saker med nacken som kan göra vederbörande till en grönsak. Vad är prislappen på att i alla fall försöka undvika det?

Min gamla hjälm finns för beskådan hos Handelsboden i Göteborg. En filmsnutt som visar lite där jag tumlar runt på Mantorp och hojen glider upp och ner bredvid finns på Youtube. Killen som har kameran körde jag om i Parisen så han kom ut strax efter mig på långa rakan. Han slår av tidigare än jag gjorde: http://www.youtube.com/watch?v=68gEyIK32_I


Vill man ha ett svar att det är lika säkert att köpa billigt så tror jag att man lurar sig själv.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Varje vurpa är unik och jag kan inte svara på hur Du föll/flög/landade/rullade. Det jag råkade ut för som jag också sett delar av på film gör att jag har mina åsikter och Du är fri att ha Dina. Jag menar bara att risken att det blir fel ökar om man väljer något där de inte kan visa på hur de tänkt vid sin utveckling. De tester man gör enligt standarderna berör inte den del av verkligheten när man tumlar runt på backen från, som i mitt fall, 200 km/h ner till 0. Det blir ett antal varv där hjälmen får smällar från flera håll. Rundheten som Arai propagerar för känns då fullt logisk. För att överdriva men illustrera tanken, vem vill hellre rulla runt med en hjälm som ser ut som en amerikansk fotboll? Om den för ett "stoppstuds" när kroppen som väger så många gånger mer fortsätter att rulla är risken mycket stor att det händer otrevliga saker med nacken som kan göra vederbörande till en grönsak. Vad är prislappen på att i alla fall försöka undvika det?

Min gamla hjälm finns för beskådan hos Handelsboden i Göteborg. En filmsnutt som visar lite där jag tumlar runt på Mantorp och hojen glider upp och ner bredvid finns på Youtube. Killen som har kameran körde jag om i Parisen så han kom ut strax efter mig på långa rakan. Han slår av tidigare än jag gjorde: http://www.youtube.com/watch?v=68gEyIK32_I


Vill man ha ett svar att det är lika säkert att köpa billigt så tror jag att man lurar sig själv.

Jag har aldrig sett en integralhjälm som ser ut som en amerikansk fotboll. De flesta är mer eller mindre ganska runda.

Du köper vad du vill men tro inte att en hjälm för 7000 är bättre att krocka med jämte en billigare.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Läs istället, för att ge ett korkat svar? Jag skrev inte "Man får vad man betalar för" vissa hjälmar kostar 6tkr och är värdelösa.

vad baserar du det på?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Därför blev det en självklarhet för mig med en ny Arai

Jag kan bara hålla med. Jag har inte slagit mig gul och blå, men jag har fått hela deras designfilosofi förklarad för mig och jag vet därför att deras konstruktion är baserad på utlåtanden från ett stort antal läkare och på obduktioner av ett antal motorcyklister som tyvärr förolyckats. Det kan finnas andra hjälmmärken som sysslar med samma sak, men det vet jag inget om i dagens läge. Arai är dessutom ett av mycket få hjälmmärken som har fungerande ventilation i ett stort antal situationer (fråga gärna Lorenzo och Spies vad de tycker om ventilation...). Därför äger jag just nu bara Arai-hjälmar, för motorcykel såväl som snöskoter.

Jag tänker inte tvinga på min åsikt på någon annan, men jag kommenterar gärna åsikter som "du har blivit lurad" som ytterst dåligt pålästa.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top