Hjälmtjuv filmad

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Sorry, det blir lätt så när man reser sig upp från knogarna och övergår till upprätt gående... :tummenupp
Hur kommer det sig att Efterlyst kan lägga ut övervakningsbilder på kända och okända gärningsmän?

Sen tycker jag att det är helt rätt att ignorera en lag (om det är olagligt att lägga ut bilder på tjuvar) som skyddar brottslingar. Civilkurage?
 

Dominator-Rocks

Guest
Ha Ha ! Jävla apfula brillor han hade :mad:

Se till att killen får äta grus! Hur svårt kan de vara att samla ihop ett gäng bikers å plinga på!??

Om jag hade liknande bevis så skulle jag säkerligen kunna dra ihop 20 knuttar på en halvtimma.... (Och då åker jag oftast själv i vanliga fall :D )
 

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Mmm
Hoj
Aha
Va lite försiktig sånna personer kan anmäla dig o vinna då staten tycker synd om dem.
 

jonkster

Fetto MC is da shit.
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Falun
Hoj
CF Moto 650NK. Suzuki M800. Exxo Bullet 150,
Äh. Sluta larva er. Ta reda på vem fåntratten på bilderna är, det kan inte vara så svårt. Åk sedan hem till honom, sno tillbaka hjälmen och ge honom en fet pungspark eller tre. :huvet
 

Freedom

Guest
Och varför får man inte lägga ut namn på förövaren på detta forum? :confused:
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Så om SH's server ligger utanför sverige...
Undrar om folk som biter så hårt i kudden kan gå upprätt :tungan
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har med PUL att göra, inte vilket land. För att kringgå PUL måste det antingen vara ett konstnärligt verk (?!) eller en journalistisk tidsskrift. En hemsida kan vara en journalistisk tidsskrift om den är korrekt registrerad (kostar ca. 1100:- om året) och tillför "något journalistisk värde" vilket ungefär innebäratt det måste finnas åtminstonde en läsare som anser att det som publiceras är intressant att läsa.

Då sporthoj och de flesta forum inte faller under någon av ovanstående kategori är det olagligt enligt PUl.

personligen tycker jag att det är helt rätt. Ett litet samtal om hur det ligger till (från anonymt nummer) samt att hjälmen önskas tillbaka med 500:- i för att glömma det hela löser förvånansvärt ofta dylika problem utan vare sig handgemäng eller poliser.

För övrigt är det väldigt tveksamt huruvida macken rent juridikst får lämna ut bilderna till dig. Återigen så enligt PUL bör liknande övervakning endast kunna begäras ut av polisen och/eller åklagare.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
helt rätt! jag ahde gjort samma sak om det hade hänt mig, iof får någon gärna skäla min hjälm, den var billig och är vurpad. Någon som känner får det här nere i skåne så skicka ett PM så jag bli av med s´kiten.

Hoppas det fixar sig. synd att vi ahr hjälmlag i sverige i sånna fall.
 

thepope

Med lem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F3

För övrigt är det väldigt tveksamt huruvida macken rent juridikst får lämna ut bilderna till dig. Återigen så enligt PUL bör liknande övervakning endast kunna begäras ut av polisen och/eller åklagare.

Jag vill poängtera, utan att hänga ut min egen identitet mycket mer än jag redan gjort (jag vill helst undvika att som plåster på såren få mina däck sönderskurna av tjuvarna...), att jag enligt ovanstående inlägg helt lagligt har tillgång till filmerna och rätt att spara dem, delvis eftersom det begåtts ett brott och det då gäller vissa undantag.
Visst, statoil har väl kanske inte rätt att lämna ut filmer till vem som helst även om brott begåtts, men jag har en roll gentemot dem som gör att jag har rätt till filmerna, det är alltså inte så att jag bara är bekant med personalen.

Jag har alltså inte "snott" filmerna, och statoil har rätt att "lämna ut" dem till mig, så det enda tveksamma är att jag har lagt ut bilderna här på forumet.

Med den respons jag fått från alla trevliga SH-members känner jag att det var rätt gjort, och att om nu tjuvarna skulle slippa det hemska straff dom kanske skulle få bara för att jag enligt nån liten paragraf handlat lite fel, så var det ändå klart värt det.

Polisen ringde mig i morse och bad mig skicka en CD med filmerna som komplement till ansökan. De vet varför jag har filmerna, och om jag skulle haft dem utan rätt skulle nog de vara de första att fråga hur jag kom över dem.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Helt rätt häng ut de svinen,,,,,,,,,,,,,,, sen är det bara och tid och åka och hälsa på,,,,,,,,, storstryk ska svida
 

thepope

Med lem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F3

Med den respons jag fått från alla trevliga SH-members känner jag att det var rätt gjort, och att om nu tjuvarna skulle slippa det hemska straff dom kanske skulle få bara för att jag enligt nån liten paragraf handlat lite fel, så var det ändå klart värt det.

Ah, jag kom på att jag glömde nämna alla trevliga medlemmar på zatzy.com som också engagerat sig... :hej
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
citatet raderat av moderator
Ja jävlar, undrar om han är släkt (kanske son?) till snubben med samma namn, Dimitri Borg, som är bror till Veija Borg, finsk-zigenaren som sitter på livstid för ett mord som det påstås att brodern (Dimitri) har utfört.

Borg är väl kanske ett vanligt namn bland romer, men sannolikheten känns ändå rätt stor att två personer med samma namn (Dimitri Borg) och med kriminell bakgrund är besläktade. Najs släkt!

http://www.cfje.dk/cfje/Uddbase.nsf/ID/UB04895638
 
Last edited by a moderator:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Hm, har haft lite problem att hitta info om hur man ska göra detta.
Tips, någon?
Som jag har förstått det så gör man det hos polisen, vore jag dig skulle jag ringa Stockholmspolisens centrala växel och fråga vart man skall vända sig. Eftersom passunderlagen är offentlig handling så kan du vara anonym när du beställer.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Roligt att få se lite bilder osv i tråden, men du borde hämnats på egen hand istället.
Kan sätta min ena pungkula på att det inte kommer hända ett piss med din anmälan.
Om du inte är typen som känner för att göra en fyskisk konfrontation med killen så kan du ju göra en "sneak-attack" och elda upp hans bil (3 dagar efter att du har ringt och sagt upp hans försäkring):D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top