Hjälmtvång avskaffas i Pennsylvania, USA

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Läste det här ur Los Angeles Times i USA (8 juli 2003):

Motorcycle Helmets Will No Longer Be Required

Gov. Ed Rendell has signed a bill to repeal a state law requiring motorcyclists to wear helmets.

Under the law, which takes effect Sept.4, helmets will be mandatory for bikers with less than two years' riding experience, but the waiting period will be waived for anyone who completes a motorcycle-safety course.

--
Rätt fantastiskt.. hur man motiverar att man TAR BORT en hjälmtvångslag förstår jag inte. :confused:

Peace!
RuffRyder

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
RuffRyder skrev:
Läste det här ur Los Angeles Times i USA (8 juli 2003):

Motorcycle Helmets Will No Longer Be Required

Gov. Ed Rendell has signed a bill to repeal a state law requiring motorcyclists to wear helmets.

Under the law, which takes effect Sept.4, helmets will be mandatory for bikers with less than two years' riding experience, but the waiting period will be waived for anyone who completes a motorcycle-safety course.

--
Rätt fantastiskt.. hur man motiverar att man TAR BORT en hjälmtvångslag förstår jag inte. :confused:

Peace!
RuffRyder

Ja visst är det. Jag bodde i Connecticut i fyra år. Jag körde nästan aldrig med hjälm. Deremot var det lag på skydsglasögon. Stenhårt dessutom. Mina brillor var modell Bigles, men väldigt repiga. Jag plockade bort glasen o körde med ramarna endast. Men blev stoppad och fick dryga böter :D Flyttade sedan 2 mil norrut, som råkade ligga i grannstaten. Där var man tvungen att ha hjälm. Jag tror det är 50/50 eller så.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Sp00ky..Jag skulle nog köra med hjälm ändå :fakta Klota och få en smäll på ägget...ajaj :(

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
SimmPsi skrev:
Sp00ky..Jag skulle nog köra med hjälm ändå :fakta Klota och få en smäll på ägget...ajaj :(

Javist. Spooky värre. Och inte fan kan man försvara att köra utan hjälm. Då visar man ju bara att man inte har något att skydda. Så då sätter jag igång :D Sporthoj/körning är det inte o tänka på. Kvaliteten på vägar i USA går inte att jämföra med våra tvättbrädor med rullsingel. Trafiken är lugn relaxed o sävlig. Bara tråkig weekend warior tåring i 90 på fina vägar. Sen vänjer man sig.

/h

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
håkanolsson skrev:
Javist. Spooky värre. Och inte fan kan man försvara att köra utan hjälm. Då visar man ju bara att man inte har något att skydda. Så då sätter jag igång :D Sporthoj/körning är det inte o tänka på. Kvaliteten på vägar i USA går inte att jämföra med våra tvättbrädor med rullsingel. Trafiken är lugn relaxed o sävlig. Bara tråkig weekend warior tåring i 90 på fina vägar. Sen vänjer man sig.

/h

När jag bodde i San Francisco så tyckte jag definitivt inte att trafiken var lugn,relaxed o sävlig iaf ;)

NordhNet

05´s första fortkörare? Japp
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
RuffRyder skrev:

Peace!
RuffRyder

Ett billigt sätt att minska överbefolkningen? :D

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Det finns folk som får åka UTAN hjälm i Sverige.

TSVFS 1987:10
Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm...

3.5 Skyddshjälm behöver inte användas av den som är medlem av The Sikh Community...

:skrämd

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
känns inte som att det är lagen som får en att använda hjälm? sjukt land USA

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Det finns folk som får åka UTAN hjälm i Sverige.

Jason skrev:
TSVFS 1987:10
Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm...

3.5 Skyddshjälm behöver inte användas av den som är medlem av The Sikh Community...

:skrämd

VA! Otroligt att det ens är nämnt i lagen ;)

Konsekvensen av detta borde vara att sikher måste istället bära "turbanen" eller vad den kallas ;)

Peace!
RuffRyder

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nova skrev:
När jag bodde i San Francisco så tyckte jag definitivt inte att trafiken var lugn,relaxed o sävlig iaf ;)

Undrar också om håkanolsson är irionisk.. för i southern cali (L.A. till San Diego där jag var nyligen) har vägarna mycket sämre skick än sveriges, för att inte tala om trafiken som inte är lika vild som i södra europa (grekland, italien) men får stockholmstrafiken att framstå som lågtrafikerad med lugn tempo.
Deras "räfflade" motorvägar (som är gjorda av betong) är nog inte så sköna att köra hoj på... eller vad säger du Swedie? ;)

Peace!
RuffRyder
--
edit: stafvel

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
OCH!?!?!?

Det är väl inte lagen som gör att ni tar på er hjälmen när ni ska någonstans??? ..är det det så kan ni inte vara lyckliga :eek:

..i USA är ju inte sjukvården fri så där får man själv stå för sina skador och alltså blir inte fler drabbade!

:tummenupp

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
RuffRyder skrev:
Undrar också om håkanolsson är irionisk.. för i southern cali (L.A. till San Diego där jag var nyligen) har vägarna mycket sämre skick än sveriges, för att inte tala om trafiken som inte är lika vild som i södra europa (grekland, italien) men får stockholmstrafiken att framstå som lågtrafikerad med lugn tempo.
Deras "räfflade" motorvägar (som är gjorda av betong) är nog inte så sköna att köra hoj på... eller vad säger du Swedie? ;)

Peace!
RuffRyder
--
edit: stafvel

Nä, jag var inte ironisk för en gång skull. Men jag håller med till viss del. Kanske freeways o extremt trafikerade vägar kan vara sämre. Jag har sätt mardrömmar i NY och i Stockholm. Men, landsvägar i allmänhet, och utanför storstäderna är av helt annan klass. Vi kör ju i o f s med dubbdäck här. Det blir ett helt annat slitage skulle jag gissa.

En annan just grej är velodromavfarterna i LA. Ordentligt doserade faktisk. I Sverige är kurvorna också doserade - tyvärr åt fel håll.

/h

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Argumentetet att om man är så dum att man inte använder hjälm kan man lika gärna ta konsekvenserna, kan jag förstå. Jag kan däremot inte överhuvudtaget förstå er som skriver att det inte är någon fara att köra utan hjälm. Det spelar ingen roll hur vägen ser ut. Det finns fortfarande rattfyllerister, djur och dessutom kan det bli fel på hojen. Slår man i huvudet dör man eller blir en grönsak. Och vad är fördelen med att inte använda hjälm? Finns det någon?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag tycker att man skall införa hjälmtvång för (pedal)cyklister. OCh det skall vara rediga grejer, inte de där cellplastgrejerna en del kör med idag. Fatta hur många liv man sparar varje år med en sådan lag.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Macho Woman skrev:
Argumentetet att om man är så dum att man inte använder hjälm kan man lika gärna ta konsekvenserna, kan jag förstå. Jag kan däremot inte överhuvudtaget förstå er som skriver att det inte är någon fara att köra utan hjälm. Det spelar ingen roll hur vägen ser ut. Det finns fortfarande rattfyllerister, djur och dessutom kan det bli fel på hojen. Slår man i huvudet dör man eller blir en grönsak. Och vad är fördelen med att inte använda hjälm? Finns det någon?

Jag tror inte någon har skrivit/tycker att det inte är någon fara att köra utan hjälm.

Fördelen med att inte köra med hjälm är att det är skönt. (Inte när man vurpar dock)

/h

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Hjälmlagen kan tas bort, eftersom i stort sett alla använde hjälm ändå, innan den tillkom. Det kan inte vara många procents skillnad.
Däremot borde lag på skyddskläder eller åtminstone handskar och stövlar införas.
I Stockholm ser man allför många "nakna", antar att det är ungeför lika överallt.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
håkanolsson skrev:

Fördelen med att inte köra med hjälm är att det är skönt. (Inte när man vurpar dock)

/h

Skönt? Det är säkert skönt att knulla sexåringar från Taiwan också, men det betyder inte att det är en bra idé.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha