Hjälmtvång? Nej tack.

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Men hur många skulle köra utan hjälm om det inte var ett krav?

Själv skulle jag inte lägga hjälmen på hyllan för det, möjligen strunta i hjälm när jag meckar och tar en liten testrunda runt kvarteret men annars hjälm på. Tycker det faktiskt är ganska bekvämt...

Som boende i Stockholm ser jag hur attityden kring cykelhjälm har förändrats, nästan alla cykelpendlare har idag hjälm trotts att det inte är något krav. Troligen skulle en liberalisering kring mc-hjälm medföra att lite glidare skulle få föna håret gratis, sporthojare skulle nog ändå sätta på sig krukan förutom en liten klick som bränner rödljus i stan och leker på bulten med coola tröjor och matchande solbrillor...

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Staten är knappast folket. Vi har ingen direktdemokrati. Staten är regeringen och riksdagen, more it less.
Ja, jag håller med om att TS är fel ute. Problemet är att i denna tråd diskuteras inte riktigt det som han är ute efter.

I vilket land i världen finns det en direktdemokrati:confused: skulle vara roligt att veta bara :rolleyes:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skulle välkomna en hjälmlag vid såväl skidåkning, cykling, klättring och allehanda sporter. Skulle spara mycket lidande.

Först och främst. Det här känns som en riktig trolltråd.

Man har redan infört lagkrav i några länder att ungdomar ska använda hjälm vid t ex utförsåkning. Man tittar säkert på att införa det även för vuxna. Inte minst efter ett par uppmärksammade olycksfall under senare år. Tänker bl a på skådespelaren Natascha Rickardson. Michael Schumacher hade visserligen hjälm vid sin olycka. Tänker inte ge mig in i några diskussioner om vad som hade hänt om han inte hade burit hjälm med tanke på hans tillstånd idag (det som framkommit). Den diskussionen leder onekligen inte i rätt riktning i en tråd som denna. Michel Schumachers olycka fick i alla fall mig att köpa en skidhjälm.

Bevittnade en live olycka i tät trafik i Bankok där en person spräckte skallen mot en trottoarkant så att blodet rann längst gatan. Personen hade inte hjälm. Hans liv slutade där och då.

Så länge samhället/försäkringsbolag står för sjukvårdskostnader rehabilitering för man anpassa sig till de krav som ställs på en precis som andra påpekat tidigare i tråden mer utförligt. Att jämföra med annan lagstiftning i T ex USA är inte rättvis. De har ett helt annat sjukvårds och försäkringssystem än vi har som är mer anpassat efter individen istället för kollektivet.

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Med tanke på allt man nickat medan man varit ute och åkt fattar jag inte varför man skulle vilja åka utan. Ett stenskott i pannan klarar jag mig utan... Anhängare tilll antihjälmlagar brukar ju inte bli så många och medelåldern brukar också hållas låg helt naturligt.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
I vilket land i världen finns det en direktdemokrati:confused: skulle vara roligt att veta bara :rolleyes:

Är det en helt irrelevant fråga från din sida eller ett svar på det jag skrev? Är det det senare så spelar det ingen som helst roll huruvida andra länder har det eller ej. Faktum kvarstår att staten inte är folket.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är det en helt irrelevant fråga från din sida eller ett svar på det jag skrev? Är det det senare så spelar det ingen som helst roll huruvida andra länder har det eller ej. Faktum kvarstår att staten inte är folket.[/QUOTE

Vad är staten enl din definition? Diktatur Demokrati?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Intressant att så många tar upp kostnaden som ett problem. Hade det handlat om att förbjuda motorcyklar hade det blivit ramaskri, varför?
Det är en minoritets eget lilla fritidsintresse som kostar samhället pengar helt i onödan ur ett större samhällsperspektiv. Eller betyder den fria viljan helt plötsligt mera då:rolleyes:

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Träffa en praktikant på jobbet!
Jag kunde inte låta bli att fråga om ett ärr på halsen, tydligen i sin ungdomn åkte hon moppe utan hjälm. Krocka med en vägskrapa och låg 28 dagar i koma!

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
På sätt och vis kan jag hålla med om att vi inte ska ha hjälmtvång för helt seriöst, en hjärna som funkar så dåligt att den inte vill skydda det sköra skal den sitter i, vill vi verkligen föra den DNA:n vidare en generation till?

Naccache

Medlem
Gick med
24 Oct 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Intressant att så många tar upp kostnaden som ett problem. Hade det handlat om att förbjuda motorcyklar hade det blivit ramaskri, varför?
Det är en minoritets eget lilla fritidsintresse som kostar samhället pengar helt i onödan ur ett större samhällsperspektiv. Eller betyder den fria viljan helt plötsligt mera då:rolleyes:

Precis det här jag försöker peka på, det är en gränsdragning. Med exakt samma argument som används mot hjälmfrihet hade kunnat användas för att förbjuda motorcyklar. Menar inte att det är lika farligt att åka motorcykel som att köra motorcykel utan hjälm, eller att det ens är jämförbart. Min poäng är bara att det skall göras en gränsdragning och att det inte finns rätt eller fel.

Folkeryd

Ny medlem
Gick med
31 May 2014
Hoj
Kawa KLE 750 -96
Hälften av inläggen här i tråden verkar helt missa vad trådskaparen försöker säga. Det handlar inte om vad som är bäst, coolast eller smidigast. Det är rent ifrågasättande av hyckleriet från statsmakten. Om man ska tvinga folk ha hjälm/bilbälte p.g.a. diffusa kostnadsskäl vid eventuell olycka men samtidigt inte ha straffskatt på t.ex. socker så är det att säga emot sig själv.

Plus att den oundvikliga diskussionen gällande var gränsen skall gå inte är speciellt givande.

I helhet håller min liberala sida med trådskaparen.

Hade det varit fallet hade han inte propagerat för att sloppa hjälmtvånget.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Självklart hjälmtvång på literklubbor för Rossi har ju det när han kör

Många coola kromslädesåkare vill ju mest va balla så Bandana/keps tvång om man åker sånt , västen och fransarna tar den värsta smällen endå

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Som boende i Stockholm ser jag hur attityden kring cykelhjälm har förändrats, nästan alla cykelpendlare har idag hjälm trotts att det inte är något krav.

Tycker man kan se samma när man är å skidbacken. Fler och fler har hjälm, och jag funderar allt mer på varför man inte själv har det?

I princip alla ungdomar har hjälm när dom åker idag, tvingade? Nja, som att en 16åring som åker med kompisarna skulle ha hjälmen kvar på bara för mamma säger det. Tycker oftast det är så att ju duktigare dom är på att åka ju vanligare är det med hjälm. =)

Detta var ju rätt OT, men det matchar ju resten av tråden så. =)

För övrigt är min åsikt att folk i regel är dumma i huvudet, därav behovet av lagar och regler. Många liberaler skulle ju vilja helt utan regler och lagar "För att dom skulle ju veta hur man sköter sig ändå". Men jag anser att deras tro på mänskligheten är lite för stor. Vissa skulle säkert gynnas och "blomma ut" av det men en väldigt stor del skulle det gå åt helvette för. Det skulle bli kaos helt enkelt.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Återigen, allt är inte svart eller vitt. Eller anser du att man antingen ska förbjuda allt som är det minsta farligt och kan kosta samhället pengar, eller tillåta allting oavsett hur farligt det är och hur mycket det kostar samhället?

Som jag sa förut, att förbjuda motorcyklar helt och hållet skulle drabba alldeles för många på ett väldigt stort plan. Att tvinga folk att ha hjälm är en kompromiss som gör mc åkandet betydligt mindre farligt till en extremt låg kostnad för individen. Hjälmen är inte direkt ivägen, den tar bara några sekunder att ta på sig och på det stora hela är det en väldigt liten kostnad. I väldigt många fall gör den till och med färden bekvämare i ett land som Sverige där klimatet inte är för varmt och vi har MYCKET insekter som gör ont att få på sig i högre farter.

Tycker man kan se samma när man är å skidbacken. Fler och fler har hjälm, och jag funderar allt mer på varför man inte själv har det?

I princip alla ungdomar har hjälm när dom åker idag, tvingade? Nja, som att en 16åring som åker med kompisarna skulle ha hjälmen kvar på bara för mamma säger det. Tycker oftast det är så att ju duktigare dom är på att åka ju vanligare är det med hjälm. =)

För övrigt är min åsikt att folk i regel är dumma i huvudet, därav behovet av lagar och regler. Många liberaler skulle ju vilja helt utan regler och lagar "För att dom skulle ju veta hur man sköter sig ändå". Men jag anser att deras tro på mänskligheten är lite för stor. Vissa skulle säkert gynnas och "blomma ut" av det men en väldigt stor del skulle det gå åt helvette för. Det skulle bli kaos helt enkelt.

En VÄLDIGT stor del i varför fler och fler har hjälm i skidbacken, framförallt bland unga, är hjälmkamerorna. Jag själv exempelvis köpte en skidhjälm enbart för att ha någonstans att fästa kameran.
Nu är dock hjälmen alltid på även om jag inte har med mig kameran. Lite pga av en rejäl vurpa jag gjorde för några år sen där jag slog huvudet i backen så hårt att jag, trots hjälm, hade en dunkande huvudvärk i en vecka efter. Ni vet en sån där smäll där det svartnar för ögonen precis när man slår i marken. Utan hjälm hade jag förmodligen behövt åka in till hospitalet.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Återigen, allt är inte svart eller vitt. Eller anser du att man antingen ska förbjuda allt som är det minsta farligt och kan kosta samhället pengar, eller tillåta allting oavsett hur farligt det är och hur mycket det kostar samhället?

Som jag sa förut, att förbjuda motorcyklar helt och hållet skulle drabba alldeles för många på ett väldigt stort plan. Att tvinga folk att ha hjälm är en kompromiss som gör mc åkandet betydligt mindre farligt till en extremt låg kostnad för individen. Hjälmen är inte direkt ivägen, den tar bara några sekunder att ta på sig och på det stora hela är det en väldigt liten kostnad. I väldigt många fall gör den till och med färden bekvämare i ett land som Sverige där klimatet inte är för varmt och vi har MYCKET insekter som gör ont att få på sig i högre farter.
När det handlar om sin egen hälsa så ja, jag anser att varje individ borde få bestämma detta själva hur farligt det än är. Om någon vill sitta och spela rysk rolett varje kväll med en väldigt liten chans att leva till nästa måndag, varsågod.

Feltolka mej inte med att jag tycker hjälm är dåligt. Vet precis hur det känns att nicka en insekt eller stenskott, ej förglömma gnogarna.
Personligen skulle använda hjälm i precis samma utsträckning som jag gör idag, dvs alltid förutom nån gång man snurrat omkring på nån parkeringsplats. Men hör inte riktigt till saken anser jag.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Det kan vara så att folk blir dumma i huvudet av lagar och regler...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
När det handlar om sin egen hälsa så ja, jag anser att varje individ borde få bestämma detta själva hur farligt det än är. Om någon vill sitta och spela rysk rolett varje kväll med en väldigt liten chans att leva till nästa måndag, varsågod.

Feltolka mej inte med att jag tycker hjälm är dåligt. Vet precis hur det känns att nicka en insekt eller stenskott, ej förglömma gnogarna.
Personligen skulle använda hjälm i precis samma utsträckning som jag gör idag, dvs alltid förutom nån gång man snurrat omkring på nån parkeringsplats. Men hör inte riktigt till saken anser jag.

Fast med det systemet för vård vi har i Sverige så är det ju inte bara din hälsa du skadar, du skadar även samhällets ekonomi när även väldigt små olyckor får väldigt stora konsekvenser. Prova själv att bara falla bakåt från upprätt stillastående rakt ner i asfalten med huvudet före.

Hade var och en stått för all sin egen vård, då hade jag skitit fullständigt om de körde helt utan skydd. Dock skulle ett slopande av hjälmtvånget i Sverige idag enbart leda till att försäkringsbolagen kräver det istället, eller helt nekar ersättning om hjälm inte används. Alternativt tar ut så pass höga premier att folk helt enkelt kör utan skadeförsäkring. Och eftersom många människor helt saknar handling/konsekvens tänk så krävs det ibland tvång för att inte antalet som dör av obehandlade skallskador ska öka.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tror att många är uttråkade och det är långt till våren ....( därav tråden):gråta

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alltid samma sak oavsett om det gäller hjälmtvång, liberala droglagar, alkohol osv där någon bara häver ur sig dumheter utan att se det breda perspektivet.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!