Hjälp att skrämma bort vildsvin!

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Bor på landet och vildsvinen börjar bli väl närgångna - bökar ordentligt på såväl åkrar som i beteshagar.
På senare tid tittar de även in i trädgården då och då.
Problemet är alltså i tilltagande.

Själv jagar jag inte och känner ingen jägare som är intresserad av vad jag förstår skall kunna vara en ganska otacksam jakt - långa kalla nätter och kanske en massa eftersök.
Skadskjutna grisar är nog heller inte så roliga att tas med.

Så - tips på andra sätt att skrämma bort grisjävlarna mottages tacksamt!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finns många sätt men enklast är att kontakta lokala jaktvårdskretsen och erbjuda dem att sätta upp en åtel och fri avskjutning. Det är inte så himla otacksamt, många jägare har jobbiga fruar och små sjuka barn så de längtar långt ut i skogen nattetid.

Annars så får du investera i ett koppel med vidriga hundar.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Fortsätt försök hitta någon som vill skjuta dem, är mitt råd. De finns faktiskt. Svinen ynglar av sig som kaniner, så även om du lyckas skrämma bort dem tillfälligt försvinner ju inte problemet.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Min broder brukar jaga vildsvin men det är i Karlskoga området, vart är TS hemvist?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har jaktintresserade släktingar som åker 100mil för att jaga vildsvin en vecka varje år.

Nog finns det intresserade jägare.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Strömtråd ca 3dm ovan mark runt trädgården är tyvärr det enda som hjälper.

Hustrun har varit på en skyddsjakt där dom satt i en trädgård. Efter att ha fällt ett svin åkte dom hem, en timme senare var där tre grisar till och bökade upp trädgården. Dom är skygga och lättskrämda, men bara för stunden.

Edit. Är betesmarken och åkrarna dina marker? Annars är det inte så lämpligt att placera ut jägare på någon annans mark

Last edited:

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Många yngre killar och tjejer som har svårt att komma in i jaktlag/arrendera mark,
skriv en annons i lokaltidningen så hittar du garanterat på någon som vill jaga!

självfallet borde du få 50% av köttet oxå :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vargurin. Har själv testat mot vildsvin, funka fint. Numera har jag en lös varg på ägorna så det behövs inre länge.

Syntetiskt finns att köpa lite varstans
Handla mitt på vildsvin.se

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Isbjörnar är elaka tingestar som kan skrämma det mesta, och som det verkar nu så behöver många ett nytt hem. sen är ju imponatoreffekten enorm.

Jag röstar på Isbjörn och i andra hand en rabiat trädgårdsälskande fru/sambo med kass uppväxt.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Utöver att man inte får sätta fällor utan jägarexamen, hur planeras han avfånga grisen, slaktmask? :crash
Jakt med fälla kräver väl ändå inte någon jägarexamen? :va Men som sagt var så kan avlivandet bli lite omständigt utan gevär i näven. Fast en dödande slagfälla vore kanske lite häftigt :hihi

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka