Hjälp! Bästa trackdaydäcket? Vilket är det?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Vi tappra piloter som drömmer oss bort på bandagarna, med sikte på att ha så kul som möjligt och inte vinna sm. Vart står vi i denna djungel av däck?
Jag ligger 10-15 sekunder efter banrekorden på Sveriges banor och är inte på någe vis i behov av superklibbiga ostar. Jag vill ha nåt som man kan lita på och håller länge, en kombo som inte alltid är så enkel.

Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer?

Det är väl lite "Mest däck för pengarna" som jag är ute efter. Inte kul att lägga ut 3500:- på ett set som räcker en bandag.

Så skriv gärna pris och ev inköpsställe?

Pirelli pro?
Dunlop Endurace?
Metzler?
Battlax?
Michelin?

Tacksam för tips!

Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag har kört en del på Dunlop GP-racer. Funkar kanon! Mycket bättre än Michelin Power One både vad gäller livstid och grepp. Körde 1.10 på Åsen med Medium fram och bak. Pirelli Pro har jag inte testat men dom har ju fått bra betyg vad jag har hört iaf.

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Jag har kört en del på Dunlop GP-racer. Funkar kanon! Mycket bättre än Michelin Power One både vad gäller livstid och grepp. Körde 1.10 på Åsen med Medium fram och bak. Pirelli Pro har jag inte testat men dom har ju fått bra betyg vad jag har hört iaf.

Lägg gärna till Pris för ett kpl set och hur länge det håller. Olika för alla såklart men en uppskattning. Du är ju väldigt snabb än oss amatörer som kör på allmänna bandagar, så det är ju kul att veta hur däcken höll osv :)

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Du kommer inte köra snabbare iallafall din jäkla räka.

Slicks utgår jag ifrån, jag vet att du har värmare.
Jag är nöjd med Pirelli Superbike Pro. Har hållit 7-8 bandagar och det är 50% kvar.
Det var de däcken jag körde om dig på föresten. :tummenupp

Kostar 2500-2900:- för ett sett - har jag hört...

Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Oj, priser kommer jag inte ihåg. Men Enduranceblandningen håller riktigt bra, hur bra är dock svårt att säga. Det beror på så många saker, inställning på hojen, temp, lufttryck... Ett annat däck som jag glömt och många kastar oförtjänt skit på är Contis slicks. Deras E-blandning håller typ en sommar ;) Nä, inte riktigt men dom håller skitlänge och har helt ok grepp. Räcker gott å väl för en bandagspangare :) Billiga är dom ocksåhar jag för mig. Kolla www.grevensmcdelar.com

Last edited:

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Ska vi hjälpas åt och samla ihop en bunt lämpliga däck och så gör jag en Poll?

Däcks märke/typ med pris?

Pirelli Diablo Superbike Pro 180/55-17 1616:-
Metzeler Racetec Slick K2 180/55-17 1786:-
Battlax R10 S20?
Continental ContiRaceAttack Slick Enduranc 180/55-17 1696:-

Priser från Mcdackonline

Fyll på tack!

Last edited:

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Körde Dunlop Sportsmart för att de skulle vara "så jääääääääävla bra" enligt alla, och funka både till gata och till bana. Körde 1.08.48 på knutstorp och 1.10.71 på sturup med dem nu i helgen men de ger mig inget förtroende för 5 öre plus att jag ritar ut ur varenda kurva. Skall prova Metzeler K2 nu till sturup på söndag, så jag kan återkomma söndag kväll om det är någon brutal skillnad. :)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Körde Dunlop Sportsmart för att de skulle vara "så jääääääääävla bra" enligt alla, och funka både till gata och till bana. Körde 1.08.48 på knutstorp och 1.10.71 på sturup med dem nu i helgen men de ger mig inget förtroende för 5 öre plus att jag ritar ut ur varenda kurva. Skall prova Metzeler K2 nu till sturup på söndag, så jag kan återkomma söndag kväll om det är någon brutal skillnad. :)

Vad körde du för tryck i sportsmart?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra

Kall/varm däcktryck? rätt inställd fjädring?

har man de grejerna inställda rätt så håller däcken mycket längre än man tror.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Stämmer nog in i kören.. Jag har fått ut massor med varv ur dunlops gatdäck i liknande(minst) tempo med kalasfin kommunikation från dem.

Och åker Backlund Åsen på 1.11 med skjuts på standardhoj så är det nog snarare dina inställningar som bör ses över än däcket det är fel på.. Om det inte var felproduktion vill säga, det ska man väl aldrig utesluta heller.

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Du kommer inte köra snabbare iallafall din jäkla räka.

Slicks utgår jag ifrån, jag vet att du har värmare.
Jag är nöjd med Pirelli Superbike Pro. Har hållit 7-8 bandagar och det är 50% kvar.
Det var de däcken jag körde om dig på föresten. :tummenupp

Kostar 2500-2900:- för ett sett - har jag hört...

Jasså det va DOM däcken!! Sånna måste ja ha ;) he he
har du kört så länge på dom? vart köpte du dom?

//Henrik

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...