Hjälp en Jätte som mig inför körkortstagande.

Fredde202

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2022
Hoj
KTM 690 Enduro
Jag känner mig lite mobbad faktiskt. Jag förstår att man har en snäll och liten hoj som en MT07 på trafikskolan. Så att folk även under 160 ska få en chans att ta körkort. Men en annan då?
Jag har tagit några lektioner men känner mig fortfarande inte bekväm med denna hoj och är absolut inget jag vill köra upp på. Fan bara första lektionen gick åt till mig att fundera ut hur jag ens ska växla med skiten.
Jag är 202cm lång väger 105 kilo och har storlek 47 i skor. Då förstår ni nog hur jag känner mig. Kör högfartsbanan med en pocketbike så får ni se.
Hemma har jag en KTM 690 enduro, som jag skaffade mig långt innan jag började på allvar med mitt körkort. Denna har jag ändå fått modifiera med högre styre, lägre fotpinnar och en höjd sadel. Jag bor ute i skogen och ja jag har kört denna en del, både övningskört ute på vägar och i skog. Med denna skulle klara lågfarts/högfarts/bromsproven i sömnen, men tydligen så finns det tillsatta extra krav på hoj vid uppkörningen, vilket gör att 690 som är en tung MC och endast får framföras med A-kort inte får användas vid uppkörning på grund av att den väger för lite.

Tror ni jag skulle kunna söka dispens för min 690 med tanke på mina omständigheter?
Eller ska jag behöva ta lite extra lektioner för att bara bli tillräckligt bekväm med hojjen i sig?
Kanske hitta en "uppkörningshoj" för min storlek på blocket och sen sälja vidare? Har ni några tips där?
Har ni något tips så dela med er gärna. Mvh.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag skulle tro att det mest rationella valet om än inte billigaste är att skaffa en hoj att köra upp med.

Vem vet, kanske körskolan är tillmötesgående nog att låta dig ha den i sitt garage till och med?

Hjärtliga lyckönskningar med kortet.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Brukar gå att justera växelpinnen med enkla medel för att passa dig bättre. Beroende på vart du bor kanske det finns andra körskolor med bättre lämpad hoj? Så jäkla stor är du inte, hade du vägt 160kg hade jag förstått problemet, nu är du mest lång, men med det sagt är ändå en Mt07 en liten jäkla hoj.
 

Fredde202

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2022
Hoj
KTM 690 Enduro
Ja, att söka dispens kanske är lite väl naivt.
Ja, Jag skulle ju faktiskt kunna kolla in någon annan trafikskola för bättre val av hoj.
Annars så vad har ni för tips på lite billigare "uppkörningshojjar" för oss storväxta? Som sagt det går ju alltid putsa upp dem och få samma eller bättre tillbaka vilket i sin tur i längden är det billigaste alternativet för jag spenderar mycket tid i garaget oavsett.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, att söka dispens kanske är lite väl naivt.
Ja, Jag skulle ju faktiskt kunna kolla in någon annan trafikskola för bättre val av hoj.
Annars så vad har ni för tips på lite billigare "uppkörningshojjar" för oss storväxta? Som sagt det går ju alltid putsa upp dem och få samma eller bättre tillbaka vilket i sin tur i längden är det billigaste alternativet för jag spenderar mycket tid i garaget oavsett.
Jag körde upp på en Honda CB900 typ mitten på nittiotal (eller något i den stilen) när jag körde upp 2003, den kändes som en rejält stabil hoj. Själv är jag 185/80 kg som referens men kändes som det fanns utrymme att växa i den hojen.

-edit- kan ha fel ang hojen men det var en iaf en luftkyld Honda i den större kubikklassen, som tillhörde körskolan.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du kan inte låna nån lättmanövrerad adventurehoj? Hyra och vara beredd på självrisken? Kanske en mc-firma har en beghoj du kan hyra med lite justare villkor än en ny.

BMW R1200GS är sjukt lättmanövrerad med sin fantastiskt låga tyngdpunkt, (tror inte ens din höjd över havet kan sabba den). Dålig känsla vid broms p g a telelever men den har ju abs.

Tja, eller vad vet jag? Stötte på helt andra problem än jag var van vid när vi skulle leta upp en hoj till en långbent polare en knapp dm kortare än du. När jag körde upp på tidigt 80-tal hade de en Honda XL jag fick peta i växeln på och hoppa på med en fot på pinnen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag kan förstå vad du menar, men lägg tiden på att stretcha lite istället för att klaga. Du kan till mycket större del använda kroppen än en liten person och bryta cykeln från sida till sida som om det vore en trampcykel. Det kanske inte är bekvämt men det är till din fördel. Kan jag (187 och 100 kg) manövrera runt en minimoto på halt betonggolv så skall det nog funka för dig. Dock måste cykeln troligen röra sig lite mer under dig jämfört med övriga "mini"-elever.
 

Fredde202

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2022
Hoj
KTM 690 Enduro
Jag kan förstå vad du menar, men lägg tiden på att stretcha lite istället för att klaga. Du kan till mycket större del använda kroppen än en liten person och bryta cykeln från sida till sida som om det vore en trampcykel. Det kanske inte är bekvämt men det är till din fördel. Kan jag (187 och 100 kg) manövrera runt en minimoto på halt betonggolv så skall det nog funka för dig. Dock måste cykeln troligen röra sig lite mer under dig jämfört med övriga "mini"-elever.
Ja det är väl klart att det inte är någon omöjlighet på långa vägar att jag skulle kunna finna en bra teknik för att manövrera en MT07 trots min storlek. Vill jag dock lägga dessa pengar på extra lektioner till en hoj jag aldrig i överhuvudtaget någonsin skulle sätta mig på utanför trafikskolan/uppkörningen? Nja, tror inte detta.

Ja jag är lite grinig dock för jag tycker det är något kopiöst hjärndött att man inte får köra upp för A-kort på en hoj som man måste ha A-kort för att få framföra.

Nej det får bli en helt enkelt bli en uppkörningshoj, fast jag ska kolla in lite fler skolor som en sa, någon annan skola kanske har lite vettigare alternativ.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Ja jag är lite grinig dock för jag tycker det är något kopiöst hjärndött att man inte får köra upp för A-kort på en hoj som man måste ha A-kort för att få framföra.
Det håller jag med om!

Kanske skaffa en KTM SuperEnduro i stället för 690:n?

Riktigt ball hoj, högre, tyngre och mer effekt så den kvalar in som uppkörningshoj för A-kort.

Mvh,
Ingvar
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Förmodar att du är 24+.
MT-09 finns ju, ingen mening med en MT-07 när du kan köpa en sån.

Köp nu, sälj efter kortet.
Kan inte vara något enormt värdetapp på den perioden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan inte låna nån lättmanövrerad adventurehoj? Hyra och vara beredd på självrisken? Kanske en mc-firma har en beghoj du kan hyra med lite justare villkor än en ny.

BMW R1200GS är sjukt lättmanövrerad med sin fantastiskt låga tyngdpunkt, (tror inte ens din höjd över havet kan sabba den). Dålig känsla vid broms p g a telelever men den har ju abs.

Tja, eller vad vet jag? Stötte på helt andra problem än jag var van vid när vi skulle leta upp en hoj till en långbent polare en knapp dm kortare än du. När jag körde upp på tidigt 80-tal hade de en Honda XL jag fick peta i växeln på och hoppa på med en fot på pinnen.

Ett mycket bra förslag. Mer lättkörd hoj får man leta efter.

Dessutom: Kommer man till uppkörningen på en GS och dessutom har korvätarhjälm och reflexväst så kommer man att klara provet. :fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det är väl klart att det inte är någon omöjlighet på långa vägar att jag skulle kunna finna en bra teknik för att manövrera en MT07 trots min storlek. Vill jag dock lägga dessa pengar på extra lektioner till en hoj jag aldrig i överhuvudtaget någonsin skulle sätta mig på utanför trafikskolan/uppkörningen? Nja, tror inte detta.

Ja jag är lite grinig dock för jag tycker det är något kopiöst hjärndött att man inte får köra upp för A-kort på en hoj som man måste ha A-kort för att få framföra.

Nej det får bli en helt enkelt bli en uppkörningshoj, fast jag ska kolla in lite fler skolor som en sa, någon annan skola kanske har lite vettigare alternativ.
Jag är blott 192 cm lång, men jag har kört runt på mindre hojar än mt07 utan större besvär. Jag är fällbar, inte lika mycket nu som förr. Och en del hojar är rent horribla, som småglidarna.
Men jag tror att den största vinsten för dig med att köra upp på en hoj som passar dig är nog mental, och det är ju värt rätt mycket på uppkörningen.
Det bästa kan nog vara att antingen skaffa eller låna en hoj att köra upp med, eller se om det finns en körskola med en hoj som passar dig bättre, men de tenderar att vara ganska homogent på körskolorna.
Det går iofs att göra rätt mycket med geometrin på en hoj med bara ett par verktyg.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Äääsch, allt annat känns konstigt i början när man är van vid sin egna hoj. Jag är 196cm/90kg. Hade min farsas gamla Kawa 650 -81 som jag övningskörde med i en månad, tanken va på fullaste allvar att köra upp med den tills jag prova en kompis modernare hoj, direkt efter (lite googlande) köpte jag mig en MT-07 för att övningsköra privat och tog inte en enda körlektion på körskola innan uppkörning. Har strl 47 i mina mc-kängor och det blev en del missade växlingar pga att man inte släppte efter pedalen (eftersom man inte kände ett sket) Börja köra med en kompis i oktober på gammel-kawan sen blev det nog bara 10 mil på 07an innan vintern. 3 Maj hade jag kortet med 180 övningskörningsmil på mätaren, sålde hojen i Juni med 310mil på mätaren.
Ny hoj: 63300
100-milsservice 1800kr
Såld för 58 på 2 timmar på blocket
=-7100 som jag hade kunnat köpa körlektioner för men nu har jag haft äran att köpa en splitterny hoj och kört 310 mil för 7100kr istället.

Har snöat in mig helt på nakenhojar och ägt ett tiotal olika bla alla tre generationer MT09 och helt ärligt sitter jag inte bra på nån av hojarna jag ägt, det funkar men är inte jättekul längre sträckor. Körde 1930km på en tredagarstripp i somras på min 09 SP -21 och utan farthållaren plus att polaren satt på en 1250GSA hade det nog stannat på 930km för min del ?. 2022 kommer jag för första gången i mitt liv åka och PROVKÖRA hojar jag är intresserad av innan jag köper.

Övningskör så mycket du kan hemma och tänk inte så mycket på att man ser ut som en byfåne på en 07a, du har bara ETT mission, klara uppkörningen sen kan du köra din 690 lagligt ?
 

Fredde202

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2022
Hoj
KTM 690 Enduro
Hahaha Ja en sån BMW GS är säkert en framtidshoj för min del! Men jag känner att min 690 är perfekt för jag mitt ändamål har tatt den på stigar ut för och fiska i lite olika sjöar som är ganska drygt att ta sig till annars och en sån GS ser lite klumpig ut just för det ändamålet. Jag är liksom inte ute efter att skaffa någon sport/touringhoj och att åka fort intresserar mig inte det minsta men nu känns det som att jag måste likt förbannat skaffa en.
Jag vet att jag överdriver säkert också. Jag skulle säkert klara uppkörningen på trafikskolans MT07a men jag är inte funtad så tyvärr. Jag kan inte göra uppkörningen med känslan av att "hoppas det går vägen nu".
Som min vän som tog kort i somras tycker också att jag överdriver för han satte ner foten 2 gånger på lågfartsbanan men klara det för i överlag tyckte besiktningsmannen att han hade god kontroll.
Jag menar de pengar det kostar och den tid man måste lägga åt sidan samt hur svårt det är att få en ny uppkörningstid, då finns det för mig inget alternativ mer än att känna redan innan uppkörningen 100% att detta kommer gå vägen, som på räls med bravur i sömnen.

Men men. Målet har blivit med era tips att skaffa sig en "uppkörningshoj" helt enkelt. Jag har även sökt runt lite över nätet och generellt verkar det som att äldre hojar är lite större.

En sånhär kanske? Kostar ju inte skjortan heller. Kan ju säkert inte gå ner så mycket i pris för den delen heller. Svårt och se att försäkringen skulle vara så illa heller.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tycker du ska rådfråga SMC i det här :) vet diskussioner går mycket runt behov för korta (oftast tjejer).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hahaha Ja en sån BMW GS är säkert en framtidshoj för min del! Men jag känner att min 690 är perfekt för jag mitt ändamål har tatt den på stigar ut för och fiska i lite olika sjöar som är ganska drygt att ta sig till annars och en sån GS ser lite klumpig ut just för det ändamålet. Jag är liksom inte ute efter att skaffa någon sport/touringhoj och att åka fort intresserar mig inte det minsta men nu känns det som att jag måste likt förbannat skaffa en.
Jag vet att jag överdriver säkert också. Jag skulle säkert klara uppkörningen på trafikskolans MT07a men jag är inte funtad så tyvärr. Jag kan inte göra uppkörningen med känslan av att "hoppas det går vägen nu".
Som min vän som tog kort i somras tycker också att jag överdriver för han satte ner foten 2 gånger på lågfartsbanan men klara det för i överlag tyckte besiktningsmannen att han hade god kontroll.
Jag menar de pengar det kostar och den tid man måste lägga åt sidan samt hur svårt det är att få en ny uppkörningstid, då finns det för mig inget alternativ mer än att känna redan innan uppkörningen 100% att detta kommer gå vägen, som på räls med bravur i sömnen.

Men men. Målet har blivit med era tips att skaffa sig en "uppkörningshoj" helt enkelt. Jag har även sökt runt lite över nätet och generellt verkar det som att äldre hojar är lite större.

En sånhär kanske? Kostar ju inte skjortan heller. Kan ju säkert inte gå ner så mycket i pris för den delen heller. Svårt och se att försäkringen skulle vara så illa heller.

Om du lägger säg dubbla pengen på en tidig R1200 GS så har du en 30 år modernare hoj som väger 40 kilo mindre, har mycket lägre tyngdpunkt, högre effekt, mer vrid, otroligt mycket bättre fjädring och bromsar och är betydligt mer körbar på precis alla vis. Och är billigare i försäkring.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Hahaha Ja en sån BMW GS är säkert en framtidshoj för min del! Men jag känner att min 690 är perfekt för jag mitt ändamål har tatt den på stigar ut för och fiska i lite olika sjöar som är ganska drygt att ta sig till annars och en sån GS ser lite klumpig ut just för det ändamålet. Jag är liksom inte ute efter att skaffa någon sport/touringhoj och att åka fort intresserar mig inte det minsta men nu känns det som att jag måste likt förbannat skaffa en.
Jag vet att jag överdriver säkert också. Jag skulle säkert klara uppkörningen på trafikskolans MT07a men jag är inte funtad så tyvärr. Jag kan inte göra uppkörningen med känslan av att "hoppas det går vägen nu".
Som min vän som tog kort i somras tycker också att jag överdriver för han satte ner foten 2 gånger på lågfartsbanan men klara det för i överlag tyckte besiktningsmannen att han hade god kontroll.
Jag menar de pengar det kostar och den tid man måste lägga åt sidan samt hur svårt det är att få en ny uppkörningstid, då finns det för mig inget alternativ mer än att känna redan innan uppkörningen 100% att detta kommer gå vägen, som på räls med bravur i sömnen.

Men men. Målet har blivit med era tips att skaffa sig en "uppkörningshoj" helt enkelt. Jag har även sökt runt lite över nätet och generellt verkar det som att äldre hojar är lite större.

En sånhär kanske? Kostar ju inte skjortan heller. Kan ju säkert inte gå ner så mycket i pris för den delen heller. Svårt och se att försäkringen skulle vara så illa heller.
Du kan ju sköta mängdträningen med din 690 alldeles oavsett.
Sen bara ta MT07an på uppkörning.

Övertänk inte.
Du är inget monster i storlek direkt, så ta det lugnt. Mängdträna som tusan, sen en lektion med en MT för att lära känna den.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top