Hjälp! GSX750R

Bennybeach

Alu-svetsning utföres
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha xjr1300
Jag är inne på att köpa en gsx750r -96:a.
Skulle vilja veta lite om vad man ska kolla på först och främst vid ett köp?
Finns det typiska fel på dom som man skall vara uppmärksam på :confused:
mm. Lite allmänna tips tack. :Bugar
 

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Lund
Hoj
nope...
Bennybeach skrev:
Jag är inne på att köpa en gsx750r -96:a.
Skulle vilja veta lite om vad man ska kolla på först och främst vid ett köp?
Finns det typiska fel på dom som man skall vara uppmärksam på :confused:
mm. Lite allmänna tips tack. :Bugar

Du är helt klart på rätt spår om du vill ha en riktig sporthoj! :banana
Om det finns några speciella åkommor man bör kika efter vet jag inte, ställde samma fråga när jag var i köpa-tagen (för ett par månader sedan...) men fick inge konkreta tips. Det enda jag kan tänka på är att senare årsmodeller har problem med originalkamkedjesträckaren, om denna är utsliten så rasslar det onormalt från motorn (ofta har man redan bytt sträckaren och satt dit en bättre modell).

Som alltid bör du kolla hojens totalskick och jämföra med trippmätaren (har den gått 2000mil och ser helt nerkörd ut...=skumt?) Kolla ev. läckage (överallt!, packboxar motor, avgasrör etc.) och lyssna noga på motorns gång (ojämn tomgång?). Provkör och känn hur den beter sig på vägen (när jag provkörde min var den förbannat svår att lägga ner i kurvorna...jag köpte den ändå, när jag kom hem kolla jag lufttrycket och det fattades 1kg! i varje däck.... :huvet ) nu går den som ett skott även där vägen inte är rak! :tummenupp

Gå lite på känsla så ska du se att det blir bra!

Jag är supernöjd med min och tänker nog inte byta på läääänge!


Edit: Glömde, titta i serviceboken så att det ser bra ut (om det finns någon...det fanns ingen till min, så det är ju en liten chansning som jag hoppas går hem... :) )
 

Bennybeach

Alu-svetsning utföres
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha xjr1300
Isengrim skrev:
Du är helt klart på rätt spår om du vill ha en riktig sporthoj! :banana
Om det finns några speciella åkommor man bör kika efter vet jag inte, ställde samma fråga när jag var i köpa-tagen (för ett par månader sedan...) men fick inge konkreta tips. Det enda jag kan tänka på är att senare årsmodeller har problem med originalkamkedjesträckaren, om denna är utsliten så rasslar det onormalt från motorn (ofta har man redan bytt sträckaren och satt dit en bättre modell).

Som alltid bör du kolla hojens totalskick och jämföra med trippmätaren (har den gått 2000mil och ser helt nerkörd ut...=skumt?) Kolla ev. läckage (överallt!, packboxar motor, avgasrör etc.) och lyssna noga på motorns gång (ojämn tomgång?). Provkör och känn hur den beter sig på vägen (när jag provkörde min var den förbannat svår att lägga ner i kurvorna...jag köpte den ändå, när jag kom hem kolla jag lufttrycket och det fattades 1kg! i varje däck.... :huvet ) nu går den som ett skott även där vägen inte är rak! :tummenupp

Gå lite på känsla så ska du se att det blir bra!

Jag är supernöjd med min och tänker nog inte byta på läääänge!


Edit: Glömde, titta i serviceboken så att det ser bra ut (om det finns någon...det fanns ingen till min, så det är ju en liten chansning som jag hoppas går hem... :) )

hur mycket betalde du för din? hur långt har den gått?
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Bennybeach skrev:
Jag är inne på att köpa en gsx750r -96:a.
Skulle vilja veta lite om vad man ska kolla på först och främst vid ett köp?
Finns det typiska fel på dom som man skall vara uppmärksam på :confused:
mm. Lite allmänna tips tack. :Bugar


köp en 99:a istället så får du insprut
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Jag hoppar in lite här bara. Köpte själv en 750 -98 med 3400 på mätaren. På min var just kamkedjesträckaren bytt till en ny manuell. Lite smårepor på kåpan men absolut inget allvarligt=bruksskick sas+dåligt drivp. Jag gav 35000 :- för ca 1,5 mån sedan. Är än så länge mkt nöjd.
Edit: Insprut på -98 också, men det e ju klart förstaårsgångsmodell... förstaårsgångsmodell :va slå det va
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
PGH skrev:
Jag hoppar in lite här bara. Köpte själv en 750 -98 med 3400 på mätaren. På min var just kamkedjesträckaren bytt till en ny manuell. Lite smårepor på kåpan men absolut inget allvarligt=bruksskick sas+dåligt drivp. Jag gav 35000 :- för ca 1,5 mån sedan. Är än så länge mkt nöjd.
Edit: Insprut på -98 också, men det e ju klart förstaårsgångsmodell... förstaårsgångsmodell :va slå det va


japp det va det jag hade en så tidigare, men -99 är sista året den tillverkades och jag tänkte att då va alla barnsjukdommar fixade
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
TERMINATOR skrev:
japp det va det jag hade en så tidigare, men -99 är sista året den tillverkades och jag tänkte att då va alla barnsjukdommar fixade

Jepp, helt rätt. Min har mässling nu :hihi
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Kolla så att bromsskivorna fram inte glappar i nitarna.
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
gamle skrev:
Det var vad mätaren var på !!!


Räkna med att 500 - 700 mil/år är normalt



mm runt 500 mil /året bör man nog räkna på om det skall verka ärligt,visst några kanske myser runt 300mil men under det är nog ren bluff
 

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Lund
Hoj
nope...
gamle skrev:
Det var vad mätaren var på !!!


Räkna med att 500 - 700 mil/år är normalt

Japp, jag var väldigt skeptisk till denna mätarställning också innan jag sett hojen. När jag fick se den så kändes det faktiskt som det skulle kunna stämma. Alla detaljer som visar slitage normalt såg bra ut (strålkastarglaset, gaffelbenen, chassit) och den kändes fräsh som tusan! Han jag köpte den av hade kört ca 300 mil sen 2003! Detta stämmer även med besiktningspapperena, och om man kör så lite så är det genst inte otänkbart att den faktiskt inte har gått så mycket mer än 2400 mil. Visst, jag lär aldrig få reda på om mätaren stämmer, därför har jag slutat fundera på det.

En anledning till varför den var så billig är att serviceboken fattas, dessutom måste jag byta packboxarna i framgaffeln och köpa nya däck.
 

direktörn

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2004
Ort
norrköping
Hoj
zx6r(såld) gsxr750
köpa?

Bennybeach skrev:
Jag är inne på att köpa en gsx750r -96:a.
Skulle vilja veta lite om vad man ska kolla på först och främst vid ett köp?
Finns det typiska fel på dom som man skall vara uppmärksam på :confused:
mm. Lite allmänna tips tack. :Bugar
Du är inte intresserad av att köpa en -98?? som gått ca2200 mil,svart grå,insprutning,devil dämpare,rensad bak och infällt bakljus,miniblinkers,mörkt kåpglas,går kanon,hör gärna av dig om det kan vara nåt
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
direktörn skrev:
Du är inte intresserad av att köpa en -98?? som gått ca2200 mil,svart grå,insprutning,devil dämpare,rensad bak och infällt bakljus,miniblinkers,mörkt kåpglas,går kanon,hör gärna av dig om det kan vara nåt
Är inte han intresserad så kanske jag är det... skall iväg o kolla på enBlade 00'a nu men hjärtat klappar för en gixxer....
 

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Husaberg 390
Mago skrev:
Kolla så att bromsskivorna fram inte glappar i nitarna.


Men allvarligt ska det inte vara så? Har för mig jag hört att det kallas flytande bromsskivor men åandrasidan kan jag va ute på långtur med cykeln :)
 

direktörn

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2004
Ort
norrköping
Hoj
zx6r(såld) gsxr750
gixxer

Arne_Duck skrev:
Är inte han intresserad så kanske jag är det... skall iväg o kolla på enBlade 00'a nu men hjärtat klappar för en gixxer....
det är bara att du hör av dig om det är av intresse
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
homerone skrev:
Men allvarligt ska det inte vara så? Har för mig jag hört att det kallas flytande bromsskivor men åandrasidan kan jag va ute på långtur med cykeln :)

Flytande bromsskivor rör sig i sidled.

GSX-R 750 från 96-97 (kanske även nyare?) är kända för att kunna börja glappa i nitarna på bromsskivorna fram. Inte i sidled utan fram och bak.
De har inte flytande bromsskivor.

Rätta mig om jag har fel.
 

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Lund
Hoj
nope...
Mago skrev:
Flytande bromsskivor rör sig i sidled.

GSX-R 750 från 96-97 (kanske även nyare?) är kända för att kunna börja glappa i nitarna på bromsskivorna fram. Inte i sidled utan fram och bak.
De har inte flytande bromsskivor.

Rätta mig om jag har fel.

Jag måste nog rätta dig lite då...

Dessa modeller HAR flytande skivor! Dock är det, precis som du säger, vanligt att nitarna slits så att glappet (flytningarna :D ) blir större. Detta är en fråga som tvistats om länge, huruvida att det är någon fara med för mkt glapp i skivorna. Och självklart, när de glappar så mycket att det är risk att de "kuggar över" nitarna, då ska man sluta köra!!! Men allt där under (förutom att det innebär lite oljud) kan nog tvärtom ses som att man faktiskt ökar bromsverkan eftersom skivan nu är mer följsam i förhållande till oket. Detta är en egen teori med inflytande från många trådar här på SH. Nån som är säker på sin sak får gärna rätta mig om jag har fel!
 

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
Tips!

Generellt sett så är dessa hojar ett bra köp. (min egen uppfattning) Har haft min i 5år.
96-97 har något sämre vevstakar än 98-99. 96-97 har en tendes att kunna börja glappa (sträcka sig) vid kolvbultsändan. (inte alla) Detta garantiåtgärdades på svensksålda! ) Imorterade? Inte på min iallafall! 98-99 har en bronsbussning monterad och funkar finfint! Likaså gäller det kamkjedjesträckaren, sitter det en orginal så kan det vara lämpligt att byta till en manuell. Mycket billigare än vad ett ventilras kostar! Som ovan har nämt, skivorna kan börja "glappa" i rotations riktning. Mät skivans tjocklek. Står på sidan av skivan vad den har min mått. tex. 4mm eller 4,5mm. Detta kan tala om ifall den är sliten, eller bara glapp. Bra motor bra låda. Förgasarmodellen är lite snällare vid av och påslag av gas. (inte lika ryckig) Insprutaren är lite mer av och på. 98-99 har även styrdämpare monterad. Inte världens bästa men den funkar! Iövrigt är dom ganska lika varandra.

Mvh Fredric
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Varför måste det vara så ?????
Har själv flertalet hojar och ibland har inte hojarnar rullat många mil per år, min ena GSXR1000 har rullat ca 1 timme i år = inte många mil.

Hade själv aldrig köpt en hoj som var repig/sliten kollar hur skicket är först och främst och betalar gjärna en hel del mer för riktigt välskötta exemplar.



gamle skrev:
Det var vad mätaren var på !!!


Räkna med att 500 - 700 mil/år är normalt
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top