Ska vi bena ut lite nu eller???
Jasidan tror att småföretagen kommer att få det enklare att exportera till andra EMU länder därför att man inte behöver ta hänsyn till valutaförändringar som sker mellan försäljning och betalning. Detta gynnar förmodligen de små företagen då de medelstora och stora exportföretagen kan ta sk valutaförsäkringar. Alltså de försäkrarsig mot eventuella valutaförändringar.
Många på Jasidan ser EMU-projektet även som ett steg på vägen mot ett federalt europa. Det gör man visserligen på nejsidan oxå.
Nejsidans två starkaste argument är att vi ger bort makten över räntan. Den kommer i stället för att sättas av den svenska riksbanken (som gör det utifrån svensk konjunktur) vid ett ja att sättas av den europeiska centralbanken (som sätter räntan utifrån ett europeiskt konjunktur medelvärde). Nejsidan menar då att vi aldrig kommer att få ett ränteläge som gynnar oss och att vi kommer att råka ut för "assymetriska chocker" (när/om vi har ett annat konjunkturläge än vad resten av europa har).
Det andra argumentet är att Sverige, Danmark och England är de EU-länder som idag har lägst arbetlöshet. Ingen utav dessa länder är med i EMU.
Sen är det så att alla som får rösta i kommunalvalet får också rösta i denna folkomröstningen. dvs som busafreak antyder även invandrare som inte erhållit svenskt medborgarskap.
Sen att Busafreak tycker att man skulle vara tvungen att betala skatt för att få rösta är bara nys. Det skulle innebära att bara mellan 30 och 40% av Sveriges totala befolkning skulle ha rösträtt, fler än så är inte förvärvsarbetande.
UrbanTiger antyder något om 10 strandraggare som kommer illegalt om du röstar nej. Redan när vi blev medlemmar i EU så var det fritt fram för tio tusen tyska bögar, så det argumentet håller inte
UnderDog antyder att svenska företag skulle klappa ihop av den ökade konkurrensen, och kanske har han rätt. Men ökad konkurrens ger ochså lägre priser för konsumenterna.
I de översta två styckena har jag försökt vara så saklig som möjligt, men jag ska inte sticka under stolen med att det lutar åt ett ja för min del och då främst för att jag tror att det är sunt att minska nationalstatens betydelse till förmån för en eventuell framtida federation.
gladh