Hjälp i EMU-valet...

Lila Faran

Ny Fuzhatz-ägare!!!
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
Spätta på en Suzuki RF900 RS2
Jag satt hemma en kväll med en väninna och drack lite vin, när vi började diskutera EMU-valet. Ingen av oss är särskilt intresserade men ändå ska man ju snart rösta. Så nu vädjar jag till er alla att hjälpa oss lite på traven...

Kan någon/några skriva 5-10 anledningar till varför vi ska rösta JA respektive NEJ.

Tack så mycket för hjälpen!!!

/Lila Faran

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Lila Faran skrev:
Jag satt hemma en kväll med en väninna och drack lite vin, när vi började diskutera EMU-valet. Ingen av oss är särskilt intresserade men ändå ska man ju snart rösta. Så nu vädjar jag till er alla att hjälpa oss lite på traven...

Kan någon/några skriva 5-10 anledningar till varför vi ska rösta JA respektive NEJ.

Tack så mycket för hjälpen!!!

/Lila Faran

De starkaste argumenten för och emot är (vad jag har hört)

JA - Småföretagen & medelföretagen kommer gynnas p.g.a. lättare handel med resten av EU/världen. Nu säljs mestadels av deras varor/tjänster enbart till Sverige. Vid ett ev. EMU-samarbete kommer dessa företag lättare kunna handla med resten av EU och få fler arbetstillfällen, lättare att sätta priser m.m.

NEJ - Det starkaste NEJ-argumentet är att Sverige går bättre än vad medelländerna gör i EU/EMU, varför ska vi då sänka oss och gå in i "deras" dåliga trend gällande ekonomin. Vänta ett par år och se när/om den Europeiska Monetära Unionen går bättre, då KANSKE vi kan vara med.

Själv tänker jag rösta JA!

:hej

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Visst kan du få hjälp med EMU-valet! Rösta NEJ.

Så länge som inte en majoritet av svenska folket* (minst 75%) är överens måste vi naturligvis motsätta oss förändringen.

*Och... varför ska nu invandrarna få rösta i denna fråga INNAN de är svenska medborgare (läs skattebetalare)

ps vårt svenska samhälle blir bara sjukare o sjukare - på många sätt.

Mattias650

Örebroare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 Kawasaki Z900
Busafreak skrev:
Så länge som inte en majoritet av svenska folket* (minst 75%) är överens måste vi naturligvis motsätta oss förändringen.

Problemet är att denna fråga är så svår att sätta sig in i så svenska folket borde inte få rösta...
När inte ens statsvetare och alla diverse professorer kan komma överens om det är bra eller dåligt, hur ska "svensson" kunna ta ställning?

Här finns iallafall en intressant artikel som någon här på sporthoj.com tipsat om förrut:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=168857&previousRenderType=2

Jag kommer rösta JA!

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Jag är så trött på argumentet att det blir lättare för svenska företag att sälja till resten av europa om vi går med i EMU och får EURO.
Det omvända gäller ju också, det blir lättare för oss att köpa från resten av europa, då kommer konkurrensen i sin tur öka för de svenska företagen och effekten av att de får lättare att handla med resten av europa tas ut av att resten av europa får lättare att kränga saker till Sverige. Hänger ni med? Näe, tänkte väl det...

//Anders.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Re: Re: Hjälp i EMU-valet...

hållundan skrev:
De starkaste argumenten för och emot är (vad jag har hört)

JA - Småföretagen & medelföretagen kommer gynnas p.g.a. lättare handel med resten av EU/världen. Nu säljs mestadels av deras varor/tjänster enbart till Sverige. Vid ett ev. EMU-samarbete kommer dessa företag lättare kunna handla med resten av EU och få fler arbetstillfällen, lättare att sätta priser m.m.

NEJ - Det starkaste NEJ-argumentet är att Sverige går bättre än vad medelländerna gör i EU/EMU, varför ska vi då sänka oss och gå in i "deras" dåliga trend gällande ekonomin. Vänta ett par år och se när/om den Europeiska Monetära Unionen går bättre, då KANSKE vi kan vara med.

Själv tänker jag rösta JA!

Att du tänkte rösta ja framgick ganska tydligt på framställningen av argumenten.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag skall rösta NEJ. Alla verkade vara så postiva till EU när det begav sig o se hur det gick, kostar för mkt att vara med där och vissa ångrar sig nog.

Last edited:

Mingves

Guest
Tänk dig detta. Du skall rösta om vi skall ha dollar eller krona....hur känns det. Skillnaden är ju ungefär den samma. Egentligen skulle vi knyta oss till dollarn då de flesta företag handlar i dollar och inte i EURO...

Jag kommer rösta NEJ!

///Mats

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Var det inte val förra året :confused:

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att det är val var fjärde år :crash

Mingves

Guest
UrbanTiger tror du behöver hjälp med ditt valfettmissbruk:)

//M

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Jag kommer att rösta JA, och orsaken till det är i slumpvis ordning:

1) Vi ska inte rösta om vi ska vara med i EU eller inte.
2) Vi är redan med i EMU, frågan är om vi ska ta det sista steget.
3) Är vi med i EU tycker jag vi ska vara med fullt ut och inte ta russinen ur kakan (vare sig de är söta eller ruttna)
4) Om vi inte går med i sista steget nu (trots att vi egentligen redan har förbundit oss) kan det vara emot oss även i andra frågor. Sverige har lyckats driva igenom flera miljöfrågor och jag hoppas vi kan göra det i framtiden också.
5) Vi avsäger oss inte vår ekonomiska politik utan enbart räntepolitiken, och det är ju bara bra om framtida politiker inte kan sänka min lön genom fler devalveringar.
6) Kronan är en liten svag valuta och betydligt känsligare för spekulationer än euron. Se vad som hände för ett halvt decennium sedan.
7) Det blir lättare får små och medelstora företag att exportera till andra Euroländer. De slipper hantera valutarisker och/eller valutaterminer.

Om vi ska vara med i EU eller inte är en helt separat fråga som definitivt tål att diskuteras.

Det finns flera argument varför vi inte ska gå med i EMU:s sista steg, men de behöver inte repeteras ännu en gång i denna tråd.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
UnderDOG skrev:
Anm: När det begav sig.
Eller betyder bekom sig något annat?

//Anders.
Äh va fasen. Är du med i någon syförening eller?
jag har faktiskt inte gått klart skolan ännu, skyll på min svenskalärare. Allt är hennes fel. :6surkart

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Ska vi bena ut lite nu eller???

Jasidan tror att småföretagen kommer att få det enklare att exportera till andra EMU länder därför att man inte behöver ta hänsyn till valutaförändringar som sker mellan försäljning och betalning. Detta gynnar förmodligen de små företagen då de medelstora och stora exportföretagen kan ta sk valutaförsäkringar. Alltså de försäkrarsig mot eventuella valutaförändringar.
Många på Jasidan ser EMU-projektet även som ett steg på vägen mot ett federalt europa. Det gör man visserligen på nejsidan oxå.

Nejsidans två starkaste argument är att vi ger bort makten över räntan. Den kommer i stället för att sättas av den svenska riksbanken (som gör det utifrån svensk konjunktur) vid ett ja att sättas av den europeiska centralbanken (som sätter räntan utifrån ett europeiskt konjunktur medelvärde). Nejsidan menar då att vi aldrig kommer att få ett ränteläge som gynnar oss och att vi kommer att råka ut för "assymetriska chocker" (när/om vi har ett annat konjunkturläge än vad resten av europa har).
Det andra argumentet är att Sverige, Danmark och England är de EU-länder som idag har lägst arbetlöshet. Ingen utav dessa länder är med i EMU.

Sen är det så att alla som får rösta i kommunalvalet får också rösta i denna folkomröstningen. dvs som busafreak antyder även invandrare som inte erhållit svenskt medborgarskap.
Sen att Busafreak tycker att man skulle vara tvungen att betala skatt för att få rösta är bara nys. Det skulle innebära att bara mellan 30 och 40% av Sveriges totala befolkning skulle ha rösträtt, fler än så är inte förvärvsarbetande.

UrbanTiger antyder något om 10 strandraggare som kommer illegalt om du röstar nej. Redan när vi blev medlemmar i EU så var det fritt fram för tio tusen tyska bögar, så det argumentet håller inte :rolleyes:

UnderDog antyder att svenska företag skulle klappa ihop av den ökade konkurrensen, och kanske har han rätt. Men ökad konkurrens ger ochså lägre priser för konsumenterna.

I de översta två styckena har jag försökt vara så saklig som möjligt, men jag ska inte sticka under stolen med att det lutar åt ett ja för min del och då främst för att jag tror att det är sunt att minska nationalstatens betydelse till förmån för en eventuell framtida federation.

gladh

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
UnderDOG skrev:

Djävla många föreningar du är med i då
Du ser ju. skyll på min svensklärare :hej

( jaja, det brister i mina kunskaper i svenska, så är det när man är ung och inte är klar med studierna)

Och du vet att så länge Göran Persson har makten o tjänar storkovan för att bara bli förslappad så får skolan inga pengar och därför inga bra svensklärare.. så ÄR det

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Shit, var det inte Gladh som höll på att knäcka mig sist vi hade en diskussion? Det var nog i tråden där någon hade en teori om det fanns få hojåkare som var invandrare.

Bäst jag drar mig ur nu..

//Anders.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Bikerbitch skrev:
Djävla många föreningar du är med i då
Du ser ju. skyll på min svensklärare :hej

( jaja, det brister i mina kunskaper i svenska, så är det när man är ung och inte är klar med studierna)

Och du vet att så länge Göran Persson har makten o tjänar storkovan för att bara bli förslappad så får skolan inga pengar och därför inga bra svensklärare.. så ÄR det

Disclaimer: Det var inte så allvarligt menat, man måste ju få retas!

Jag skyler juh på dinn svänskalerare! Den får ju smisk!

Men hon kanske går omkring i läderkläder hemma och gillar smisk, så det kanske inte hjälper!!

Hoj å hå!

//Anders.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...