Hjälp i EMU-valet...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag tycker att vi borde införa mer lokala valutor istället. Skulle fungera alldeles utmärkt som ett komplement till kronan i mindre samhällen samtidigt som glesbygden inte skulle dräneras på resurser och avbefolkas på samma sätt.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det verkar vara manga som aer sa vaeldans overtygade om att Sverige aer baettre aen resten av Europa, att vi har foerstatt en massa som andra inte foerstatt, att vi tar hand om vaar miljoe, kramar vaara djur och dessutom aer duktiga pa sport.
Ledsen att paapeka det men sa aer inte riktigt fallet. Ut och bo i andra laender med er. Europa aer vaarat land nu! Aer det verkligen sa manga som inte har en tanke pa att laemna Sverige? Det kaenns sa otroligt insnoat naer ni sitter daer och tjurar oever massa sma skitsaker. Jag foer min del skulle gaerna se mer av tyskarnas precision och punktlighet i Sverige. Mer av Irlaendarnas avslappnade instaellning till tillvaron och sydeuropeernas mat och kalas.

Nu laet jag riktigt dryg och internationell, men jag har faktiskt en poaeng med vad jag saeger. Har aldrig roestat men undrar om det inte boerjar bli dags nu. Kan tyskarna ge upp marken och fransmaennen ge upp frangen foer att foera europeerna naermare varandra sa borde vi klara av att dumpa vaara fjollpengar ocksa...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Don Quixote skrev:
Det verkar vara manga som aer sa vaeldans overtygade om att Sverige aer baettre aen resten av Europa, att vi har foerstatt en massa som andra inte foerstatt, att vi tar hand om vaar miljoe, kramar vaara djur och dessutom aer duktiga pa sport.
Ledsen att paapeka det men sa aer inte riktigt fallet. Ut och bo i andra laender med er. Europa aer vaarat land nu! Aer det verkligen sa manga som inte har en tanke pa att laemna Sverige? Det kaenns sa otroligt insnoat naer ni sitter daer och tjurar oever massa sma skitsaker. Jag foer min del skulle gaerna se mer av tyskarnas precision och punktlighet i Sverige. Mer av Irlaendarnas avslappnade instaellning till tillvaron och sydeuropeernas mat och kalas.

Nu laet jag riktigt dryg och internationell, men jag har faktiskt en poaeng med vad jag saeger. Har aldrig roestat men undrar om det inte boerjar bli dags nu. Kan tyskarna ge upp marken och fransmaennen ge upp frangen foer att foera europeerna naermare varandra sa borde vi klara av att dumpa vaara fjollpengar ocksa...
Äh, i nuläget har jag svårt att tro att jag kommer att vilja bo nån annanstans än norrland resten av mitt liv (fast jag är värmlänning från början...). Förstår inte vad alla jagar efter där ute, har aldrig ens suttit i ett flygplan själv... Den dagen jag ger mig ut i världen för att kika runt lite så ska det vara på två hjul, det är ett som är säkert :)

Skulle (för att återgå till ämnet) själv hellre se en mer lokalt förankrad politik, så länge inte den biten fungerar så kommer alla insatser på högre politiska nivåer att vara förgäves.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Don Quixote skrev:

Äsch, insnöad kan du vara själv. Du är svensk medborgare med alla de rättigheter och skyldigheter det för med sig. Jag med. Att jag sedan trivs bra i Italien och gillar det landet har föga med en gemensam valuta och en gemensam penningpolitik att göra. Punktlighet, lättsam livsattityd osv har inget med valutan att göra. Någonting som kräver en grundlagsändring är fö något som ganska få anser varra en skitsak. Är du säker på att du har förstått frågan rätt?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Bingo skrev:
Äsch, insnöad kan du vara själv. Du är svensk medborgare med alla de rättigheter och skyldigheter det för med sig. Jag med. Att jag sedan trivs bra i Italien och gillar det landet har föga med en gemensam valuta och en gemensam penningpolitik att göra. Punktlighet, lättsam livsattityd osv har inget med valutan att göra. Någonting som kräver en grundlagsändring är fö något som ganska få anser varra en skitsak. Är du säker på att du har förstått frågan rätt?

Neh, du har raett. Blir alltid galet och foerenklat naer man ska foersoeka fa ur sig en aasikt lite snabbt pa nagra rader text. Naturligtvis aer fraagan mer komplex aen sa, och min aasikt i fraagan aer betydligt mer utvecklad aen jag fick ur mig sent igaar kvaell. Vad jag nog egentligen ville ha fram var precis det du paapekar, aeven om det nog fick motsatt effekt. Dvs att mycket av debatten roer saker som egentligen inte har med gemensam valuta att goera. Jag aer positivt instaelld till dessa "orelevanta" saker, medan manga andra ser negativt pa ett mer sammanhallet europa och tar in alla dessa kaenslor foer att raettfaerdiga sitt nej till EMU.
Dock tror jag att gemensam valuta foer med sig saker pa det kaenslomaessiga planet ocksa. T.ex att vi nog sa smaningom kommer kaenna oss aningen mer Europeiska.
Nu blev det nog aennu mer svamligt sa jag drar mig tillbaka. Hoppas hur som helst pa ett JA. :hej

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
berggren_martin skrev:
Jag tycker att vi borde införa mer lokala valutor istället. Skulle fungera alldeles utmärkt som ett komplement till kronan i mindre samhällen samtidigt som glesbygden inte skulle dräneras på resurser och avbefolkas på samma sätt.

:rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...