Hjälp i EMU-valet...

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
UnderDOG skrev:
Disclaimer: Det var inte så allvarligt menat, man måste ju få retas!

Jag skyler juh på dinn svänskalerare! Den får ju smisk!

Men hon kanske går omkring i läderkläder hemma och gillar smisk, så det kanske inte hjälper!!

Hoj å hå!

//Anders.

Det är klart du får retas. Jag retas bara tillbaka.
Jag står ju för den jag är. phett leeen.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
UnderDOG skrev:
Shit, var det inte Gladh som höll på att knäcka mig sist vi hade en diskussion? Det var nog i tråden där någon hade en teori om det fanns få hojåkare som var invandrare.

Bäst jag drar mig ur nu..

//Anders.

Ajajaj mitt rykte föregår mig :notme

Nä, jag tänker inte knäcka någon. Jag tror du har helt rätt i att ökad konkurrens kommer att göra det lite jäkligare för svenska företag. Men samtidigt så ska väl svenska företag fungera lika bra som tyska, eller?

Puss på dig UnderDog

gladh

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Självklart fungerar inte svenska företag lika bra som tyska.
Man kan inte jämföra den takt som arbetet sker i på tyska företag med svensk arbetstakt. Visst, de tjänar mer, men de jobbar hårdare också.
Tyska företag är också mycket mer hierarkiska, så mysfaktorn är ännu lägre än enbart beroende på att man får slita häcken av sig.

Detta är ju rent generellt och utgående från info som jag fått från min tyska flickvän, men man ska ju aldrig generalisera, så det låter jag bli.

puss på sig också gladh!

//Anders.

Losec

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Aprilia
Som en innan skrev i tråden är vi redan med i EMU. Verkar inte som om folk vet det. Det är alltså det sista steget vi såfall nu ska ta. Läste en bra artikel i tidningen idag. Skriver den här så folk får reda på det.

Första steget inleddes i juli 1990.

Huvudsyfte : att avveckla alla regler som hindrade kapital från att röra sig fritt mellan länderna.

Viktigt organ: Kommittén för medlemsstaternas centralbankschefer.

Stor händelse: Fördraget om Europeiska unionen som trädde i kraft 1993.

Andra steget inleddes den 1 jan. 1994

Huvudsyfte: att samordna medlemsländerna ekonomiska politik, framför allt penningspolitiken.

Redskap: Konvergenskriterierna som alla länder måste uppfylla, och som satte gränser för inflation, budgetunderskott, statsskuld och räntor

Viktigt organ: Europeiska monetära institutet EMI.

Stor händelse: Den svenska regeringens hårda besparingar i ekonomin från 1996.

Tredje steget inleddes den 1 jan. 1999

Huvudsyfte att låsa ländernas valutakurser för gott, och införa euron, den gemensamma valutan.

Viktigt organ: Europeiska Centralbanken ECB, bildad sommaren 1998.

Stor händelse: premiären för de nya sedlarna och mynten nyåret 2002.

Om svenska folket röstar JA den 14 september tar ECB över den svenska penningpolitiken och euron blir valuta i Sverige 2006.
Om vi röstar nej står vi ändå kvar i EMU.
Vi måste alltså fortfarande följa EU:s regler om fria kapitalrörelser och EMU:s krav på att begränsa inflation, statsskuld och budgetunderskott.

Om jag nu hade fått rösta så hade jag röstat Ja. Om någon vill veta det :)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
intrepid skrev:
jag har en fråga! Kommer bensinen bli billigare?

Sanolikt inte. Det mesta av bensinpriset idag är skatt och ett eventuellt EMU inträde förändrar inte Sveriges möjligheter att behålla den skatten.
Om euron blir väldigt stark gentemot dollarn i framtiden kan man kanske tänka sig att inköpspriset av råolja sjunker. Men sen när har bensinbolagen brytt sig om att sänka konsumentpriset bara för att inköpspriset sjunkit. :rolleyes:

gladh

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Gustav1 skrev:
Jag tycker vi ska gå ur EU.

Hoppas du inte röstar Nej i EMU-valet pga att du vill att vi ska gå ut ur EU. Tänk istället: "Om vi ändå måste vara med i EU, är det då bästa att vara med eller inte?"

Därefter kan man påverka sina politiker, via media eller partier, om huruvida vi ska vara med i EU eller inte.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
sepahewe skrev:
Hoppas du inte röstar Nej i EMU-valet pga att du vill att vi ska gå ut ur EU. Tänk istället: "Om vi ändå måste vara med i EU, är det då bästa att vara med eller inte?"

Därefter kan man påverka sina politiker, via media eller partier, om huruvida vi ska vara med i EU eller inte.

Är det lättare att ta sig ur träsket om man står still eller om man trampar ner sig ännu mer i skiten?
Ett ja i valet tror jag innebär att det blir ännu svårare att ta sig ur EU.

sepahewe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är du en sådan som skär sönder skrivbord på jobbet om du inte trivs?

Ska vi inte försöka göra det bästa av situationen? Istället för att göra halvmesyrer i bästa Sverigestilen?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
sepahewe skrev:
Är du en sådan som skär sönder skrivbord på jobbet om du inte trivs?

Ska vi inte försöka göra det bästa av situationen? Istället för att göra halvmesyrer i bästa Sverigestilen?

Vad är det bästa att göra nu då?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
alla gnäller om att allt blev sämre sen vi gick med EU??? vad exakt har blivit så mycket sämre???

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ravetrancer skrev:
alla gnäller om att allt blev sämre sen vi gick med EU??? vad exakt har blivit så mycket sämre???

Nja, så mycket sämre vill inte jag påstå att det blivit.
Men om vi ser på Ja-sidans argument för EU-inträde, exempelvis "Ja - För kvinnornas skull".
Har kvinnorna fått det så mycket bättre? Eller barnen? Eller de äldre?
Vilka har fått det bättre?

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Ravetrancer skrev:

Precis..jag kommer inte ens ihåg hur det var innan vi gick med...bara det att då fanns iaf Tip Top (togs iofs bort 95.. om jag inte är helt :3freak ).

Ska nu gå in på EMUs sida o råläsa ...här ska det fan inte röstas om jag inte vet allt som är värt att veta...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sepahewe skrev:
Jag kommer att rösta JA, och orsaken till det är i slumpvis ordning:

1) Vi ska inte rösta om vi ska vara med i EU eller inte.
2) Vi är redan med i EMU, frågan är om vi ska ta det sista steget.
3) Är vi med i EU tycker jag vi ska vara med fullt ut och inte ta russinen ur kakan (vare sig de är söta eller ruttna)
4) Om vi inte går med i sista steget nu (trots att vi egentligen redan har förbundit oss) kan det vara emot oss även i andra frågor. Sverige har lyckats driva igenom flera miljöfrågor och jag hoppas vi kan göra det i framtiden också.
5) Vi avsäger oss inte vår ekonomiska politik utan enbart räntepolitiken, och det är ju bara bra om framtida politiker inte kan sänka min lön genom fler devalveringar.
6) Kronan är en liten svag valuta och betydligt känsligare för spekulationer än euron. Se vad som hände för ett halvt decennium sedan.
7) Det blir lättare får små och medelstora företag att exportera till andra Euroländer. De slipper hantera valutarisker och/eller valutaterminer.

Om vi ska vara med i EU eller inte är en helt separat fråga som definitivt tål att diskuteras.

Det finns flera argument varför vi inte ska gå med i EMU:s sista steg, men de behöver inte repeteras ännu en gång i denna tråd.
1. Jepp.

2. Jepp.

3. EU och EMU är logiskt åtskilda. Det första förutsätter inte det andra.

4. Ja, än sen. Vad kan de göra? Sverige som föregångsland för mljön är en myt.

5. Det är inte så bara att avsäga sig penningpolitiken. Traditionellt används penningpolitiken för att påverka den externa balansen (alltså mot utlandet) och finanspolitiken för att påverka den interna balansen. Man kan inte devalvera en valuta som flyter. Man kan påverka växelkursen med räntemanipulationer.

6. Den sortens spekulanter som du avser är en myt. Man kan sänka en valuta om man har medlen till det (motståndaren är Riksbanken och andra spekulanter) men om du är så stark att du lyckas måste du lyckas komma ur din position utan att återställa den tidigare växelkursen - annars har du ingen vinst. Det finns inget skäl att anta att ett visst belopp skall kunna sänka en växelkurs men att samma belopp inte skall höja den i motsvarande mån. Antag t ex att du blankar 100 Miljarder SEK mot USD. Kronan faller mot dollarn. Men sen skall du köpa tillbaka kronorna. Kronan stiger. Om andra spekulanter (t ex Sandviks finansavdelning eller Volvos) tycker att någon säljer kronor jättebilligt så köper de så mycket de kan få - tufft för ursprungsspeklanten. Spekulanten kan i bästa/värsta fall vara en katalysator. Inget annat.

Gå lite längre tillbaka till den tid då vi hade fast växelkurs. Då hade Sverige som land riktigt svåra problem eftersom kostnadsutvecklingen var snabbare i Sverige än i konkurrentländerna. Då orsakade det arbetslöshet idag orsakar det att kronan tappar i värde. Arbetslöshet är värre. Ungefär samma gubbar som idag vill ha med oss i EMU var de som ihärdigast propagerade för att släppa kronan fri. Fria växelkurser var lösningen på kostnadsproblemet. Att gå med i EMU är att återgå till fast växelkurs. Brrr...

8. De små och medelstora företagen kan man bara skratta åt eftersom de är goda medan de stora företagen är stygga. I den populistiska vokabulären alltså. Men vare sig de små, jättesmå eller halvstora företagen hade eller har några problem att acceptera tyska pengar. Det är inte kostnaderna eller svårigheterna att skydda sig mot valutafluktuationerna som är det viktiga hindret. Men visst, transaktionskostnaderna är kostnader som näringslivet (även storföretagen) slipper om vi går med. Nog så viktigt men knappast tillräckligt för en grundlagsändring.

Och, by the way, visst går vi med - men det är inte folkomröstningen som bestämmer det. :D

Edit: nu har vi sett lite bakåt. Låt oss även titta framåt. Vad händer när EMU kollapsar?

Last edited:

sepahewe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Acrid skrev:
Ska nu gå in på EMUs sida o råläsa ...här ska det fan inte röstas om jag inte vet allt som är värt att veta...

Hur gick det? Blev du något visare? :) Hur ser det ut om 10 år :p

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Bingo: Ska du rösta nej?
Jag funderar på att poströsta, så att ingen kan påverka mig mer :)

Brukar få sån beslutsångest när det väl närmar sig...

//A.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nejsidan vinner, jag känner på mig dig i högra stortån :). Nu har i alla fall jag gjort vad jag har kunnat för att pusha vågen åt rätt håll genom att posta mitt "NEJ" hos kassaservice (särskrivs korrekt som denna kassa service).

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
UnderDOG skrev:
Bingo: Ska du rösta nej?...
Nej, jag skall inte rösta alls. Euron kommer - vare sig det blir ett ja eller ett nej.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...