Hjälp inför husköp!

_teSSan_

Guest
Nu tänkte jag göra som så många andra innan mig, vända mig till den stora faktabanken sporthoj.com. :)

Jag ska titta på ett hus på söndag, jag har aldrig ägt ett hus innan utan bara hyrt, och nu skulle jag behöva så mycket hjälp som möjligt..

Vad ska man titta efter, fråga efter mm..? :va

Jag har förstått att det är ganska väsentligt om huset säljs med friskrivningsklausul, så det måste man ju fråga efter.

Vad finns det annars som man måste ta reda på under visningen? Som man vill veta innan det väl är dags att skriva kontrakt? Man vill ju inte höra att "joo, förresten..."

Snälla allsmäktiga sh, hjälp mig! :confused:




(Som vanligt är det inte hon som har skrivit brevet som är med i filmen, utan hennes kompis kusins föredettas styvbror)
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
Woa .. detta är en hel vetenskap. Men jag måste iaf rekommendera byggahus.se - deras forum är en informationsbank av nästan obegränsad dimension. Titta in där o använd sökfunktionen så kommer du få mer svar än du kan hantera.

En sak som jag önskar att jag hade tagit reda på innan köp var konditionen på elen som jag bara ägnade en hastig överblick, tänkte att det tar vi på besiktningen sen. Det första besiktningsmannen sa var att elen kollade de minsann inte utan det fick jag isf ta dit elektriker som gjorde, och ja, jag kommer få lägga ner en trolig hundratusing på elen innan jag är nöjd.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
En oberoende besiktningsman är en bra början.
Om du inte själv är i byggsvängen och vet vad du ska titta efter så kommer du nog missa en hel del.

Börja redan idag med att gör en lista på allt du kan komma på som du vill checka.
Ha listan med dig när du tittar på kåken annars glömmer du hälften.

Skit i om taptskarvarna inte är ok.

Titta på:

Är grunden dränerad.

Är taket ok.

Uppvärmningsystem el, olja, värmeväxlare mm.
Ålder på systemet och kostnad för att driva det.

Fönster, 2 glas, 3 glas, kondition på bågarna.

Vatten och avlopp, är det utbytt, är våtrummen i bra skick.

Köket, ålder på vitvaror, behöver dom bytas.

Några punkter som blir jävligt dyra om dom behöver åtgärdas.

Hoppas det var till någon hjälp...

Lycka till med kåken !
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Kolla typ av uppvärmning, vilka servitut som finns etc. Vi köpte kåk i februari i år och igår började taket läcka. Jättekul eftersom försäkringen inte täcker sånt, så kolla det noga!

Vi missade en hel del saker när vi kollade, inget som måste fixas akut kanske, men tillräckligt för att man ska störa sig på det. Saker som sitter löst, nödlösningar eller att föregående ägare inte orkat köpa den korrekta skruvtypen och därför spikat istället osv. Sånt avslöjar hur kåken skötts.

Sist men inte minst - boende är ingen investering, det är en kostnad.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
För att slippa alla bekymmer - köp inte ett hus.

Har sagt det förut säger det igen;
En husägare har två lyckliga dagar - dagen han flyttar in samt dagen han flyttar ut!!!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
För att slippa alla bekymmer - köp inte ett hus.

Har sagt det förut säger det igen;
En husägare har två lyckliga dagar - dagen han flyttar in samt dagen han flyttar ut!!!

Neggokärring !
 

_teSSan_

Guest
Byggnadstyp: 1-plans hus
Övrigt: Två altaner under tak.
Tomt: En härlig tomt med träd och buskar.
Byggnadsår: 1988
Grundläggning: Krypgrund
Stomme: Trä
Fasad: Trä
Fönster: 2-glas
Bjälklag: Trä
Tak: Betongpannor
Utv. Plåtarbete: Lackerad plåt
Uppvärmning: Direkt El och en Kamin
Driftkostnad: 17 000
Taxeringskod 221
Vatten/avlopp Kommunalt vatten året om. Kommunalt avlopp.
Avtalsservitut: Avloppsledning mm

Låter det här helt livsfarligt eller..?

Och hur vet jag om där finns fukt och mögel om jag inte har fuktmätare med mig? Är det bara luktsinnet som gäller då eller..? :va
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Byggnadstyp: 1-plans hus
Övrigt: Två altaner under tak.
Tomt: En härlig tomt med träd och buskar.
Byggnadsår: 1988
Grundläggning: Krypgrund
Stomme: Trä
Fasad: Trä
Fönster: 2-glas
Bjälklag: Trä
Tak: Betongpannor
Utv. Plåtarbete: Lackerad plåt
Uppvärmning: Direkt El och en Kamin
Driftkostnad: 17 000
Taxeringskod 221
Vatten/avlopp Kommunalt vatten året om. Kommunalt avlopp.
Avtalsservitut: Avloppsledning mm

Låter det här helt livsfarligt eller..?

Och hur vet jag om där finns fukt och mögel om jag inte har fuktmätare med mig? Är det bara luktsinnet som gäller då eller..? :va

Driftkostnad 17 000 låter liiite väl billigt. Litet hus eller?
 

_teSSan_

Guest
För att slippa alla bekymmer - köp inte ett hus.

Har sagt det förut säger det igen;
En husägare har två lyckliga dagar - dagen han flyttar in samt dagen han flyttar ut!!!

Som det är nu känns det som att jag har större bekymmer i huset jag hyr.

Fuktfläckar i taket som jag fick måla över fem sex gånger som ändå kom fram igen efter en vecka, skruttigt hus där alls är fixat med snabblösningar, halvfärdiga projekt i både hus och trädgård, sonens dörr gick i baklås så jag fick lyfta ut honom genom förstret sen sticksåga mig genom dörren, (som fortfarande efter en månad inte är utbytt) och en hyresvärd som tältar i trädgården en helg i månaden.

Det kan nog inte bli så mycket värre.
 

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Antar att det är ett mindre hus. då Driftkostnad på 17000:- låter orimligt med direktverkade el.... Angånde fukt så är det nog mycke känsla och dektektiv arbete som gäller.. kolla missfärgningar,springor är det plastmatta i badrummet vilket skick är den i.. silikonat i skarvar osv... Lycka till!:tummenupp
 

_teSSan_

Guest
Driftkostnad 17 000 låter liiite väl billigt. Litet hus eller?

Japp.

Antar att det är ett mindre hus. då Driftkostnad på 17000:- låter orimligt med direktverkade el.... Angånde fukt så är det nog mycke känsla och dektektiv arbete som gäller.. kolla missfärgningar,springor är det plastmatta i badrummet vilket skick är den i.. silikonat i skarvar osv... Lycka till!:tummenupp


Jag vet att hon som har hyrt huset av nuvarande ägaren har borrat upp hyllor och krokar i badrummet (där det är "plasttapet" och plastmatta) men badrummet ska göras om och kaklas i vilket fall som helst så det kanske inte är något problen? Om man gör ett nytt våtskikt. För det kan man väl göra..? :confused:
 
Last edited:

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Japp.




Jag vet att hon som har hyrt huset av nuvarande ägaren har borrat upp hyllor och krokar i badrummet (där det är "plasttapet" och plastmatta) men badrummet ska göras om och kaklas i vilket fall som helst så det kanske inte är något problen? Om man gör ett nytt våtskikt. För det kan man väl göra..? :confused:

Självklart så kan du kakla det men tänk på att du måste byta gipsskivorna mot dom "nya" , skärpta regler angånde badrum kräver att man byter ut gipsskivorna, sen måste plastmatta bort på golvet.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Självklart så kan du kakla det men tänk på att du måste byta gipsskivorna mot dom "nya" , skärpta regler angånde badrum kräver att man byter ut gipsskivorna, sen måste plastmatta bort på golvet.

Jasså? Även om du gör det privat så att säga? Sen så lägger man ju ändå matta i botten, duger inte befintlig då med ny manschett runt brunn då menar du?
Och kräver är det ingen som gör, du får duscha direkt på gipset om du känner för det...
 

_teSSan_

Guest
Självklart så kan du kakla det men tänk på att du måste byta gipsskivorna mot dom "nya" , skärpta regler angånde badrum kräver att man byter ut gipsskivorna, sen måste plastmatta bort på golvet.

Tänkte mest på om man kan göra ett nytt våtskikt?

Kaklas ska det göras både på golv och väggar, men när hon har borrat genom våtskiktet räcker det väl inte att ta bort plasten och kakla? Är det fukt där nu så det är förstört, eller det går att rädda?



Jag hade INTE tänkt göra det själv som ni kanske förstår... :D

Jasså? Även om du gör det privat så att säga? Sen så lägger man ju ändå matta i botten, duger inte befintlig då med ny manschett runt brunn då menar du?
Och kräver är det ingen som gör, du får duscha direkt på gipset om du känner för det...

Det hör ju till och med jag att det inte låter som en vidare idé.. :gnissla
 
Last edited:

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Jasså? Även om du gör det privat så att säga? Sen så lägger man ju ändå matta i botten, duger inte befintlig då med ny manschett runt brunn då menar du?
Och kräver är det ingen som gör, du får duscha direkt på gipset om du känner för det...

Matta på golvet måste ju bort innan du lägger på fixet för dom 2 brukar inte gilla varan... Sen använder man ju en annan sorts duk för att lägga klinker på... Sen självklart får du duscha på gipset om du vill men gnäll inte till färsäkringsbolaget när fukten börjar komma :)
Jag gjorde om mitt badrum nyligen och enligt mitt FB så krävde dom att arbetet utfördes enl dom nya reglerna för att dom skulle stå för kostnade om det hände något... Kan ju vara olika beronde på bolag..
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Viktigaste punkterna att kolla ordentligt.
1.Krypgrunden. Kryp ner och kolla så det är ordentligt täckt med plast så inte markfukt kommer upp. Kolla på "taket" så det inte finns fukt/mögel/svamp.

2.Tak, kolla så alla pannor är hela och ligger rätt. Kolla sen vinden efter fläckar/mögel i taket. Kolla även så du har en bra luft cirkulation på vinden. Isoleringen ska inte ligga tryckt mot takfoten, utan det ska vara en luftspalt längs ner.

3. Badrum. Kolla "mät" så det inte finns fukt i golv,vägar. Ingen början till mögel i skrarvar,fogar. Om du ska renovera badrummet och brunnen är äldre än 1994 måste även den bytas för att försäkringen ska fortsätta gälla. Även om du gör jobbet själv.

4.Kök. Kolla avlopp, under diskbänk,lyft och ta bort om du kan så du ser ordentligt. Flytta ut diskmaskin och kolla så den ej har läckt, även bakom kyl/frys.

5. Fönster/dörrar, kolla så dom inte är murkna, ta en fin kniv och tryck på virket så det är hårt.

5. Golv. Gå egnom golven och kolla så det inte är sprickor eller ovanligt stora springor.

6. Är det gamla gjutjärns avlopp så är det nog på tiden att dom byts ut, så du slipper att dom rostar sönder och du får vatten skada i huset.

Kolla dessa punkter noga, men ta också ut en oberonde besiktnings man så du har ett papper på detta. Han har även 10års garanti på sitt jobb. Så missar han något uppenbart är det han som ska få stå för kostnaden.

Angående om du ska ha kakel/klinker i bad rum, så kontakta försäkringsbolaget och fråga vad som gäller, för reglerna ändras hela tiden.

Vi kör med med osb skiva på väggen, sen jackon våtrumsskiva på väggarna.
Lite dyrare, men då kan man sätta upp saker överallt, utan att plugga och leta reglar, Jackon skivan är lite dyrare, men jobbet går 5 ggr fortare än att köra med nya gipsen "som man lätt får näsblod, ont i hals och huvud av". minerit skivan väger bly och är svårsågad och måste föborras.

Jackon skivan väger inget, sågar den med en gammal slö såg eller skär den.
http://www.jackon.se/eway/default.a...,1915&Content_5789=5762:16861::0:5790:1:::0:0
 
Last edited:

_teSSan_

Guest
Kan jag teckna en "dolda-fel-försäkring" eller är det säljaren som måste göra det?

Och det finns väl ingen sån försäkring som gäller om han säljer med friskrivningsklausul?



Tusen tack för all hjälp förresten..! :Bugar
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top