Hjälp Ingen gnista

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
Nu behöver jag lite tips med mitt vinter projekt.

Köte en Zx7R som förra ägaren har pillat i elsystem osv för att bygga banhoj.

Problemet är nu att killen har klippt massa "onödiga kablar" och jag får nu ingen gnista från stiften.

Enligt förra ägaren så funkade den med em modifierad tändbox men inte med orginalboxen??

Kan det vara så att alla spärrar är bortplockade ur superbike boxen som tex stöd brytaren osv?

Vill ha in massa tips så kanske jag slipper dra om hela elsystemet :gnissla

KOm igen nu nån måste väl ha något tips...
 
Last edited:

"Steffo"

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Avesta
Hoj
CBR 1100XX
suntrip skrev:
Nu behöver jag lite tips med mitt vinter projekt.

Köte en Zx7R som förra ägaren har pillat i elsystem osv för att bygga banhoj.

Problemet är nu att killen har klippt massa "onödiga kablar" och jag får nu ingen gnista från stiften.

Enligt förra ägaren så funkade den med em modifierad tändbox men inte med orginalboxen??

Kan det vara så att alla spärrar är bortplockade ur superbike boxen som tex stöd brytaren osv?

Vill ha in massa tips så kanske jag slipper dra om hela elsystemet :gnissla

KOm igen nu nån måste väl ha något tips...

Försök å få fram ett elschema på hojen annars blir det nog svårt å reda ut va förra ägaren har gjort.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
suntrip skrev:
Kom igen nu kasta in massa tips så jah kan börja mecka lite---- :näsblod


men det är väl bara att börja?, börja från tändkablarna-> spolen-> till magneten eller nåt. Därifrån ser du ju på elschemat! Bara att börja i ena änden och gå från det.
 

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
DJM skrev:
men det är väl bara att börja?, börja från tändkablarna-> spolen-> till magneten eller nåt. Därifrån ser du ju på elschemat! Bara att börja i ena änden och gå från det.


Har börjat mäta nu lite smått och reda stött på en fråga?

Mäter över tändspolen till jord ca 12v vilket borde betyda att inget brott finns fram till spolarna
Nu tilldet knasiga i kråksången, när jag kör startmotorn rasar volten ner till ca 6V känns som att det är för lite för att generera gnista?
Eller är detta normalt?
 

Coola Ola

Guest
suntrip skrev:
Har börjat mäta nu lite smått och reda stött på en fråga?

Mäter över tändspolen till jord ca 12v vilket borde betyda att inget brott finns fram till spolarna
Nu tilldet knasiga i kråksången, när jag kör startmotorn rasar volten ner till ca 6V känns som att det är för lite för att generera gnista?
Eller är detta normalt?

Nej, så lite ska det inte vara. Det är inte så enkelt att du har ett dåligt batteri?
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
suntrip skrev:
NJae tror inte det startmotorn går runt med bra fart så?
Men jag funderar lite på om det ligger någon "dödare" typ stödets brytare och förstör?

Jag skulle ändå satsa mina pengar på kass batteri,
Om spänningen sjunker till ca 6v när du kör runt motorn.
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
suntrip skrev:
Tanken har slagit mig, Vad kan en sån kosta????

Får se vad som händer ska hem och njunna lite startmotor nu :gnissla

Ring din närmaste skrot och kolla. Det finns en lista över mc-skrotar här på forumet.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har bittert fått erfara att batteriet kan vara svagt även om startmotorn låter pigg. Om inte nytt batteri/startkablar hjälper så skulle jag satsa på att mäta med oscilloskop (eller kanske en sån där lysdiod-penna-mojäng :3freak ) på kablarna mellan tändbox och tändspolar, för att se om det kommer pulser där. Om det gör det så är det inte tändboxen som är ditt problem, utan snarare spolarna eller stiften. Lycka till! :tummenupp
 

MickeXJR1300

Stilig
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Alingsås
Hoj
XJR 1300SP och Honda SCV100 LEAD
suntrip skrev:
Har börjat mäta nu lite smått och reda stött på en fråga?

Mäter över tändspolen till jord ca 12v vilket borde betyda att inget brott finns fram till spolarna
Nu tilldet knasiga i kråksången, när jag kör startmotorn rasar volten ner till ca 6V känns som att det är för lite för att generera gnista?
Eller är detta normalt?

6volt är klent.
Du bör inte komma under 8,5 volt men det är lägsta nivån, ett bra batteri håller sig över 9 volt i starten.
 

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
MickeXJR1300 skrev:
6volt är klent.
Du bör inte komma under 8,5 volt men det är lägsta nivån, ett bra batteri håller sig över 9 volt i starten.


Har provat med bilbatteri nu :huvet ingen gnista :huvet
kunde inte mäta volten under testet med bilbatteriet men men...

fler tips som ja kan prova under helgen?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
suntrip skrev:
Har provat med bilbatteri nu :huvet ingen gnista :huvet
kunde inte mäta volten under testet med bilbatteriet men men...

fler tips som ja kan prova under helgen?

Du kan ganska enkelt testa om tändspolarna är OK, vilket dom troligtvis är då dom vad jag förstår inte brukar lägga av, speciellt inte bådå.

Är det 2 tändspolar på den föresten? I så fall sitter det kablar med +12 Volt till båda, och dom är nog i samma färg, troligtvis röda. Den andra kabeln på respektive tändspole ska du ta loss, och sen ska du sätta en lös kabel där istället som du lixom kan "dutta" på jord med. Om du får gnista på stiften varje gång du tar bort kabeln från jord (tror jag det är) så är spolen OK.

Tändningen ska föresten vara på när du gör det, för annars har du ju ingen spänning på spolarna.
 

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
PacMan skrev:
Du kan ganska enkelt testa om tändspolarna är OK, vilket dom troligtvis är då dom vad jag förstår inte brukar lägga av, speciellt inte bådå.

Är det 2 tändspolar på den föresten? I så fall sitter det kablar med +12 Volt till båda, och dom är nog i samma färg, troligtvis röda. Den andra kabeln på respektive tändspole ska du ta loss, och sen ska du sätta en lös kabel där istället som du lixom kan "dutta" på jord med. Om du får gnista på stiften varje gång du tar bort kabeln från jord (tror jag det är) så är spolen OK.

Tändningen ska föresten vara på när du gör det, för annars har du ju ingen spänning på spolarna.

men jah har ju spänning på alla 4 kablarna till spolarna ? klart att det kommer att bli en gnista där ifall jag duttar med den, eller ska det inte vara 12v till ala kablarna????
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top