Hjälp! Läsa av däckslitage

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Fast vad anser herr Lawner är 15% fel? Racehäng med förare bör väl ligga runt 25mm.

Fjädern är 15% från optimal "hårdhet" eller fjäderkonstant eller vad man nu kallar det för, i förhållande till förarens vikt. Är det han menar alltså. Säger inget om det är korrekt eller ej, går det att ställa in rätt häng utan att behöva förspänna fjädern något överjävligt så borde det ju vara en OK fjäder.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men det där däcket har du ju slaktat. Det finns olika grader av helvetet. ;)

Ok, du har kanske en poäng där. Men visa ett däck som INTE ser ut som det du och andra visat, som ser bättre ut och som någon kört FORT med!!! Kör man fort så slits de fort! Pungt! Eller?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Ok, du har kanske en poäng där. Men visa ett däck som INTE ser ut som det du och andra visat, som ser bättre ut och som någon kört FORT med!!! Kör man fort så slits de fort! Pungt! Eller?

Det har du ju helt rätt i. Ett däck slits ju fortare ju fortare man kör. Poängen med den här tråden var att jag ville ha tips på hur jag får optimalt däckslitage. Så slipper man slita ännu mer däck i onödan, utan att tappa grepp.

När jag fick mitt däck att se ut som ditt så gick det betydligt långsammare än med däcket i början av den här tråden. Det gick med ordentligt däckspinn ut ur varje böj, ut ur depåböjen på Gelleråsen så kunde jag inte skicka på fullt för att det spann så mycket.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Det har du ju helt rätt i. Ett däck slits ju fortare ju fortare man kör. Poängen med den här tråden var att jag ville ha tips på hur jag får optimalt däckslitage. Så slipper man slita ännu mer däck i onödan, utan att tappa grepp.

Såklart! Rätt tänkt! Och jag trodde KANSKE att du redan hade optimalt slitage! Att mina däck blev som de blev handlar om att jag körde SC1:eek:r när det var för kallt. När jag körde SC2 så såg däcket ut som ditt, slätt ochj fint med lite tunna "maskar" på däcket, vilket för mig är optimalt. Men, det bettade inte som med en SC1:a och då fick det kosta ett bakdäck att ha gott fäste i 11 av de 12 racevarven.
Fortfarande skulle det vara intressant att se vilket utseende på däcken du eftersträvar...
:)

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såklart! Rätt tänkt! Och jag trodde KANSKE att du redan hade optimalt slitage! Att mina däck blev som de blev handlar om att jag körde SC1:eek:r när det var för kallt. När jag körde SC2 så såg däcket ut som ditt, slätt ochj fint med lite tunna "maskar" på däcket, vilket för mig är optimalt. Men, det bettade inte som med en SC1:a och då fick det kosta ett bakdäck att ha gott fäste i 11 av de 12 racevarven.
Fortfarande skulle det vara intressant att se vilket utseende på däcken du eftersträvar...
:)

Det här känns ju som typiskt optimalt. :)

slitage2.jpg

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dösnyggt!:tummenupp Men ditt däck i det första inlägger ser ju näääästan ut så! VAr nöjd!

Förresten, hur länge räcker dina däck?

Precis som don_tomazo skriver, 6 - 8 pass med bra grepp.

Har efter idag kört 10 pass på mitt bakdäck med en vändning och nu är det inte alls det där "nyfästet" längre. Får nog ut 4 - 5 pass till innan det är sopslut och som snål bandagsåkare så kommer det få sitta på tills det är just sopslut. ;)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Precis som don_tomazo skriver, 6 - 8 pass med bra grepp.

Har efter idag kört 10 pass på mitt bakdäck med en vändning och nu är det inte alls det där "nyfästet" längre. Får nog ut 4 - 5 pass till innan det är sopslut och som snål bandagsåkare så kommer det få sitta på tills det är just sopslut. ;)

Men då har du inget problem! Tror jag; vad kör du för tider?

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tja... det beror ju på vad man jämför med...

Moss ! Tittade på ditt sk kallslitage .. Jag har en fråga om mitt däck ett Dunlop Gpracer 211 ..Slitaget på däcket va i princip perfekt då jag använde Tc4 testade de 2 sista passen med tc3 och då fick jag en uppruggning på kanten som liknade den som du visar här dock ett lite smalare fält ...

funderar på hur och varför ...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Moss ! Tittade på ditt sk kallslitage .. Jag har en fråga om mitt däck ett Dunlop Gpracer 211 ..Slitaget på däcket va i princip perfekt då jag använde Tc4 testade de 2 sista passen med tc3 och då fick jag en uppruggning på kanten som liknade den som du visar här dock ett lite smalare fält ...

funderar på hur och varför ...

Ja du.... Eftersom du använder ordet "uppruggning" på något som jag kallar "söndertrasat" så är jag inte säker på om vi pratar om samma sak. En bild hade ju suttit som en smäck!!! Dessutom är en förändring från tc4 till tc3 rena kinesiskan för mig, har aldrig kört med tc. Det kan inte vara så att däcket helt enkelt är.... slut????

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Fast vad anser herr Lawner är 15% fel? Racehäng med förare bör väl ligga runt 25mm.

Jo så är det om man ska ha en hyfsad setup så är det runt 25. Bästa sättet är att börja med rätt fjäder för din vikt då ska du ha "standard" förspänning för att få rätt häng. Sedan kan man justera lite upp och ner med förspänningen för att få hojen rätt till din körstil.

Har man en fjäder som är lite för klen och man använder lite mer förspänning för att kompensera detta så får man inte full funktion av dämparen, det är en kompromiss.
Man kompromissar ju alltid när man ställer in en hoj, vare sig det är rr, cross eller enduro. Man får ju försöka hitta bästa möjliga kompromiss för hoj, bana, förare, och övriga förutsättningar.

Om man har en hoj med rätt fjäder för förarens vikt. Ställer förspänning comp och retur på standard då har man ett ruskigt bra utgångsläge.

Detta är ju mina åsikter, vissa har helt andra, Henry har ju kört mycket och fort och kanske har helt andra åsikter. Det är ju lite som att fråga 3 olika snickare hur man bygger en vägg, du får tre olika svar....

Jag anser att det är billigt att börja med att köpa fjädrar för 2000 kr för att veta att man har rätt grundförutsättning.

// 15%

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Man vill ju inte ta ifrån JORPES den sista värdeskapande livsuppgift han har kvar!

//Oskar

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...