Hjälp med att justera ventilspelet på en suzuki rmz 250

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Tjena alla glada! Säkert en noob fråga men Innan jag ska ta bort kamkjeda och kamaxel så ska ju vevstaken vara mitt emellan sträcken(TDC). Den vill inte stanna mitt emellan sträcknen utan den fortsätter förbi dom istället. Vad kan det bero på?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tjena alla glada! Säkert en noob fråga men Innan jag ska ta bort kamkjeda och kamaxel så ska ju vevstaken vara mitt emellan sträcken(TDC). Den vill inte stanna mitt emellan sträcknen utan den fortsätter förbi dom istället. Vad kan det bero på?
Ta ut stiftet - kolla att den är på rätt TDC . En fyrtaktare har kolven i topp två gånger under en komplett cykel. Ena gången är när motorn tänder - båda ventilerna är stängda och kamaxeln/axlarna ligger inte emot lyftarna - det är då du mäter spel o justerar, detta är "rätt" TDC. Det andra är när kolven blåst ut alla avgaser o skall börja suga in bränsle/luft. Då är utblåsventilen på väg att stänga, insug på väg att öppna - då trycker kamaxeln på båda ventilerna och det är troligen det läge du är i - ventilfjädrarna trycker på kammen som via kamkedjan vill dra runt vevaxeln tills kammarna är avlastade (eller rättar, krafterna nått jämnvikt)
Lång förklaring - men där har du principen, titta gärna på animationer om fyrtaktare på youtube tills du är helt klar på hur det funkar

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Ta ut stiftet - kolla att den är på rätt TDC . En fyrtaktare har kolven i topp två gånger under en komplett cykel. Ena gången är när motorn tänder - båda ventilerna är stängda och kamaxeln/axlarna ligger inte emot lyftarna - det är då du mäter spel o justerar, detta är "rätt" TDC. Det andra är när kolven blåst ut alla avgaser o skall börja suga in bränsle/luft. Då är utblåsventilen på väg att stänga, insug på väg att öppna - då trycker kamaxeln på båda ventilerna och det är troligen det läge du är i - ventilfjädrarna trycker på kammen som via kamkedjan vill dra runt vevaxeln tills kammarna är avlastade (eller rättar, krafterna nått jämnvikt)
Lång förklaring - men där har du principen, titta gärna på animationer om fyrtaktare på youtube tills du är helt klar på hur det funkar
Tack för svaret. Jag förstår hur 4 takt fungerar det jag inte förstår är varför markeringarna på kamaxeln är rätt men inte markeringen där nere. Kolven måste vara i TDC läge, jag får det inte riktigt att gå ihop.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för svaret. Jag förstår hur 4 takt fungerar det jag inte förstår är varför markeringarna på kamaxeln är rätt men inte markeringen där nere. Kolven måste vara i TDC läge, jag får det inte riktigt att gå ihop.

Kamaxlarna snurrar hälften så snabbt som vevaxeln, drar du vevaxeln ett varv så kommer kamaxlarna bara snurra ett halvt varv.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hmm - skumt - kamaxeln har en markering som står rätt?
Vevaxeln står rätt?
Snurrar du vevaxeln ett varv så att märket på vevaxeln står rätt så står kamaxeln fel?
Om ja på alla frågor så snurra vidare tills kamaxelmärke o vevaxelmärke står så rätt som möjligt.
Lyft på ventilkåpan (om du inte gjort det redan) - kolla att nockarna på kamaxel pekar ifrån ventilerna. Vilken typ av justering har du? foto eller bild från verkstadshandbok
Mät ventilspel om nockarna står ifrån ventilerna
Mer info så kan vi nog lösa detta
youtube
- ännu en gubbe som vevar kameran runtomkring men det kanske kan ge lite tips

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Hmm - skumt - kamaxeln har en markering som står rätt?
Vevaxeln står rätt?
Snurrar du vevaxeln ett varv så att märket på vevaxeln står rätt så står kamaxeln fel?
Om ja på alla frågor så snurra vidare tills kamaxelmärke o vevaxelmärke står så rätt som möjligt.
Lyft på ventilkåpan (om du inte gjort det redan) - kolla att nockarna på kamaxel pekar ifrån ventilerna. Vilken typ av justering har du? foto eller bild från verkstadshandbok
Mät ventilspel om nockarna står ifrån ventilerna
Mer info så kan vi nog lösa detta
youtube
- ännu en gubbe som vevar kameran runtomkring men det kanske kan ge lite
Kan inte få sträcket något närmare än sådär. Tankar?

Bifogat

• 20230907_180129.jpg
    20230907_180129.jpg
    1.2 MB · Visningar: 45
  • 20230907_180023.jpg
    20230907_180023.jpg
    2.3 MB · Visningar: 43

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Jag förstår inte varför det inte skulle gå att dra svänghjulet tillbaka en aning men det är nära nog för att mäta ventilspelet.
När jag vevar på svänghjulet och den är nästan i högsta läget börjar den fara av sig själv. Då hamnar den där den är just nu. Och om jag vevar tillbaks vevstaken mitt emellan sträcknen så vill den fortsätta och inte stanna. Dålig förklaring men du kanske fattar hur jag menar.

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
När jag vevar på svänghjulet och den är nästan i högsta läget börjar den fara av sig själv. Då hamnar den där den är just nu. Och om jag vevar tillbaks vevstaken mitt emellan sträcknen så vill den fortsätta och inte stanna. Dålig förklaring men du kanske fattar hur jag menar.
Det är säkert magneterna på svänghjulet som drar iväg lite grann. För att kolla ventilspel är det inga problem alls, det är ju ganska lång del av kammarna som är grundcirkel och inte alls påverkar ventilerna.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Dum fråga, men har du plockat ur tändstiftet?

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Det är säkert magneterna på svänghjulet som drar iväg lite grann. För att kolla ventilspel är det inga problem alls, det är ju ganska lång del av kammarna som är grundcirkel och inte alls påverkar ventilerna.
Fint tack ska ni alla ha för hjälpen. Jag skriver här ifall det skulle uppstå fler frågor :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år