Ta ut stiftet - kolla att den är på rätt TDC . En fyrtaktare har kolven i topp två gånger under en komplett cykel. Ena gången är när motorn tänder - båda ventilerna är stängda och kamaxeln/axlarna ligger inte emot lyftarna - det är då du mäter spel o justerar, detta är "rätt" TDC. Det andra är när kolven blåst ut alla avgaser o skall börja suga in bränsle/luft. Då är utblåsventilen på väg att stänga, insug på väg att öppna - då trycker kamaxeln på båda ventilerna och det är troligen det läge du är i - ventilfjädrarna trycker på kammen som via kamkedjan vill dra runt vevaxeln tills kammarna är avlastade (eller rättar, krafterna nått jämnvikt)Tjena alla glada! Säkert en noob fråga men Innan jag ska ta bort kamkjeda och kamaxel så ska ju vevstaken vara mitt emellan sträcken(TDC). Den vill inte stanna mitt emellan sträcknen utan den fortsätter förbi dom istället. Vad kan det bero på?
Tack för svaret. Jag förstår hur 4 takt fungerar det jag inte förstår är varför markeringarna på kamaxeln är rätt men inte markeringen där nere. Kolven måste vara i TDC läge, jag får det inte riktigt att gå ihop.Ta ut stiftet - kolla att den är på rätt TDC . En fyrtaktare har kolven i topp två gånger under en komplett cykel. Ena gången är när motorn tänder - båda ventilerna är stängda och kamaxeln/axlarna ligger inte emot lyftarna - det är då du mäter spel o justerar, detta är "rätt" TDC. Det andra är när kolven blåst ut alla avgaser o skall börja suga in bränsle/luft. Då är utblåsventilen på väg att stänga, insug på väg att öppna - då trycker kamaxeln på båda ventilerna och det är troligen det läge du är i - ventilfjädrarna trycker på kammen som via kamkedjan vill dra runt vevaxeln tills kammarna är avlastade (eller rättar, krafterna nått jämnvikt)
Lång förklaring - men där har du principen, titta gärna på animationer om fyrtaktare på youtube tills du är helt klar på hur det funkar
Tack för svaret. Jag förstår hur 4 takt fungerar det jag inte förstår är varför markeringarna på kamaxeln är rätt men inte markeringen där nere. Kolven måste vara i TDC läge, jag får det inte riktigt att gå ihop.
Hmm - skumt - kamaxeln har en markering som står rätt?Tack för svaret. Jag förstår hur 4 takt fungerar det jag inte förstår är varför markeringarna på kamaxeln är rätt men inte markeringen där nere. Kolven måste vara i TDC läge, jag får det inte riktigt att gå ihop.
Kan inte få sträcket något närmare än sådär. Tankar?Hmm - skumt - kamaxeln har en markering som står rätt?
Vevaxeln står rätt?
Snurrar du vevaxeln ett varv så att märket på vevaxeln står rätt så står kamaxeln fel?
Om ja på alla frågor så snurra vidare tills kamaxelmärke o vevaxelmärke står så rätt som möjligt.
Lyft på ventilkåpan (om du inte gjort det redan) - kolla att nockarna på kamaxel pekar ifrån ventilerna. Vilken typ av justering har du? foto eller bild från verkstadshandbok
Mät ventilspel om nockarna står ifrån ventilerna
Mer info så kan vi nog lösa detta
youtube- ännu en gubbe som vevar kameran runtomkring men det kanske kan ge lite
Okej den behöver alltså inte vara mitt emellan sträcknen för vara i TDC läget ?Du är på rätt tdc nu.
Okej den behöver alltså inte vara mitt emellan sträcknen för vara i TDC läget ?
När jag vevar på svänghjulet och den är nästan i högsta läget börjar den fara av sig själv. Då hamnar den där den är just nu. Och om jag vevar tillbaks vevstaken mitt emellan sträcknen så vill den fortsätta och inte stanna. Dålig förklaring men du kanske fattar hur jag menar.Jag förstår inte varför det inte skulle gå att dra svänghjulet tillbaka en aning men det är nära nog för att mäta ventilspelet.
Det är säkert magneterna på svänghjulet som drar iväg lite grann. För att kolla ventilspel är det inga problem alls, det är ju ganska lång del av kammarna som är grundcirkel och inte alls påverkar ventilerna.När jag vevar på svänghjulet och den är nästan i högsta läget börjar den fara av sig själv. Då hamnar den där den är just nu. Och om jag vevar tillbaks vevstaken mitt emellan sträcknen så vill den fortsätta och inte stanna. Dålig förklaring men du kanske fattar hur jag menar.
Dum fråga, men har du plockat ur tändstiftet?När jag vevar på svänghjulet och den är nästan i högsta läget börjar den fara av sig själv. Då hamnar den där den är just nu. Och om jag vevar tillbaks vevstaken mitt emellan sträcknen så vill den fortsätta och inte stanna. Dålig förklaring men du kanske fattar hur jag menar.
Fint tack ska ni alla ha för hjälpen. Jag skriver här ifall det skulle uppstå fler frågorDet är säkert magneterna på svänghjulet som drar iväg lite grann. För att kolla ventilspel är det inga problem alls, det är ju ganska lång del av kammarna som är grundcirkel och inte alls påverkar ventilerna.
Jodå den tog jag ur före jag tog lös plastkåppan.Dum fråga, men har du plockat ur tändstiftet?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |