Hjälp med att välja en fin motorcykel till en 16-åring

lumpan2

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
västerås
Hoj
inget
Hej hr börjat med a1 kort nu och undrar vad ni kan rekommendera för hojar?
Kommer antagligen köra västerås-göteborg fram och tillbaks var 8:e vecka och sen lite allmän skojkörning bara.
Är riktig sugen på en 2-taktare då tanken är att köra ostrypt och är också sjukt sugen på sm-hoj eller enduro typ ktm exc 125 eller hudqvarna wr 125 sm moddad och undrar vad ni tycker? :D
 

Junhager

Elcykel
Gick med
7 May 2011
Ort
Rimbo
Hoj
Letar ny
Har väldigt svårt att tro att någon utav KTM exc 125 eller huskyn kan klara av den sträckan, det är ju ändå 40 mil!
Jag skulle råda dig om att köpa en 4-taktare, för den är mer anpassad till långa körningar än vad en 2-takt är..
 

lumpan2

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
västerås
Hoj
inget
Har väldigt svårt att tro att någon utav KTM exc 125 eller huskyn kan klara av den sträckan, det är ju ändå 40 mil!
Jag skulle råda dig om att köpa en 4-taktare, för den är mer anpassad till långa körningar än vad en 2-takt är..

Så även om det bara är varannan månad och man drevar om så ska man fortfarande ha 4-takt?
Vill ju ha en mc med lite drag i :yoparty
 

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Så även om det bara är varannan månad och man drevar om så ska man fortfarande ha 4-takt?
Vill ju ha en mc med lite drag i :yoparty
Du kommer iaf ha jävligt ont i röven efter dom timmarna på en motard hoj ;) Men till Husqvarnan finns det visserligen mjukare dynor till så du kan åka relativt bekvämt.
 

Junhager

Elcykel
Gick med
7 May 2011
Ort
Rimbo
Hoj
Letar ny
Så även om det bara är varannan månad och man drevar om så ska man fortfarande ha 4-takt?
Vill ju ha en mc med lite drag i :yoparty

Alla vill ha en mc med drag ;) Men problemet är att motorn på de hojarna inte är gjorda för långa turer, utan funkar och mår som bäst när det är variation i varv och fart. Dvs inte när det är samma konstanta fart och varv som på en motorväg/90väg
 

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Skaffa en aprilia rs 125, visserligen är inte det en motard, men den är 2 takt och du får nog rätt kul med en sån också då det går att få ur rätt många heppar ur den, plus att den lämpar sig bättre för längre sträckor.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Je, en RS är ett klokt val ifall du kan tänka dig en sporthoj.
Men de hojarna du nämnde är nog att fetglömma ifall du inte vill köra kolvbyte innan och efter varje resa...
 

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Hur är det med aprilia sx då? Har hört något om att SX och RS har samma motor, stämmer det?
 

lumpan2

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
västerås
Hoj
inget
Okej verkar som om man ska fetglöma dom hojarna då men finns det ingen fin 2-taktare motard som går bra men kan köras långt då? :) Eller är det aprilia som gäller annars?
 

motosmileZ

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Arboga
Hoj
På ingång ;)
Okej verkar som om man ska fetglöma dom hojarna då men finns det ingen fin 2-taktare motard som går bra men kan köras långt då? :) Eller är det aprilia som gäller annars?

det e inte motarden det e fel på (även om det e obekvämt) utan 2t motorerna som inte e byggda för att köra långa sträckor med samma varvtal hela tiden :/
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Har du en RS som är rätt inställd och du inte ligger och dårkör tror iaf jag att den klarar dom resorna. Köp inte en fyrtakt om du vill ha effekt! Bara att du kollar till kolven ibland om då är orolig!;)
 

lumpan2

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
västerås
Hoj
inget
Har du en RS som är rätt inställd och du inte ligger och dårkör tror iaf jag att den klarar dom resorna. Köp inte en fyrtakt om du vill ha effekt! Bara att du kollar till kolven ibland om då är orolig!;)
Det skulle ju vara bra om man kunde ligga och trycka på i typ 100-110 iallafall sen kan man väl kolla kolven när man kommer fram efter 40 mil alltså det borde väl inte vara så mycket problem med det? :tungan
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Köp en KTM EXC o ha kul sen tar du bussen till Göteborg.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ingen dum idé men om det nu skulle vara så att man körde den till göteborg ca: 1 gång/året istället skulle det skada den mycket?
Förstår att min röv kommer åka på stryk ^^

Asså du tar dig inga 40 mil asfalt på en 2takts 125cc enduro, antingen rasar du eller hojen ihop innan du är halvvägs.
Ingen idé att ens fundera på det, du får stanna till på macken en jävla massa gånger för att tanka, o då ska du ha med dig olja i ryggan o ställa dig o mäta upp, bara det borde avskräcka.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Om problemet är konstant varvtal får han väll ta småvägarna? Det är ju astråkigt att ligga och trycka 40 mil motorväg oavsett om man kör bil eller motorcykel oavsett kubikstorlek.

Kan man köra tur/retur till nordkap från Danmark 10 gånger på en FS1:a så kan man köra 40 mil på en 2-takts 125:a.
Man vill ju gärna pausa oavsett hoj och tanka måste man göra om man inte kör BMW eller guldvinge.

Ser man det som en riktigt lång nöjestur och har med sig lite fika i ryggan/skaffar topbox för långturer så tror jag inte att man behöver köra 4-takt.

Har själv kört 30+ mil med en 2-taktare, iof en 2 cyl 350 men ändå. Inga problem mer än att soppan tog slut 2 kilometer hemifrån :D
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Ja en 2-taktare funkar varför skulle den inte göra det.

Problemet med den flesta tvåtaktare är
- Att inga är bekväma att köra långa resor med.
- Att du kommer få vara lite orolig varje gång du åker en liknande lång resa.
- Du kommer få ha med dig olja i ryggsäcken till tankningar (det behöver man inte till 4-takt

Om du vill ha effekt ur din 2-taktare kommer du också bli tvungen att ta bort pluggen annars är det ingen större skillnad för att väga upp fördelarna med 4-takt, vilket leder till hög bränsleförbrukning men eftersom du inte verkar ha något problem med sådant är det väl lugnt.


Visst finns det 4-taktare som man kan krama ut kraft ifrån också men inte lika mycket som 2-taktare.

Tips från mig sök lite på internet och få en egen uppfattning grundkunskaper är alltid bra och ha.


Jag har själv en Varadero och är stennöjd med den, dock så gillar jag att resa också och är inte så mycket för att bomba landsväg i 150 km/h fast det är riktigt kul ^^ Men vill inte kompensera ut det med driftsäkerhet.

Iaf, min Varadero gör 120 km/h
Den gör 0-80 på 8 sekunder (den har en leovince ljuddämpare).
Det finns trimkit att köpa till för ca 5000 men det ger inte mer effekt än 2takt som är gratis att trimma.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top