Hjälp med att välja en fin motorcykel till en 16-åring

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
En avstrypt DT med motardhjul skulle kanske vara ett bra alternativ om du inte vill ha sporthoj? Den motorn håller för mycket och har nog inga större problem med att köra 40 mil, även fast det kommer bli obekvämt. Jag har som längst kört 10 mil i sträck med min och det var inga problem förutom rejäl träsmak i röven när jag kom fram. För att vara lite snäll mot motorn kan man ju variera varven lite, är det 90-väg så släpp gasen och kör 80 någon minut och gasa sen upp till 100. Kanske drar lite mer bensin, men känns tryggare.

lumpan2

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
inget
Tack för alla trevliga svar tror jag är relativt säker nu hur jag ska göra känns som en ktm exc 125 skulle vara extremt rolig att ha och eftersom jag pratat lite med pappa så visar det sig att han har en kompis som kör lastbil eskilstuna-göteborg hela tiden så jag kan sitta i en lastbilshytt dom 40 milen medans mcn står på flaket :yoparty

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ja men då är det ju direkt brottsligt att köpa något annat än en EXC/WR!1!1!11!1!1 :näsblod

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja en 2-taktare funkar varför skulle den inte göra det.

Problemet med den flesta tvåtaktare är
- Att inga är bekväma att köra långa resor med.
- Att du kommer få vara lite orolig varje gång du åker en liknande lång resa.
- Du kommer få ha med dig olja i ryggsäcken till tankningar (det behöver man inte till 4-takt

Om du vill ha effekt ur din 2-taktare kommer du också bli tvungen att ta bort pluggen annars är det ingen större skillnad för att väga upp fördelarna med 4-takt, vilket leder till hög bränsleförbrukning men eftersom du inte verkar ha något problem med sådant är det väl lugnt.
Ojojojoj.

Inga problem att köra längre turer. Har som mest kört 40 mil på en dag och det var inga problem. Tycker att jag sitter bekvämt på min.

Orolig? Olja i ryggsäcken?
Jag har en oljetank som räcker drygt 1000 km. Min hoj har aldrig rasat eller stannat för att det har varit en 2t.
Kör man "normalt" drar den runt 0,6 l/milen och gasar man på så uppemot 0,75 l/milen.

Med en 2t kan man hänga på tyngre hojar på småvägar, vilket man kan glömma med 4t. Vill du kunna köra längre sträckor är det i princip sporthoj som gäller.

Cagiva Mito, Aprilia RS 125, Yamaha TZR 125, Honda NSR, Suzuki RGF och kanske någon till. (Alla dessa är 2t).

De 2 förstnämnda är de modernaste. Men jag slår ett slag för miton. Har ägt en i 2 år nu och hade fått köpa 125:a igen hade det blivit en sån :tummenupp Tidlös design och påkostad med t.ex styrdämpare och brembobromsar :)

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo

Fräsch!

Fina cyklar det där, var själv sugen på en mito eller rs =)
Ts, om du först var inne på motard men inte vill ta steget till sporthoj så kör naket istället! =)
Du har ju dock ingen skön kåpa att krypa in bakom fast ändå en ganska skön och sportig körning ändå.
Var 1 Cagiva planet och 2 raptor (planet´s eftergångare) ute på blocket sist jag kollade. Värt en funderare enligt mig!
cagiva_raptor_125_2006_2_lgw.jpg

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Ska sälja min om lite drygt en månad (dags för tyngre hoj).

Vill nog ha någon tusenlapp mer än den på blocket, men jag har:
Nya däck
Nyservad med nya kolvringar
m.m

Hör av dig om du är intresserad :)

lumpan2

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
inget
Vad svårt ni gör de :huvetriktigtdugen enduro eftersom man kan köra i skogen då också men hur länge håller såna däck på asfalt
står mellan sporthoj aprilia/mito eller enduro wr/exx eller naked raptor/gpr nude . Vad tycker ni gärna lite åsikter och info om er hojar också jag menar hk är alltid intressant :yoparty

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Vad svårt ni gör de :huvetriktigtdugen enduro eftersom man kan köra i skogen då också men hur länge håller såna däck på asfalt
står mellan sporthoj aprilia/mito eller enduro wr/exx eller naked raptor/gpr nude . Vad tycker ni gärna lite åsikter och info om er hojar också jag menar hk är alltid intressant :yoparty

Man kör inte med endurodäck på gata, det är bara moppefuckon som gör det. Finns korsningar mellan gat- och grusdäck som har hyffsade egenskaper på båda underlag.

Har själv en motard (dock större än 125cc). Måste säga att jag nog har roligare på min sporthoj, men det beror helt på vad man vill ha ut av sin hojåkning. Vissa tycker att det är kul att köra runt i stan och leka. För mig är nöjet att köra en 15-20 milsrunda på slingriga 70-vägar med några polare eller i grupp :)

Mito EVO1 (95-98) har ca 34 hk och 7 växlar.
Mito EVO2 (99-07) har ca 30 hk och 6 växlar. Den har en lite mindre förgasare vilket gör den lite klenare, men också en del bränslesnålare. Den är lite snyggare iom 6-ekrade fälgar och lite ändringar i färg.

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
Yamaha r6 - 03
Hur då svårt? Det är ju du som ska välja vilken mc du vill ha, det är inte vi som bestämmer vad du ska ha, vi kan bara ge tips och råd om de olika modellerna. Hade själv en rs -06, och den var jag j´vligt nöjd med, ser bra ut, dricker inte allt för mkt om man vill köra ekonomisk (men vad är chansen för att man gör det?) ligger väl på 0.5 milen om man gasar på, väldigt bra och tydliga mätare med multifunktionsdator (Typ titta genom 5 olika saker på skärmen med en knapp på sidan) osv.. Prestandamässigt så räcker den gott och väl, som strypt. Fick upp den i 140 en gång, men så snabbt kör man inte med en 125 (inget vidare skönt och stabilt).

Förövrigt allt snack om att byta kolv, utifrån min erfarenhet är det nonsens, körde min rs drygt 1000 mil på två säsonger, enda jag var tvungen att byta var tändstiftet. ´Olja behövdes fylla på efter ungefär var 4;e tankning.

Som sagt, en riktigt fin hoj, men titta runt på andra hojjar och fastna inte för första bästa som ser bra ut, det är en hojdjungel där ute:yoparty

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Som alla andra skriver så kan du feteglömma 2-taktare om du planera att köra 40 mil. Så frågan är om det är värt att köpa en slö 4-taktare för denna resan som du nu bara tar 1 gång om året eller om du ska köpa en 2-taktare och ha kul resterande 364 dagar!? Ett alternativ som inte nämts är ju Husky sms4... motard, men 4-takt... aldrig kört en sådan så vet inte hur den går, men antar att det är precis likadan hoj som vanliga SMS fast med en 4-takts motor i istället?

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Som alla andra skriver så kan du feteglömma 2-taktare om du planera att köra 40 mil.

Jag tror inte att det är några problem med en 2t. Tvärtom så är det skönt att ha lite kraft även om det går i 100+. Har som sagt själv kört 40 mil på en dag utan problem. De problem som finns är bara inbillade.

En exc 125 lämpar ju sig väldigt dåligt till detta, men med Mito/RS är det inga som helst problem.

lumpan2

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
inget
Det verkar som cagivorna är riktigt bra hoj och även aprilia men hur är det med underrhåll på dem och exc 125 ?

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Det verkar som cagivorna är riktigt bra hoj och även aprilia men hur är det med underrhåll på dem och exc 125 ?

EXC kolvbyte 50-70h beroende på hur man kör. Snittar man 60 km/h blir det runt 3-400 mil. EXC har ca 37 hk och man betalar ofta dyrt för de sista hästarna i form av mer service och bränsleförbrukning.

Mito/RS säger vissa att de kan gå 1600 mil på en kolv men jag skulle inte låta min gå över 1000-1200 mil. Kolvringar byter man i mitten på intervallet eftersom man ändå behöver sota av förbränningsrum och avgasventil då :)

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Jag ska ju skaffa en Husqvarna SMS eller vad deras 2T modell heter men finns det några fördelar med den mot en Gasgas 125 t.ex? Jag tycker Husqvarnan är mycket snyggare än Gasgas och är inte särskilt sugen på en gg för jag och farsan har riktigt dålig erfarenhet av dom.

Men hur är det med kolv och sånt hur ofta behöver jag byta den egentligen?
Nån som vet en bra sida där man kan köpa effektblås och andra delar till dom?

Bjuder på stavfel och dåliga formuleringar lite dragen fortfarande

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag ska ju skaffa en Husqvarna SMS eller vad deras 2T modell heter men finns det några fördelar med den mot en Gasgas 125 t.ex? Jag tycker Husqvarnan är mycket snyggare än Gasgas och är inte särskilt sugen på en gg för jag och farsan har riktigt dålig erfarenhet av dom.

Men hur är det med kolv och sånt hur ofta behöver jag byta den egentligen?
Nån som vet en bra sida där man kan köpa effektblås och andra delar till dom?

Bjuder på stavfel och dåliga formuleringar lite dragen fortfarande

Jag har skrivit massor om Husqvarna SMS125 i den här forumsdelen, sök och du skall finna!
Jag köpte min med 1000 mil på mätaren och en helt nyrenoverad motor (tidigare ägaren skar den ordentligt).
Sålde den efter 400 mil och det enda jag gjorde var att byta olja i växellådan samt byta batteriet.
Startade alltid utan problem och gick väldigt bra.
GGn har mer effekt (samma klass som EXC/WR) och kräver service därefter.
Husqvarnan är mer jämförbar med en Aprilia RS om man kollar på service och underhåll, mer körtimmar/timme meck helt enkelt.
Jag ångrar fortfarande att jag sålde den faktiskt...

Sent from my X10i using Tapatalk 2

lumpan2

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
inget
Jag har skrivit massor om Husqvarna SMS125 i den här forumsdelen, sök och du skall finna!
Jag köpte min med 1000 mil på mätaren och en helt nyrenoverad motor (tidigare ägaren skar den ordentligt).
Sålde den efter 400 mil och det enda jag gjorde var att byta olja i växellådan samt byta batteriet.
Startade alltid utan problem och gick väldigt bra.
GGn har mer effekt (samma klass som EXC/WR) och kräver service därefter.
Husqvarnan är mer jämförbar med en Aprilia RS om man kollar på service och underhåll, mer körtimmar/timme meck helt enkelt.
Jag ångrar fortfarande att jag sålde den faktiskt...

Sent from my X10i using Tapatalk 2

Vet du om det här är samma som sms typ? http://www.blocket.se/ostergotland/Husqvarna_sm_125_39169721.htm?ca=9&w=3 och finns det något roligt avgassystem att sätta på för lite mer kraft?:rolleyes:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Fråga efter ramnumret så kan du kolla upp, jag vågar inte svara då det kan lika väl vara en WR med SM-kit i mina ögon...
Vill man byta rör så finns det bara ett alternativ IMO och det är HGS.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...