Hjälp med bakfjädring ?

Lennart

finns även med tinnitus !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ny i Örebro
Hoj
Buell XB12Ss
Jag har åkt hoj länge länge men aldrig satt mig in i fjädringens underbara värld. :va
Jag har just köpt en en CBR1000F-92, alltså en hoj man åker två på.
Instuktionsboken berättar att jag kan justera dämpning och fjäderspänningen på den. Menar man då trögheten på dämpningen över lag eller returdämpning ?
Fjäderspänning kan jag fatta att man ökar med vikten på hojen men dämpningen då ? Min gamla CBR1000F -88 slog alltid igenom i gupp när man skjutsade oavsett hur jag skruvade. Jag hoppas att den är friskare på denna hojen ? (jag har inte testat att skjutsa ännu) Några tips på inställning som jag kan testa ? Är det kanske bara att dra inställningarna till max ? Kan tillägga att vi väger nästan 170kg tillsammans !
Lutar mig tillbaka och väntar på trevliga tips ! :corn
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Lennart skrev:
Jag har åkt hoj länge länge men aldrig satt mig in i fjädringens underbara värld. :va
Jag har just köpt en en CBR1000F-92, alltså en hoj man åker två på.
Instuktionsboken berättar att jag kan justera dämpning och fjäderspänningen på den. Menar man då trögheten på dämpningen över lag eller returdämpning ?
Fjäderspänning kan jag fatta att man ökar med vikten på hojen men dämpningen då ? Min gamla CBR1000F -88 slog alltid igenom i gupp när man skjutsade oavsett hur jag skruvade. Jag hoppas att den är friskare på denna hojen ? (jag har inte testat att skjutsa ännu) Några tips på inställning som jag kan testa ? Är det kanske bara att dra inställningarna till max ? Kan tillägga att vi väger nästan 170kg tillsammans !
Lutar mig tillbaka och väntar på trevliga tips ! :corn

tja , höj komprissionen bak 2-3 snäpp vid skjuts, det borde räcka, fram rör du inte förspänningen(brukar inte behövas om du inte rejsar) knappast med den hojen! lycka till
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om du bara kan justera en dämpning bak så är det troligtvis returdämpningen man menar. Är så på flera andra hojar från samma period i alla fall.
 

yoshimurakalle

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Ktm 950
Jag hade samma problem på min VFR när både dam och packning skulle med.
Genomslag...
Det gick inte justera bort utan fjädern var helt enkelt för mjuk eller hade för dålig progresivitet och då hjälper det inte mycket att justera på returen.

Lösningen blev en fullt justerbar Öhlinare och cykeln blev som ny, inte ett genomslag sedan.

Dyr var den men det var det värt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top