Hjälp med DTR!!!!!

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Tjena!

Har fått ett "litet" problem på min mc.

Har kört med hojen många mil, och den har gått kanon! Bra drag och hyfsad toppfart!

Men så var det dags att byta kolv, sagt och gjort! Alltid blev bra, och hojen startade direkt efter bytet, tankade fullt och hällde lite extra olja i tanken och drog iväg i lugn takt, körde in den 5 timmar, sedan började jag succesivt öka tempot, tills de 5 timmarna var över! Sen när jag tyckte att den var inkörd nog, testade jag att dra på, till min fasa ville den inte varva mer en 7000 varv :skrämd

Hem och plocka ner avgasporten, ingeting var fel, den öppnade som vanligt vid 7000 varv.

Vad är felet? Kan någon berätta om de haft samma problem? Den orkar inte varva mer än 7000 varv, den är ostrypt och har ett effektrör. Den har större munstycke och kolfibermembran. Den gick som ett skott innan bytet av kolv.

Snälla hjälp mig, det känns som att åka moppe igen :skrämd
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Kan inte bidra mer än att fråga den enkla frågan: Sitter kolven åt rätt håll? Pilen ska peka mot utblåset.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kickboxer skrev:
2307689 Ja, dubbelkollade innan.

Tack ändå :)



Du körde för klent när du körde in. 5 timmar låter väldigt mycket. jag körde runt 3-4 mil sen gav jag full toffla.

(Detta är en teori bara)


Edit: Kan du inte varva mer om du inte har växel i?
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Loy skrev:
2307696 Du körde för klent när du körde in. 5 timmar låter väldigt mycket. jag körde runt 3-4 mil sen gav jag full toffla.

(Detta är en teori bara)


Edit: Kan du inte varva mer om du inte har växel i?



Jodå, då vill den varva, men inte när man kör. Har även uppkommit ett annat problem, när jag står på tomgång och drar ner gasen fullt, så dör den, kan det hela ha något med förgasaren att göra? Den var inte så med den andra kolven.

Tacksam för svar :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kickboxer skrev:
2307704 Jodå, då vill den varva, men inte när man kör. Har även uppkommit ett annat problem, när jag står på tomgång och drar ner gasen fullt, så dör den, kan det hela ha något med förgasaren att göra? Den var inte så med den andra kolven.

Tacksam för svar :)



Alltså vore det som om den är helt orkeslös?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Kickboxer skrev:
2307704 Jodå, då vill den varva, men inte när man kör. Har även uppkommit ett annat problem, när jag står på tomgång och drar ner gasen fullt, så dör den, kan det hela ha något med förgasaren att göra? Den var inte så med den andra kolven.

Tacksam för svar :)
Låter som den drar tjuvluft:va
Om den inte har någon ork
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Den är inte så orkeslös upp till 6000 varv, då går den ganska så bra, men fortfarande inte som förut :(

Kan det ha blivit något fel på luftfiltret? Kan det göra så att den inte orkar gå över 7000 varv?


Lundgren skrev:
2307713 Låter som den drar tjuvluft:va
Om den inte har någon ork


Finns det några vanliga platser kring förgasaren som kan börja dra tjuvluft?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kickboxer skrev:
2307975 Den är inte så orkeslös upp till 6000 varv, då går den ganska så bra, men fortfarande inte som förut :(

Kan det ha blivit något fel på luftfiltret? Kan det göra så att den inte orkar gå över 7000 varv?





Finns det några vanliga platser kring förgasaren som kan börja dra tjuvluft?



Hmm, det låter mysko. Kolla runt alla gummi osv. Rengör förgasaren.


Testa att spraya startgas runt insugnisgummina, om tomgången ökar då så har du en läcka.

Men det konstiga är ju att detta har hänt efter att du har bytt kolv.
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Loy skrev:
2308047 Hmm, det låter mysko. Kolla runt alla gummi osv. Rengör förgasaren.


Testa att spraya startgas runt insugnisgummina, om tomgången ökar då så har du en läcka.

Men det konstiga är ju att detta har hänt efter att du har bytt kolv.




Ja, precis! Det är skumt att detta hänt efter byte av kolv! Är väldigt märkvärdigt om inte annat!
Ska man kanske testa med att ställa upp nålen lite i förgasaren? Det kanske börjat gå för snålt, fan vet varför.

:)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kickboxer skrev:
2308100 Ja, precis! Det är skumt att detta hänt efter byte av kolv! Är väldigt märkvärdigt om inte annat!
Ska man kanske testa med att ställa upp nålen lite i förgasaren? Det kanske börjat gå för snålt, fan vet varför.

:)


Testa att skruva lite, fast tycker ändå att den borde gå lite bättre.



(Eller så har du kanske kört in den fel så att kolvringarna inte tättar och därför får du en massive effektförlust) Vilda gissningar.
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Loy skrev:
2308112 Testa att skruva lite, fast tycker ändå att den borde gå lite bättre.



(Eller så har du kanske kört in den fel så att kolvringarna inte tättar och därför får du en massive effektförlust) Vilda gissningar.




Ja, man vet aldrig. Ska ta och titta till lite olika saker under morgondagen, ta och titta till förgasaren. Sen blir det väl att fixa ett nytt luftfilter också, är lika bra, sen kan även ett nytt tändstift göra susen :)

Tack för hjälpen :)
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
låter som att den får för mycket luft/för lite bensin!
den vill som bekant ha en aning mer soppa när ypvs:en öppnar. @ 7000 rpm.
vad vet jag.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jezze_irsta skrev:
2308180 låter som att den får för mycket luft/för lite bensin!
den vill som bekant ha en aning mer soppa när ypvs:en öppnar. @ 7000 rpm.
vad vet jag.
Jo men det knepiga är ju i så fall att den börjar krängla efter ett kolvbyte:näsblod Då verkar det ju snarare som om den drar tjuvluft någonstans, men testa som Loy sa. Skaffa startgas och spraya runt insugsgummi mm och kolla i fall tomgången ökar:tummenupp
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Jezze_irsta skrev:
2308180 låter som att den får för mycket luft/för lite bensin!
den vill som bekant ha en aning mer soppa när ypvs:en öppnar. @ 7000 rpm.
vad vet jag.



Ja, tankarna har gått lite kring det, eftersom den suger mer soppa ju högre varvet är, därför uteslöt jag kolvens fel i detta dilemma. Så det är nog förgasaren som fått sig något problem. Kanske är dags att ta och göra rent den, sen sitter nog ett luftfilterbyte inte helt fel :)

Tack för hjälpen!! :)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Kickboxer skrev:
2308203 Ja, tankarna har gått lite kring det, eftersom den suger mer soppa ju högre varvet är, därför uteslöt jag kolvens fel i detta dilemma. Så det är nog förgasaren som fått sig något problem. Kanske är dags att ta och göra rent den, sen sitter nog ett luftfilterbyte inte helt fel :)

Tack för hjälpen!! :)
Fast byter du luftfilter får den ju troligtvis mer luft :näsblod
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Saken är ju den att luftfiltret inte blir igensatt över natten precis :tomten

Det är ju mer troligt att när det har skruvats så har man stött till något så det har börjat glipa eller något i den stilen.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Loy skrev:
2308227 Saken är ju den att luftfiltret inte blir igensatt över natten precis :tomten

Det är ju mer troligt att när det har skruvats så har man stött till något så det har börjat glipa eller något i den stilen.
Precis :klappar
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Loy skrev:
2308227 Saken är ju den att luftfiltret inte blir igensatt över natten precis :tomten

Det är ju mer troligt att när det har skruvats så har man stött till något så det har börjat glipa eller något i den stilen.

Ja, du har nog rätt, ska testa det med startgasen imorgon. Att ingenting bara kan fungera direkt, alltid massa efterskruvande.

Lundgren skrev:
2308214 Fast byter du luftfilter får den ju troligtvis mer luft :näsblod

haha, ja, iofs, får väl kontra med ännu mer soppa då! :D

Tack för hjälpen alla trevliga människor :)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top