Hjälp med info om olika motorcyklar

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Nu behöver jag er hjälp återigen!!! :Bugar

När man ska kolla på beggade hojar.. Har ni då några standard checklistor som man ska checka av delar på hojen? Typ:

Stillaståendes:
1. Hur många ägare
2. Hur gamla är däcken / hur slitna är dem
3. Service, dokumenterade. När ska nästa service / besiktning vara.
4. Vart det kan vara läckage? (hjälp borde väl finnas fler ställen)

Rullande:
1. Hur är bromsarna
2. Det är inget som knastrar eller låter konstigt.
3. Hur är gaspådraget? ...

etc..
Vore mer än GULD om ni kunde hjälpa mig med detta då jag ska åka själv och kolla på hojar i veckan :D (åh ska bli såååå spännande!:kär)
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Nu behöver jag er hjälp återigen!!! :Bugar

När man ska kolla på beggade hojar.. Har ni då några standard checklistor som man ska checka av delar på hojen? Typ:

Stillaståendes:
1. Hur många ägare
2. Hur gamla är däcken / hur slitna är dem
3. Service, dokumenterade. När ska nästa service / besiktning vara.
4. Vart det kan vara läckage? (hjälp borde väl finnas fler ställen)

Rullande:
1. Hur är bromsarna
2. Det är inget som knastrar eller låter konstigt.
3. Hur är gaspådraget? ...

etc..
Vore mer än GULD om ni kunde hjälpa mig med detta då jag ska åka själv och kolla på hojar i veckan :D (åh ska bli såååå spännande!:kär)

Två saker man ska/kan göra:

Först så tar du hoj modellen och söker på nätet om kända fel osv. Finns alltid någonstans i någon forum där det står om just den hoj modellen. Finns listor med vad man bör titta efter osv.

Det andra är att försöka få med sig någon som har erfarenhet att köpa begagnade hojar. Det är bra att ha med sig någon, för ibland händer det att man själv glömmer kolla på något. Men den andra gör det och vips så får du pruta. :tungan
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Två saker man ska/kan göra:

Först så tar du hoj modellen och söker på nätet om kända fel osv. Finns alltid någonstans i någon forum där det står om just den hoj modellen. Finns listor med vad man bör titta efter osv.

Det andra är att försöka få med sig någon som har erfarenhet att köpa begagnade hojar. Det är bra att ha med sig någon, för ibland händer det att man själv glömmer kolla på något. Men den andra gör det och vips så får du pruta. :tungan

Yes givetvis.. men just nu så har jag ingen som har erfarenhet som kan följa med mig.
Är helt ny i denna värld och har därför inte så många "hoj kompisar" :p

Har kikat lite på nätet men ska göra det mer nu när jag inte sitter på jobbet
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
ÄNTLIGEN har jag (som hela tiden velar fram och tillbaka) bestämt mig och KÖPT en hoj!!!
MIN nya familjemedlem kan jag stolt presentera Aprilia SL 1000 Falco! :kär :fyllisar :D

aprilia falco sl 1000.jpg

BAMSEKRAM till er alla som har tipsat och hjälpt mig! Det är med stor glädje som jag har hittat min allra första hoj! Har redan varit ute och kört med den på Rörken och det var en upplevelse i sig och fantastiskt roligt! Regnar det inte kommer jag vara på Rörken dem två sista gångerna! ...hade dock hoppats på fler gånger då det är så kul och lärorikt men bättre det än ingenting!

Nu letar jag efter krashpuckar och stormgrips. Har fått information att det kan vara svårt att hitta delar till just den modellen och svaret var rätt. Det är SVÅRT att hitta! Så om ni har några tips om den modellen skriv gärna till mig :) Det är årsmodell 2001... ja lite gammalt än vad jag hade tänkt mig. Men den är så fint och pedantiskt skött att jag slog till ändå. Jag gillar det mesta på den så det fick bli den... ja ni vet ju annars hur jag skulle ha blivit... velat fram och tillbaka och inte haft en hoj i dagsläget :p
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
ÄNTLIGEN har jag (som hela tiden velar fram och tillbaka) bestämt mig och KÖPT en hoj!!!
MIN nya familjemedlem kan jag stolt presentera Aprilia SL 1000 Falco! :kär :fyllisar :D

View attachment 423648

BAMSEKRAM till er alla som har tipsat och hjälpt mig! Det är med stor glädje som jag har hittat min allra första hoj! Har redan varit ute och kört med den på Rörken och det var en upplevelse i sig och fantastiskt roligt! Regnar det inte kommer jag vara på Rörken dem två sista gångerna! ...hade dock hoppats på fler gånger då det är så kul och lärorikt men bättre det än ingenting!

Nu letar jag efter krashpuckar och stormgrips. Har fått information att det kan vara svårt att hitta delar till just den modellen och svaret var rätt. Det är SVÅRT att hitta! Så om ni har några tips om den modellen skriv gärna till mig :) Det är årsmodell 2001... ja lite gammalt än vad jag hade tänkt mig. Men den är så fint och pedantiskt skött att jag slog till ändå. Jag gillar det mesta på den så det fick bli den... ja ni vet ju annars hur jag skulle ha blivit... velat fram och tillbaka och inte haft en hoj i dagsläget :p

Mycket snygg hoj. Grattis!

(Det var mitt andra val när jag skulle byta i år, men en gång Ducce...)

Gällande delar, kolla med Biscaya då de pysslar med Italienska hojar. De kan säkert peka dig i rätt riktning om de inte har grejer själva.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Mycket snygg hoj. Grattis!

(Det var mitt andra val när jag skulle byta i år, men en gång Ducce...)

Gällande delar, kolla med Biscaya då de pysslar med Italienska hojar. De kan säkert peka dig i rätt riktning om de inte har grejer själva.

Tack!!

haha ja jag har hört den frasen tidigare. Svårt att gå ifrån.

Okej det ska jag kika på , tack för tipset!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tack!!

haha ja jag har hört den frasen tidigare. Svårt att gå ifrån.

Okej det ska jag kika på , tack för tipset!

Regga dig på Apriliaklubben så får du svar på allt du behöver veta. Ordförande (eller om han kanske är f.d. nu) körde en vansinnigt välkittad Falco under många år, så han har nog en del tips åt dig.

Även Aprilia-tråden här på forumet är riktigt bra, mycket trevliga och hjälpsamma människor som kör (eller har kört) Aprilia. Apriliaklubben anordnar bankörningar också, så det kanske kan vara intressant.

Klubben hittar du här:
http://lafamigliaaprilia.se/smf/index.php

Grattis till en riktigt bra hoj, jag körde själv en Mille under några år. Mycket som är samma lika på de modellerna. :tummenupp
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Regga dig på Apriliaklubben så får du svar på allt du behöver veta. Ordförande (eller om han kanske är f.d. nu) körde en vansinnigt välkittad Falco under många år, så han har nog en del tips åt dig.

Även Aprilia-tråden här på forumet är riktigt bra, mycket trevliga och hjälpsamma människor som kör (eller har kört) Aprilia. Apriliaklubben anordnar bankörningar också, så det kanske kan vara intressant.

Klubben hittar du här:
http://lafamigliaaprilia.se/smf/index.php

Grattis till en riktigt bra hoj, jag körde själv en Mille under några år. Mycket som är samma lika på de modellerna. :tummenupp

Jaha! Åh det var ju något! Den hade jag velat se hur den ser ut. Vet du vad han hette? Skulle vara kul att se klipp på youtube om det finns. Jag ska regga mig där!

Ja den tråden såg jag förut, får leta fram den igen.
Tycker alla är trevliga på det här forumet :)

Bandagarna är nog slut för i år :( Men nästa år kommer jag utan tvekan vara med på Aprilia bandagarna!
Ska gå steg 1-4 med SMC också nästa år! Åh jag kan inte vänta ut heeeela vintern! :huvet

Tack! Ja jag har märkt det när man letar efter manualer etc på internet ;)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jaha! Åh det var ju något! Den hade jag velat se hur den ser ut. Vet du vad han hette? Skulle vara kul att se klipp på youtube om det finns. Jag ska regga mig där!

Ja den tråden såg jag förut, får leta fram den igen.
Tycker alla är trevliga på det här forumet :)

Bandagarna är nog slut för i år :( Men nästa år kommer jag utan tvekan vara med på Aprilia bandagarna!
Ska gå steg 1-4 med SMC också nästa år! Åh jag kan inte vänta ut heeeela vintern! :huvet

Tack! Ja jag har märkt det när man letar efter manualer etc på internet ;)

Han kallade sig för Don Tomaso, så jag misstänker att han kan heta Tomas i verkliga livet. Hojen hade bland annat baksving och dämpare från en Mille om jag inte missminner mig helt.

Edit:
Nope, han heter tydligen Rickard. Precis som jag, så jag vet fan inte hur jag kunnat glömma det.
 
Last edited:

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
HJÄLP!!!

Jag var på Rörken i dag och körde som vanligt. Inga problem.
Men efter 2/3 av vägen hem så fick jag felmeddelandet " E F I" på min display och jag kände på hojen att den inte var helt okej. När jag hade jämn gas så var inte motorn jämn.. den kunde inte hålla jämna varvtal utan det blev som ett hack lite då och då som om motorn inte orkade hålla jämt tempo. ...
Så jag stannade på en parkering och kollade i manualen vad "E F I" betydde, då stod det så här:
Skärmavbild 2015-09-20 kl. 18.49.36.png

Talade med några stycken och de sa att jag skulle ta det lugnt hem. Velade lite fram och tillbaka men bestämde mig för att åka hem försiktigt. Kom bara 2 meter och sedan hörde jag ett klick som jag inte kände igen, som klickade till några gånger. Så jag körde endast 30-50 meter och parkerade på en ny ficka....

Så nu står den där på parkeringen....Som tur med dubbla godkända lås. Så jag känner mig trygg i det. Men inte att den var så konstig. :(


Är det någon som vet vad detta kan vara? :O
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ta reda på vilken felkod det är, för det kan vara lite av varje som har med motorn att göra. (Ja, iaf med bränsletillförsel och tändning)
Det borde inte vara något jättehemskt, men bäst att kolla, sedan fixa.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Ta reda på vilken felkod det är, för det kan vara lite av varje som har med motorn att göra. (Ja, iaf med bränsletillförsel och tändning)
Det borde inte vara något jättehemskt, men bäst att kolla, sedan fixa.

Ehm.. hur tar jag reda på vilken felkod det är? Försöker leta på nätet men svårt att hitta.

Hittade denna info
DiagProcedure.jpg

Sen när man söker på google bara ("Aprilia SL 1000 Falco EFI") så får man upp bränslepumpen..

Okej men jag gör rätt i att inte köra den lilla vägen hem från UpplandsVäsby till Täby?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ehm.. hur tar jag reda på vilken felkod det är? Försöker leta på nätet men svårt att hitta.

Hittade denna info
View attachment 423711

Sen när man söker på google bara ("Aprilia SL 1000 Falco EFI") så får man upp bränslepumpen..

Okej men jag gör rätt i att inte köra den lilla vägen hem från UpplandsVäsby till Täby?

Det kan vara okej att köra ändå. Jag hade nog tagit hem hojen på släp, fast jag har ju ett släp att köra hem den på... Du känner inte nån vänlig själ som kan bistå med släp? Det är nog bra att inte låta hojen stå för länge längs vägen.
Såvitt jag förstått (jag kan inget speciellt om SL1000) så ska det vara ett par kontakter man sätter ihop för att komma in i diagnostic mode... Enligt din bild så är det under en sidokåpa. Sedan så kollar man upp felkoden i nån manual eller på nätet.
EFI betyder väl i princip "Nåt e fel med motorn" så, det kan vara bränslepump, tändspolar, insprutet eller allt annat som påverkar vad som händer i cylindrarna. :gnissla Säkert lite till. :hihi
 
Last edited:

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Det kan vara okej att köra ändå. Jag hade nog tagit hem hojen på släp, fast jag har ju ett släp att köra hem den på... Du känner inte nån vänlig själ som kan bistå med släp? Det är nog bra att inte låta hojen stå för länge längs vägen.
Såvitt jag förstått (jag kan inget speciellt om SL1000) så ska det vara ett par kontanter man sätter ihop för att komma in i diagnostic mode... Enligt din bild så är det under en sidokåpa. Sedan så kollar man upp felkoden i nån manual eller på nätet.
EFI betyder väl i princip "Nåt e fel med motorn" så, det kan vara bränslepump, tändspolar, insprutet eller allt annat som påverkar vad som händer i cylindrarna. :gnissla Säkert lite till. :hihi

Jag fick hjälp att ta den hem med skåpbil som tur! :D Så den var hemma vid 23:00 på kvällen!

Jaha jag trodde man behövde en dator för att få fram felkoden?
Ja det stämmer att det är något med motorn.

Jag får leta vidare!

Om det finns en vänlig skäl som kan ta fram felkoder på min hoj så är det bara att hojta till!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag fick hjälp att ta den hem med skåpbil som tur! :D Så den var hemma vid 23:00 på kvällen!

Jaha jag trodde man behövde en dator för att få fram felkoden?
Ja det stämmer att det är något med motorn.

Jag får leta vidare!

Om det finns en vänlig skäl som kan ta fram felkoder på min hoj så är det bara att hojta till!

Om du plockar bort sadeln och kollar på höger sida så kan du hitta ett par kablar med kontakter som ser ut så här:

kufg29Q.jpg

Eventuellt kan du behöva plocka bort sidokåpan för att komma åt kablarna, men du kan ha tur och slippa det.
DSCN2629.jpg

Anslut de två kablarna mot varandra och vrid igång tändningen. Detta sätter hojen i diagnosläge och eventuella felkoder ska nu komma upp i displayen.

Här har du en tabell över felkoder:
RSVFaultCodes-1.jpg


Jag vill dock nämna att allt detta är taget från erfarenheter med min gamla Mille, så jag ska inte ta gift på att allt stämmer gällande var kontakterna/kablarna sitter.

Ställ gärna frågan i Aprilia-tråden här på forumet så kommer du säkerligen få definitiva svar. Det finns många duktiga pojkar som hänger där och om t.ex. FettSnok, Jåke eller Lamkaka säger något så kan du vara rätt säker på att det stämmer.

Aprilia-tråden hittar du här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?1956-Aprilia-tr%E5den/page474

Lycka till, hoppas du får ordning på allt snart igen så du kan komma ut och köra lite mer innan det är höst på riktigt.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Om du plockar bort sadeln och kollar på höger sida så kan du hitta ett par kablar med kontakter som ser ut så här:

View attachment 423804

Eventuellt kan du behöva plocka bort sidokåpan för att komma åt kablarna, men du kan ha tur och slippa det.
View attachment 423806

Anslut de två kablarna mot varandra och vrid igång tändningen. Detta sätter hojen i diagnosläge och eventuella felkoder ska nu komma upp i displayen.

Här har du en tabell över felkoder:
View attachment 423805


Jag vill dock nämna att allt detta är taget från erfarenheter med min gamla Mille, så jag ska inte ta gift på att allt stämmer gällande var kontakterna/kablarna sitter.

Ställ gärna frågan i Aprilia-tråden här på forumet så kommer du säkerligen få definitiva svar. Det finns många duktiga pojkar som hänger där och om t.ex. FettSnok, Jåke eller Lamkaka säger något så kan du vara rätt säker på att det stämmer.

Aprilia-tråden hittar du här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?1956-Aprilia-tr%E5den/page474

Lycka till, hoppas du får ordning på allt snart igen så du kan komma ut och köra lite mer innan det är höst på riktigt.

STORT TACK Bonzo!
Jag ska kika på detta ikväll efter jobbet!
Så frågar jag i Aprilia tråden. Hade svårt att hitta den tidigare men nu äntligen har jag länken.

Ja jag vill inte missa Rörken nu på söndag, då det är sista dagen på säsongen!
Sen vill jag verkligen hinna köra då vädret är på vår sida!

Tack!
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Om du plockar bort sadeln och kollar på höger sida så kan du hitta ett par kablar med kontakter som ser ut så här:

View attachment 423804

Eventuellt kan du behöva plocka bort sidokåpan för att komma åt kablarna, men du kan ha tur och slippa det.
View attachment 423806

Anslut de två kablarna mot varandra och vrid igång tändningen. Detta sätter hojen i diagnosläge och eventuella felkoder ska nu komma upp i displayen.

Här har du en tabell över felkoder:
View attachment 423805


Jag vill dock nämna att allt detta är taget från erfarenheter med min gamla Mille, så jag ska inte ta gift på att allt stämmer gällande var kontakterna/kablarna sitter.

Ställ gärna frågan i Aprilia-tråden här på forumet så kommer du säkerligen få definitiva svar. Det finns många duktiga pojkar som hänger där och om t.ex. FettSnok, Jåke eller Lamkaka säger något så kan du vara rätt säker på att det stämmer.

Aprilia-tråden hittar du här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?1956-Aprilia-tr%E5den/page474

Lycka till, hoppas du får ordning på allt snart igen så du kan komma ut och köra lite mer innan det är höst på riktigt.

Jag behövde ta bort kutsen och sätet samt kåporna för att hitta kablarna.
Men jag lyckades hitta dem till slut och fick fram felmeddelandet "DIAG 1" på den högra displayen. ¨
Nu måste jag bara ta reda på vad det kan vara för fel då tabellen börjar på 11 och uppåt. :confused::va
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag behövde ta bort kutsen och sätet samt kåporna för att hitta kablarna.
Men jag lyckades hitta dem till slut och fick fram felmeddelandet "DIAG 1" på den högra displayen. ¨
Nu måste jag bara ta reda på vad det kan vara för fel då tabellen börjar på 11 och uppåt. :confused::va

Såg att du fått svar av Jåke i Apriliatråden. Det var väl ändå bra att det inte verkar vara något allvarligt fel, även om det kräver ytterligare lite felsökning. Du är en god bit på väg mot lösningen så du är nog tillbaka på hjulen snart igen.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top