Hjälp med info om olika motorcyklar

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Så hemskt är det inte att ha en hoj att gå ut och krama på lite då och då under vintern, och under vintermånaderna kostar de inte så mycket heller.

Det är alltid mysigt att ha en hoj i lägenheten :kär

Och ska man byta framlyktor är det bra om motorcykeln står still med avstängd motor!
Det har du så rätt så! :tummenupp

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tycker du tänker fel. Skall du ha mest hoj för pengarna skall du köpa i höst, det är då det är billigast. Dom som kan vänta till feb-mars kan lika gärna vänta till Maj. Sen är det mest handlar-annonser på senvinter/tidig vår och priserna är högre, utbudet sämre.

En sak att tänka på är att köper du i höst så tycker jag att det kan vara idé att registrera den på "nån annan" första hösten så du kan göra ett ägarbyte till dig själv och ta en garageförsäkring över vintern. Inte helt snyggt men handlar det om en månad köra/5 månader avställt första året så tycker jag det är OK. Finns nog andra som inte tycker det....

Last edited:

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Tycker du tänker fel. Skall du ha mest hoj för pengarna skall du köpa i höst, det är då det är billigast. Dom som kan vänta till feb-mars kan lika gärna vänta till Maj. Sen är det mest handlar-annonser på senvinter/tidig vår och priserna är högre, utbudet sämre.

En sak att tänka på är att köper du i höst så tycker jag att det kan vara idé att registrera den på "nån annan" första hösten så du kan göra ett ägarbyte till dig själv och ta en garageförsäkring över vintern. Inte helt snyggt men handlar det om en månad köra/5 månader avställt första året så tycker jag det är OK. Finns nog andra som inte tycker det....

Det har du också så rätt så att dem lika gärna kan vänta ut. Det är mer dem som vill åka utomlands sista-minuten resa som säljer innan det :p

Det var ingen dum ide. Det ska jag tänka på :) Tack för tipset!
Garageförsäkring har jag inte hört talas om? Är det när säsongen är slut och man inte kan köra längre så säger försäkringsbolaget att det blir billigare just för det?
Givetvis så kommer det alltid att finnas olika åsikter. Men jag lyssar på er alla!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja okej, men var nånstans i galaxen finns det fler än du som vet dess innebörd? :hihi

Jodå, tanken slog mig men tänkte att Ulvhamne själv skulle få stå till svars för sitt tilltag. Men tack ändå. :)

Hehe, jag läser mycket, både skönlitteratur och avhandlingar, så jag har en hel hög med ord som vanligt folk inte använder på lager. Det värsta är att det inte är något jag ens tänker på.

Haha tänkte detsamma, jag behövde söka för att ta reda på vad det ordet betydde :p

Äsch, det är ju ett alldeles ypperligt ord! När man väl fick reda på vad det där man sysslade med hela tonårstiden egentligen heter så blev man ju alldeles glad! :hihi

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Man lär sig något nytt varje dag! :fakta

Att ha ett stort ordförråd är alltid bra! Jag försöker läsa så gott jag kan! Gillar mer siffror (som ni kanske har märkt :p)

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Såg att Honda cbr 1000 RR streetfighter var riktigt snygg!! :kär :kär :kär

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Hej allesammans!

I torsdags hade jag min uppkörning på Gillinge.
Fick elen som säkerhetskontroll.
Lågfartsbanan blev jag bokstavligen talat som ett asplöv i hela kroppen!!
Ute i trafiken var det en liten synpunkt ang påfarten på motorväg. Det kom det en långtradare som jag skulle ha kört iväg lite mer då jag valde att hålla hastigheten. Annars var allt bra!!
Så nu har jag också MC kort A behörighet!! SÅ J**LA LYCKLIG!! :kär :kär
Nu ikväll ska jag kika på en Suzuki SV650S .. inte riktigt det jag har tänkt mig, men ska se hur den känns att köra! Testade lite på start-to-ride igår sista timman :)

Hej då övningskörning.. .jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej allesammans!

I torsdags hade jag min uppkörning på Gillinge.
Fick elen som säkerhetskontroll.
Lågfartsbanan blev jag bokstavligen talat som ett asplöv i hela kroppen!!
Ute i trafiken var det en liten synpunkt ang påfarten på motorväg. Det kom det en långtradare som jag skulle ha kört iväg lite mer då jag valde att hålla hastigheten. Annars var allt bra!!
Så nu har jag också MC kort A behörighet!! SÅ J**LA LYCKLIG!! :kär :kär
Nu ikväll ska jag kika på en Suzuki SV650S .. inte riktigt det jag har tänkt mig, men ska se hur den känns att köra! Testade lite på start-to-ride igår sista timman :)

View attachment 423057

Bra jobbat.
Nu är det bara att lära sig köra ordentligt nu när du får lära dig på egen hand. :tummenupp :fakta

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tack! Ja man lär sig något nytt varje dag! :)

Idag lärde jag mig att en målad polisbil kan vänta vid lämnaföreträdesskylt och köra ut precis framför en motorcyklist med färgglatt skinnställ på en färgglad motorcykel! :tummenupp

Tur att jag inte "håller" skyltad hastighet, här 60 kph, utan anpassar den till lämplig sådan, i det här fallet hälften av skyltat och förväntar mig att "idioten" i bilen, här en målad sådan med uniformerad polis bakom ratten, ska köra ut framför mig.

En nybörjare hade säkert gjort ett besök hos föraren i skyltad hastighet, och vem hade varit vållande tror ni? :va
Vi är ju säkra om vi "håller" hastigheten, det är ju så Trafikvärket vill få oss att tro med Noll Vision, tur att jag inte tillhör de troende!:D

Kör försiktigt så du blir Gamla Kajan!

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Grattis, du fick kortet samma dag som jag :banana:krama hur många mil har du kört hittills :hihi:hihi

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Idag lärde jag mig att en målad polisbil kan vänta vid lämnaföreträdesskylt och köra ut precis framför en motorcyklist med färgglatt skinnställ på en färgglad motorcykel! :tummenupp

Tur att jag inte "håller" skyltad hastighet, här 60 kph, utan anpassar den till lämplig sådan, i det här fallet hälften av skyltat och förväntar mig att "idioten" i bilen, här en målad sådan med uniformerad polis bakom ratten, ska köra ut framför mig.

En nybörjare hade säkert gjort ett besök hos föraren i skyltad hastighet, och vem hade varit vållande tror ni? :va
Vi är ju säkra om vi "håller" hastigheten, det är ju så Trafikvärket vill få oss att tro med Noll Vision, tur att jag inte tillhör de troende!:D

Kör försiktigt så du blir Gamla Kajan!

Du det var inte dåligt det av hen!
Det var ju riktigt bra att du var en av dem som anpassar körningen istället för att enbart gå efter skyltarna i denna situation! Givetvis ska man anpassa sig men man kan ju ändå tänka sig att skyltarna visar rätt hastighet till alla möjliga situationer. Tydligen inte denna!

YES det ska jag göra! :D

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Grattis, du fick kortet samma dag som jag :banana:krama hur många mil har du kört hittills :hihi:hihi

WOHO! Grattis!! :fyllisar
Jag har endast kört på Tuvängen i lördags. Annars ingenting mer då jag inte har egen hoj! :( Ska kolla på en ikväll faktiskt!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!