Hjälp med KTM LC4 motor.

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jag har en KTM Adventure -98 (den första i sverige ;) ) ca 2000mil om jag inte minna fel.
Nu till de tråkiga..
Sist jag körde den så rasslade de nå förjävligt i/om motorn, men den gick bra..
Lät som om man hade ställt en plåtburk med grus i på motorn.
Tog bort kedjeaträckaren ihop om att det skulle vart den som va trasig med det ser inte ut att va så.
Den va utspännd till hälften ungefär.
Även när man tagit bort kedjespännaren å trycker fingret mot plattan där innanför å drar runt motorn så känns det att den trycks ut mot fingret mycket ibland, ska det va så

Så till min fråga, finns det nån vänlig själ (som kan bättre än mig) som har lust å komma ut å kolla alternativt lyssna å kanske kan säga mig vad det är för fel.
För att börja byta lager mm är väl inte så stor ide då det blir dyrare (då jag ej vågar mig på det själv) än att köpa en bättre begagnad.
Kan ju va så att det kanske bara är nållagret som är slut oxå? Tycker dock inte att det bör låta så mycket som det gör då!

Skjuts till å från samt öl ingår självklart.

Skrothögen står i bandhagen/Hagsätra...
/Niklas

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Ramlagerras! Låter som en tröska men motorn snurrar om än med lite sämre effekt. Att den gamle lc4 hållt 2000mil ändå rätt bra haha:fakta
är det förresten kick på gamle adventuren? Isf testa dra runt den försiktigt med kicken. Där mitt ramlager sa tack och godnatt så kändes det illa i hjärtat när man kicka försiktigt. Det kändes rivigt och rasslande och compen va låg fast det kan ha berott på annat men det låter precis som ett ramlagerras i mina öron. Lossa oljepluggen med magneten och kolla hur mkt skit som fastnat.

Last edited:

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Hoj
Ramlagerras! Låter som en tröska men motorn snurrar om än med lite sämre effekt. Att den gamle lc4 hållt 2000mil ändå rätt bra haha:fakta
är det förresten kick på gamle adventuren? Isf testa dra runt den försiktigt med kicken. Där mitt ramlager sa tack och godnatt så kändes det illa i hjärtat när man kicka försiktigt. Det kändes rivigt och rasslande och compen va låg fast det kan ha berott på annat men det låter precis som ett ramlagerras i mina öron. Lossa oljepluggen med magneten och kolla hur mkt skit som fastnat.
Jo, dom gamla va ju inte kända för att hålla!
Jo den har kick, har testat att dra runt motorn ( med dekompen i). Men det känns/låter inte rivigt på nått sätt, de e ju det som är så konstigt.
Ska kolla magneten ikväll tror jag, men de e ju en KTM så spån finns de ju alltid gott om. Men har lagret pajat så borde denju va mer än vanligt.
Misstänkte ramlagret oxå, å de lär ju inte bara va det som behöver bytas om det nu skulle va så illa!

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Hoj
Ingen som hade en kvart över för att kolla på den? :gråta

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Hoj
Va ner å kollade magneten..
Såg först inte så farligt ut.
DSC_0623.jpg
Sen när jag hällde ut oljan ur burken där emot!
Antingen är min motor gjord av guld eller så det nått som gått sönder!
Jag hoppades på guld med den låter tyvärr som ett tröskverk...
DSC_0625.jpg

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vevstakslagret that is....

Då hoppas man bara attd et där inte har repat sönder kolv+cylinder. Fram med pluskan och

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Hoj
Hmm..
Om det inte har repat sönder kolv+cylinder så känns det som om de skulle va billigare att fixa det än ramlager?
Eller?

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Hoj
http://www.knobby.se/se/art/motordelar/vevstakar-wossner/ktm-27/vevstake-ktm-lc4.php
2375:-
Antar att man ska byta hela vevstaken, eller kan de räcka med själva lagret?
När man klyver motorn, rasar allt isär då eller sitter det kvar (om den ligger på nån sida)
Sist jag klöv en motor som jag renoverade va på min Honda MT5, å de va ett tag sen.
Efter som de inte kan bli värre så kan man ju göra ett försök.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
http://www.knobby.se/se/art/motordelar/vevstakar-wossner/ktm-27/vevstake-ktm-lc4.php
2375:-
Antar att man ska byta hela vevstaken, eller kan de räcka med själva lagret?
När man klyver motorn, rasar allt isär då eller sitter det kvar (om den ligger på nån sida)
Sist jag klöv en motor som jag renoverade va på min Honda MT5, å de va ett tag sen.
Efter som de inte kan bli värre så kan man ju göra ett försök.

Det är inget du fixar själv.

Vevstaken skall pressas och riktas 1500kr i arbetskostnad. Sedan skall du montera ramlagren till korrekt spel och där behövs ett 900kr specialverktyg och shims samt en hel del kunskap.

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Hoj
Fuck...
Då står man med en låda skrot bara!
Jaja, nån som vill köpa en värdelös hoj? :crash

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Ursäkta mig, men jag lånar tråden lite för att sticka in en snabb fråga;

Vad är skillnaden på den gamla LC4an (som tråden berör) och den nyare, (-03 och framåt va?) det sägs ju att den gamla skall vara bra mycket känsligare?

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
-03 och framåt har väl en annan high flow top, men mer än så vet jag inte :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ursäkta mig, men jag lånar tråden lite för att sticka in en snabb fråga;

Vad är skillnaden på den gamla LC4an (som tråden berör) och den nyare, (-03 och framåt va?) det sägs ju att den gamla skall vara bra mycket känsligare?

Det beror på hur gammal, finns flera generationer. Riktigt tidiga saknar ordentligt oljefilter och har en kass oljepump. Hence begränsad livslängd. 03 kommer ny topp, uppgraderingar av några lager och kopplingen bla.

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Det beror på hur gammal, finns flera generationer. Riktigt tidiga saknar ordentligt oljefilter och har en kass oljepump. Hence begränsad livslängd. 03 kommer ny topp, uppgraderingar av några lager och kopplingen bla.

Återigen så får jag tacka för ett snabbt och välbildat svar :Bugar

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Fuck...
Då står man med en låda skrot bara!
Jaja, nån som vill köpa en värdelös hoj? :crash

Tycker Boris och du låter lite pessimistiska nu. plocka ur motorn och klyva och ta ut veven kostar dig inte en krona och det behövs inga specialverktyg mer än svänghjulshylsa (vänstergängad typ under 100kr) för det med lite uppfinningsrikedom.

Om det kostar 1500 för rikt och monteringskostnad så lägger du till några hundringar för nya ramlager.
Chimsa till rätt storlek tar knappast mer än en halvtimme för auk verkstad med rätt specialverktyg att ta av lagernas rullbana, för det är väl det du menar, sen montera ihop blocken och kolla spelet. måste ju knappast montera i allt i motorn för den sakens skull? växlar, kopplingen, cylinder osv. så d e bara å sätta på lagerbanorna och börja med några chims,lägg i veven och montera ihop blocken med några av bultarna?

Jag har bara renoverat LC4an en gång men det va också första gången jag mekade itu en motor själv och det va väldigt lätt ändå med en handbok som finns på piratbukten. org .
Det enda jag behövde ha hjälp med va såklart då att pressa i lagerna (även ur då ja inte fick använda ugnen hemma) och montera ramlagerna.

Om du nu redan tror det är skrot så kan du ju knappas förlora något på att iaf montera ner motorn som och försöka själv. om någon vill ha en trasig motor så kan det ju kvitta om den är i delar eller hel då den ändå kommer användas för delar eller renoveras ändå. tycker du ska testa att fixa den!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år