Jag klarade mitt prov 3 veckor sedan så det är fortfarande ganska färskt i minnet. Lågfarten var något som verkligen stressade skiten ur mig, jag körde inget privat då jag saknade hoj, utan 100% med körskola och totalt blev det 4 x 180 min, körningen skedde med en Yamaha MT-07 från 2022.
Jag kollade även massa youtube och läste mycket här, och jag testade olika metoder, sitta och spreta med benen, flytta runt på hojen, bromsa med fram alternativt bak och följande fungerade bäst för mig.
Krama tanken med knäna, inte för hårt, huvudet i nivå med banan, horisontellt, alltså inte för högt, bara så jag kunde se framhjulet och konen, vrid på huvudet dit du vill svänga, tårna på fotpinnarna, inte hela foten, och det som gjorde störst skillnad för mig, tryck hårt på motsatt sida med foten på fotpinnen när du rundar en kon. Broms skedde med frambroms då jag inte ville trixa med att flytta foten, dock så får man inte rycka i den, man tappar balansen direkt om den hugger till. Hastigheten var 5-7, lite högre första halvan sen saktare på sista delen när man inte behöver stanna. En kille som jag körde med satte ned foten en gång och han fick köra om banan.
Jag är 193 så sitter som en jävla flaggstång, om jag rörde mig för mycket så tippade jag direkt.
Gällande högfarten:
50 km/h manövrering mellan koner och vändning, här gasade jag upp till typ 55 km/h, sedan en jämn gas, blev väl runt 48 km/h genom banan , dom mäter inte med laser utan lyssnar mer efter jämn gas, körde med 3:ans växel på MT-07:an, dom gånger jag inte använde mig av motstyrning så klippte jag ibland en kon, med motstyrning så var det som ett rakblad, vändning skedde med tvåans växel och den höll jag fram till inbromsning.
70 km/h & 90 km/h, här fick jag faktiskt köra om den på 90 km/h, anledningen var att jag inte kramade tanken med benen, så hela min kropp gled fram mot tanken, vikten hamnade fel, så istället för att ligga mot tank så låg den mot styret och framgaffeln, bakhjulet var upp i luften mot slutet, så krama tanken med benen.
Av det jag såg så gjorde nästan alla något misstag på banan och alla förutom en fick en till chans, totalt 6 pers som körde up när jag satt där, en person klippte en kon och denna person fick inte köra om.
Lycka till!