Hjälp med lite el...

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ska dra lite el på min enduro. Där sitter redan lite sladdar som är ihopbuntade, då förra ägaren inte använt ljusena. Har varit ute i garaget och hittat tre st sladdar som går framåt. Tror mig ha hittat + och - genom att få 0 resstens på multimetern. Provade även att starta motorn och fick då ett jäkla blippande på voltmätaren, men vad är då den tredje sladden för något? jord:confused:

Hur ska jag koppla för att kunna ha både helljus och halvljus?
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Minus och jord är samma sak i fordonsel eftersom minus går ut i karossen/ramen.

Du måste nog vara lite mer specifik än 3 sladdar som går framåt och jäkla blippande på multimetern.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
majtii skrev:
Minus och jord är samma sak i fordonsel eftersom minus går ut i karossen/ramen.

Du måste nog vara lite mer specifik än 3 sladdar som går framåt och jäkla blippande på multimetern.

Ok, ska försöka vara lite tydligare..

Har som sagt tre st sladdar som går framåt mot framlampan. Provade att mäta upp dem och lyckades få 0 ressistens mellan två av dem. Betyder det att jag har hittat + och -? Vad skulle då den sissta sladden vara? Kan det vara så att det är två + sladdar, en för halvljus och en för helljus. "Blippandet" på multimetern borde väl bero på att motorn går på tomgång, alltså den pendlar väldigt pga ojämn styrka.

Har tre liknande sladdar som går bak till bakramen, skulle det då kunna vara +för bakljus, +för bromsljus och den sista sladden är då??

(Om det inte har framkommit redan så kan jag säga att el är nog det jag kan sämst på hojar.)
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
ola_sandin skrev:
Ok, ska försöka vara lite tydligare..

Har som sagt tre st sladdar som går framåt mot framlampan. Provade att mäta upp dem och lyckades få 0 ressistens mellan två av dem. Betyder det att jag har hittat + och -? Vad skulle då den sissta sladden vara? Kan det vara så att det är två + sladdar, en för halvljus och en för helljus. "Blippandet" på multimetern borde väl bero på att motorn går på tomgång, alltså den pendlar väldigt pga ojämn styrka.

Har tre liknande sladdar som går bak till bakramen, skulle det då kunna vara +för bakljus, +för bromsljus och den sista sladden är då??

(Om det inte har framkommit redan så kan jag säga att el är nog det jag kan sämst på hojar.)

Det bästa är att skaffa fram en riktig manual med schema och göra rätt. Det kan bli dyrt att göra fel. Kan du inte el så är ju ett tips att faktiskt lämna bort jobbet.

/Peter
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Vad du skulle kunna göra är att du mäter upp spänningen istället för motståndet på de trådar du hittat.
Detta gör du genom att ställa om multimetern till spänningsmätning (Volt) då gärna likspänning. Sen tar du den ena mätningsproben och lägger den mot en olackad del av ramen, och den andra proben mot en av trådarna. Prova att göra detta med alla tre trådarna, både med lyset på hel och halvljus. Prova även att göra detta utan att cykeln är igång. Desto mer information du har desto enklare är det att hjälpa.
Färger på kablarna?
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
ola_sandin skrev:
Ok, ska försöka vara lite tydligare..

Har som sagt tre st sladdar som går framåt mot framlampan. Provade att mäta upp dem och lyckades få 0 ressistens mellan två av dem. Betyder det att jag har hittat + och -? Vad skulle då den sissta sladden vara? Kan det vara så att det är två + sladdar, en för halvljus och en för helljus. "Blippandet" på multimetern borde väl bero på att motorn går på tomgång, alltså den pendlar väldigt pga ojämn styrka.

Har tre liknande sladdar som går bak till bakramen, skulle det då kunna vara +för bakljus, +för bromsljus och den sista sladden är då??

(Om det inte har framkommit redan så kan jag säga att el är nog det jag kan sämst på hojar.)

Har du ingen resistans mellan två sladdar så betyder inte det att du hittat plus och minus utan att du har hittat två sladdar som inte har någon galvanisk förbindelse, just any two cables!
Du kan koppla in en brödrost till dom om du vill.
Vart kommer sladdarna ifrån?
Har du spänningsmätt dom?
Vad mäter du för något när multimetern "blippar"?

Kan ju vara så som du säger att det är en + för halv och en för helljus samt jord för de båda.
Spänningsmät!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Retep skrev:
Det bästa är att skaffa fram en riktig manual med schema och göra rätt. Det kan bli dyrt att göra fel. Kan du inte el så är ju ett tips att faktiskt lämna bort jobbet.

/Peter

Ja det har du rätt i, men å andra sidan så lär jag mig ju aldrig om jag lämnar bort mina problem. Har inget elschema till hojen, men tycker att det borde se lika ut på alla enduro eftersom el-systemet är såpas "enkelt". Om jag bara kunde identifiera de tre ynka sladdarna så skulle jag ju kunna fortsätta dra dom till en strömbrytare och vidare till framlampan. Borde ju vara plättlätt.:rolleyes:

Så är det någon som sitter på lite tips på hur jag identifierar de tre olika sladdarna mha mulitmetern?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
DreeTman skrev:
Vad du skulle kunna göra är att du mäter upp spänningen istället för motståndet på de trådar du hittat.
Detta gör du genom att ställa om multimetern till spänningsmätning (Volt) då gärna likspänning. Sen tar du den ena mätningsproben och lägger den mot en olackad del av ramen, och den andra proben mot en av trådarna. Prova att göra detta med alla tre trådarna, både med lyset på hel och halvljus. Prova även att göra detta utan att cykeln är igång. Desto mer information du har desto enklare är det att hjälpa.
Färger på kablarna?

Ok ska prova det men finns det inte risk för att jag råkar försöra nåt när jag kopplar mot ramen? Det sitter inget batteri på hojen så jag antar att hojen måste vara igång för att få utslag när jag spänningsmäter. Ska kolla färgerna på sladdarna också.

mjukis skrev:
Har du ingen resistans mellan två sladdar så betyder inte det att du hittat plus och minus utan att du har hittat två sladdar som inte har någon galvanisk förbindelse, just any two cables!
Du kan koppla in en brödrost till dom om du vill.
Vart kommer sladdarna ifrån?
Har du spänningsmätt dom?
Vad mäter du för något när multimetern "blippar"?

Kan ju vara så som du säger att det är en + för halv och en för helljus samt jord för de båda.
Spänningsmät!

Vad jag har förstått så visar multimetern 0 i resistens när jag kortsluter + och -. Ex om jag startar multimetern så står det 1ohm, men när jag kortsluter + och - så vandrar den ner till 0 eftersom kretsen blir sluten. Är inte det rätt?
Har inte lokaliserat exakt var sladdarna kommer från, men de kommer direkt från under tanken och det är de som ska användas till framljuset. Jag provade att starta upp hojen med multimetern inkopplad till vad jag antog vara + och -, alltså de två sladdarna som jag fick 0 i resisten och då började voltmätaren att vandra fram och tillbaka. Antog att det beror på ojämn tomgång =varierande spänning.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Vad är inte inkopplat?
Är tuta, bromskontakt etc fortfarande inkopplat dvs det enda som saknas är strålkastaren kan man anta att de ska gå dit.
Kablarna kan vara hel, halv, parkeringsljus och jord är kanske tänkt att direktjordas i ramen.

Resistansmät alla tre mot ramen. Har någon kontakt med ramen har du hittat jord (troligtvis en svart kabel), om inte så är det en ström/signalkabel.
Spänningsmät kablarna mot ramen. Får du tex spänning på en av kablarna när du slår på helljuset har du hittat den kabeln osv.
Bara till att tända och släcka allt möjligt och köra uteslutningsmetoden.

Eller som sagt, skaffa ett elschema. Gör det hela enklare.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
yoshimurakalle skrev:
Ställ din fråga på www.soe.se så får du ett rakt och precist svar utan en massa antaganden. Det finns många elkunniga där på endurocyklar.

Ja jag var lite desperat att få ett snabbt svar så jag skrev in där också, så nu sitter jag och läser på sporthoj, soe och enduromx och får en massa svar. :tummenupp
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Du förstör inget om du mäter mot ramen.

Gör som DreeTman föreslår, sätt en probe mot ramen och sen mäter du sladdarna var för sej, fippla lite med strömställaren till hel/halvljus samtidigt.
Den ena sladden får du antagligen inget värde på alls eftersom en av dom borde vara jord, precis som ramen är.

Gl
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
majtii skrev:
Vad är inte inkopplat?
Är tuta, bromskontakt etc fortfarande inkopplat dvs det enda som saknas är strålkastaren kan man anta att de ska gå dit.
Kablarna kan vara hel, halv, parkeringsljus och jord är kanske tänkt att direktjordas i ramen.

Resistansmät alla tre mot ramen. Har någon kontakt med ramen har du hittat jord (troligtvis en svart kabel), om inte så är det en ström/signalkabel.
Spänningsmät kablarna mot ramen. Får du tex spänning på en av kablarna när du slår på helljuset har du hittat den kabeln osv.
Bara till att tända och släcka allt möjligt och köra uteslutningsmetoden.

Eller som sagt, skaffa ett elschema. Gör det hela enklare.

Det går en sladd som går ned till bakbromsen och vidare bak till bakramen tillsammans med två andra sladdar = de ska ju troligvis till baklampan

Den andra bunten med sladdar (3st) går upp mot framljuset och slutar där. Det sitter ingen tuta eller något annat elektriskt. Problemet är att jag inte har någon knapp på styret, utan sladdarna kommer direkt nerifrån (under tanken), så jag kan inte testa att dra på helljus/halvljus etc. Jag har bara dessa tre sladdar, men får väl prova att mäta upp dom igen. Ska testa att mäta dom mot ramen...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
El

Du kan ju göra det enkelt också. Ta en 12V-glödlampa och lägg mellan kablarna. Ställ först brytaren på halvljus och sedan på helljus. Risken att du förstör något är noll och troligen upptäcker du att ditt antagande är korrekt. Multimeter och liknande är fusk på en enduro.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
mjukis skrev:
Du förstör inget om du mäter mot ramen.

Gör som DreeTman föreslår, sätt en probe mot ramen och sen mäter du sladdarna var för sej, fippla lite med strömställaren till hel/halvljus samtidigt.
Den ena sladden får du antagligen inget värde på alls eftersom en av dom borde vara jord, precis som ramen är.

Gl

En sista dum fråga: När jag väl har lokalicerat de tre sladdarna, var kopplar jag in minussladden/jordsladden?

Får tacka er alla för alla kloka svar :Bugar Jag återkommer om jag stöter på problem.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
ola_sandin skrev:
Ja det har du rätt i, men å andra sidan så lär jag mig ju aldrig om jag lämnar bort mina problem. Har inget elschema till hojen, men tycker att det borde se lika ut på alla enduro eftersom el-systemet är såpas "enkelt". Om jag bara kunde identifiera de tre ynka sladdarna så skulle jag ju kunna fortsätta dra dom till en strömbrytare och vidare till framlampan. Borde ju vara plättlätt.:rolleyes:

Så är det någon som sitter på lite tips på hur jag identifierar de tre olika sladdarna mha mulitmetern?

OK, det kan nog stämma att det är lika. Har du något schema från någon annan hoj att titta på då?

Jag har jobbat med elektronik i 25 år och tycker att det är enklare att fixa fram ett schema än att "lista ut" hur sladdarna är kopplade, om jag inte har något att utgå ifrån. Att försöka lära sig samtidigt som man listar ut tycker jag är ett stort steg.

Om det vore plättlätt skulle vi ju inte ha den här tråden...

Plättlätt kan det vara när man vet hur man ska koppla. Lika så är tipsraden lätt när man ser resultaten.....

Jag säger inte att du inte kan eller ska fixa detta men ha en en plan eller metod, för att prova sig fram lär du dig heller inget på.

ola_sandin skrev:
Antog att det beror på ojämn tomgång =varierande spänning.

Spänningen är proprtionell mot varvtalet om du inte har någon regulator. har du det? Har du likriktare? Är det växelspänning?
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Oj då...

ething skrev:
Du kan ju göra det enkelt också. Ta en 12V-glödlampa och lägg mellan kablarna. Ställ först brytaren på halvljus och sedan på helljus. Risken att du förstör något är noll och troligen upptäcker du att ditt antagande är korrekt. Multimeter och liknande är fusk på en enduro.
Och jag som trodde att jag kunde det här med el...efter 40 år...
Jag blir förvirrad - hur blir då inte frågaren???
Är det växel eller likspänning i hojen, bara som en första fråga? Lamporna bryr sig inte..men multimetern gör det. Finns det inget batteri t ex är det ofta en blandning av lik och växel Om det nu skulle vara likspänning...Då visar billiga multimetrar vad som helst och ger utslag på både lik och växelområdena..
Kontakta en som du vet, verkligen VET vad han talar om..
Du verkar med förlov sagt inte så insatt i elektriciteten mysterier och att då gisssa sig till vad som är vad av de råd du får här.... :hihi :hihi :hihi
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag skulle då använt mina mätstickor från biltema, ta sladd 1 hålla den mot sticka nr 1 , ta sticka nr 2 och testa mot + lyser inte 12 volts lampan så testar man mot -/ chassie som är minus/jord m.m. så vet man ju vad som kommer i kablarna, så ska man bara veta vart dom ska kopplas sen också. Går snabbt och är enkelt.

- kopplar du på bateriet eller i chassiet om du har en kabel som ansluter - på bateriet till chassiet
 
Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Du ska ställa in multimetern på växelspänning till att börja med då de allra flesta enduromaskiner kör med växelspänning på lyskretsen, särskilt då din då den är utan batteri.

Om en av kablarna går till bromspedalen är den till för att lägga paralellt med bromsljuskontakt på frambromsen.

Starta upp hojen och spänningsmät alla kablar mot jord. Har du spänning i någon av dom är det bara att ansluta till strömbrytare och koppla in lyset. - från lampan kan du jorda nånstans i ramen.

det kan hända att du får lite skum fladdrig spänning på multimetern beroende på att växelströmskurvan inte blir särskilt fin av hojens enkla generator och regulator på tomgång...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top