Hjälp med mc-kläder

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
Jag tror du kan ha kul på en Motard eller naken hoj också... speciellt som nybörjare! Själv köpte jag min första hoj i början på dennna sommar, min XT660 har ca 60 hk och det räcker gott och väl när man är oerfaren.

jo jo självklart kan man det men som sagt vill ju inte att det ska kosta skjortan då så kallade "nybörjarhojar" är svin dyra imo
 

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
Kolla efter hojar som är lite äldre under 70kw och stryp den när du köpt den. Kostar väl ca 3000kr har jag för mig. Då kan du komma undan til ett bra pris.

Annars finns de ju de klassiska A2 hojarna såsom ER6an, den ha ca 70hk original och går bra. Finns för vettigs priser men även den kan behöva strypas om den inte redan är det.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
jo men hur är det med kubik då ?
som sagt ny med hojar och aldrig fattat det dära , a2 är 600cc oh 35kw . men vissa hojar är undantag med så kallad strypning :dummer:va:confused: haha låter säkert som ett retard för er med mc hjärna men tar det för stunden:lol
Kopierat från trafikverkets hemsida:
Tekniska krav på motorcykeln
Motorcykeln skakunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.
Den ska ha en nettoeffekt av minst*20 kW, och högst 35 kW, och om motorcykeln drivs av:
en förbränningsmotor ska den ha*en cylindervolym av minst 395 cm3 samt ett förhållande mellan **** nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg
en elektrisk motor ska*förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,15 kW/kg och högst 0,2 kW/kg.
Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78).

Hojen måste alltså ha minst 395 cc, ha minst 27,2 hk och max 47,6. Den får inte ha haft mer än 95,2 hk innan strypningen och väger den mindre än 175 kg så måste maxeffekten minskas från 47,6 hk.
 
Last edited:

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
Kopierat från trafikverkets hemsida:
Tekniska krav på motorcykeln
Motorcykeln skakunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.
Den ska ha en nettoeffekt av minst*20 kW, och högst 35 kW, och om motorcykeln drivs av:
en förbränningsmotor ska den ha*en cylindervolym av minst 395 cm3 samt ett förhållande mellan **** nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg
en elektrisk motor ska*förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,15 kW/kg och högst 0,2 kW/kg.
Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78).

Hojen måste alltså ha minst 395 cc, ha minst 27,2 hk och max 47,6. Den får inte ha haft mer än 95,2 hk innan strypningen och väger den mindre än 175 kg så måste maxeffekten minskas från 47,6 hk.

så utav det jag tolkar på texten så är yamaha yzf750r 93 strypt till 25 kw godkänd på a2 kort ? rätta mig gärna om jag har fel :tungan
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
men va??? fattar nada just nu haha , https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb gå in där och skriv in TTX826 står att den är reggad som en mellan

Då det var andra regler som gällde på den tiden så togs det in en del hojar med andra ursprungseffekter för att möta dåtidens krav. Denna hojen har en registrerad ursprungseffekt på 72 kw, vilket är för mycket. Står under tilläggsinformation på fliken för tekniska data och sedan fliken för motor och miljö.

"MOTOREFFEKTEN SÄNKT FRÅN 72 KW GENOM BEGRÄNSNING I INSUGNINGSRÖRET "

Ge upp och hitta något annat:krama
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tidigare så fanns nämligen en begränsning på max 100 hk. Då "ströps" vissa hojar från början för att passa in i vårt regelsystem. Men i och med att den trots detta hade mer än 70 kw från början är det kört.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En vråltrimmad 2t, eller en av de många 400cc från Asien har jag själv valt.

Men då börjar jag också bli både gammal och fascinerad av blårök... :)
 

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Linköping
Hoj
2018 BMW S1000R
Jag är 21 och köpte för inte så längesedan en Aprilia rsv4r. Ingenting mot för vad jag har kört förr men så länge man kör med huvudet så spelar det ingen roll vad folk säger. Sen är det ju klart att det växer lite horn då man gasar ;)

Lägg mer vikt och pengar på en riktig hjälm. Jag har tidigare köpt de billigare versionerna och nu har jag köpt en hjälm som är värd ca 6000 kronor. Herregud vilken hjälm säger jag bara!! Ska ju trots allt skydda huvudet :)
En schuberth SR1, som kan ses på min profilbild. Kommer aldrig köpa en billig hjälm igen :)
Håller med dig till 100% en bra hjälm ligger runt 6000kr, kör även jag med schuberth fast med s2 rikigt bra hjälm både tyst och sitter bekvämt.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
En vråltrimmad 2t, eller en av de många 400cc från Asien har jag själv valt.

Men då börjar jag också bli både gammal och fascinerad av blårök... :)

En NC35 eller RS250 är ju rena drömmen, synd det är så svårt att få tag på de här i Sverige.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
aa nej nej, så dum är jag inte inte värt att pröjsa 14 000 för att ta om kortet , men finns det några sport hojar som man kan strypa ner tänker mest på typ 600 inte över. samt hur mycket det skulle kosta att strypa ner den ?

Det finns gamla 250cc och 400cc sporthojar, typ CBR250RR och VFR400, det är riktiga sporthojar som du får strypa ner och köra på ditt A2. CBR250RR tror jag till och med du får köra som den är. Problemet med de gamla små sporthojarna är att de är lite ovanliga, men du bör kunna hitta dem för din budget.

En annan lite knepig sak i sammanhanget är att 70kw ursprungseffekt gäller på bakhjulet, och tillverkarna anger på veven, så tillverkarnas siffra på 72kw är egentligen en siffra på 65-68 kw enligt lagen. Men, eftersom att det är vad som står i pappret som gäller så är de hojarna ändå inte något man för köra på A2, om man inte lyckas få tag på ett intyg från tillverkaren som säger att ursprungseffekten på bakhjulet faktiskt är 70kw eller lägre. Och det är jävligt sällsynt att man lyckas med, så det är bättre att bara ge sig ut och leta efter hojar med rätt siffra i regbeviset till att börja med.
Anledningen till att det är såhär med A2 är för att folk misskötte A beg. Tacka tidigare mellanklassförare för att de saboterade det för dig genom att köpa sig literklubbor och regga dem som 25kw och sedan plocka bort strypningen och köra full effekt.
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
Det finns gamla 250cc och 400cc sporthojar, typ CBR250RR och VFR400, det är riktiga sporthojar som du får strypa ner och köra på ditt A2. CBR250RR tror jag till och med du får köra som den är. Problemet med de gamla små sporthojarna är att de är lite ovanliga, men du bör kunna hitta dem för din budget.

En annan lite knepig sak i sammanhanget är att 70kw ursprungseffekt gäller på bakhjulet, och tillverkarna anger på veven, så tillverkarnas siffra på 72kw är egentligen en siffra på 65-68 kw enligt lagen. Men, eftersom att det är vad som står i pappret som gäller så är de hojarna ändå inte något man för köra på A2, om man inte lyckas få tag på ett intyg från tillverkaren som säger att ursprungseffekten på bakhjulet faktiskt är 70kw eller lägre. Och det är jävligt sällsynt att man lyckas med, så det är bättre att bara ge sig ut och leta efter hojar med rätt siffra i regbeviset till att börja med.
Anledningen till att det är såhär med A2 är för att folk misskötte A beg. Tacka tidigare mellanklassförare för att de saboterade det för dig genom att köpa sig literklubbor och regga dem som 25kw och sedan plocka bort strypningen och köra full effekt.

men om jag har strypningen på så hur långt droppar den från 70kw ? menar lixom att denna person som säljer den säger att han köpte den , ströp den och tog kortet på den samt kört den i 1,5 år utan att några problem uppstod. som sagt bryta lagen är inte min grej men om hojen är reggad på a2 kort så lär det ju inte bli några problem vid möte av polis osv ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
men om jag har strypningen på så hur långt droppar den från 70kw ? menar lixom att denna person som säljer den säger att han köpte den , ströp den och tog kortet på den samt kört den i 1,5 år utan att några problem uppstod. som sagt bryta lagen är inte min grej men om hojen är reggad på a2 kort så lär det ju inte bli några problem vid möte av polis osv ?

Man reggar inte hojen på en körkortsklass. Man reggar den på en effekt. Hur den effekten sedan stämmer överens med körkortskrav är helt egalt för körkortskraven.
Du stryper antagligen ner till en maxeffekt på 35kw, om hojen inte är lättare än 175kg, för då måste du strypa mer för att få den laglig.
Att någon haft den och kört med den utan att bli stoppad betyder inte att den är regelmässig att köra med på A2. Sett många hojar reggade som 25kw på blocket som sägs vara tillåtna på A2, men som har alldeles för mycket i ursprungseffekt enligt regbeviset för den hojen.
Det var en tomte här på forumet som hade en hoj som han lyckats få intyg från tillverkaren att den hade under 70kw på bakhjulet i ursprungseffekt, han hade blivit stannad flera gånger av polisen och fått visa upp sitt intyg från tillverkaren och de hade godtagit det.
 
Last edited:

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
Man reggar inte hojen på en körkortsklass. Man reggar den på en effekt. Hur den effekten sedan stämmer överens med körkortskrav är helt egalt för körkortskraven.
Du stryper antagligen ner till en maxeffekt på 35kw, om hojen inte är lättare än 175kg, för då måste du strypa mer för att få den laglig.
Att någon haft den och kört med den utan att bli stoppad betyder inte att den är regelmässig att köra med på A2. Sett många hojar reggade som 25kw på blocket som sägs vara tillåtna på A2, men som har alldeles för mycket i ursprungseffekt enligt regbeviset för den hojen.
Det var en tomte här på forumet som hade en hoj som han lyckats få intyg från tillverkaren att den hade under 70kw på bakhjulet i ursprungseffekt, han hade blivit stannad flera gånger av polisen och fått visa upp sitt intyg från tillverkaren och de hade godtagit det.

hm ok tack för info jag letar vidare då , fast hojen som jag snackade om är ju reggad som en 25kw så menar om jag skulle bli stoppad så finns det en chans att dom kan se att den icket är det ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
hm ok tack för info jag letar vidare då , fast hojen som jag snackade om är ju reggad som en 25kw så menar om jag skulle bli stoppad så finns det en chans att dom kan se att den icket är det ?

Du måste kolla ursprungseffekten med. Det står under övriga uppgifter, så ja polisen kan se det, alla andra med regnumret med.
Om det är någon som registrerat den fel så den fått 25kw i ursprungseffekt så är fortfarande problemet med att försäkringen inte gäller vid olycka, och det är den riktiga anledningen att inte köra fordon man inte får. Inte kul att få en skuld på ett par miljoner för att försäkringen inte gäller.
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
Nu höftar ja från minnet, men är de inte 72-75 kw eller nåt liknande i dom? Om jag inte kommer ihåg heelt fel så är de bara cbr f1 som har under 70kw

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR600F#2014_CBR650F får köra cbr600f - f4 med stryp sats , om 70 kw är gränsen för strypning vid a2 :)

- - - Updated - - -

Nu höftar ja från minnet, men är de inte 72-75 kw eller nåt liknande i dom? Om jag inte kommer ihåg heelt fel så är de bara cbr f1 som har under 70kw

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR600F#2014_CBR650F får köra cbr600f - f4 med stryp sats , om 70 kw är gränsen för strypning vid a2 :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR600F#2014_CBR650F får köra cbr600f - f4 med stryp sats , om 70 kw är gränsen för strypning vid a2 :)

- - - Updated - - -



https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR600F#2014_CBR650F får köra cbr600f - f4 med stryp sats , om 70 kw är gränsen för strypning vid a2 :)

Problemet är att enligt regbevisen så har de 72 kw ursprungseffekt. Vad wikipedia säger spelar ingen större roll då. Mitt exemplar av en F2a har enligt regbeviset 37kw däremot. Frågan är hur det håller vid olycka om försäkringsbolaget känner för att vara griniga om man kör den som A2-hoj.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR600F#2014_CBR650F får köra cbr600f - f4 med stryp sats , om 70 kw är gränsen för strypning vid a2 :)
Förutom detaljen att effekten på wikipedia är testad på bakhjulet och är lägre än vad det står i regbeviset på alla f4 :7peta

Som tidigare skrivet, glöm alla cbr600f mellan 91-11 om du ska kunna köra lagligt. Det finns inga kryphål och jag har ägt en (har den tillåmed som avatar fortfarande) så jag vet vad jag pratar om i de här fallet[

Edit: så här står det i regbeviset på min gamla 25kw f4.
ATTACH=CONFIG]434180[/ATTACH]
 

Bifogat

  • Screenshot_20161110-075557.jpg
    Screenshot_20161110-075557.jpg
    92.1 KB · Visningar: 31
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Du får bara komma överens med faktumet att det inte blir någon sporthoj för dig på A2 kortet. Hela jävla tanken med begränsningen i ursprungseffekt på max 70kw är för att JUST DU och alla andra nyfrälsta vill ha en sporthoj men ni ska inte köra sporthoj. Regeln finns alltså för att göra det omöjligt för dig att köra sporthoj, så du kommer inte hitta någon lucka.

Som andra nämnt så är motard helrätt! Roligare än på motard går inte att ha när man kör gata! Jag själv har haft körkort i snart 5 år och gått igenom ett stort antal hojar. Kör roadracing med en Suzuki gsxr 750 och det är det roligaste jag gjort i mitt liv! Men det är på BANA, på gata suger det att köra sporthoj. Jag har också en motardaktig hoj på 38hk men knappt över 100kg i vikt. Den är helt svinkul på vägen, går på bakhjulet och sladdar och otroligt skoj på grusväg med.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top