Hjälp med tolkning av tändstift. R6

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Jag fick idag ett infall och plockade bort ett av tändstiften på min R6a.
Den har gått rätt ojämnt på tomgång, dött vid rödljus och betett sig lite smålöjligt på sistonde o då jag ändå inte har körkort för stunden så står den ju ändå bara där på gården o vilar.

Nåväl, jag behöver hjälp med att tolka tändstiftet.
Är det bara slitet, går den snålt, etc...
Anledningen att jag frågar är för att jag saknar kompetensen själv då jag aldrig rört stiften förut. :gnissla
Jag kommer oavsett byta alla fyra men det kan ändå vara lite intressant att veta hur det är ställt med motorn. Dom satt i när jag köpte hojen vilket är 3,5k mil sen ung.
Tackar på förhand. Vart köper man förresten nya stift i Göteborg?
//Henke

Bifogat

• DSC01030.JPG
    DSC01030.JPG
    205.3 KB · Visningar: 494
  • DSC01031.jpg
    DSC01031.jpg
    130.1 KB · Visningar: 293

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Den går inte för magert iaf. Det som är lite intressant är om alla 4 ser likadana ut? Du ska ha NGK CR10EK eller motsvarande.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det ser ok ut, åt det feta hållet, förutom att det är hög tid för byte. Dels beroende på stiftens ålder, dels beroende på att elektroderna ser rejält slitna ut. Jämför när du köpt nya så hajar du.

Om cykeln går risigt på tomgång och låglast kanske det är dags för förgasarsynk.

kiwimaddog

Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Tackar för snabbt svar! :Bugar
Ska iväg till Johans o införskaffa nya as we speak. Förgasarsynk är nog ingen tokig idé. Hur gör man?:gnissla ;)

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tackar för snabbt svar! :Bugar
Ska iväg till Johans o införskaffa nya as we speak. Förgasarsynk är nog ingen tokig idé. Hur gör man?:gnissla ;)

Man lånar synkklockor av någon snäll som har, eller lämnar in på verkstad. Det brukar stå i haynes hur man bär sig åt, lite trixigt första gången, men inte särskilt svårt.
Hade du bott närmare kunde jag stått för tjänsten.

kiwimaddog

Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Man lånar synkklockor av någon snäll som har, eller lämnar in på verkstad. Det brukar stå i haynes hur man bär sig åt, lite trixigt första gången, men inte särskilt svårt.
Hade du bott närmare kunde jag stått för tjänsten.

Min Haynes ligger dessvärre i Stockholm. Får la börja med tändstiften.
Gävle är lite för långt bort men tack ändå! :)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ta med stiften till i stort sett vilken mc-handlare som också har service så har de förmodligen de stift du skall ha!

Exempel:
- Kenneths Mc-Service (Hisingen)
- Johans Mc (Hisingen)
- Honda Center (Sisjön)
- Yamaha (Åby Industriområde)

Innan ev. synkronisering av förgasare sker bör man byta luftfilter! Går hojen fortfarande orent finns anledning att titta på synkroniseringen, annars inte!

Mvh!
// Niklas

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Köp aldrig tändstift hos en märkeshandlare.....

Er9EK som är ett snikstift kostar nära nog ingenting från rätt leverantör. För de priserna mc handeln vanligen tar kan man få CR9EIX (värstingstift)....

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Innan ev. synkronisering av förgasare sker bör man byta luftfilter! Går hojen fortfarande orent finns anledning att titta på synkroniseringen, annars inte!
Mvh!
// Niklas

OCH, ventiljustering. Det kan förövrigt vara en av orsakerna till att det går lite dåligt också.

Mats

Gick med
8 Apr 2009
Hoj
2000,Yamaha R6
Har precis bytt luftfilter, och tänkte byta tändstift i dagarna oxå... men har aldrig gjort detta förut! känner mig lite osäker...:confused::confused:
E det mkt som skall skruvas ner inför ett tändstiftsbyte? komplicerat?

Har du nåra tips/förklaringar/bilder som du kan ge mig så hade det vart sjysst!

:Bugar:Bugar

hade även tänkt att kolla ventiler +förgasare , då min hoj heller inte går helt rent vid tomgång och låga hastigheter.
är det svårt o göra om man aldrig gjort det?:confused:

tack på förhand!:Bugar:tummenupp:)

Last edited:

kiwimaddog

Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Eller också så bygger man sig en Mimmimeter, med mycket bättre upplösning än klockor, för ett par tior.

Du får gärna utveckla den tanken lite ;)

Har precis bytt luftfilter, och tänkte byta tändstift i dagarna oxå... men har aldrig gjort detta förut! känner mig lite osäker...:confused::confused:
E det mkt som skall skruvas ner inför ett tändstiftsbyte? komplicerat?

Har du nåra tips/förklaringar/bilder som du kan ge mig så hade det vart sjysst!

:Bugar:Bugar

hade även tänkt att kolla ventiler +förgasare , då min hoj heller inte går helt rent vid tomgång och låga hastigheter.
är det svårt o göra om man aldrig gjort det?:confused:

tack på förhand!:Bugar:tummenupp:)

Du får plocka bort tank, luftburk och värmeskydd. Sen sitter dom små rackarna bakom tändspolarna. Har du kvar verktygssatsen som följer med hojen finns tändstiftsnyckel däri.
Denna och denna hjälpte mig.

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Eller också så bygger man sig en Mimmimeter, med mycket bättre upplösning än klockor, för ett par tior.

Låter intressant, synkade min hoj med ett par vacummätare från biltema för typ 59:- st, nålarna va lite hoppiga troligtvis pga den stora volymen och låga varvtalet, men fick till det ganska bra endå :tummenupp

går iaf 100x skönare nu än innan på lågvarv

kiwimaddog

Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
OCH, ventiljustering. Det kan förövrigt vara en av orsakerna till att det går lite dåligt också.

Mats

Ventilerna justerades för kanske 2000 mil sen... Intervallen är väl typ 4000 på R6an, så hoppas jag slipper göra det. men tack för tipset.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nåväl, jag behöver hjälp med att tolka tändstiftet.
Är det bara slitet, går den snålt, etc...
//Henke

Jag hävdar att färgen på stiften bara speglar blandningen vid det varvtal hojen hade när den stängdes av. Dvs kördes den lungt o fint sista biten så säger färgen inget om storlek på huvudmunstycket eller ens nålhöjden.

Mvh/ kritvitastiftafr11.5påfulltskaft

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag hävdar att färgen på stiften bara speglar blandningen vid det varvtal hojen hade när den stängdes av. Dvs kördes den lungt o fint sista biten så säger färgen inget om storlek på huvudmunstycket eller ens nålhöjden.

Mhv/ kritvitastiftlambda11.5påfulltskaft

Precis....

Stiftfärgen speglar hyggligt den senaste minutens förbränning så för att man skall kunna tolka dem måste man göra en fullgasrepa och sen dra in kopplingen och döda cykeln. All annan jämförelse är totalt värdelös...

Ventilerna justerades för kanske 2000 mil sen... Intervallen är väl typ 4000 på R6an, så hoppas jag slipper göra det. men tack för tipset.

Går den illa kan det absolut vara läge att kontrollera justeringen även om det inte är jättetypiska symptom för taskigt ventilspel du har...

Last edited:

kiwimaddog

Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Precis....
Går den illa kan det absolut vara läge att kontrollera justeringen även om det inte är jättetypiska symptom för taskigt ventilspel du har...

Kan inte säga att den går illa.
Har bara varit lite tjurig vid kallstart och ojämn gång innan tempen kommit upp.
Förvisso lite svajjig tomgång o nära till stopp de första tio minutrarna vid rödljus. Hänger sig lite även vid högre varv ibland, säg stannar runt 4k tills man vrider till på rullen då den glider ner till vanliga 1.5k nånstans.
Hmm.. In alles mest tomgångsbekymmer...
Nån tolkning på vad dessa symptom kan innebära?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har bara varit lite tjurig vid kallstart och ojämn gång innan tempen kommit upp.
Förvisso lite svajjig tomgång o nära till stopp de första tio minutrarna vid rödljus. Hänger sig lite även vid högre varv ibland, säg stannar runt 4k tills man vrider till på rullen då den glider ner till vanliga 1.5k nånstans.

Det låter som om du behöver ta dig en titt på förgaseriet...

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Jag gjorde rent och smorde upp alla rörliga yttre delar och gasvajern och tomgångsproblemet är borta nu, den var runt 3krpm när den var varm tidigare och gasen hängde sig gärna så jag var tvungen att "jucka" med gashandtaget för att få ner varvtalet. Puts, rengöring och en service är bra att utföra vid problem. Upptäckte dessutom att gasvajern var lite sliten (kardeler av) så en ny är på väg.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept