Hjälp med val av körskola i Norrköping

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
VFR750
Hej alla glada!

Har bestämt mig för att ta ett A-kort, men vilken körskola ska jag välja?

Jag har ingen att övningsköra med privat, så att skaffa hoj innan kortet kommer tror jag nog inte att jag gör.

Mitt B-kort tog jag i Blekinge för ett antal år sedan, därför har jag inga erfarenheter av skolorna här. Är det någon som har?

Lev väl!

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag har tagit alla mina kort (A1-A-B) på Hanssons, Södra Promenaden. Har ju därför inget att jämföra med, men är väldigt nöjd med deras utlärning. Det kändes dessutom inte som om de försökte pracka på mig extra lektioner för att tjäna pengar på mig. (15 lektioner A1, 13 lektioner B, 2 lektioner A).

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Körde på arres också.

Tyckte dock dom sög getpung.
Alltid 2 elever samtidigt (en framför bil en bakom), han klaga konstant på hur tråkigt det var att ha körskola, han kom aldrig ihåg vilka lektioner vi hade planerat vilket gav ett dyrt körkort, sen att han satt konstant i telefon under lektionerna (privatsamtal) var väl sådär proffsigt.

Men satans trevlig tills man skrivit på papprena! :tummenupp

Edit:
Han dumpade mig för övrigt på uppkörningen för han ville hem till frun och käka, fick en lärare från hansons som "fadder" han var jävligt trevlig, så ska jag ta A igen så blir det nog där :D

Ill-k

:¬þ
Gick med
4 May 2008
Hoj
1996 Honda Cbr 600f
Jag körde på Helens vid norrtull.
Väldigt nöjd.
Hon fixa tillomed så jag fick uppkörningen två månader tidigare...hon bytte mig med en tidigare elev som hon inte tyckte va redo typ :p

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
VFR750
Ah, det låter som om jag helt enkelt ska gå ner och snacka med framför allt Hanssons men även Arres, får se hur dom känns. Tackar för svaren!

Funderade på om världen går under om man väljer fel, men kom fram till att den nog bara rubbas ur sin bana med ett par milimeter... :)

Jag körde på Helens vid norrtull.
Väldigt nöjd.
Hon fixa tillomed så jag fick uppkörningen två månader tidigare...hon bytte mig med en tidigare elev som hon inte tyckte va redo typ :p

Ah, det är skolan med de svarta bilarna? Dit ska man kanske ta sig också....

Last edited:

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Jag tog kortet på Arres. Jag tycker det var på TOK för dyrt, (tog 6-8 lektioner, minns inte) men det var nog mest för jag sög på krypbanan :huvet (Jag tog kortet på nån vecka så ja hade lite bråttom). Jag kan hålla med om att han satt o snacka i mobilen för jämnan, o verkade inte särskilt engagerad.

Fick kortet dock, men jag skulle nog prova nån annan körskola i första hand:arsele

Lycka till!:banana

Ill-k

:¬þ
Gick med
4 May 2008
Hoj
1996 Honda Cbr 600f
vet inte om det är fördel eller nackdel men jag vet att många skolor har typ yamaha virago eller liknande hojjar. helens har en suzuki bandit. Finns nog fler som kör med nya hojjar.

Fast som sagt kanske är lättare med en "custom".

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
VFR750
vet inte om det är fördel eller nackdel men jag vet att många skolor har typ yamaha virago eller liknande hojjar. helens har en suzuki bandit. Finns nog fler som kör med nya hojjar.

Fast som sagt kanske är lättare med en "custom".

Å andra sidan ska man ju lära sig köra... :)

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Vet inte om de fortfarande har dom kvar, men Hanssons körde med Honda NTV650 Revere. En strypt till 25kW för mellankortet och en borrad till 700cc för tunga kortet. I mina ögon perfekta hojar för övningskörning :tummenupp

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Ingen som har nämnt Örnedals, kör de fortförande?
Tog mott B kort där tyckte de var bra.

Låg på G:a rådstugegatan, mitt emot filmstaden.

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Jag körde för Lasses trafikskola i Hageby. De var toppen, inte billigast men en riktig utbildning.

Ultraboy

Oldie
Gick med
20 May 2007
Hoj
YAMAHA R6 -99
Framför allt , kör inte upp i norrköping. Ta uppkörning i Katrineholm. Där är det lite avslappnat och inte nån jävla "VM i konståkning" som dom kräver i norrköping.

XR600R

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2009
Hoj
93, Honda XR
Hellu!
Jag är i full gång med körkortet och lyckades igår fixa en tid den 22:e juli i Linköping men det känns som det vore bra att ta några lektioner innan dess då körskolorna antagligen har ganska bra koll vad det är provledaren kollar på.
Jag tog B-kortet hos örnedahls och det var kanon, Håkan (Gubben) är på semester nu annars hade jag garanterat valt honom. Men ni verkar nöjda med Hanssons så det är är värt att kolla upp. Arres har jag inte hört mycket positivt om så de är inte aktuella.

Problemet är att jag inte hittar ett skit i linköping och dessutom måste köra upp på farsans 1100 då min 600 inte är kvalificerad. Det känns lite surt men det fanns inga tider här i norpan innan september och så länge kan jag inte vänta. Det får helt enkelt bära eller brista.

/P

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Tog kort för tung maskin på Arres för några veckor sedan, fick ge 9500 inklusive avgifter till vv för uppkörning och prov (ca 2000).

Vad skall man säga... fick ju kortet men gillade inte riktigt hans stil.

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
jag körde hos lasses i hageby & dom är kanon bra!
tycker jag kom riktigt billigt undan.

mvh johan

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har hört mkt bra om Helens, det enda jag kan bidra med där. Tjejen tog sitt B-kort där och gillade dem skarpt.

När hon tog hojkortet nu -09 så var det dock fullt, så det landade hos Axelheds.

Tyckte de var bra tror jag, engagerade och trevliga och verkade vilja det bästa. Ställde upp med tider på helger och när det krisade lite mot slutet.

Det enda jag reagerade på var att jag kanske tyckte att det lärde ut lite "fel", men det gäller nog alla trafikskolor verkar det som efter att ha stött på många me dnytagna körkort som fått lära sig samma saker.

Så.. Axelheds och Helens är mina bidrag!

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Hoj
KTM 640 Adventure
Jag tog mitt körkort på Helens förra året och har bara bra att säga om dom!

danli560

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
06, Yamaha FZ6-S
Jag körde också för Lasses trafikskola i Hageby. De var riktigt bra, kanske inte billigast men man får en riktig utbildning. Ofta om det inte var någon som skulle köra direkt efter mig fick man köra 10-20 minuter extra.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept