Hjälp mig att förtstå el

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Jag försöker att förstå ett par saker här och jag börjar se ljus i tunneln. Dock kvarstår vissa frågetecken:

Jag har en induktionshäll som maximalt kan dra 6kW (4 plattor: 1.2 + 1.2 + 1.2/1.8 +1.8).

På grupp 1 finns spis och ugn inkopplad. Den nuvarande spisen (en vanlig spishäll) vet jag inte om den är kopplad med trefas eller enfas. Jag har inte lyckats få bort den för att kunna se.

fråga 1
Jag har testat induktionshällen med enfas men hur kan jag se om jag kan köra den med trefas (märke/modell ARISTON KBT 6124 ID BI)? Vad ska jag titta efter för betäckning?

Fråga 2
Anta att jag har 10 ampere på grupp 1. Detta om jag förstått det rätt ger mig 2.3kW på ett 230V-uttag. Då kan jag ju inte ens köra 2 plattor samtidigt på full effekt. Hur ser jag hur många ampere grupp 1 har?

Följdfråga på fråga 2
Jag har tre proppar märkta med en etta, betyder det att jag har trefas?

Fråga 3
Vad är skillnaden på kontakterna mellan enfas och trefas?

Fråga 4
Vad blir skillnaden i effekt med trefas 400V och 10 ampere säkring kontra trefas 400V och 16 ampere säkring.

Fråga 5
Vad får jag göra själv och vad måste en elektriker komma och göra om jag bestämmer mig för att byta spis?

1: Det brukar sitta någon form av kopplingsschema på undersidan.

2: Kolla vad det står på säkringarna. Är det uppmärkt tre säkringar på samma grupp borde det tyda på trefas, ja.

3: Enfas har två stift och jord. Trefas har fyra stift och jord.

4: P = U x I, alltså 16 Ampere på 400V borde ge 2400W mer än 10A på 400V.

[edit] Det var ett tag sedan jag höll på med sånt så jag KAN ha fel och i så fall torde jag bli rättad tämligen omgående.

400V och 16 ampere blir 6400W och 400V och 10 ampere blir 4000W. Allt enligt huvudräkning och Ohm´s lag.

Santo skrev:
Fråga 2
Anta att jag har 10 ampere på grupp 1. Detta om jag förstått det rätt ger mig 2.3kW på ett 230V-uttag. Då kan jag ju inte ens köra 2 plattor samtidigt på full effekt. Hur ser jag hur många ampere grupp 1 har?
Nu e ju jag bara en hobbyelektriker, men jag har aldrig sett annat än 16Amp till spisar nånstans. Dessutom så är det väl "tröga" säkringar, vilket ger dig en viss tid med överbelastning innan den smäller av. kan vara allt mellan 5 - 20 minuter.

Santo skrev:
Fråga 3
Vad är skillnaden på kontakterna mellan enfas och trefas?
Här är ett 3fas (spiskontakt )
http://stenback.net/bilder/trean/kok/DSC00031 3-fas uttag vid spisen.JPG

Santo skrev:
Fråga 5
Vad får jag göra själv och vad måste en elektriker komma och göra om jag bestämmer mig för att byta spis?
Fasta installationer MÅSTE göras av elektriker.(om jag minns rätt )

Last edited:
Har för mig att du får lov att göra vissa enkla saker, såvida det inte innebär att du är i centralen och rotar. Dra nya vägguttag och s´n´t får du göra själv. Ligger nå´n knasig regel bakom det också, säkert...

http://www.elnat.karlstad.se/apps/symfoni/cmselnat/elnat.nsf/$all/07C0AFFAAEC05584C1257442004B3617

Fasta installationer MÅSTE göras av elektriker.(om jag minns rätt )

Allvar? Då ligger jag risigt i det om nå´t skulle hända...

Grymma svar allihopa, tack! Nu börjar det klarna :)

Vad innebär "fasta installationer". Om jag bara behöver dra ut och sätta i en kontakt, är det en fast installation?
En fast installation är installationer du inte kan flytta på utan större ingrepp. Typ integrerade uttag i vägg. Har du en förlängningssladd du satt fast längs listen faller inte i samma kategori.

Last edited:
1. Det står om det i installationsmanualen, har den sladd med färdig kontakt så ska den kopplas in på 1-fas. Utan sladd kan man koppla den som man vill (1-Fas, 3-Fas).

2. Titta på färgen på "ögat" på säkringen. Röd - 10A, Grå - 16A.

Du får byta ut vissa befinliga saker mot likvärdigt OM du har nödig kännedom, fast installation får jag göra (i jobbet).

resten har du fått bra svar på.

Last edited:
1. Det står om det i installationsmanualen, har den sladd med färdig kontakt så ska den kopplas in på 1-fas. Utan sladd kan man koppla den som man vill (1-Fas, 3-Fas).

2. Titta på färgen på "ögat" på säkringen. Röd - 10A, Grå - 16A.

Grymt, tack. det där med färgen på säkringarna var bra info. Det är ju helt omöjligt att hitta en instruktionsmanual. Det var inte jag (uppenbart :) ) som installerade denna så hur det såg ut från början vet jag inte men när vi fick med den från tjejens lägenhet var den kopplad med 1-fas.

Är det någon som kan säga om denna bild talar om ifall det går att koppla till 3-fas?

På respektive skruv från vänster står det: 1, 2, 3, 4, 5, jord-tecken

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    151.7 KB · Visningar: 1,187
Grymt, tack. det där med färgen på säkringarna var bra info. Det är ju helt omöjligt att hitta en instruktionsmanual. Det var inte jag (uppenbart :) ) som installerade denna så hur det såg ut från början vet jag inte men när vi fick med den från tjejens lägenhet var den kopplad med 1-fas.

Är det någon som kan säga om denna bild talar om ifall det går att koppla till 3-fas?

Du har ingen typskylt att ta kort på? Där brukar ju det stå vad det handlar om.

Kolla här: http://an-gruppen.dk/?p=brugsanvisning&brand=2 , hoppas den stämmer. Titta under "Kogeplader".

EDIT:
Ser ut som det finns byglar på faserna i din kopplingslåda, dom ska bort om du ska köra 3-fas.

Här är bilden på inkopplingen:

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    80 KB · Visningar: 1,052
Last edited:
Du har ingen typskylt att ta kort på? Där brukar ju det stå vad det handlar om.

Eftersom jag inte kan ett skit om detta så vet jag ju inte heller vad en typskylt är :)

Jag tog kort på en lapp men mobilkameran fokuserar inte så bra. På den ena bilden ser man tre kopplingsscheman. Den första som är inringad visar 1-faskoppling, den andra en 3-faskoppling och den tredje vet jag inte. Den har 5 kablar inkl. jord som 3-fasen men texten säger 230V som 1-fasen...?

På den andra står det:
220-240V
50hz
6,25KW

På den svarta dosan som jag fotade tidigare står det något i stil med. T110C(följt av tecknet för grader) - 450V 40A

Är detta till någon hjälp?

Bifogat

• bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    113.5 KB · Visningar: 676
  • bild.jpg
    bild.jpg
    120.7 KB · Visningar: 436
Varför då?, titta på sidan 74 och framåt så går det kanske bättre :)

Aha, hittade den Italienska oxo så det blev perfekt! Då kommer ju den naturliga följdfrågan; Eftersom jag inte vet om denna levererades med eller utan kabel, vad skulle kunna hända om jag provade att koppla på 3-fas?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick