Hjälp mig att felsöka en hushållsassistent!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Jag har en gammal klenod som jag tänkt att knåda degar med men det har uppstått ett problem.

Maskinen är en Electrolux Assistent modell n7. Den har steglös varvtalsreglering, men den är lite sådär i sin funktion. Så fort man kommer under 70% av hastigheten så börjar den "misstända" och sänker man varvtalet ytterligare så slår den ifrån helt. Över 70% hastighet går den perfekt!

Vad är då felet? Är det troligen potentiometern i själva vredet eller är det nåt styrkort som pajjat?

Jag öppnade maskinen och till potentiometern får det två sladdar. Hur mäter jag upp den med en vanlig multimeter?

Jag har ingen lust att köpa en ny då en motsvarande maskin kostar typ fem lök.

5ae776e8-921b-f6c1.jpg

5ae776e8-9233-9d70.jpg

5ae776e8-9251-3f81.jpg

Skulle gissa på oxiderad potentiometer.

Och då är den enkla lösningen att ta med sig den gamla trasiga till närmaste elektronikaffär/ELFA och be om en ny som man kan löda fast på lämpligt ställe. Borde inte kosta många tior och med lite tur har de exakt samma så den passar utan ytterligare modifieringar:tummenupp

Det kan oxå funka med kopiösamängder 5-56 och en j-la massa juckande fram å tillbaka:D

Ok, då är det ju simpelt! Känns ju sådär att spraya omkring med 5-56 i 220v-prylar... Kan man mäta upp den på något sätt så att man vet att det är där felet sitter?

Ok, då är det ju simpelt! Känns ju sådär att spraya omkring med 5-56 i 220v-prylar... Kan man mäta upp den på något sätt så att man vet att det är där felet sitter?

Har sprayat flera olika 220v och 360v förstärkare etc. med 5-56, aldrig haft problem, men koppla in en ohm-mätare och kolla hur resistansen ändras när du vrider på den, har den ärgat kommer värdet att hoppa rätt ordentligt och inte gå i en jämn och fin ökande eller minskande takt beroende på vilket håll du vrider. (Detta kan med fördel göras efter du kopplat bort potetiometern)

Och när du konstaterat att den glappar molto mäter du upp resistansen i ändlägena varefter du hämtar en ny med samma spec hos elfa eller conrad.se

Och när du konstaterat att den glappar molto mäter du upp resistansen i ändlägena varefter du hämtar en ny med samma spec hos elfa eller conrad.se

Men den glappar ju i läget 60-70% Vid typ 50 och under är den ju död, så det kan bli svårt att få ett bra värde i ändlägena.

Jan jag mäta medans sladdarna fortfarande är pålödda eller måste jag löda av dem först?

Men den glappar ju i läget 60-70% Vid typ 50 och under är den ju död, så det kan bli svårt att få ett bra värde i ändlägena.

Jan jag mäta medans sladdarna fortfarande är pålödda eller måste jag löda av dem först?

Så länge inget är inkopplat i andra änden så ska det gå bra att mäta med sladdarna pålödda (är det 220 rätt in potentiometern eller har den en transformator innan?). Skulle ändå testa med lite 5-56 i potentiometern, om inte annat för att eventuellt kunna mäta upp det icke fungerande ändläget. Om du vill renovera potentiometern så behöver du nog ta av metallhöljet för att verkligen kunna gnugga bort ev. oxid, om du kommer åt att bända ut hakarna som håller fast det.

-edit- grym maskin för övrigt, mina föräldrar har en likadan och den är i stort sett oförändrad sen 50-talet (de har haft både en från den tiden och en modern, när motorn pajade i den gamla).

Last edited:
Koppla ur allt och mät motstånd på potentiometern.. Vrid och se så värdet minskar hela vägen till max

Sorry, fort-och-fel :huvet

Om det inte går att få lite liv i den (åtm för mätning) kan du möjligen ha lite tur så det står på den vad den har för område.

/Anders

Det är ju en gammal, skruttig kol-potentiometer. Knappt lönt att ens kludda med felsökning efter de "symptom" du skriver.

Det är svårt att se på första bilden, men det skulle kunna vara 1Mohm. Mät annars ohm mellan de två yttre av de tre som finns på poten. Du bör lossa åtminstone den ena sladden när du mäter.

Ny pot finns på Elfa, Kjell o co och liknande ställen för några tior. Köp ny, kludda inte med spray och sånt. Har den gett upp så är det enklast i längden att byta ut den.

Notera hur sladdarna sitter på nuvarande pot. Sätt dem likadant på din nya så att inte hastighetsratten "går baklänges".

Last edited:
Spraya 5-56 på potentiometern så ser du att den funkar.
Sedan väntar du något år. Då kommer den att funkar ännu sämre än vad den gör nu.
Det är iofs inte så konstigt. Då är den nämligen full med damm, eftersom något pucko har
sprayat den full med 5-56.

Tiittar du närmare på den ser du att det står "1MOmh LIN" på den.
Då köper du en ny 1.000.000 Ohm linjär potentiometer och sätter dit.

Men om du vill leva tillräckligt länge för att kunna baka dina klenäter ska du kolla om det
är så att potentiometern sitter i en 230V-spänningsförande del av apparaten.
Gör den det kan det vara så att man har använt en potentiometer med plastaxel för
att beröringsskydda 230V-delarna.
I så fall ska du nog INTE byta ut den mot en med metallaxel.

Ska du spraya, så kör kontakt spray.. Men att spraya å hålla på i en potentiometer är en nödlösning som sällan håller i längden. Bättre att byta den så slipper du problemet en längre tid.

Spraya 5-56 på potentiometern så ser du att den funkar.
Sedan väntar du något år. Då kommer den att funkar ännu sämre än vad den gör nu.
Det är iofs inte så konstigt. Då är den nämligen full med damm, eftersom något pucko har
sprayat den full med 5-56.

Tiittar du närmare på den ser du att det står "1MOmh LIN" på den.
Då köper du en ny 1.000.000 Ohm linjär potentiometer och sätter dit.

Men om du vill leva tillräckligt länge för att kunna baka dina klenäter ska du kolla om det
är så att potentiometern sitter i en 230V-spänningsförande del av apparaten.
Gör den det kan det vara så att man har använt en potentiometer med plastaxel för
att beröringsskydda 230V-delarna.
I så fall ska du nog INTE byta ut den mot en med metallaxel.
Byt för fan avatar höll på få en hjärt attack när jag trodde det var markus som skrev det där..

Ok. En sak har jag fattat och det är att damen fungerar son vanligt, annars hade jag provat att borra.

5-56. Jag ska provspraya potentiometern med det innan jag går vidare.

Mäta. Jag är ju för kass för att börja löda loss skit i den här maskinen, men om jag inte har väggkontakten i och mäter på potentiometern då så borde jag väl kunna se om den beter sig konstigt vid vissa styrkor när jag vrider på den?

Edit: Låter det som ett typiskt fel på potentiometern eller kan det vara nåt annat som strular tro?

-edit- grym maskin för övrigt, mina föräldrar har en likadan och den är i stort sett oförändrad sen 50-talet (de har haft både en från den tiden och en modern, när motorn pajade i den gamla).

Ska mäta lite i helgen.

Dina päron råkar inte ha en degkrok och den skrapan som går mot kanten att sälja?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick