Hjälp mig att inte sluta som roadkill!

Vad gör du om du ser en bil alldeles för nära i backspegeln?

• Antal röstningar
    0

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ok..?

Bara för att du har rätt att köra mc gör det inte dig till en bättre människa än trådskaparen. Försök att tillföra något till diskussionen istället;)
Som trådskaparen skriver så är det ju en fråga om ren princip sak. Om det är en moped eller mc hör inte hit;)

Röstade på att sakta ner och låta köra om. Gött att du kör hoj fortfarande:tummenupp

Du förstår dåligt. Jag har inget emot moppar, lätt mc och uppåt. Men det det spelar roll i trafiken säger jag ju. Som moppedist får man oftare upp bilar bakom sig, och med motorcykel mer sällan. Läs allt innan du gnäller eller öka låsförståelsen med lämpliga kurser.

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Finner det precis lika irriterande och i de flesta fall så brukar inte biljävlarna begripa när man touchar bromsen lite lätt utan ligger kvar o skall hetsa, eller så vill dom väll kanske testa sin bonnatrimmade bil mot hojen och se om bilen duger till något (vilket den aldrig gör). Brukar ignorera detta till en viss grad sen gör jag själv allt för att jävlas med personen bakom t.ex gasar på utav helvete så han försvinner i pereferin (ökar mitt ego enormt *hehehe*) Alternativt gasar jag på lite grand för att få upp avståndet lite, sen nitar jag för att se om jag lyckas skrämma honom lite alternativt bromsar jag ner så mycket att dom känner sig tvingade att köra om, när dom gjort det så gasar jag på och ligger o trycker dom i röven med full beredskap på att ev. få nita bara för att dom skall få känna på hur jävla kul det är att ha någon sniffandes i häcken, sen vid lämpligt tillfälle så kör jag ifrån dom igen och pekar med näven på hjälmen för att visa att han är dum i huvudet.

Detta beteende gör kanske inte mig själv så värst smart heller, men ibland känns det som att för att råda bot på dumt beteende får man ge igen med lika mynt och hoppas att dom lär när dom själva blir utsatta för samma sak och får känna på stressen o paniken. Och lär dom sig inte hoppas jag att dom total kvaddar bilen fortast möjligt så att man slipper dom på vägarna.

En annan sak som också är kul att göra med sådana här idioter är att ligga kvar som vanligt sen när det blir möte och omöjligt för dom att köra som så släpper man gasen och lullar runder lite i typ 20-30 km/h under gällande hastighet sen när det blir fritt så gasar man på igen och sen håller man på så tills dom fattar piken.

Att göra allt detta ovanstående gäller ju att man är beredd på alla de mest tänkbara dumma saker som biljävlen kan tänkas hitta på så att man direkt är med på att undanmanövrera/parera.

Summering:
Don´t mess with me in trafiken if you don´t want tillbaka with samma coin

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Regel 1
Du har inga rättigheter bara skyldigheter.

Regel 2
Alla på/vid vägen är idioter och försöker med flit ha ihjäl dig

Regel 3
Det är din egen skyldighet att se till att du kommer hem i helt skick.

Regel 4
Börja om på regel 1

Att hänvisa till att "jag hade rätt" osv, det är en klen tröst när du är död/förlamad.

Alla mottrafikanter som finns på vägarna har sin egen agenda, och du ingår inte i den, det är bara att inse och vill du komma hem hel så kan man ju likna dem vid vilt, och kom ihåg att det räcker med en liten sketen kanin för att du skall köra av och en bil är väl snarast att likna med en flodhäst.

Jaha så du blev prejad.
Vänj dig. Det kommer fler gånger.

Som regel kan man ju säga känns situationen olustig, jamen va inte där då !
Du har ju några val. Antingen kan du köra ifrån bilen
eller så kan du vända bort från bilen in på en annan väg
eller så kan du stanna/sakta ner och hoppas att den kör om.
Att gestikulera, hoppas att de i bilen har sunt förnuft osv fungerar inte, (det har de ju redan bevisat genom att ligga så nära) se regel 2 och regel 3.
Det är din skyldighet att se till att du kommer hem hel.

lycka till

Gabor

Guest
Allt är redan sagt i tråden. Sunt överlevnadstänkande, låt idioten som inte kan hålla avstånd köra om , eller så dradärifrån, kör om några som är före i köbildningen, då sliper du just den som ligger nära.

Sen kan man ju alltid stanna mitt i vägen, kliva av , gå till fordonet, slå in sidorutan, slita ut föraren en bit å skalla fanstyget med hjälmen, sen bara gå i till hojen å köra vidare...:rolleyes:

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Kanske "avstånd tack" i röd text i ändalykten skulle fungera. Då behöver man inte vrida sig om och vifta utan bara ställa sig upp litet :)

Det var nog ett av de bättre inläggen i tråden.... Skall genast gå i väg till min irakier o kolla vad han skall ha för det jobbet ;-)

För övrigt var det ett par inlägg som förordade att tvärnita... jo, jo. Jag såg en sådan grej på klaffbron här i slöddertälje för ngn vecka sedan. Killen framför (liten japansk leksak) är väl sur på honom bakom o nitar. Bara det att bilen bakom var en sådandär pansarbrytande BMW... oj vad kort den lilla blev. O när snuten, förlåt, polisen kom så sa han till dem, citat: han låg ju så jävla nära efter att jag svängt ut framför honom i korset så jag bromsade...." Duuuuktig idiot....

Själv brukar jag bara låta farten sjunka sakta men säkert tills de antingen kör om eller kanske fattar vinken...

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
gå med i 125 forumet!
Sälj moppen!
Ta licens!
Kör bana!
Flytta från tokholm!?

Har själv råkat ut för idioter som stannar på huvudled å så inget roligt alls smällt kropp o moppe så man haltar lite illa idag=(
Ge fan i vägen du e säkert hormonstinn vilket man e som kille.
Du får aldrig rätt ändå du e ju en "yngling" det e jag med... snart 30:confused:

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du förstår dåligt. Jag har inget emot moppar, lätt mc och uppåt. Men det det spelar roll i trafiken säger jag ju. Som moppedist får man oftare upp bilar bakom sig, och med motorcykel mer sällan. Läs allt innan du gnäller eller öka låsförståelsen med lämpliga kurser.

Mjo, men en 2t 125:a, som t.ex. KTM:en är bra mycket piggare än dom flesta peugeoter på vägarna, upp till en 150 iaf.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Finns en grej som är riktigt effektiv vid såna där tillfällen och de är att bromsa ner kraftigt till tex 25-30 på 50 väg och tvinga den bakom att köra saktare än vad den igentligen vill.

Brukar funka annars får man vingla lite så folk tror man kör rattfull då brukar dom också loosa avståndet ;)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Mjo, men en 2t 125:a, som t.ex. KTM:en är bra mycket piggare än dom flesta peugeoter på vägarna, upp till en 150 iaf.

Är det verkligen mitt inlägg du svarar?

Det har ingen - ting med effekt att göra. Det är folks inställning till moppar versus motorcyklar. Moppar blir jävlades med i trafiken, och lätta mc följer med av bara farten. Mito också, sorry, döda inte budbäraren.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Till alla som ska hålla på och nita framför bakomvarande, gör det inte.

Jag har smällt på precis nyss nämnda sätt. Fick bromsa hårt för ett hinder framför mig (vägarbete på E4, bilist som trängde sig som ett sepe en bit fram i kön, fart kanske 70-80) fick inte bara en utan två bilar som drog in i mig bakifrån (seriekrock)

Resultatet av detta blev 20m framhjulswheelie och en hoj som var av på mitten. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag höll mig på hjulen och kunde gå därifrån oskadd. Det hade lika gärna kunnat sluta i rullstol.

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
JAG FÅR OXO KÖRA MC!! :D

Kan tänka mig det. Men låt säga att man bromsar till hårt och flikkan bakom målar ögonfransarna i sminkspegeln medan hon har bråttom till en fest, tror du då att man mår så jävla bra efter inbromsningen? :tungan

Du vet att du är skyldig att hålla så stort avstånd till framförvarande fordon så du hinner stanna vid eventuella händelser? Troligtvis ska man ju inte sitta 5 meter bakom i 90 knyck o måla ögonfransarna då oavsett vad hon tycker om det...:tummenupp

Sedan är det ju också så att denna manöver är något säkrare om man sitter i bil än på hojen.

Höll på att bli omkörd av en bil en gång som låg o tryckte upp i häcken o ville om, då körde jag också bil o låg redan ca 20 km över tillåten hastighet. Han blinkade o höll på för att jag skulle gå åt sidan.....jag gjorde inte det o då skulle han köra om mig på insidan på vägrenen, gissa hans min när jag gled över ut mot vägrenen när han var uppe jämsides o insåg att hans plats höll på att försvinna.:mad:

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
När jag hade rd350 brukade jag dra ut choken tills vindrutetorkarna gick igång bakom. Sen körde dom såå sakta ett tag :)

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Fyll fickan med nubb (småspik) eller spanska ryttare, ett par nävar sånna borde få biljävlarna att "sänka" farten lite..

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
En kompis hade fel på avgasburken. Det lossnade liksom stora sjok av glasfiberludd indränkt med tvåtaktsgucka. Det kom oftast mer när man gasade till lite. Skaffa en sån dämpare!!!

the blue

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
suzukigsx600
vart med om typ samma

åkte på söderleden i höjd med tegelbacken innan klara bergs viadukten, hade en svart bmw bakom mig och jag kunde nästan känna hans kofångare mot min hoj, till saken hör att han bytte fil och när han kom jämsides så skakade jag på huvedet och slog med fingret mot hjälmen typ som är du dum i huvudet och han börjar göra finger och preja mig jag skakade bara på huvudet, det var inte en svenk kan jag tillägga jag är inte rasist men dom är mer ettriga i trafiken så är det bara.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Det kvittar väl om det är en moppe, 125, hd, rr, motard eller permobil, man måste väl för fan se om fordonet rör sig i 40-50 eller 70-80! Ska man exempelvis köra ut på en 90 väg och inte kan se skillnad på fordonet som kommer om det rör sig i ca 50 eller 100 så kanske man inte ska ha körkort heller. Va fan ska man tolka tävlande cyklister som egentligen? Dem har ju hjälm och kan röra sig lika fort som Rossi trots att dem har pedaler istället för motor! Det bästa är att inte chansa och köra ut men de flesta bilister fattar inte det tyvärr..

OBS! Detta inslag har egentligen inte att göra med vad trådskaparen ville diskutera, nämligen att bilar kan köra enda upp i arselet på en i höga hastigheter utan det gäller allmänt om bilister.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det verkligen mitt inlägg du svarar?

Det har ingen - ting med effekt att göra. Det är folks inställning till moppar versus motorcyklar. Moppar blir jävlades med i trafiken, och lätta mc följer med av bara farten. Mito också, sorry, döda inte budbäraren.

Synd för dom som kör 525, för Agda 62 tror att det är en moppe, fast en RS50 kan passara som mc. :tummenupp

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Som chanco sa, åker jag hoj upplever jag inte detta som ett problem. Kanske för att jag inte åker hoj när det regnar...

Men ett effektivt sätt att få bakomvarande fordon att lugna sig lite:

Börja med att lägga foten på bromsen så att ljusen tänds, hjälper inte det så släpper man gasen och fortsätter hålla lite på bromsen så bromsljusen lyser.
(Du börjar nu att sakta tappa lite i fart.)
Hjälper inte det, så börjar du sakta och succesivt broms hårdare och hårdare.

Detta gör att pesonen i fordonet bakom inte inser att du verkligen bromsar in (de tror bara att du tänder bromsljusen somm alla andra) förens de kommer riktigt nära, vilket ofta resulterar i en panikliknande inbromsning.

Detta funkar iaf för mig :tummenupp

Är det en tradare som ligger och sniffar så gör jag som så att jag helt sonika bromsar in till nästan stillastående, med fördel i en uppförsbacke!!!

Sen trycker jag på gasen och åtnjuter det flipperspel som uppenbarar sig i backspegeln i form av ihärdigt blinkande och tutande :D Barnsligt, ja...men jävligt kul :)

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Eftersom jag är mjuk och bilen är hård och oavsett vems felet är i en eventuell olycka, så sväljer jag min biker stolthet och håller till höger och vinkar förbi honom. Det gör så jävla ont att krama asfalt, och tiden man förlorat är piss och intet.

/J

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Har varit med om flera fall to förare i bilar skall försöka
race med mig....Jag brukar sakta ned rejält...Då tycker dom
att det är tråkigt och drar i väg....Jag är inte rasist
men i 99,9% av fallen är det invandrare i BMW...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA