Hjälp mig fantisera/planera. V-twin och överladd.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har länge funderat på vad som ska få ersätta sporthojshålet i garaget. Jag vill ha något lågt, långt och snabbt.

Jag har inte koll på vilka twinnar man kan kapa ner och överladda. Den ska funka att åka och fika någon gång ibland och sen ska man kunna köra rejs i lämplig DR klass.

Vilka hojar ska jag leta efter? V-max? Harley (helst inte)? Vilken klass ska jag bygga efter i DR?

Överladdningen överlåter jag till garagegrannarna som kan det där.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag har en känsla av att japanska twinnar funkar bäst med överladd (TL1000, VTR Firestorm och liknande). en harley är som gjord för att gå sönder :D

skall du köra på harley ändå så har nog Jörgen en hel del tips kan jag tänka mig

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska man bygga på sporthojstwin så blir ju förlängd swing och rakead/kortare gaffel aktuellt. Vete fan om man inte ska bygga på "custom" direkt. Vad finns det mer än V-Max?

[YOUTUBE-ID]PE6Lmc20zcM[/YOUTUBE-ID]

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Det finns exempel här hemma i sverige med turboladdad HD V-Rod som kört låga 9'or i Pro Twin Bike med SBP's godkännande därbak och samtidigt mild och lugn för en tur till korvkiosken.

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Det där kommer inte i närheten av vad V-Rodden klarar av. Gå inte över ån efter vatten, sök på "Peder Hjelt" som sannolikt hade världens snabbaste lagliga V-Twin som klarade av att köra Ystad-Haparanda utan problem och samtidigt köra 9.2or i över 240 km/timmen på strippen innan den byggdes om till race-hoj. Långt över 300 hästar på bakhjulet om andan faller på.

Hela turbobygget är dessutom svenskt, kolla http://www.mc-xpress.com/product.asp?ID=162

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det där kommer inte i närheten av vad V-Rodden klarar av. Gå inte över ån efter vatten, sök på "Peder Hjelt" som sannolikt hade världens snabbaste lagliga V-Twin som klarade av att köra Ystad-Haparanda utan problem och samtidigt köra 9.2or i över 240 km/timmen på strippen innan den byggdes om till race-hoj. Långt över 300 hästar på bakhjulet om andan faller på.

Hela turbobygget är dessutom svenskt, kolla http://www.mc-xpress.com/product.asp?ID=162

Blir det inte sjukt dyrt? Utgångobjekt för 100 papp. Nä det har jag inte råd med. Vilka gamla hojar finns det som är hyffsat små?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Aprilia 1000 med rotax-twin, turbo såklart.
Finns en i landet med det konceptet.

Fördelen med att utgå från en sporthoj som jag ser det;
Bra bottendel som tål varv, de flesta bör ha smidda kolvar orginal, insprutning på de flesta, rimligt grundpris.
Du får lätt ett bra utgångsmaterial för 35-40kkr.
Går bra att ladda direkt och köra den på E-85 för att ha nåt att utgå ifrån. Vid 0.8 i laddtryck hostar den ur sig 200+ på hjulet.

Sen håller de i grunden låg vikt så lättning behöver man knappt oroa sig över :)

Har lite prylar över om du är i behov :D

Edit; Lite att utgå ifrån:
Hoj 40'
Turbo 5'
Sprut 10'
Rör slangar, svets, och annan förbrukning + reserv 5'
60kkr :yoparty

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jag har en känsla av att japanska twinnar funkar bäst med överladd (TL1000, VTR Firestorm och liknande). en harley är som gjord för att gå sönder :D

skall du köra på harley ändå så har nog Jörgen en hel del tips kan jag tänka mig

Vill man överladda V-twin och har budgeten så skulle jag satsa på en V-rod-motor. Det är en robust vattenkyld DOHC-maskin med 4V-toppar och styvt block med smidd/glidlagrad vev. Håller nog ihop bättre än tex en TL1000.

Dessutom finns redan rätt stor erfarenhet från överladdning av dessa i Sverige.

Edit: missade Pwillens inlägg i samma anda.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vill man överladda V-twin och har budgeten så skulle jag satsa på en V-rod-motor. Det är en robust vattenkyld maskin med 4V-toppar och styvt block med smidd/glidlagrad vev. Håller nog ihop bättre än tex en TL1000.

TL1000 veven är lite sisådär, rotaxen är nåt helt annat :tungan

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vilka DR klasser finns det egentligen? Och hur fort är "fort"? Alltså låga nior är väl inte jEttÄ ballt? Vad gör en R1a med förlängd sving?

Aprilia 1000 med rotax-twin, turbo såklart.
Finns en i landet med det konceptet.

Fördelen med att utgå från en sporthoj som jag ser det;
Bra bottendel som tål varv, de flesta bör ha smidda kolvar orginal, insprutning på de flesta, rimligt grundpris.
Du får lätt ett bra utgångsmaterial för 35-40kkr.
Går bra att ladda direkt och köra den på E-85 för att ha nåt att utgå ifrån. Vid 0.8 i laddtryck hostar den ur sig 200+ på hjulet.

Sen håller de i grunden låg vikt så lättning behöver man knappt oroa sig över :)

Har lite prylar över om du är i behov :D

Edit; Lite att utgå ifrån:
Hoj 40'
Turbo 5'
Sprut 10'
Rör slangar, svets, och annan förbrukning + reserv 5'
60kkr :yoparty

Hmm. Jag har svårt för Italien. Ballt skulle det vara iofs. Vilka prillor är det exakt man kan kolla på? Aluminiumram?

Vill man överladda V-twin och har budgeten så skulle jag satsa på en V-rod-motor. Det är en robust vattenkyld DOHC-maskin med 4V-toppar och styvt block med smidd/glidlagrad vev. Håller nog ihop bättre än tex en TL1000.

Jag har inte dom pengarna. Jag vill inte bygga på TL1000 jag vill bygga på något stort som funkar att kapa i.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Vilka DR klasser finns det egentligen? Och hur fort är "fort"? Alltså låga nior är väl inte jEttÄ ballt? Vad gör en R1a med förlängd sving?

Jo....En låg 9'a är jEttÄballt ! Det är få sporthojar som ens klarar höga nior i originalutförande , med en normalbegåvad förare..... Kan tänka mig att en förlängd retta hamnar just där...kanske 9,5 med en duktig pilot....

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Vill du köra under 9s, och inte lägga mycket pengar på det, så är nog en twin ett dåligt val. det är inte många i pro twin bike som kör så fort, och dom som gör det har lagt mycket pengar och tid på det (10 tusenlappar räknas inte ens). Man kommer aldrig ifrån att det är mycket billigare att köra fort med en Busa än en twin, att det sen inte är lika fräckt är ju en annan sak ;-)

Men som föregående talare sa, en låg 9:a är inte slött, det gör en R1:a knappast ens med 2 meter swing

Ett alternativ är att köra med whelliebars, då går det fortare, men då det tar på grejerna så det blir inte billigare

Mitt förslag är att du bygger på en hoj som du tycker är kul, går den sen ett par sekunder snabbare än original så är det fräckt, oavsett hur fort den går. Det finns klasser för alla hojar.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Har bara följt Swedies mutterkantade väg med dessa maskiner:tungan

Synd att rotax motorn får skit för att någon inte mekar som han ska :rolleyes: .

Det är lustigt att en bond pojk kan få ihop en rotax motor med bigbore utan problem och en mekaniker inte lyckas göra det rätt.

Sen så är det samma motor som det har gått fel med två gånger åt Swedie eftersom det gjordes fel första gången(samma motor) .

Sen så värkar rotax motorn hålla både för Turbo,Kompressor
, Bigbore(1060,1103,1200).

Men jag skulle nog även rekommendera att testa överladda Sp1,Sp2 motorn eftersom den värkar också hålla bra.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC