Hjälp mig, jag kan fan inte balansera däck!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har kollat på 500 youtube tutorials hur man balanserar däck statiskt på stativ med axel men är nu fast.

Jag har gjort två försök att balansera, det första katastrof och det andra blev bättre men på tok för mycket vibrationer fortfarande.
Hojen gick som på räls med gamla däcket så det är inget med fälg eller lager etc.

Mitt problem just nu är att jag inte vet hur jag ska tolka följande:
1: Spinner hjulet och hittar tyngsta punkten.
2: Vänder på hjulet och spinner igen och den tyngsta punkten är då 180 grader på andra sidan, detta är korrekt, men spelar sidan man sätter fast vikterna med roll?

Ska man balansera på båda sidorna med vikterna?


Jag har inget vattenpass på balanseraren men har använt mig av ett vattenpass på ställningen.

Balanserar ni med "spacers" på?
Måste däcket vara så exakt i mitten på axeln man balanserar med?

Tips?
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ahhh! Vänta här. Jag kanske ska lägga vattenpasset på axeln istället för ställningen!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Axeln var spikrak den med så ingen lösning...

Men tror jag har svaret då jag ser att gamla vikterna såklart var på båda sidorna så antagligen måste man sätta lika mycket vikter på varje sida av fälgen så att säga.

Aja. Nu stannar skiten på varje ställe jag släpper rotationen.

Nu ska det nog funka.

Onödig tråd efter jag haft dialog med mig själv.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla att fälgen är rund, håll nåt vid fälgkanten och pelaren på balanskitet och snurra på hjulet.

Ta loss alla vikter, sätt ventilen klockan 10 och släpp.
Hjulet kommer att stanna med högsta vikten klockan 6.
Sätt dit t.ex 10g med kletmassa kl 12 och gör om med ventilen kl 10.
Du får göra om några ggr med olika vikter och positioner..
Sen när du kan ställa hjulet på olika positioner utan att det rör sig så är du "hemma"
Då delar du vikten i två och sätter på var sin sida om center på fälgen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag brukar se vad hjulet är lättast efter att sätt upp det i bakanseringsaparaten, sen balanserar jag med att tejpa på vikterna med maskeringstejp på lättaste stället och snurrar hjulet 90 grader och ser om det står still och sen håller jag på så och testar vidare i 90 graders steg då jag får det att stå stilla i första och 90 graders positionen.

Det enda hjulet som är skumt är bakhjulet på Thruxtonen där får man balansera på två ställen för att hjulet inte ska snurra i nåt läge för där flyttar sig tyngdpunkten vid balanseringen.

Har du kollat att du inte misshandlat fälgen vid dina tidigare övningar?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Visst fan, kolla att du inte sabbade skivorna när du fipplande med bytet.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kolla att fälgen är rund, håll nåt vid fälgkanten och pelaren på balanskitet och snurra på hjulet.

Ta loss alla vikter, sätt ventilen klockan 10 och släpp.
Hjulet kommer att stanna med högsta vikten klockan 6.
Sätt dit t.ex 10g med kletmassa kl 12 och gör om med ventilen kl 10.
Du får göra om några ggr med olika vikter och positioner..
Sen när du kan ställa hjulet på olika positioner utan att det rör sig så är du "hemma"
Då delar du vikten i två och sätter på var sin sida om center på fälgen.
Det som är trist är att jag bara har 5 gram och måste sätta 4 på varje sida. Vet inte om det påverkar att ha så många vikter. Men som du säger så stannar den vid alla kontroller.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag brukar se vad hjulet är lättast efter att sätt upp det i bakanseringsaparaten, sen balanserar jag med att tejpa på vikterna med maskeringstejp på lättaste stället och snurrar hjulet 90 grader och ser om det står still och sen håller jag på så och testar vidare i 90 graders steg då jag får det att stå stilla i första och 90 graders positionen.

Det enda hjulet som är skumt är bakhjulet på Thruxtonen där får man balansera på två ställen för att hjulet inte ska snurra i nåt läge för där flyttar sig tyngdpunkten vid balanseringen.

Har du kollat att du inte misshandlat fälgen vid dina tidigare övningar?
Jag kör samma teknik med 90 graders. Jag tejpar också lättaste punkten.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det kan vara så enkelt som att däcket inte krupit upp jämnt på fälgen. Rotera hjulet o kolla att däckcentrum (mitt på slitbanan) inte vandrar ut o in (mtp förra tråden om att montera däck)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ah,
Det kan vara så enkelt som att däcket inte krupit upp jämnt på fälgen. Rotera hjulet o kolla att däckcentrum (mitt på slitbanan) inte vandrar ut o in (mtp förra tråden om att montera däck)
Ah! Det ska jag göra nu när jag har den på balanseraraxeln. Smart!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det ser fint ut både om jag tittar horisontellt och vertikalt på däcket när det snurrar.

Har satt vikter på båda sidor och har testat med typ 8 kontrollpunkter och den stannar perfekt på alla.

Det måste vara nåt knas jag gjorde innan eller att jag satte alla vikterna på en rad på ena sidan.
 

Bifogat

  • IMG_20240427_223259.jpg
    IMG_20240427_223259.jpg
    1.8 MB · Visningar: 32

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag ger mig för ikväll. Monterar och testkör imorgon. Sorry för trådspam men tack för alla tipsen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har balanserat fälgen utan däck, med Michelin Pilot Road var det perfekt balanserat när jag krängde på däcket. Så kräng av däcket igen, du vet ju nu hur man monterar 😄
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det ser fint ut både om jag tittar horisontellt och vertikalt på däcket när det snurrar.

Har satt vikter på båda sidor och har testat med typ 8 kontrollpunkter och den stannar perfekt på alla.

Det måste vara nåt knas jag gjorde innan eller att jag satte alla vikterna på en rad på ena sidan.

Det där är ganska mycket vikt… får mig att fundera på om däck och/eller fälg är helt 100.

På rejsbajken balanserade jag aldrig och det var inga problem. Å andra sidan var jag inte särskilt snabb heller…
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det ser fint ut både om jag tittar horisontellt och vertikalt på däcket när det snurrar.

Har satt vikter på båda sidor och har testat med typ 8 kontrollpunkter och den stannar perfekt på alla.

Det måste vara nåt knas jag gjorde innan eller att jag satte alla vikterna på en rad på ena sidan.
Hur många gram var det totalt?
Över 30 så brukar det vara tokfel.
Clincha loss däcket och rotera det 90 grader typ.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det där är ganska mycket vikt… får mig att fundera på om däck och/eller fälg är helt 100.

På rejsbajken balanserade jag aldrig och det var inga problem. Å andra sidan var jag inte särskilt snabb heller…
Det är bara 5g på varje. Köpte på Biltema men dessa var asdåliga. Hälften är för stora för att gå på fälgkanten och mina tidigare vikter som satt på var 10g tror jag?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top