Hjälp mig resonera runt hojköp

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Vad är en scarver förresten? :va

En av världens fulaste motorcyklar.

F650scarver.jpg

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
VA? Annorlunda kanske, men ful...? Tycker det är lite coolt med nytänk. Smaken är ju som baken, jag kan t.ex. inte tycka en Ducce monster är särskilt vacker, men den har en coolfaktor den me.

Jag kör ju själv BMW, min hoj är definitivt ingen skönhet, och har inget direkt problem med att deras hojar är lite annorlunda designade men den där är banne mig hemsk.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har du kollat på Suzuki SV650? De är ju populära och tror jag en hoj som ger lite mer "rolig" feedback. Den är ändå lite "lugnare" än tex en Hornet som ju behöver mer varv för att komma helt till sin rätt.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Är inte Diversion 600 den tråkigaste hojen i alla kategorier någonsin? Jag menar när man ser en stackare på en sådan så tänker man att han eller hon har tänkt igenom alla andra möjligheter som finns och ändå sitter denne här på en Diversion 600. Jag menar VASKADDU?!
Jo, du har helt rätt.
Men tror du verkligen att den är så jävla mycket tristare än en BMWn hon har nu.
Det är ju en anti-hoj som är segare än en XT och dessutom ser fördjävlig ut.
I min värd finns det någon form av lägstanivå för vilken hoj man ska ha för att det ens ska vara värt det.
En SV650 klarar det, även en ER6 men en sån där Ninja 250 skulle jag inte köra.

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Sen har jag en fråga som är "off topic", strider kanske mot regelverket i forumet. Ordet "Bulten" förekommer titt som tätt, va e de?

Bulten är bestämd form av en bult. :hihi

Har du kollat på Suzuki SV650? De är ju populära och tror jag en hoj som ger lite mer "rolig" feedback. Den är ändå lite "lugnare" än tex en Hornet som ju behöver mer varv för att komma helt till sin rätt.

Jag skulle nog tro att både Er-6n/f och CBR600F skulle vara bra mycket trevligare hojar än SV650:n.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Aha. Det var inte du som var inne och fick fotpinnen bytt efter stormen? Det var jag som skruvade dit den :)

Åh, tusen tack för svar, sorry att jag stack ut å åkte ist för att svara på frågor.

Jag amatörkör så det behöver inte vara nåt avancerat. Krypkör en del i stadstrafik så det måste vara en lätt å låg hoj så fossingarna bottnar. Och så gillar jag att sitta upprätt, inge hänga på styret.

Tror att 25 är ok ändå som inbyte, köpte den för 33 och nu har den ramlat, 3 lackskador, snett styre, krokig fotbroms och hela bakljusfästet trasigt, inget jag kan fixa själv, och för dyr självrisk för att lämna in liksom. Plus att bromsbeläggen bak är slut, då är det väl ändå dags att köpa nytt? :D

Ok, ska kolla Sukkan, Triple, Monster och FZ då. BMW är lite för stor för mig.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nackdelen med Hondan jämfört med Yamman är att Hondan kostar 15-20 mer, och när jag provkörde så hittade jag inget som motiverade prisskillnaden. Iaf inte med tanke på hur lite jag utnyttjar av hojens kapacitet.
Att Yamman skulle vara seg och trist, nej? Jag tyckte den var snäppet roligare än Er6:an, men samma pris, och så satt jag lite lite bättre på Yamahan. Men som nån skrev så kanske det är en helt ny version, inte alls samma som för några år sen?

Vinglar mellan att köpa nytt eller beg, men fördelen med nytt är att allt är tiptop, plus att jag blir av med den gamla utan mekkel. Säkert mycket mer ekonomiskt att köpa begagnat, men när man är totalt tekniskt lost kan det vara riskabelt också...

Aha. Det var inte du som var inne och fick fotpinnen bytt efter stormen? Det var jag som skruvade dit den :)

JO! Det var jag, himla bussigt av dig! Och du rekommenderade 800an, men den känns lite stor, men den är schnygg!

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
JO! Det var jag, himla bussigt av dig! Och du rekommenderade 800an, men den känns lite stor, men den är schnygg!

F800R:en alltså. Den är faktiskt ganska låg och borde funka bra. Kanske ligger lite över din budget? Prova den när du får tillfälle.

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Att Yamman skulle vara seg och trist, nej? Jag tyckte den var snäppet roligare än Er6:an, men samma pris, och så satt jag lite lite bättre på Yamahan. Men som nån skrev så kanske det är en helt ny version, inte alls samma som för några år sen?

Även om jag själv kör en Er-6n på skulle jag nog vilja påstå att XJ6:an är bättre. Detta pga att komponenterna i hojen är av lite högre klass. Dock har jag inte kört XJ6:an. ER-6:an är iaf en ruskigt lättkörd maskin som klarar sig ganska långt.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Om jag skiter i att byta in Scarvern då och säljer den själv ist, vad tror ni en rimlig prutmån hos en handlare är?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Om jag skiter i att byta in Scarvern då och säljer den själv ist, vad tror ni en rimlig prutmån hos en handlare är?

Generellt är prutmånen väldigt låg eftersom marginalen på nya hojar är rätt kass. Det är enklare att få med lite utrustning.

ZaZa1

KingsHill Rider`s
Gick med
28 May 2006
Hoj
Suzuki H-Prince, Husqvarna SM510R-08, XR400R-98
Supermotard, kvalitet, valuta för pengarna

Hej sporthojs folk!

Jag har råkat ut för det en hojåkare alldrig vill vara med om. I söndags brakade min Husqvarna sm510r ihop utanför Jönköping. Den är av årsmodell 2008 & har rullat 1200 mil. Troligtvis är det veven som gått av/lagret skurit.

Min fråga till er andra med erfarenhet av motarder/enduro av samma märke eller av annat märke, har upplevt något liknande?

För mig känns det iaf fall bittert att man i god förhoppning köpt en bra motard med bra kvalitet, när övervägande delen av Europa eliten i supermotard väljer detta märke.

Husqvarnan kostade ca 80k vid inköp, 21/5-08. Den är servad med kärlek & omsorg. Dock ej stämplad i bok. På en enduro med samma motormodell rekomenderar Husqvarna ett oljebytes intervall på 16h. Jag har bytt ojla & filter på min var 3-5:e timme.

Borde inte en modern motorcykel hålla lite längre?

Rep kostnaden kommer att hamna på 12-15k.
Husqvarnas generalagent Halvards Motor AB Eskilstuna, tänker inte vara med att betala, eftersom garanti tiden gått ut (1år), samt att serviceboken inte är korekt ifylld.

Trollhättans Mc Sport Klas Olofsson hävdar också att ingen garanti kan gälla efter två år, inte heller den allmänna reklamationsrätten, man som konsument har inom två år.

Jaja nu ska jag inte tjata mera. Det jag vill veta är om detta är kass kvalitet? Eller normalt slitage? Håller Ktm/Husaberg mfl bättre?

REKOMENDERAR ER ATT INTE KÖPA EN HUSQVARNA

Hoppas ni får en bättre mc sommar än mig!

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Husqvarnas generalagent Halvards Motor AB Eskilstuna, tänker inte vara med att betala, eftersom garanti tiden gått ut (1år), samt att serviceboken inte är korekt ifylld.

Trollhättans Mc Sport Klas Olofsson hävdar också att ingen garanti kan gälla efter två år, inte heller den allmänna reklamationsrätten, man som konsument har inom två år.

Jaja nu ska jag inte tjata mera. Det jag vill veta är om detta är kass kvalitet? Eller normalt slitage? Håller Ktm/Husaberg mfl bättre?

Ska inte kapa BusAnnas tråd men Konsumentköplagen - tre år! :tummenupp
Dock kan du få lite emot dig om du inte har servat hojen enligt plan... Men försök! Hota med ARN. Lycka till!

BusAnna: Om jag inte missminner mig så är du lite kortare än mig (jag är 167 cm). Min z750 är sänkt men ändå så når jag inte ner med hela foten. Du kan provsitta/rulla lite med den om du vill. Annars en underbar hoj som du kan få för under 65 000 och helförsäkring kostar 5800kr/år.

ZaZa1

KingsHill Rider`s
Gick med
28 May 2006
Hoj
Suzuki H-Prince, Husqvarna SM510R-08, XR400R-98
Ledsen Bus Anna, för kapningen av din tråd..

Ska inte kapa BusAnnas tråd men Konsumentköplagen - tre år! :tummenupp
Dock kan du få lite emot dig om du inte har servat hojen enligt plan... Men försök! Hota med ARN. Lycka till!

Sorry för kapningen..

Men nu vet BusAnna & ni andra att Husqvarna verkar vara rena kina kvaliteten, så ni inte behöver göra samma miss som mig.

Jaha är det 3 år, då ska jag iaf försöka. Det är ju ändå en hel del pengar det handlar om.

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Sorry för kapningen..

Men nu vet BusAnna & ni andra att Husqvarna verkar vara rena kina kvaliteten, så ni inte behöver göra samma miss som mig.

Jaha är det 3 år, då ska jag iaf försöka. Det är ju ändå en hel del pengar det handlar om.

3 års reklamationsrätt. Då ska man kunna påvisa att det är ett ursprungsfel och bevisbördan ligger hos brukaren. Att ramla in och hävda att nåt gått sönder efter ett år och inte skött servicen, ehhh...:confused: Då kan nog ett stor lycka till vara på sin plats.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hej sporthojs folk!

Jag har råkat ut för det en hojåkare alldrig vill vara med om. I söndags brakade min Husqvarna sm510r ihop utanför Jönköping. Den är av årsmodell 2008 & har rullat 1200 mil. Troligtvis är det veven som gått av/lagret skurit.

Min fråga till er andra med erfarenhet av motarder/enduro av samma märke eller av annat märke, har upplevt något liknande?

För mig känns det iaf fall bittert att man i god förhoppning köpt en bra motard med bra kvalitet, när övervägande delen av Europa eliten i supermotard väljer detta märke.

Husqvarnan kostade ca 80k vid inköp, 21/5-08. Den är servad med kärlek & omsorg. Dock ej stämplad i bok. På en enduro med samma motormodell rekomenderar Husqvarna ett oljebytes intervall på 16h. Jag har bytt ojla & filter på min var 3-5:e timme.

Borde inte en modern motorcykel hålla lite längre?

1200 mil på en racemotard med bara oljebyten? :hihi :popcorn

Sorry...men det du borde ha köpt är en KTM LC4, alt XR650R...raceprylarna räknar drifttid i timmar, och ingen av märkena är nå' bättre än de andra.

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
R6
Bara för du haft en Kawa zr7s är det ju inte samma hoj som en z750, även om det också är en kawa. tycker du skall prova endå.
KTMen är en snel hest :havre. Den kastar bara av föraren om han inte släpper av gasen när man ligger på balanspunkten :p

Sedan har jag hört att cheyer uppskattar vibbarna ifrån stånkan i ktmen också :rolleyes::D

Vi får ägglossing varje gång vi åker/kör och kan tillslut inte fortplanta oss...Big nono på "vibbarna"

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
1200 mil på en racemotard med bara oljebyten? :hihi :popcorn

Sorry...men det du borde ha köpt är en KTM LC4, alt XR650R...raceprylarna räknar drifttid i timmar, och ingen av märkena är nå' bättre än de andra.

Reagerade på samma sak. Köpa en racemotard och serva som en LC4. Det kan bara sluta i gråt och tandagnissel.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka