Hjälp!! Nära kompis har problem...

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jag har en mycket nära vän som jag är rädd har fastnat i sjukskrivningsträsket pga någonting som jag och andra i våran bekantskapskrets tror är ren jävla arbetsovilja mer än fysiska problem. Till råga på allt finansierar han ungefär hela sitt liv med kreditlån.

Nu senast fick han ett nytt jobb i våras och sjukskrev sig efter 2 veckor på grund av magont. Han säger själv att läkarna inte vet vad det är som är fel. Jobbet var ett "sitta framför en dator" jobb. Väl sjukskriven klarar han av att spela på sin egen dator ett par timmar om dagen utan problem. Att han dessutom klarar av att festa och dricka sprit tycker jag tyder på att magonten är påhittad, alt. någon sorts psykisk stressmagont som i sådanafall skulle komma sig av att han antagligen betalar 3-5k i avbetalning på diverse kreditköp...

Jag och två bekanta till har planerat att ha någon sorts "intervention" Men vi törs inte riktigt... Personen i fråga är en kille som så länge jag kan minnas alltid har varit en riktig gnällspik och ger man honom någon som helst kritik eller antyder att man inte tror på honom så ignorerar han det och blir riktig jävla skitförbannad.

Tips och råd uppskattas.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Låter som killen är en bortskämd snorunge som har två ÄKTA curlingföräldrar till päron...

Gissningsvis har de alltid gett honom det han pekat på och "krattat manegen" åt honom...

Som det låter skulle en sån kille må bra av ett bryskt uppvaknande. En liten mobilfilm där han festar på krogen som dimper ner hos försäkringskassan skulle nog ge handläggarna en annan syn på saken och efter lite gråt å tandagnisslan kanske killen inser att man inte kan åka räkmacka hela livet.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Eller så räcker det med ett anonymt hot om att party/magont-konspirationer kan tänkas hamna hos kassan.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Låter som killen är en bortskämd snorunge som har två ÄKTA curlingföräldrar till päron...

Gissningsvis har de alltid gett honom det han pekat på och "krattat manegen" åt honom...

Som det låter skulle en sån kille må bra av ett bryskt uppvaknande. En liten mobilfilm där han festar på krogen som dimper ner hos försäkringskassan skulle nog ge handläggarna en annan syn på saken och efter lite gråt å tandagnisslan kanske killen inser att man inte kan åka räkmacka hela livet.

Sedan bör man anmäla honom till lyxfällan.:rolleyes:

Till trådstartaren: Vet du EXAKT vad det är han är sjukskriven för dvs har du sett sjukintygen, kan ju vara så att han är sjukskriven för något som ni inte vet om (stress i samband med jobbrelaterade arbetsuppgifter, depression, livskris, alkoholproblem sjukskriven i väntan på behandling/provsvar etc etc)

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
En liten mobilfilm där han festar på krogen som dimper ner hos försäkringskassan skulle nog ge handläggarna en annan syn på saken och efter lite gråt å tandagnisslan kanske killen inser att man inte kan åka räkmacka hela livet.

de kan inte göra så mycket åt att han är på krogen en sen kväll

har läkarna sjukskrivit honom så är det giltigt

Last edited:

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Inte direkt bortskämd... Jag vet att hans far har varit på han jääävligt mycket och undrat hur det kan komma sig att han är sjuk 11 av 12 månader på ett år. Detta har resulterat i att han inte pratar med sin far längre.

Vill egentligen inte skriva för mycket men tror att risken att någon på detta forumet ska inse vem det handlar om är ganska obefintlig så jag chansar...

Killen gnäller fortfarande om ett knä som han skadade litegranna under en fotbollsmatch när vi var 14-15 år gammla. Alltså 10 år sedan. Dessutom har han en ganska märklig inställning till arbete. För ett par veckor sedan hörde han av sig till mig på en onsdag och tyckte att jag skulle ta ledigt på fredagen och följa med han på en ganska så oviktig grej, helt oviktig för mig...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
(Om det är den jag tror att det är)
Trevlig kille, men han har nog varit sjukskriven minst lika mycket som han jobbat sedan han tog studenten.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Sedan bör man anmäla honom till lyxfällan.:rolleyes:

Till trådstartaren: Vet du EXAKT vad det är han är sjukskriven för dvs har du sett sjukintygen, kan ju vara så att han är sjukskriven för något som ni inte vet om (stress i samband med jobbrelaterade arbetsuppgifter, depression, livskris, alkoholproblem sjukskriven i väntan på behandling/provsvar etc etc)

Jag har inte sett sjukintygen men han säger själv att läkarna inte vet varför han har ont i magen. Om han verkligen har ont så antar i alla fall jag att det beror på just ekonomisk stress. Vi andra har faktiskt pratat om lyxfällan... Men jag tror inte han skulle kvala in där riktigt än. Hans flickvän jobbar som fanken och drar faktiskt in ganska bra med flis...

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
(Om det är den jag tror att det är)
Trevlig kille, men han har nog varit sjukskriven minst lika mycket som han jobbat sedan han tog studenten.

Jodå... visst är den han. Precis som du skriver. Trevlig kille och vill verkligen inte förlora han som kompis. Han har varit ett enormt stöd för mig i många situationer jag har haft... Det svåra blir att övertyga honom att det är för hans egen skull så att säga...

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Vill inte verka dryg eller nåt men är han 12 år eller ? säg åt pojkfan att växa upp och sluta leva på bidrag ffs.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Vill inte verka dryg eller nåt men är han 12 år eller ? säg åt pojkfan att växa upp och sluta leva på bidrag ffs.

Skulle gissa att det var ungefär så hans farsa uttryckte det. Jag försöker komma på något lite bättre sätt...

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Skulle gissa att det var ungefär så hans farsa uttryckte det. Jag försöker komma på något lite bättre sätt...

Ja du känner ju honom bäst och du borde ju veta vad han lyssnar på, kan va svårt att få sånna att förstå, Gissar att han har varit "sån" större delen av sitt liv.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Han är vuxen, du ska inte behöva lägga dig i detta.

Vill du ändå göra nå't så påpeka lugnt och sakligt att du är orolig för hans situation (ekonomiskt/medicinskt) och att du tycker att han borde styra upp sitt liv. Mer än detta kan du ju faktiskt inte göra. Det känns som det är upp till hans familj och flickvän att utöva starkare påtryckningar.

Personligen tror jag det kommer gå upp ett ljus när bruden ledsnar och sticker, och han får problem att betala lån/hyra/mat. När kronkalle kommer och knackar på och tar allt av värde brukar det plötsligt vara intressantare att jobba. :rolleyes:

Ska man vara elak kan man ju spekulera i om magontet beror på oro över att vara en loser som lever på sin flickvän. Men man ska ju inte vara elak.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag skulle tänka efter både en och två gånger innan ni gör nåt överhuvudtaget.
Ni kan omöjligen veta allt som har med honom och hans liv att göra, det kan finnas saker han inte säger till nån pga olika anledningar, skulle sen ni göra som Korvgubbe föreslår (som för övrigt var det mest ryggradslösa okamratligaste jag hört i hela mitt liv tror jag) t.ex så kan ni sätta honom i en helvetes knipa.

Snacka med honom om det. Om han är lika mån om att ha er som vänner som ni är om att ha han som vän så tar han allvarligt på det ni säger.
Glöm inte att det är hans liv och han har rätt att göra vad han vill med det, även om ni tycker att han gör fel. Det är inte ni som lever hans liv.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag skulle tänka efter både en och två gånger innan ni gör nåt överhuvudtaget..

....absolut... och korvgubbes förslag gäller självklart bara om det visar sig att förklaringen är att killen är en överdrivet bortskämd, bekväm, slö bidragsfuskare och inget annat även vid andra och tredje eftertanken...

...att han inte pratar med sin farsa p.g.a. av konflikter dem imellan just tack vara den rådande situationen är ju ett ganska tydligt tecken på att de inte är de curlingföräldrar man kunde ana i första inlägget..

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
....absolut... och korvgubbes förslag gäller självklart bara om det visar sig att förklaringen är att killen är en överdrivet bortskämd, bekväm, slö bidragsfuskare och inget annat även vid andra och tredje eftertanken...

...att han inte pratar med sin farsa p.g.a. av konflikter dem imellan just tack vara den rådande situationen är ju ett ganska tydligt tecken på att de inte är de curlingföräldrar man kunde ana i första inlägget..

Jo det är klart, är han en bevisad bidragsfuskare då är det bara att ta fram tjäran och fjädrarna :hihi

Ang hans farsa där så kan det ju oxå vara så att han haft far sin flåsandes i nacken hela livet (vilket kan vara en bidragande orsak till magproblemen) och att det tillslut rann över för grabben så att han inte snackar med far sin pga det.
Men vad vet jag? (och vad vet ni?) :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...