Jo, det finns dom som verkligen har problem och behöver gå hemma.
Men sen finns det den andra sorten också, som aldrig har haft ett fast arbete längre än att dom har fyllt på A-kassan/fått skriva upp sin sjukpenning.
Jag känner personer av båda sorterna.
En god indikation på att det här är av den senare sorten är att han klarar av att gå på krogen (då har han minsann inte diarren hängandes ur anus, eller hur det nu beskrevs) och att sitta vid datorer hemma en hel dag.
Men det kanske mest avslöjande av allt är att han har så låg arbetsmoral att han ringer polarna och ber dom att sjukskriva sig en dag (för jag slår vad om att han inte sa "ta ledigt") för att hänga med och göra grejor.
Jag har haft arbetskamrater vars flickvänner har kommit till jobbet och suttit där hela dagar med sina pojkvänner för att dom har gått hemma och haft tråkigt så länge (flera år), andra dar har dom ringt redan innan lunch och frågat om inte pojkvännen kan sjukskriva sig och komma hem.
Jag känner hela familjer där någon arbetar en deltid, någon annan är sjukskriven för diverse svårdiagnosticerade åkommor, och ungarna har hoppat av skolan och spelar onlinespel mellan 23:00 och 05:00 på nätterna.
Trots det orkar dom utföra mer än en heltids arbete hemma eller svart åt någon annan...
Frånskilda, rödvinspimplande, glennrökande bidragsfuskare är vad dom är.
(tack för att någon satte ord på persontypen åt mig)
Parasiter på vårt välfärdssamhälle.
Det är dom som snyltar som tunnar ut välfärden för dom andra som verkligen behöver den.
Såna som har betalt till välfärden i förti år innan kroppen har pajat får mindre att leva på för att folk går direkt från grundskola till bidragsproffs.
Sen känner jag människor som går till jobbet varje dag, jobbar heltid, men har sådan värk i kroppen att fritiden består av värmedynor och smärtstillande, trots att dom har blivit erbjudna hel/deltids sjukskrivning eller sjukpension, för att dom absolut nödvändigtvis ska "göra rätt för sig".
Såna borde man tvångs-sjukskriva och skicka på rekreationsresor till medelhavet.
I det här fallet är det dom närmsta kompisarna som börjar inse att det bara slackas, dom brukar sitta inne med en del relevanta observationer...