Hjälp!! Nära kompis har problem...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
kanon

Den där hade jag inte sett tidigare. Tackar vi för ;)

Som :nurse borde du ha hört talas om detta. http://epi.vgregion.se/vgrtemplates/Page.aspx?id=634

Är så innerligt trött på att höra kommentarer som "du ser inte sjuk ut så därför kan du inte va sjuk", Listan kan göras lång på sjukdomar/symtom som inte syns utanpå. Personer som ifrågasätter ångrar ofta att de har sagt sådana saker när de får reda på bakgrundsfakta, alternativt umgås 24h om dygnet med personen i fråga så döm ingen på förhand.

Ta hand om er själva och era nära o kära, ni lever bara en gång :krama

Ja hur går det?
Klart ni/du skall ta ett snack med personen i fråga men kör inte över han då det faktiskt kan vara så att han har problem med något även om det kan vara svårt att tro.

Guc vad alla kan och vet - men hur gick det med Burres polare?

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om du är undersköterska och har sett så mycket så borde du också inse att de som är sjukskrivna ibland blir rekomenderade att komma ut och röra på sig bland folk. Te x sporta, plocka svamp, resa, rida osv.... Om man inte VET bakrunden så kan man inte anklaga en massa sjukskrivna människor för fusk. Du tycker säkert att klarar man av att sporta och vara ute och röra på sig då kan man fan jobba också? Men OM du hade varit en riktig sjuksköterska hade du också vetat om att till vissa sjukdomar är just fysisk aktivitet en bra medicin. Du hade också förstått att dessa människor, när du ser de ute i motionsspåret,kanske bara har EN bra dag på hela veckan. De andra 6 dagarna som du inte såg människan kanske han låg i sängen oförmögen att kliva upp. Så nästa gång du blir avundsjuk på en sjukskriven som du ser går och släpar benen efter sig, kliv fram till personen ifråga och fråga varför just han/hon är sjukskriven och inte kan jobba. Jag kan nog garantera dig att du slutar vara avundsjuk ganska snart och inser att de flesta människorna faktiskt VILL kunna jobba precis som du.....
Ja, det måste vara en ren slump att Försäkringskassan gör mängder av polisanmälningar för sjukpenningsfusk varje dag.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ja, det måste vara en ren slump att Försäkringskassan gör mängder av polisanmälningar för sjukpenningsfusk varje dag.

De har blivit hårdare absolut (jag ogillar fuskare lika mycket som skenförsäkrare men har man rätt att få ersättning när man är sjuk så ska man självfallet få det oavsett om grannen eller andra runt omkring gillar det eller ej) men majoriteten av dem som polisanmäls är dem som fuskar avseende vård av sjukt barn.

Att de blivit hårdare märks också på, som jag skrivit tidigare, att allt fler sjukintyg måste kompletteras med uppgifter av läkaren. Antalet godkända högriskskydd har också minskat (man slipper karensdagen)

Last edited:

FreddaGädda

Guest
Det är skrämmande många postare här som inte har den blekaste insikt/erfarenhet av ämnet men ändå lägger sig i. En ren orgie i fördomar.

Nu säger jag inte att killen i fråga inte är ett fall av av bidragsfusk, så kan det väl vara.
I mina öron(ögon) låter det som ett solklart fall av psykiska problem snarare än fysiska. För att citera tidigare inlägg:
"Brist på livsgnista" och "...genvägar genom livet"
Sen finns full möjlighet att det vid tillfällen manifesterar sig i form av magont, ovanpå det.

Det kan vara svårt att förstå för någon som inte haft mer än ytlig kontakt med ämnet, men för vissa är så pass vardagliga saker som t.ex att ha ett jobb, en enorm psykisk press. Det finns avvikelser för exakt allting i naturen, så varför inte detta?
Jag talar av djup erfarenhet efter en 13 år lång grotesk migränattack och ett livslångt stråk av ADHD. Är så fruktansvärt utled på folk med sina fördomar och sitt oförstånd.
"Fan vad löjlig han är som går hem för lite huvudvärk"
-Sen ligger jag där hemma och skälver av ofattbar smärta med en spyhink vid sidan. :( Snabbt överslagsräknat har jag haft så ont att jag kräkts vid ungefär 600 separata tillfällen. Nu kan jag tacka en naprapat att det bara händer nån enstaka gång om året, men när det händer, då kan jag tala om att man inte är så kaxig igen på några dagar.

"Sluta larva dig, ingen annan har problem med att sitta tillsammans. Sätt dig ner och skriv, det här provet behövs för att få godkänt i kursen!"
-Ljuden från 20 pennor krafsandes på papper skär genom huvudet som rundgång under en konsert. Tillsammans med alla synliga rörelser och intryck som attraherar blicken från provpappret. Ångesten stegrar, hjärtat klappar, blicken flackar, fötterna börjar trumma mot golvet, man tar ett hårt grepp om håret, flyger ur stolen, går framt till katedern, slänger fram provet blankt och går därifrån med en odefinierbar blandning av frustration, ångest, ilska och lättnad.

Det är ingen höjdare att bli tvingad att leva efter andras normer när man egentligen behöver hjälp. Att man dessutom blir spottad på som öppet ber om den gör inte saken bättre.
Är det konstigt att man blir bitter och arg när människor vägrar ens försöka förstå?

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Jag talar av djup erfarenhet efter en 16 år lång grotesk migränattack och ett livslångt stråk av ADHD. Är så fruktansvärt utled på folk med sina fördomar och sitt oförstånd.
"Fan vad löjlig han är som går hem för lite huvudvärk"
-Sen ligger jag där hemma och skakar okontrollerat av obeskrivlig smärta med en spyhink vid sidan. :(
"Sluta larva dig, ingen annan har problem med att sitta tillsammans. Sätt dig ner och skriv, det här provet behövs för att få godkänt i kursen!"
-Ljuden från 20 pennor krafsandes på papper skär genom huvudet som rundgång under en konsert. Tillsammans med alla synliga rörelser och intryck som attraherar blicken från provpappret. Ångesten stegrar, hjärtat klappar, blicken flackar, fötterna börjar trumma mot golvet, man tar ett hårt grepp om håret, flyger ur stolen, går framt till katedern, slänger fram provet blankt och går därifrån med en odefinerbar blandning av frustration, ångest, ilska och lättnad.

Är det konstigt att man blir bitter och arg när människor vägrar ens försöka förstå?

Nu har jag inte ADHD men texter som denna hjälper oss som inte har det att sätta oss in i hur "ni" har det. Välskrivet.

Kia

Guest

Har väl inte påstått att det INTE finns fuskare?? :va

Du har nåt jävla begär att få quota mina inlägg och bara spy ur dig någon kommentar.

Klart att det finns fuskare men man ska akta sig för att peka finger och misstänka någon utan säkra bevis för det man påstår. Försökte förklara att det är inte alltid man kan se på någon om han/hon är sjuk eller inte.
Det är jättebra att föräkringskassan är mer nogranna och polisanmäler fusk nu. Men tänk på att det finns de som är sjuka och som behöver vara sjukskrivna, (fast de inte syns på utsidan) de ska inte behöva stå ut med att bli bedömda av människor som inte vet någonting om deras situation...

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Klart att det finns fuskare men man ska akta sig för att peka finger och misstänka någon utan säkra bevis för det man påstår.

Men hur bevisar man att folk INTE har elöverkänslighet och alla andra jävla hokuspokussjukdomar? Dock finns det inte ett enda bevis för att elöverkänslighet ens finns...

Dark_Messenger

Guest
Men hur bevisar man att folk INTE har elöverkänslighet och alla andra jävla hokuspokussjukdomar? Dock finns det inte ett enda bevis för att elöverkänslighet ens finns...

Det där har jag också hört men nu var det ju inte elöverkänslighet som trådskaparens vän med stor sannolikhet led av :7peta

Kia

Guest

Nu sitter jag inte som förtroendeläkare eller handläggare hos försäkringskassan så jag slipper ta ställning hur de ska utreda och bevisa olika sjukdomar. Jag tycker faktiskt vi ska lämna över sådana bedömningar om vem som har vilken sjukdom och om den behöver vara sjukskriven till sådana som sitter på sådana poster tex läkarna. Det är nog inget jobb du skulle passa att arbeta i....

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kära torsk i nattmössan, vilka är dessa andra "hokuspokussjukdomar" du talar om?

/perris

tja han nämnde elkänslighet vilket även Jag är övertygad om är totalt skitsnack! Det är inte bara så att det finns tvetydiga uppgifter om det som t ex att mobiler orsakar canser utan inte ett enda skit stöder iden om elalergiker.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bl.a. personal som är långtidssjukskrivna, trots att de kan vara ute och rida, sporta, plocka svamp, resa etc.

Men de kanske var så fattiga att de var tvungna att plocka svamp????!!!!!!!11

Ett smart inlägg skrivet av en mycket bildad person.

Han är i alla fall utbildad jurist, det tycker jag är ganska bra. :)

Vad är Fibromyalgi?

Fantasier, kronisk smärta tror jag de påstår.

Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...