Jag kan hålla med om att det kan finnas många uppdiktade "sjukdomar", men jag tror snarare att vad som har hänt är att en massa gamla åkommor har kategoriserats och givits ordentliga namn. Som t.ex fibromyalgi som, om jag inte är helt ute och snurrar, brukade kallas "kärringsjukan" förr.
Dyslektiker brukade kallas "tappade bakom en vagn" eller "lite kort i roten".
Damp eller ADHD kallades "understimulerade" och för riktigt längesen så var ungen "besatt av demoner" eller "riden av maran".
Vad ni, högt ärade SH medlemmar, inte verkar fatta är att oavsett om det finns elallergi eller inte så upplever den drabbade faktiskt symptomen och besvären (såvida det inte är nån pajas som försöker bli sjukskriven och utnyttja systemet). Samma sak gäller fibromyalgi och även nåt så vanligt som kass kista. Visst, kass kista kan bero på psykologiska saker som att man vantrivs på ett jobb eller att livet har kukat ur i allmänhet, men har man mindre kass kista för det? Nej.
ALLA är inte bidragsfuskare, så ge fan i att dra alla över en kam.
Tack du tog och fick fram de jag satt och funderade på, att gamla åkommor har fått ett annat namn och finns med som sjukdom.
Sen kan man diskutera om de som är dyslexiker (ja jag stavar de fel bara för att jag kan
) och dyskalkyli är två som finns, jag var varesig trög eller lat i skolan men fick höra att jag var trög bara för att jag inte stava lika bra som alla andra i klassen. Gissa hur man känner sig som 12 åring när en vuxen säger till en att man är trög och att man borde sätta sig och plugga hårdare, lika så att föräldrarna kräver av en att man ska göra bättre för att inte skämma ut övrig familj...
DET är inte kul när man har ett fel och ingen tror på en bara för att de inte syns på utsidan
Så försök att tänka utanför eran egna fyrkantiga värld.
Dra inte alla under en kam...jag kan säga att min mamma har fått kämpa i 15 år för att folk och läkare ska fatta att hon har ont i axlarna, nu är de ju bevisat att hon har nött av en muskel i höger axel, nyligen så såg man knölen på hennes överarm där den låg så fint och vänta på bättre tider
inte kul å se nån på nära hål ha så ont att dom inte ens orkar eller klarar av att lyfta en ynka penna är inte kul.
Om alkoholism (stavas?) inte är en sjukdom vad är de då? och vad är då ätstörningar??
Sen finns de alltid dom personer som är bara lata och anser att alla andra ska gör saker får dom och inte ge igen tjänsten.
Men de låter ju som denna kille kanske ska ta sig till läkaren och se om de är nå mer allvarligt fel med magen eller tarmarna...Jag hoppas att de löser sig för honom (psykolog kanske kan vara nå att tipsa om i fall han är deprimerad eller behöver prata av sig lite med nån utomstående)