Hjälp!! Nära kompis har problem...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Du får gärna visa upp en undersökning eller två som påvisar att dessa barn faktiskt inte är så sjuka som det påstås...
...bifoga gärna en länk!

Edit:
De gamla "artiklarna" som florerade ett tag i media var ju bara hörsägen visade det sig så jag ser helst mer konkret forskning än "några vårdbiträdens hörsägner"..

Edit2:
Har det kommit fram några simulanter än?! :va
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=598678&previousRenderType=6
"
27 April 2005
TV 4 avslöjar att Hessle i en tysk dokumentär påstått att apatin beror på att föräldrar tvingar sina barn att ljuga. Två månader tidigare har Hessle i P1 morgon sagt att barnen är "uppe och springer på nätterna". Före*trädare för fem riksdagspartier kräver Hessles avgång
...
19 september 2006
Trots utredningens påstående finns inte ett enda belagt fall av simulering eller manipulation av apatiska barn"

Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Kära torsk i nattmössan, vilka är dessa andra "hokuspokussjukdomar" du talar om?

/perris

dyskalkyli kanske?

Dyskalkyli.nu skrev:
Direkta tecken på dyskalkyli
1. Räknar Du på fingrarna?
2. Har Du haft svårt att lära dig klockan?
3. Har Du svårt att snabbt avgöra olika tals värden?
4. Har Du svårt att hantera pengar och pengars värde?
5. Räknar Du långsammare än andra?
6. Problem med att lära Dig multiplikationstabellerna?

Svarar Du JA på fyra eller fler av frågorna så kan det handla om dyskalkyli.

Artikel i aftonblaskan.

Alltså; om man kommer försent för att man inte kan klockan, inte kan ge rätt summa pengar till kassörskan och inte kan 2x2 så är du inte dum - du har bara dyskalkyli och då är ovanstående beteende helt okej.

"Svag i matematik" räcker gott å väl som diagnos - inte behöver man hitta på någon pseudosjukdom bara för att några procent av befolkningen är lite sämre i matte.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du får gärna visa upp en undersökning eller två som påvisar att dessa barn faktiskt inte är så sjuka som det påstås...
...bifoga gärna en länk!

Jag vet inte varför det råder omvänd bevisbörda i alla diskussioner rörande detta ömma-tår-ämne, kan du förklara det?

Antalet apatiska barn har minskat kraftigt under 2006 sedan kulmen 2004-2005, då drygt 400 flyktingbarn hade uppgivenhetssymptom. Nu i december var de 21.

Du kanske kan förklara för mig hur man blir frisk från en svår psykisk ohälsa genom en lagändring? Det är ju alldeles fantastiskt i så fall! Fler lagar borde ändras omgående. :fakta

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag kan hålla med om att det kan finnas många uppdiktade "sjukdomar", men jag tror snarare att vad som har hänt är att en massa gamla åkommor har kategoriserats och givits ordentliga namn. Som t.ex fibromyalgi som, om jag inte är helt ute och snurrar, brukade kallas "kärringsjukan" förr.
Dyslektiker brukade kallas "tappade bakom en vagn" eller "lite kort i roten".
Damp eller ADHD kallades "understimulerade" och för riktigt längesen så var ungen "besatt av demoner" eller "riden av maran".

Vad ni, högt ärade SH medlemmar, inte verkar fatta är att oavsett om det finns elallergi eller inte så upplever den drabbade faktiskt symptomen och besvären (såvida det inte är nån pajas som försöker bli sjukskriven och utnyttja systemet). Samma sak gäller fibromyalgi och även nåt så vanligt som kass kista. Visst, kass kista kan bero på psykologiska saker som att man vantrivs på ett jobb eller att livet har kukat ur i allmänhet, men har man mindre kass kista för det? Nej.

ALLA är inte bidragsfuskare, så ge fan i att dra alla över en kam.

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag kan hålla med om att det kan finnas många uppdiktade "sjukdomar", men jag tror snarare att vad som har hänt är att en massa gamla åkommor har kategoriserats och givits ordentliga namn. Som t.ex fibromyalgi som, om jag inte är helt ute och snurrar, brukade kallas "kärringsjukan" förr.
Dyslektiker brukade kallas "tappade bakom en vagn" eller "lite kort i roten".
Damp eller ADHD kallades "understimulerade" och för riktigt längesen så var ungen "besatt av demoner" eller "riden av maran".

Vad ni, högt ärade SH medlemmar, inte verkar fatta är att oavsett om det finns elallergi eller inte så upplever den drabbade faktiskt symptomen och besvären (såvida det inte är nån pajas som försöker bli sjukskriven och utnyttja systemet). Samma sak gäller fibromyalgi och även nåt så vanligt som kass kista. Visst, kass kista kan bero på psykologiska saker som att man vantrivs på ett jobb eller att livet har kukat ur i allmänhet, men har man mindre kass kista för det? Nej.

ALLA är inte bidragsfuskare, så ge fan i att dra alla över en kam.

Tack du tog och fick fram de jag satt och funderade på, att gamla åkommor har fått ett annat namn och finns med som sjukdom. :tummenupp :pannkyss

Sen kan man diskutera om de som är dyslexiker (ja jag stavar de fel bara för att jag kan :)) och dyskalkyli är två som finns, jag var varesig trög eller lat i skolan men fick höra att jag var trög bara för att jag inte stava lika bra som alla andra i klassen. Gissa hur man känner sig som 12 åring när en vuxen säger till en att man är trög och att man borde sätta sig och plugga hårdare, lika så att föräldrarna kräver av en att man ska göra bättre för att inte skämma ut övrig familj...
DET är inte kul när man har ett fel och ingen tror på en bara för att de inte syns på utsidan :(
Så försök att tänka utanför eran egna fyrkantiga värld.
Dra inte alla under en kam...jag kan säga att min mamma har fått kämpa i 15 år för att folk och läkare ska fatta att hon har ont i axlarna, nu är de ju bevisat att hon har nött av en muskel i höger axel, nyligen så såg man knölen på hennes överarm där den låg så fint och vänta på bättre tider:( inte kul å se nån på nära hål ha så ont att dom inte ens orkar eller klarar av att lyfta en ynka penna är inte kul.
Om alkoholism (stavas?) inte är en sjukdom vad är de då? och vad är då ätstörningar??

Sen finns de alltid dom personer som är bara lata och anser att alla andra ska gör saker får dom och inte ge igen tjänsten.

Men de låter ju som denna kille kanske ska ta sig till läkaren och se om de är nå mer allvarligt fel med magen eller tarmarna...Jag hoppas att de löser sig för honom (psykolog kanske kan vara nå att tipsa om i fall han är deprimerad eller behöver prata av sig lite med nån utomstående)

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Du blev inte undersköterska för att du tycker om att hjälpa folk va? :va

Det stämmer bra det.

Kära torsk i nattmössan, vilka är dessa andra "hokuspokussjukdomar" du talar om?

/perris

Fibromyalgi bl.a.

Fibromyalgi = mjukdelsreumatism. Sedan när kan man ha reumatism i mjukdelarna? Detta är troligtvis också en psykisk åkomma, liksom elöverkänslighet.

Last edited:

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Det stämmer bra det.

Fibromyalgi bl.a.

Fibromyalgi = mjukdelsreumatism. Sedan när kan man ha reumatism i mjukdelarna? Detta är troligtvis också en psykisk åkomma, liksom elöverkänslighet.

:näsblod jobbar du verkligen med vad du sa eller var de ett dåligt skämt??

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag anser nog att beroende av vad det nu än månne vara är väll en sjukdom ?
men visst i vissa fall handlar de om dålig självkänsla och karaktär...

Jag sitter för tillfället och tömmer glas på glas rödvin, det är okej för mig. Om jag gör det imorgon också skulle det funka garanterat. Skulle jag göra det på söndag också och sedan känna sug på måndag och ge efter så har jag dålig karaktär. Jag har varit snusare och rökare, är numera deltidsrökare (med rödvin t.ex.) och det är så klart dålig karaktär.
Är nikotinbehov också en sjukdom eller är det bara droger och alkohol som man blir sjukligt beroende av?
Tycker det måste finnas rum för sunt förnuft någonstans, så klart är den som festar 4 dgr i veckan i riskzonen men det beror på festfrekvensen och inte genetiken, vad liberalerna än försöker lura i oss.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag sitter för tillfället och tömmer glas på glas rödvin, det är okej för mig. Om jag gör det imorgon också skulle det funka garanterat. Skulle jag göra det på söndag också och sedan känna sug på måndag och ge efter så har jag dålig karaktär. Jag har varit snusare och rökare, är numera deltidsrökare (med rödvin t.ex.) och det är så klart dålig karaktär.
Är nikotinbehov också en sjukdom eller är det bara droger och alkohol som man blir sjukligt beroende av?
Tycker det måste finnas rum för sunt förnuft någonstans, så klart är den som festar 4 dgr i veckan i riskzonen men det beror på festfrekvensen och inte genetiken, vad liberalerna än försöker lura i oss.

Sant att nikotin ger ett beroende så som alkohol och droger, jag antar att man inte ser lika dant på de som har nikotin beroende som alkohol beroende...men de kanske är en sjukdom beroende generellt alltså.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Hypokondri heter det väl när man inbillar sig att man är sjuk fast man inte är det?

Men vad heter motsatsen, när man inbillar sig att alla andra är friska?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
missförstå mej rätt är du snäll.

och jag tror du förstår vad de är jag menar...

Jorå, jag skulle ha kryddat med lite smileys ser jag....

Jag såg bara min chans till lite ledigt där, jag tajmar mina sjuk-tilfällen så jävla dåligt i vanliga fall :huvet

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
en sak är jävligt säker iaf, skulle trångsynthet vara en sjukdom så skulle bra många här ligga på akuten.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA