Hjälp!! Nära kompis har problem...

Kia

Guest
Jag drabbas visst kategoriskt. Av alla fuskare.

De som är sjuka ska hjälp ha, tveklöst. Orsaken till haveriet kommer vara fusket, inte eventuellt felaktiga anklagelser.

Jaaa fuskarna ställer till det för alla!!!

Ändå dyker det upp trådar med jämna mellanrum på forumet: Hur man slipper undan P-böter, fortkörningsböter te x. Det kommer tips om hur man slipper undan reglerna genom att ljuga och manipulera systemet.....
Men att fuska och kringgå reglerna då verkar vara helt okej?? :va Varför då? Är det inte fusk som fusk? :va Nu kommer det att dyka upp alla möjliga svar på detta inlägg om att det inte alls är samma sak och att det kostar samhället mycket mer med sjukskrivningsfusk.... Men de brukar ju också vara så att de som känner sig träffade och har lite dåligt samvete vill försvara just deras fusk.... :yoparty :yoparty

Dark_Messenger

Guest
... Men de brukar ju också vara så att de som känner sig träffade och har lite dåligt samvete vill försvara just deras fusk.... :yoparty :yoparty

Det finns grader i helvetet. Du begriper väl att det är MYCKET bättre att tjöra på bakslangen från polisen i 270 utanför en skola än att vabba!! :mad:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns grader i helvetet. Du begriper väl att det är MYCKET bättre att tjöra på bakslangen från polisen i 270 utanför en skola än att vabba!! :mad:

Det är skillnad på att stjäla pengar och bryta mot trafikregler.

Vad är värre, att stoppa handen i kollekthåven i en kyrka och plocka en tusenlapp eller att "Falsk-Vabba" (dvs sjukskriva sig för vård av barn för att man inte ids gå på jobbet) ?

Dark_Messenger

Guest
Vad är värre, att stoppa handen i kollekthåven i en kyrka och plocka en tusenlapp eller att "Falsk-Vabba" (dvs sjukskriva sig för vård av barn för att man inte ids gå på jobbet) ?

Min post skulle bara ironisera över SHs fantastiska (dubbel)moral. Det är ju inte ens lönt att seriöst diskutera såna här saker på SH så då känns det som man lika gärna kan skoja till det lite. Allvarliga o seriösa diskusioner urartar ju alltid till pajkastning mellan x och y, oftast dessutom utan att vare sig någon har ordentligt på fötterna utan ger sig gladeligen in i leken endast beväpnad med hörsägen och uppsnappade krogskrönor. Orkar inte ens ge mig in i diskussionen över vad som vore bäst eller inte.

Stjäl du gärna ur kollekten. I don't mind. :yoparty

Dark_Messenger

Guest
...försökte mer illustrera fenomenet att många skänker lite till en gemensam kassa, för att dom som behöver ska få det...

Hedersvärd sak. Helt klart.

Jag tycker att Svenska kyrkan gör mycket bra saker och skulle inte vilja att den försvann, trots att jag inte själv är aktiv. Bla därför bidrar jag gladeligen med de ynka kronor det kostar mig om året som skattebetalare.

Men nu var det ju inte det tråden handlade om. Sorry for OT. :)

Kia

Guest
Min post skulle bara ironisera över SHs fantastiska (dubbel)moral. Det är ju inte ens lönt att seriöst diskutera såna här saker på SH så då känns det som man lika gärna kan skoja till det lite. Allvarliga o seriösa diskusioner urartar ju alltid till pajkastning mellan x och y, oftast dessutom utan att vare sig någon har ordentligt på fötterna utan ger sig gladeligen in i leken endast beväpnad med hörsägen och uppsnappade krogskrönor. Orkar inte ens ge mig in i diskussionen över vad som vore bäst eller inte.

Stjäl du gärna ur kollekten. I don't mind. :yoparty

:tummenupp :yoparty

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du ha rätt men ändå fel.
Finns så oerhört många psykiskt sjuka som använder alkohol som ångestdämpare och även som insomning. Att detta är en bra lösning säger jag inte men nog fan funkar det för vissa. Problemet är ju att det är svårt at hålla en dosering och att som du just säger att i vissa fall kan det slå fel och förstärka. Vad som gör vad och varför har jag aldrig fått lära mig men att det fungerar för vissa är sollklart. En av anlerdningarna är antagligen för att dopamin endorfin och seratonin frigörs som klart påverkar vårt välmående. Träffade så oerhört många på psyket och rehab när jag brände ut mig så jag kan även av erfarenhet intyga att det fungerar.

Lite matnyttigt:
http://webzone.hs.mah.se/projects/Kurs_6/upload/download.asp?file=7012300154923

Testa google oxo ;)

Jo. Visst kan det nog minska ångest, hjälpa till med insomning mm tillfälligt. Det är just tillfälligt som är grejen. Det hjälper ju inte på riktigt. Men visst. I en del fall så är det kanske så att det som behövs är att man bryter en trend och somnar på kvällen så att kroppen kan "ladda upp sig" och man därigenom hamnar i riktning uppåt. Det kan dock vara lite riskabelt eftersom ju risken finns att man fastnar i ett missbruk.

Det är därför man kan fråga sig om alkoholism är en sjukdom eller inte.

Personligen så tycker jag INTE det. Däremot så blir man sjuk av alkohol..och då kan man ju lixom säga att alkoholism är en sjukdom. Men jag har svårt att tänka mig att det ligger latent i kroppen och bara väntar på att bryta ut.

Sorry, :felämne detta har diskuterats i en annan tråd för nåt tag sen, eller ja ett bra tag sen tror jag till och med.

//M

Nej. Jag håller nog med. Alkoholism är inte en sjukdom. På samma sätt som heroinberoende inte är en sjukdom. Exakt vad som gäller runt predisposition för alkoholism har jag faktiskt inte klart för mig men det är ju i alla fall klart att även om det är en väldigt kraftig drift att dricka alkohol för en alkoholist så har man ju alltid ett val. Det är ju något som man sätter sig i.

Kommer säkert att reta någon men faktum är ju att man alltid har ett val. Men man kanske inte alltid har kraften och styrkan att göra rätt val.

Nja. Du har ju nästan rätt, så jag borde kanske hålla tyst. Men alkohol är inte centralstimulerande -- tvärtom. Vilket också betyder att små mängder alkohol (naturligtvis individuellt, men ganska mycket mindre än vad som krävs för att komma till det statium där spärrar och hämningar ger med sig) faktiskt kan vara ångestdämpande.

Nej. Du har ju faktiskt rätt. Dock är den lite i gränslandet beroende på hur man ser det. Alkohol är utbytbar med många av de centralstimulantia som finns. Får man inte tag på narkotika så kan man dricka sprit istället och förskjuta abstinensen ett tag.

OBS!! Det är inget som jag vet säkert och ur ett medicinskt perspektiv. Det är något som jag fått berättat för mig av en kille som hade stoppat/dragit/sprutat i sig det mesta som gav ett rus och som länge hade dalarekordet på att överleva hög promille (intagen på akuten för alkoholförgiftning och läkarna var säkra på att han inte skulle överleva för det skulle tydligen inte gå med så mycket alkohol). Han hade dock lagt av med allt sådant och jobbade då på socialtjänsten med att hjälpa ungdomar som hamnat lite snett i livet och börjat med alkohol eller droger.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Ja. av personerna själva ja. Därför att det känns som att det hjälper för tillfället. Dock är det väl oerhört sällsynt att läkare ordinerar alkohol till patienter med ångest. Det hänger samman med att alkoholen egentligen inte har någon riktig farmakologisk ångestdämpande effekt samt att den har risker som vida överstiger fördelarna.

Nu ska vi nog tillbaka till ämnet. Killen som beskrivs i den här tråden tror jag har problem. Jag tror helt enkelt inte att han mår bra. Han har hamnat i en negativ spiral och orkar inte ta sig ur den.

Varningssignal 1 är ju. Hna har problem med magen men väljer ändå att hälla i sig alkohol som faktiskt är riktigt usel för att bota magåkommor. Det vet alla som någon gång tillbringat en lördag på krogen i sällskap med okänt antal öl och Gin & Tonic. Magen är helkass dagen efter.

Får den här killen inte hjälp av exempelvis sina kompisar så finns det en liten risk att han fortsätter gå i fel riktning och hamnar i större problem.

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur FAN bevisar man fibromyalgi?
Jag har en närstående till mig som påstår att hon har det. Har alltid ont i benen, kan inte jobba heltid, rör man henne gör det ont som fan etc.

Hon tränar ALDRIG, är grymt undernärd(äter kanske 2-3ggr om dagen ett par knäckemackor) och har INGA hobbies, inga intressen över huvud taget. Nog fan hade inte heller jag velat jobba heltid om jag inte haft några intressen som driver mig.
Denna sjukdomen kan jag bara inte tro på - tyvärr.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hur FAN bevisar man fibromyalgi?
Jag har en närstående till mig som påstår att hon har det. Har alltid ont i benen, kan inte jobba heltid, rör man henne gör det ont som fan etc.

Hon tränar ALDRIG, är grymt undernärd(äter kanske 2-3ggr om dagen ett par knäckemackor) och har INGA hobbies, inga intressen över huvud taget. Nog fan hade inte heller jag velat jobba heltid om jag inte haft några intressen som driver mig.
Denna sjukdomen kan jag bara inte tro på - tyvärr.

Hon borde tjöpa sig en türoler-hatt, bara-därför-att, locka-fram-ett-skratt!
Yoddeleio-ho-ho!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hon borde tjöpa sig en türoler-hatt, bara-därför-att, locka-fram-ett-skratt!
Yoddeleio-ho-ho!

Haha, den låten kan jag :D

Alla dessa nyfunna(påhittade) och hypokondrikerlåtsas-framtidssjukdomar som "gå-in-i-väggen", fibromyalgi, elallergiker osv kan mycket väl vara sant då säkerligen 85-90% av hela befolkningen är undernärda. Att äta en felix-middag är lika näringsrik som ett Mariekex. Gå till MAX eller pizzerian ger inte den näring man behöver varje dag.
Folk mår ju bara sämre och sämre och fler kommer det varje år jorden runt.

Nån som sett "The Tripods"(Trepoderna)? Året är 2028 och städerna är förstörda och man lever som på 1800talet. Fy fan va ballt det skulle vara om vi hade gått tillbaka dit. Fast man kan ju behålla vårt moderna kloaksystem och låta allt drivas av vind-&solkraft.

Hur vet jag att du inte skriker "aj" så fort jag petar på dig i hopp om att du ska få bidrag? Du gillar att förvsra de sjuka, vad lider du själv av?
Finns dessa sjukdomar i Afrika eller de kutar 1 mil till skolan och bara biter ihop som de blivit lärda och dör av smärta när de är 11 år gamla?

Kan det vara att västvärlden äter griskött(smutsig mat, anatomiskt likt människan) som gör att vi får sånna här påhittade skitsaker men inte dom(arabvärlden som äter ren mat)?

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Nån som sett "The Tripods"(Trepoderna)? Året är 2028 och städerna är förstörda och man lever som på 1800talet. Fy fan va ballt det skulle vara om vi hade gått tillbaka dit. Fast man kan ju behålla vårt moderna kloaksystem och låta allt drivas av vind-&solkraft.

AHHH!!! Jag följde serien slaviskt som barn! Såg var enda episod fram till och med näst sista då spänningen var oliiiiidlig. Sen åkte vi till canarieöarna och Jag missade sista avsnittet!!!:huvet

Har genom åren försökt att lappa ihop det som fattats mig all denna tid och för något år sen hittade Jag en box med serien... Väl hemma när Jag nött igenom ett antal avsnitt och inte alls blivit besviken över bbs-kvalitén :rolleyes: så förfärades Jag då det visade sig att det bara var box nr 1 av 2!!!:mad:

drog till där Jag tjöpte den varpå de sa att de inte kunde få in den andra boxen!!! Jag har alltså än i dag inte sett det sista avsnittet!:mad: :mad:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
AHHH!!! Jag följde serien slaviskt som barn! Såg var enda episod fram till och med näst sista då spänningen var oliiiiidlig. Sen åkte vi till canarieöarna och Jag missade sista avsnittet!!!:huvet

Har genom åren försökt att lappa ihop det som fattats mig all denna tid och för något år sen hittade Jag en box med serien... Väl hemma när Jag nött igenom ett antal avsnitt och inte alls blivit besviken över bbs-kvalitén :rolleyes: så förfärades Jag då det visade sig att det bara var box nr 1 av 2!!!:mad:

drog till där Jag tjöpte den varpå de sa att de inte kunde få in den andra boxen!!! Jag har alltså än i dag inte sett det sista avsnittet!:mad: :mad:

Jag har det sista avsnittet - kollar serien JUST NU! hos en polare och vi har väl en 18 avsnitt kvar - av 25 tror jag det var. :cool:

Kollade på det som barn men fick mardrömmar så föräldrarna förbjöd mig att titta på det :(
Jag är född -81 :rolleyes:

Vill du ha avsnitten kan jag väl skicka på nåt sätt. Säg hur du vill ha dem...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Kollade på det som barn men fick mardrömmar så föräldrarna förbjöd mig att titta på det :(
Jag är född -81 :rolleyes: ...
hehe, för mig var det V som päronen inte gillade att Jag såg :) -79:a...

Vill du ha avsnitten kan jag väl skicka på nåt sätt. Säg hur du vill ha dem...

Fan du skulle rädda mitt liv! Har du dom på nå´n filtyp?

Vem vet, Jag kasnke skulle ha varit president i us and a om Jag bara hade sett det där sista avsnittet...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hehe, för mig var det V som päronen inte gillade att Jag såg :) -79:a...

Fan du skulle rädda mitt liv! Har du dom på nå´n filtyp?

Vem vet, Jag kasnke skulle ha varit president i us and a om Jag bara hade sett det där sista avsnittet...

Kanske var serien "V" jag blandar ihop den med...

Polaren har dem i hans dator på nån filtyp japp, säg bara hur du vill ha dem.

Förmodligen skulle du nog blivit president - men se på dig nu :gnissla

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Kanske var serien "V" jag blandar ihop den med...

Polaren har dem i hans dator på nån filtyp japp, säg bara hur du vill ha dem.
Det borde gå att skicka på nå´t sätt. hmmm Jag är inte helt 100% på datorer men du eller han kanske har någon idé? Du har en upp på mig i så fall:tummenupp

Förmodligen skulle du nog blivit president - men se på dig nu :gnissla

Jo, blekfet redneck som springer efter småcheyer medans bush får leka med alla världens bomber!:mad:

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA