Hjälp!! Nära kompis har problem...

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Det handlar om att ta eget ansvar för det som händer i ens liv.

Visst det är lätt att skylla på det ena eller det andra. Men om man vill förändra sitt liv så får man fan rycka upp sig och vara lite självkritisk.

Har man en åkomma, får man försöka hitta botemedel. Finns inget, får man se till att göra vad man kan för att förtjäna sitt levebröd ändå.

OCH det finns olika typer av människor:
de som har motgångar och ger sig fan på att klara sig igenom,
och de som har motgångar och ger upp direkt.

För det är såklart lättare att ge någon annan skulden för vad som händer en än att ta på sig skulden själv.

Tittar man jävligt krasst...så är självinsikt nåt som fler människor borde jobba på att skaffa sig. Det skulle se lite annorlunda ut i världen då.

Det är inte lätt....eller går på ett kick...det är en process. Men ju förr man kommer till det, ja...desto bättre.

//Mad

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Visst är det fint att det finns ett skyddsnät. Men hur många jävla samhällsparasiter finns det inte som utnyttjar systemet? Säkert 90% av alla långtidssjuksjrivna/förtidspensionärer är mer än arbetsdugliga. Men de vill inte göra rätt för sig så länge det inte lönar sig att jobba.
Jag har två karensdagar på sju år och jag tycker att det är alldeles lagom.

Sorgligt att det finns så många som har så svårt att sätta sig in i andras situationer. Du är aldrig sjuk så det borde ju ingen annan vara heller. Har du studerat logik på nån högskola eller?

Visst finns det folk som fuskar, men att hävda att 90% av alla långtidssjukskrivna skulle vara arbetsdugliga är absurt och gränsar närmast till idioti. Men har man bara fisk i skallen så kanske..

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Det tycks vara ett varumärke med i varenda j-a inlägg du gör. Fantasilöst eller komiskt?

Nej. Han vill nog bara bevisa för oss alla att han är en högutbildad akademiker.

Sorgligt att det finns så många som har så svårt att sätta sig in i andras situationer. Du är aldrig sjuk så det borde ju ingen annan vara heller. Har du studerat logik på nån högskola eller?

Visst finns det folk som fuskar, men att hävda att 90% av alla långtidssjukskrivna skulle vara arbetsdugliga är absurt och gränsar närmast till idioti. Men har man bara fisk i skallen så kanske..

Vad har något av det du skriver med "logik" att göra? Du menar att bara för att jag aldrig är sjuk borde ingen annan vara det? Du borde nog lära dig lite mer mer om allt. Ett litet tips i all välmening. Du verkar inte vara den vassaste kniven i lådan direkt.

Givetvis kan folk vara sjuka. Jag jobbar själv som undersköterska och har sett både ett och annat genom åren. Bl.a. personal som är långtidssjukskrivna, trots att de kan vara ute och rida, sporta, plocka svamp, resa etc.

Att INTE tro att folk fuskar och snyltar på systemet - ja, DET är äkta idioti.

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Hur många av er skulle gå på krogen och dricka sprit om ni hade så stora problem med magen att ni inte klarade av att jobba??? Förhoppningsvis inte så många.

Inte jag.
Men även om det är en dålig medicin så är alkohol verksamt mot somliga
psykiska besvär.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Nej. Han vill nog bara bevisa för oss alla att han är en högutbildad akademiker.

Vad har något av det du skriver med "logik" att göra?1 Du menar att bara för att jag aldrig är sjuk borde ingen annan vara det? Du borde nog lära dig lite mer mer om allt. Ett litet tips i all välmening. Du verkar inte vara den vassaste kniven i lådan direkt.

Givetvis kan folk vara sjuka. Jag jobbar själv som undersköterska och har sett både ett och annat genom åren. Bl.a. personal som är långtidssjukskrivna, trots att de kan vara ute och rida, sporta, plocka svamp, resa etc.

1Nej just det. 2 Look who's talkin'. Du byggde ju ditt resonemang på att eftersom du var så duktig så borde alla andra vara det också.

Aha okej det är den gamla vanliga visan, du har 10 egna exempel exempel så 90% av alla sjukskrivningar per år är bara fusk och mygel.

Jag tror inte någon någonstans har hävdat att det inte finns dom som fuskar och snyltar på systemet så var ville du komma?

Kia

Guest

Vad har något av det du skriver med "logik" att göra? Du menar att bara för att jag aldrig är sjuk borde ingen annan vara det? Du borde nog lära dig lite mer mer om allt. Ett litet tips i all välmening. Du verkar inte vara den vassaste kniven i lådan direkt.

Om du är undersköterska och har sett så mycket så borde du också inse att de som är sjukskrivna ibland blir rekomenderade att komma ut och röra på sig bland folk. Te x sporta, plocka svamp, resa, rida osv.... Om man inte VET bakrunden så kan man inte anklaga en massa sjukskrivna människor för fusk. Du tycker säkert att klarar man av att sporta och vara ute och röra på sig då kan man fan jobba också? Men OM du hade varit en riktig sjuksköterska hade du också vetat om att till vissa sjukdomar är just fysisk aktivitet en bra medicin. Du hade också förstått att dessa människor, när du ser de ute i motionsspåret,kanske bara har EN bra dag på hela veckan. De andra 6 dagarna som du inte såg människan kanske han låg i sängen oförmögen att kliva upp. Så nästa gång du blir avundsjuk på en sjukskriven som du ser går och släpar benen efter sig, kliv fram till personen ifråga och fråga varför just han/hon är sjukskriven och inte kan jobba. Jag kan nog garantera dig att du slutar vara avundsjuk ganska snart och inser att de flesta människorna faktiskt VILL kunna jobba precis som du.....

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte jag.
Men även om det är en dålig medicin så är alkohol verksamt mot somliga
psykiska besvär.

Nja. Mig veterligen finns det inget som alkohol är verksamt om om du pratar om psykiska besvär. Alkohol är en centralstimulantia och fungerar snarast som en humörförstärkare i den meningen att det släpper lite på dom spärrar och hämningar som vi har. En del bra och en del dåliga. Enkelt uttryckt så är det så att om du är glad och dricker så blir du ännu gladare. Är du arg och dricker blir du ännu mer förbannad och är du ledsen och dricker så kommer du att börja gråta och ropa att ingen tycker om dig.

Den enda effekt som alkohol har som kan göra att man kan inledas i villfarelsen att alkohol hjälper är väl möjligtvis att man glömmer bort men det är ju bara temporärt. Man fortsätter att vara arg eller ledsen eller vad man nu var men man kommer inte ihåg det för tillfället.

Det som egentligen gör att man dricker och tror att man mår bättre är egentligen det faktum att alkohol liksom många andra centralstimulantia (nikotin, THC osv) påverkar belöningscentra så att hjärnan tror att man just gjorde något bra. Det är dock en övergående effekt.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
mnjaa

Du ha rätt men ändå fel.
Finns så oerhört många psykiskt sjuka som använder alkohol som ångestdämpare och även som insomning. Att detta är en bra lösning säger jag inte men nog fan funkar det för vissa. Problemet är ju att det är svårt at hålla en dosering och att som du just säger att i vissa fall kan det slå fel och förstärka. Vad som gör vad och varför har jag aldrig fått lära mig men att det fungerar för vissa är sollklart. En av anlerdningarna är antagligen för att dopamin endorfin och seratonin frigörs som klart påverkar vårt välmående. Träffade så oerhört många på psyket och rehab när jag brände ut mig så jag kan även av erfarenhet intyga att det fungerar.

Lite matnyttigt:
http://webzone.hs.mah.se/projects/Kurs_6/upload/download.asp?file=7012300154923

Testa google oxo ;)

Nja. Mig veterligen finns det inget som alkohol är verksamt om om du pratar om psykiska besvär. Alkohol är en centralstimulantia och fungerar snarast som en humörförstärkare i den meningen att det släpper lite på dom spärrar och hämningar som vi har. En del bra och en del dåliga. Enkelt uttryckt så är det så att om du är glad och dricker så blir du ännu gladare. Är du arg och dricker blir du ännu mer förbannad och är du ledsen och dricker så kommer du att börja gråta och ropa att ingen tycker om dig.

Den enda effekt som alkohol har som kan göra att man kan inledas i villfarelsen att alkohol hjälper är väl möjligtvis att man glömmer bort men det är ju bara temporärt. Man fortsätter att vara arg eller ledsen eller vad man nu var men man kommer inte ihåg det för tillfället.

Det som egentligen gör att man dricker och tror att man mår bättre är egentligen det faktum att alkohol liksom många andra centralstimulantia (nikotin, THC osv) påverkar belöningscentra så att hjärnan tror att man just gjorde något bra. Det är dock en övergående effekt.

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Alkohol är en centralstimulantia och fungerar snarast som en humörförstärkare

Det är därför man kan fråga sig om alkoholism är en sjukdom eller inte.

Personligen så tycker jag INTE det. Däremot så blir man sjuk av alkohol..och då kan man ju lixom säga att alkoholism är en sjukdom. Men jag har svårt att tänka mig att det ligger latent i kroppen och bara väntar på att bryta ut.

Sorry, :felämne detta har diskuterats i en annan tråd för nåt tag sen, eller ja ett bra tag sen tror jag till och med.

//M

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag jobbar själv som undersköterska och har sett både ett och annat genom åren. Bl.a. personal som är långtidssjukskrivna, trots att de kan vara ute och rida, sporta, plocka svamp, resa etc.

.

Som :nurse borde du ha hört talas om detta. http://epi.vgregion.se/vgrtemplates/Page.aspx?id=634

Är så innerligt trött på att höra kommentarer som "du ser inte sjuk ut så därför kan du inte va sjuk", Listan kan göras lång på sjukdomar/symtom som inte syns utanpå. Personer som ifrågasätter ångrar ofta att de har sagt sådana saker när de får reda på bakgrundsfakta, alternativt umgås 24h om dygnet med personen i fråga så döm ingen på förhand.

Ta hand om er själva och era nära o kära, ni lever bara en gång :krama

Last edited:

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
G/S PD, GL1500
Alkohol är en centralstimulantia och fungerar snarast som en humörförstärkare i den meningen att det släpper lite på dom spärrar och hämningar som vi har.

Nja. Du har ju nästan rätt, så jag borde kanske hålla tyst. Men alkohol är inte centralstimulerande -- tvärtom. Vilket också betyder att små mängder alkohol (naturligtvis individuellt, men ganska mycket mindre än vad som krävs för att komma till det statium där spärrar och hämningar ger med sig) faktiskt kan vara ångestdämpande.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Guc vad alla kan och vet - men hur gick det med Burres polare?

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Vinner Måna Muslim och hennes förbannade anhängare nästa val, så blir det utlandsflytt. Det är dagens sanning.

Jag hänger på:tummenupp
Det är bra att de borgerliga partierna stramar upp i bidrag & sjukförsäkringsträsket alldeles för många som gör för lite i detta avlånga land.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA