Hjälp, ni som LV registrerat en hoj med COC intyg

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Igår var jag inne på reggbesiktning med min husaberg, hade med mig COC intyg och ett intyg ifrån Ejfa motor att hojen är strypt. Hojen är E regg sedan tidigare och står på 37kw. Enligt mitt COC intyg har hojen 10,6kw och därför hade jag med mig strypningsintyget. Besiktningsmannen påstod att detta inte räckte, han menade att jag behövde ett intyg ifrån generalagenten där det stod att hojen är helt återställd enligt COC.
Några erfarenheter?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur ska generalagenten kunna kolla det?
:va
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
Hmm.. dags att skita i hela pisset o köra e-reggat, det kommer jag göra på 426.an, har inga som hälst moraliska problem med det.
Om det går, då är det lagligt... :rolleyes:
och om det nu inte skulle vara lagligt, så är ändå böterna billigare än att gå igenom allt som du stött på..
dessutom är det ganska kul o sitta i tingsrätten o neka til allt, lusläsa ofta ganska bristfälliga polisrapporter o hugga som en cobra..

För att kunna kvala in o bli besiktningsgubbe så måste man nog vara född som nej-sägare,
Det skulle vara så lätt för han o släppa igenom din registrering när du står där med en hel bunt med intyg i handen... men NEEEJ.. kan man jävlas med motorcylisterna då så ska man..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
ozeo skrev:
hur ska generalagenten kunna kolla det?
:va
Det funderade jag också på, enligt husaberg själva har de aldrig gett ut ett sådant intyg men de skulle de möjligen kunna göra ett undantag på, man får bara hoppas. Det innebär mycket ansvar från deras sida och de kan få mycket skit för det vad jag förstått om de utfärdar intyg på en begagnad hoj.
Föresten så har jag pratat med en verkstad i Växjö där påstår de att min hoj borde gått igenom med de intyg jag hade (nu har bilprovningen i vetlanda alla original).


Tamtech skrev:
Det skulle vara så lätt för han o släppa igenom din registrering när du står där med en hel bunt med intyg i handen... men NEEEJ.. kan man jävlas med motorcylisterna då så ska man..
Det verkar inte bättre. :huvet
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
philsson skrev:
](nu har bilprovningen i vetlanda alla original).


vuuaaaaaooooo..... :fatta! :fatta! lämna aldrig dina intyg hos bilprovningen i original förns höjen är godkänd!!! ajabaja!!!
åk genast o hämta dessa,,, dom har ingen rätt till dessa i nuskedet.
:7peta
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
fyfan för nitiska bes-gubbar. kanske prova en annan station? och inte 07 på morgonen utan 5 min innan dom slutar jobba. hade en gammal cheva van för länge sen som jag åkte å besikta fick 9-10 tvåor på skiten och tröttnade totalt, polarn köpte skiten efter några månader och besikta på ett annat ställe och där gick den igenom med bara några bra att veta punkter, vafan :va allt hänger tydligen på vilket humör bes-gubben är på och det är ju åt helvete.hade du vart en blond bimbo med silikonrattar hade cykeln gått igenom, bara så du vet :död
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
robbandalal skrev:
fyfan för nitiska bes-gubbar. kanske prova en annan station? och inte 07 på morgonen utan 5 min innan dom slutar jobba. hade en gammal cheva van för länge sen som jag åkte å besikta fick 9-10 tvåor på skiten och tröttnade totalt, polarn köpte skiten efter några månader och besikta på ett annat ställe och där gick den igenom med bara några bra att veta punkter, vafan :va allt hänger tydligen på vilket humör bes-gubben är på och det är ju åt helvete.hade du vart en blond bimbo med silikonrattar hade cykeln gått igenom, bara så du vet :död

helt riktigt!, bla. en av orsakerna varför man inte lämnar sina dokument på stationen, ÅK O HÄMTA!!!!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Tamtech skrev:
vuuaaaaaooooo..... :fatta! :fatta! lämna aldrig dina intyg hos bilprovningen i original förns höjen är godkänd!!! ajabaja!!!
åk genast o hämta dessa,,, dom har ingen rätt till dessa i nuskedet.
:7peta
Jag frågade honom om det var så att han skulle ha originalen och det skulle han tydligen. :va Förklara gärna mer, om jag har rätt till dem så vill jag såklart ha dem själv.
På en kontrollbesiktning kan jag förstå att det går att avslå en hoj men här så handlar väl om lagar och paragrafer som ska uppfyllas för att hojen ska gå igenom registreringen och borde inte skilja sig något mellan stationerna, möjligtvis att en besiktningsman är snäll och släpper igenom något som är "oärligt" men i mitt fall, vad saknar jag egentligen, känns mer som han snackar skit gällande intyg från generalagenten, det har jag aldrig hört talas om. Ni som har fått igenom en COC godkänd hoj, hur har ni gjort, jag vill gärna veta och om ni har registreringspapperna kvar hemma från besiktning så vill jag mer än gärna ringa ett samtal till den besiktningsgubben ni hade. Snälla iväg och rota med er nu. :4skrika
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
HanneZ skrev:
Kan du inte få typintyg från Husa?
Jag har ett typintyg från husaberg, det är ok att lägga upp en kopia här på forumet tros? :confused: Så ni får se vilka papper det är jag har. Antar att COC intyget är ett typintyg, för ett sådant har jag. Det besiktningsmannen snackade om var ett intyg från generalagenten där det stod att hojen överstämde med COC intyget, det grundar han på att den nu är E regg med 37kw samt att hojen är 6 år gammal vilket innebär enligt honom att det inte finns någon garanti för att den stämmer överäns med COC, därför vill han ha ett intyg till!.
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Varför besiktar du i Vetlanda hos dom där sura typerna?

Sten Bergkvist som är platschef där nere är ju expert på att klaga, jag har visserligen strypt två hojar själv och han har släppt igenom dom när mitt namn står på pappret.

Sen är det en annan gubbe som hugger för trim så fort det sitter ett sportluftfilter på en volvo. Kommer inte ihåg hans namn.

Byt besiktningsställe och hämta papperna som sagt, dom kan du ju inte lämna ifrån dig till dom.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Grrrooov skrev:
Varför besiktar du i Vetlanda hos dom där sura typerna?

Sten Bergkvist som är platschef där nere är ju expert på att klaga, jag har visserligen strypt två hojar själv och han har släppt igenom dom när mitt namn står på pappret.

Sen är det en annan gubbe som hugger för trim så fort det sitter ett sportluftfilter på en volvo. Kommer inte ihåg hans namn.

Byt besiktningsställe och hämta papperna som sagt, dom kan du ju inte lämna ifrån dig till dom.
Nu vill jag inte utelämna några namn men det var inte Sten som besiktigade min hoj. Du föreslår alltså att jag ska be om att få tillbaks papperna och sedan besiktiga någon annan stanns? Vad har de för laglig rätt på bilprovningen att behålla original? Kan förstå det om hojen blir reggad men som det är nu så är det under "pågående registrering" som han kallade det, blir först ny nybesiktning om en månad.
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
philsson skrev:
Jag har ett typintyg från husaberg, det är ok att lägga upp en kopia här på forumet tros? :confused: Så ni får se vilka papper det är jag har. Antar att COC intyget är ett typintyg, för ett sådant har jag. Det besiktningsmannen snackade om var ett intyg från generalagenten där det stod att hojen överstämde med COC intyget, det grundar han på att den nu är E regg med 37kw samt att hojen är 6 år gammal vilket innebär enligt honom att det inte finns någon garanti för att den stämmer överäns med COC, därför vill han ha ett intyg till!.

Det intyget borde ju i vilket fall som helst husaberg kunna skicka ut. Alternativt borde en verkstad kunna skriva ett papper som godkänner allt vad som heter decibel och effekt.

philsson skrev:
Nu vill jag inte utelämna några namn men det var inte Sten som besiktigade min hoj. Du föreslår alltså att jag ska be om att få tillbaks papperna och sedan besiktiga någon annan stanns? Vad har de för laglig rätt på bilprovningen att behålla original? Kan förstå det om hojen blir reggad men som det är nu så är det under "pågående registrering" som han kallade det, blir först ny nybesiktning om en månad.

Som jag förstått det hela så är ju papperna dina tills besiktningen gått igenom, vill du inte regga den nu som exempel så ska ju inte han ha papperna, det är ju först efter godkänd besiktning som han ska ha dom.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tycker som alla andra att det hela låter mkt märkligt. Har man ett bromsbänkspapper och affärens stämpel så ska den gå igenom. När jag regbesiktigade min XR så lämnade jag bara in coc-intyget och bromsbänksintyget och sen va det klart. Det bästa skulle ju vara om du kunde göra den pågående rgistreringen nån annan stans som sagt. Känns surt att behöva betala för en helt ny regbesiktning.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Grrrooov skrev:
Det intyget borde ju i vilket fall som helst husaberg kunna skicka ut. Alternativt borde en verkstad kunna skriva ett papper som godkänner allt vad som heter decibel och effekt.
Tyvär så måste det vara ett intyg om att hojen stämmer överäns med COC, det innefattar mycket mer än bara bullerkrav mm. Det är själva COC jag måste få "bekräftelsepapper" på. Husaberg kan utfärda ett nytt COC men till vilken nytta, jag behöver ett intyg på att COC stämmer överäns med hojen i nuläget. :3freak. Husaberg skulle kunna skriva ut ett sådant intyg men då måste de själva se hojen först.


Grrrooov skrev:
Som jag förstått det hela så är ju papperna dina tills besiktningen gått igenom, vill du inte regga den nu som exempel så ska ju inte han ha papperna, det är ju först efter godkänd besiktning som han ska ha dom.
Det låter som det mest logiska, får jag inte tag på de papper han vill ha så ber jag om att få papperna tillbaks. :tummenupp

supermoppe skrev:
Tycker som alla andra att det hela låter mkt märkligt. Har man ett bromsbänkspapper och affärens stämpel så ska den gå igenom. När jag regbesiktigade min XR så lämnade jag bara in coc-intyget och bromsbänksintyget och sen va det klart. Det bästa skulle ju vara om du kunde göra den pågående rgistreringen nån annan stans som sagt. Känns surt att behöva betala för en helt ny regbesiktning.
You got PM.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
En sak du kan göra är att ringa den besiktningens tekniska upplysning och prata med en kunnig. Är det nån surmupp som svarar så är det bara ringa igen och hoppas på bättre lycka. Fråga exakt hur du ska göra för att få igenom den, ta sedan hans/hennes namn som referens vid besiktningen.
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
låter som att du behöver ett intyg som intygar att den är strypt enl. tillverkarens normer enl. utfärdat COC dokument.
Detta intyg bör kunna utfärdas av auktoriserad husaberg verkstad.
Se till att det div. underskrifter, Husaberg-logotyper, företagsnamn, stämplar o annat skit med på intyget.
När jag höll på men effekt intyg hit o dit så skapade bilprovningen en "lista" med mc-handlare som hade befogenhet att skriva dessa intyg.. kolla upp!

Efter flera år innom mc-import både från tredje-land samt innom eu. så vet jag av erfarenhet, lämmna aldrig papper i original förns besiktningen är klar och godkänd, är din hoj underkänd nu eller sitter ni i nån gråzon o väntar på varann?
Stor skillnad nämligen, om du nu är underkänd, tex med felaktig dukumentering om intyg av effekt. så hamnar dina nuvarande intyg nån stans där du aldrig kommer att hitta dom igen.. och i deras dator står det underkänd, då spelar det nog ingen roll vart du besiktar igen, den gubben kommer att kolla upp mer ingående varför den inte gick igenom.

Om du är i gråzonen, avbryt besiktningen, kräv tillbaka pengarna (om det går),ta tillbaka intygen, boka ny tid nån annanstans, o ha med dig så jävla mycket intyg o papper så dom storknar...

Jag lyckades att skriva en hel del intyg själv, om bluttan blä hit o dit, mc-firma hit o dit.. stämplar, logosar, underskrifter.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Tamtech skrev:
låter som att du behöver ett intyg som intygar att den är strypt enl. tillverkarens normer enl. utfärdat COC dokument.
Det intyget är ju det jag har, dock utan stämplar och logotyper, bara en underskrift från han som utfört arbetet. Står i princip bara, strypt med följande artikelnummer.... ungefär, så detaljerat är det.

Tamtech skrev:
Detta intyg bör kunna utfärdas av auktoriserad husaberg verkstad.
Se till att det div. underskrifter, Husaberg-logotyper, företagsnamn, stämplar o annat skit med på intyget.
När jag höll på men effekt intyg hit o dit så skapade bilprovningen en "lista" med mc-handlare som hade befogenhet att skriva dessa intyg.. kolla upp!
En sådan lista vore verkligen bra, enligt hansjälv på bilprovningen så kunde intyget jag behövde bara utfärdas av husaberg själva, men enligt dem har de aldrig utfärdat ett sådant intyg.

Tamtech skrev:
Efter flera år innom mc-import både från tredje-land samt innom eu. så vet jag av erfarenhet, lämmna aldrig papper i original förns besiktningen är klar och godkänd, är din hoj underkänd nu eller sitter ni i nån gråzon o väntar på varann?
Stor skillnad nämligen, om du nu är underkänd, tex med felaktig dukumentering om intyg av effekt. så hamnar dina nuvarande intyg nån stans där du aldrig kommer att hitta dom igen.. och i deras dator står det underkänd, då spelar det nog ingen roll vart du besiktar igen, den gubben kommer att kolla upp mer ingående varför den inte gick igenom.
Hojen är underkänd vid en tidigare reggbesiktning men då fick jag med mig originalen hem. Bokade ny tid med intyg på strypningen denna gången och nu behöll han intygen, det är som han kallade det "under pågående registrering"

Tamtech skrev:
Om du är i gråzonen, avbryt besiktningen, kräv tillbaka pengarna (om det går),ta tillbaka intygen, boka ny tid nån annanstans, o ha med dig så jävla mycket intyg o papper så dom storknar...

Jag lyckades att skriva en hel del intyg själv, om bluttan blä hit o dit, mc-firma hit o dit.. stämplar, logosar, underskrifter.
Det känns grymt oärligt att tillverka intyg själv, men det kanske vore en sista nödlösning, tror jag skippar det alternativet så långt det är möjligt.

Det jobbiga är att inte fick någon direkt anledning "därför att bla bla bla..... så är hojen inte godkänd...." utan de var bara.. "nehe.. du behöver mer papper".. och att de då ska vara utfärdade av generalagenten..
:huvet
 
Last edited:

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Ta en husaberg logga från någon hemsida och börja kluddra lite i word om att den är noggrant kontrollerad och med uppmätta avgaskrav och buller. Avgasvärden kan ju vilken verkstad som helst fixa, ejfa borde ju kunna intyga effekten. Tommy på mc-tjänst i vetlanda kör den gärna i bromsbänk för 500kr och intygar effekten.

Sen skriver du på, alternativt jag för mitt namn har han där borta och även en bild på mig (tog en kopia från mitt körkort) från några tidigare strypningar som jag utfört, sen kan man ju förstås försöka igen. Men det är ju ingen garanti för att det funkar.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Skit i alltihopa och kör e-reggat istället.Eller lägg pengarna emellan och byt åt dig en nyare lv-reggad Husa.Hur mycket har det kostat hittills?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top