Hjälp, ni som LV registrerat en hoj med COC intyg

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Busaberg skrev:
Skit i alltihopa och kör e-reggat istället.Eller lägg pengarna emellan och byt åt dig en nyare lv-reggad Husa.Hur mycket har det kostat hittills?
Har kostat mig 2 registreringbesiktningar samt strypningen på verkstaden och det intyget då + alla bensinpengar och hyra av kärra hit och dit med hojen samt allt jobb jag lagt ner vilket är många timmar med att bygga eget elsystem, blinkers och lite till + en dyr instrumentering. :gnissla
Gissar på 5 tusen ungefär och det har inte kommit någon vart. Känns lagom kul att ge upp nu i sista skedet här när allt är fixat till 99%. Fattar själv inte vad som saknas men alltid ska det ju vara nåt skit.
 
Last edited:

<Anton>

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Vad ja förstår saknas det ju ingenting!?
Förutom en god kaffekaka till herr sur-besiktingsman :D
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
De intyg jag nu behöver ska innehålla följande:

Att motorcykeln är återställd till ursprungligt utförande.
Att den överensstämmer helt med den eg-typgodkända motorcykeln med typg. Nr...........

"Nisse" var det som ströp min hoj och han har hållt kontakt med husaberg (på min begäran) om att få ut detta intyg som jag behöver, han fick detta mail till svars från dem.
Hejsan nisse,

Jag tror att det blir mycket svårt desvärre, synd att denna kund har jobbat
så hårt med detta.

Alla äldre typer av CoC godkännande 2003 och äldre är ej längre godkända
enligt vägverket. Alltså kan endast (vissa) Husaberg motorcyklar av modell
2004 och nyare lv-registreras. Så även om någon kontrollerade denna MC och
gjorde något slags intyg på att den är strypt enligt original utförande så
skulle CoC dokumentet vara ogiltigt eftersom det inte längre uppfyller
dagens krav.

De strypningar som satt original på denna MC var:
- svetsade strypbrickor i bakändan på avgaskrökarna
- svetsad bricka på den bakre snabeln innanför bakgaveln på ljuddämparen
- trottelstopp
- stryp/ljuddämpar hölje över luftfiltret med slang för luftintaget.
Om ni skickar digitalbild eller visar upp MC'n här så kan vi kontrollera
att dessa är monterade enligt standard produktion på den modellen och det är isåfall det enda vi kan skriva.
Men vi kan inte på något vis göra
utlåtanden om denna MC idag skulle uppfylla de krav som fanns på CoC dokumentet. Jag
vet inte om det skulle fungera då de teoretiskt skulle kunna fråga efter
både bullerprov, effektprov osv...

Mvh
Husaberg

Jag blir smått upprörd, jag måste alltså skicka upp bildbevis till husaberg på att de strypningarna verkstaden som är en auktoricerad husaberg verkstad har monterat är monterade. Låter detta vettigt?
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
philsson skrev:
De intyg jag nu behöver ska innehålla följande:

Att motorcykeln är återställd till ursprungligt utförande.
Att den överensstämmer helt med den eg-typgodkända motorcykeln med typg. Nr...........

"Nisse" var det som ströp min hoj och han har hållt kontakt med husaberg (på min begäran) om att få ut detta intyg som jag behöver, han fick detta mail till svars från dem.


Jag blir smått upprörd, jag måste alltså skicka upp bildbevis till husaberg på att de strypningarna verkstaden som är en auktoricerad husaberg verkstad har monterat är monterade. Låter detta vettigt?

måste säga att du är otroligt tålmodig....
jag skulle gett upp för länge sedan..

keep up the good work! :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Tamtech skrev:
måste säga att du är otroligt tålmodig....
jag skulle gett upp för länge sedan..

keep up the good work! :tummenupp
Något av det suraste i detta är att strypningsintyger ifrån Ejfa motor inte är värt ett piss varken hos bilprovningen eller ens för husaberg och då är Ejfa som nämt tidigare autoricerad husaberg verkstad. När jag ringde och beställde tid hos ejfa motor så sa jag att jag behövde ett återsällningsintyg, svaret blev att "javisst det fixar vi" men det intyget jag fick lydde så att... "motorcykeln med ramnummer ... är strypt med följande artikelnummer ...". Vilket inte säger ett smack och hjälpte mig inte heller någonstanns med registreringen. Har nämt att jag vill ha mina pengar tillbaks om jag inte får ett intyg snart med svaret att "det kan du glömma". Riktigt trevligt bemötande. Nu slickar jag röv för att försöka få ut ett intyg, aldrig mer Ejfa!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om du bett Ejfa att få hojjen strypt enligt -00 specifikation och det sen inte längre godkänns av Vägverket är det nog svårt att få pengarna tillbaka.Antagligen kommer dom att hävda att det var upp till dig att kolla vilka regler som gällde innan.Jävligt trist iallafall.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Busaberg skrev:
Om du bett Ejfa att få hojjen strypt enligt -00 specifikation och det sen inte längre godkänns av Vägverket är det nog svårt att få pengarna tillbaka.Antagligen kommer dom att hävda att det var upp till dig att kolla vilka regler som gällde innan.Jävligt trist iallafall.
Alltså jag ringde ejfa och sa att jag ville lämna in hojen för att få ett återställningsintyg, det gäller allt. Motor, blinkers, tuta, instrumentering, ja allt som aviker ifrån en E regg mot en LV regg. Det skulle inte vara några problem och det var bara att att komma in med cykeln. Det intyget jag fick av ejfa bestod utav en text ungefär såhär "Motorcykeln med ramnummer ... är strypt med följande artikelnummer" och de sa de att de skulle räcka vid besiktning. Jag ställde mig mycket tveksam till detta papper och frågade dem då det inte stod "återställd" någonstanns men de sa att de skulle räcka vilket de inte gjorde. Jag fick som du kanske förstår inte det intyg jag beställt och fått lovat per telefon.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men som det står skrivet i mejlet du fått så spelar det ju antagligen ingen roll om du har hojjen i exakt samma utförande som en LV-reggad -00 eftersom CoC gokännandet inte gäller för -03 och äldre längre.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Busaberg skrev:
Men som det står skrivet i mejlet du fått så spelar det ju antagligen ingen roll om du har hojjen i exakt samma utförande som en LV-reggad -00 eftersom CoC gokännandet inte gäller för -03 och äldre längre.
Joxet är att besiktningsmannen köpte COC intyget, på den punkten så struntar jag faktiskt i vad husaberg har att säga om att det är godkänt eller inte. Det ända jag vill ha är ett återställningsintyg vilket jag inte tycker borde vara några problem nu när den är återställd på en auktoricerad verkstad, men tydligen så måste jag bevisa detta för husaberg med digitalbilder. Tycker hela grejen bara är ett stort skämt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Så det är motoreffekten bilprovningen hänger upp sig på? På hojjarna som säljs LV-reggade räknas den låga effekten(6kw på min 450 tex)som ursprungseffekt.Kanske därför bilprovningen tycker det är märkligt att hojjen helt plötsligt lämnar 10kw istället för 37 :va
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Busaberg skrev:
Så det är motoreffekten bilprovningen hänger upp sig på? På hojjarna som säljs LV-reggade räknas den låga effekten(6kw på min 450 tex)som ursprungseffekt.Kanske därför bilprovningen tycker det är märkligt att hojjen helt plötsligt lämnar 10kw istället för 37 :va
Det var främst därför. Det intyget de ville ha på bilprovningen var ett intyg som visade på att hojen i dagsläget är helt återställd enligt COC intyget, dvs att den har samma specifikationer i motorn som när den var ny samt alla lampor, instrumentering, tuta mm som den en gång hade när den rullade ut ur fabrik.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Fick i veckan ett intyg ifrån Husaberg om att motorn är återställd enligt COC. Enligt husaberg själva skall detta räcka för att hojen ska gå igenom en LV registrering men bilprovningen vill ha något jag skulle kalla för ett nytt typgodkännande intyg, att hela hojen är godkänd enligt bla bla vilket Husaberg själva INTE ENS KAN utfärda. :3freak Nu bollas jag mellan 2 myndigheter och hojen är varken E regg eller LV regg, något jag upptäckte när jag idag ringde och försäkrade / ställde på den. Visar sig att jag har körförbud för att hojen inte är korrekt registrerad, det pga den "pågående registreringen". Ush så krångligt! Trodde hojen skulle vara E reggad fram tills dess registreringen gick igenom.
Vem har rätt nu då? Behöver jag ytterligare intyg eller är bilprovningen helt ********* sneknullad. :huvet
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Djävulskt märkligt!!

Jag hade en -00 501 som jag skulle LV regga, skaffade intyget från husaberg att den var på si o så många kw o dånade så o si mkt osv (coc ? )

var inne på sbp o dom sa att det skulle räcka!


Dock orkade jag aldrig sätta dit blinkers o sånt skit så jag åkte e-reggat..

Men enligt sbp här i stan så skulle det gå som smort! Detta var år 2003.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
HenRRik skrev:
2046778 Djävulskt märkligt!!

Jag hade en -00 501 som jag skulle LV regga, skaffade intyget från husaberg att den var på si o så många kw o dånade så o si mkt osv (coc ? )

var inne på sbp o dom sa att det skulle räcka!


Dock orkade jag aldrig sätta dit blinkers o sånt skit så jag åkte e-reggat..

Men enligt sbp här i stan så skulle det gå som smort! Detta var år 2003.
Ja innan jag började registreringen så verkade det så enkelt, sen har jag behövt vägningsintyg som föresten bara är giltigt i 3 veckor, ny instrumentering, blinkers och allt vad det innebär och då även 2 olika återställningsintyg! och ett tillverkarintyg!. MEN det räcker ju givetvis inte!. De intyg de vill ha tolkar husaberg som ett Nytt COC intyg just specifikt för min motorcykel vilket de aldrig någonsin har hört talas om, dessutom är detta olagligt att utfärda. Ja? Både jag och husaberg har bett bilprovningen om exempel på denna typen av intyg de kräver mig på, få se vad de kommer upp med.
 

jens__E

Mjao!
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Hedesunda
Hoj
X-JELL
Hur har det gått för dig?
Har själv blivit erbjuden en yzf 450 idag till bra pris å enligt han som ska sälja så ska den kunna reggas in.. han hade skyllt å nå papper, det ända som behövdes var å fixa lysen, blinkers å instrument.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jens__E skrev:
2113720 Hur har det gått för dig?
Har själv blivit erbjuden en yzf 450 idag till bra pris å enligt han som ska sälja så ska den kunna reggas in.. han hade skyllt å nå papper, det ända som behövdes var å fixa lysen, blinkers å instrument.
Har inte gått, och nu har man motorn rasad dessutom. Går inte lättare för det.
Allt hänger i princip på ett papper. "bara att montera blinkers mm" är bullshit! Om det vore det bilprovningen hängde upp sig på vore de flesta crossar redan LV registrerade. Att den har skyllt är inget mirakel heller. Går att E regga vilken cross somhällst nästan bara så att den är laglig att köra från och till bana, E reggningen i mitt fall gjorde bara LV registreringen ännu svårare. :3freak
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag tycker att allt det här med lv-reggning av enduros verkar vara rena rama lotteriet. Ibland går det hur enkelt och smärtfritt som hellst och ibland går det som i ditt fall Philsson :(


Vet inte om detta är till hjälp för någon men vet aldrig.

Jag köpte då en färdigreggad Husqvarna wr 125 och fick med ett antal intyg från han som hade gjort det.

Av dessa intyg var ett från CW Import (halvards motor) som intygade att ljuddämparen var godkänd

Nästa papper var ett papper där det intygades att effekten var strypt eftersom det är en 125:a det handlar om. Detta var påskrivet av en mc-firma i Ystad så jag gisar att dom har bänkat den och så.

Dom sista papprena var bara ett intyg på att den hade klarat registreringsbesiktningen samt ett på att den hade klarat kontrollbesiktning.

Men jag tycker att detta inte borde räcka? Borde han inte ha haft en massa andra intyg :va


Sorry för O.T
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Loy skrev:
2114340
Men jag tycker att detta inte borde räcka? Borde han inte ha haft en massa andra intyg :va


Sorry för O.T
Jo de gör de, men dessa behåller bilprovningen, stämplar dem och om man någonsin får ut dem så är de värdelösa. :huvet
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
philsson skrev:
2114354 Jo de gör de, men dessa behåller bilprovningen, stämplar dem och om man någonsin får ut dem så är de värdelösa. :huvet


Jaha, men dom hade ju varit ganska bra att ha så man vet vad som behövs om man ska börja på något nytt projekt.


Hoppas det löser sig för dig philsson :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Loy skrev:
2114372 Jaha, men dom hade ju varit ganska bra att ha så man vet vad som behövs om man ska börja på något nytt projekt.


Hoppas det löser sig för dig philsson :)
Jag får se hur det går. Husaberg vill ha kort på min rambricka för att skicka ut nya COC dokument. Jag har en rambricka men den har jag tillverkat själv. Kanske går kanske inte. :D
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top