Hjälp Offren i Asien!

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Fick dåligt samvete när jag köpte kläder och sprit till nyår, så satte in 200kr på Radiohjälpen inte så mycket men hoppas det hjälper något iallafall.
Tror att alla har råd att skänka 100kr, skippa raketerna och lägg pengarna på någon hjälporg. istället.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Och slutsatsen skulle eventuellt kunan bli....? :confused:
Att människors minne är oerhört kort. När tidningarna har slutat att skriva om detta kommer de som inte har blivit personligt drabbade att glömma och återgå till att reagera med en axelryckning när fattiga människor i u-länder dör som flugor. Men jag kanske har fel. Röda korset, Amnesty, Radiohjälpen och Läkare utan gränser går kanske en betydligt ljusare framtid till mötes.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Nyteknik skrev:
Nej, det är inget konstigt med att man är sig själv närmast. Men olustigt uppenbart hur stor skillnad det är i vilken medkänsla man visar sina landsmän jämfört med andra som råkar ut för minst lika hemska saker. Vem ber att få åka till Kina och hjälpa till när oändligt många fler än i Thailand plötsligt står utan familj och hem?
Jag är beredd att hålla med, det är ett himla liv här om hur vi ska få hem våra svenskar.
Men att tusentals stackars asiater är utan hem å familj verkar inte vara den huvudsakliga anledning till att folk skänker pengar.
Hade det inte vart så många svenskar där nere så tror jag att bidragssummorna hade sett lite annorlunda ut.
Men det är vad jag tror, jag vet inte
Jag personligen känner inte större sorg för familjen Johansson från Sthlm än för en stackars Indonesisk familj som blivit av med allt.
Johansson kommer förmodligen hem till ett hem i Sverige igen där de tas väl om hand om... Hoppas jag i alla fall

Det är hur som helst oerhört tragisk å det värmer å se att så många är villiga att hjälpa till :tummenupp
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
eus skrev:
Jag är beredd att hålla med, det är ett himla liv här om hur vi ska få hem våra svenskar.......

Det är hur som helst oerhört tragisk å det värmer å se att så många är villiga att hjälpa till :tummenupp


Jag håller med dig, och även om det är en massa tjat om att Svenskarna ska tas hem så är det knappast så att folk ställer sig emot att hjälpa Asiaterna. Folk gör det dom kan för att få hem sina egna och sen vart resterande pengar går hoppas jag att dom med glädje hjälper asiaterna :tummenupp
 

Coola Ola

Guest
Miss_Orchidee skrev:
Jag håller med dig, och även om det är en massa tjat om att Svenskarna ska tas hem så är det knappast så att folk ställer sig emot att hjälpa Asiaterna. Folk gör det dom kan för att få hem sina egna och sen vart resterande pengar går hoppas jag att dom med glädje hjälper asiaterna :tummenupp

Grejen är ju att det finns många andra i världen som behöver hjälp. Själv ska jag skänka pengar till flyktingarna i sudan/tchad som ju nästan glöms bort nu i samband med asienkatastrofen. Har iofs skänkt lite till röda korsets arbete i asien också.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Den Norske regjeringen vil bevilge 1 milliard kroner ekstra, til nødhjelpsarbeidet i Asia. Milliarden kommer i tillegg til de 100 millioner kronene som tidligere er bevilget. :tummenupp
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Azzurro skrev:
Den Norske regjeringen vil bevilge 1 milliard kroner ekstra, til nødhjelpsarbeidet i Asia. Milliarden kommer i tillegg til de 100 millioner kronene som tidligere er bevilget. :tummenupp
Heja norge!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
xtreme skrev:
Varför i helvete sätter inte staten / regeringen eller vem det nu är som bestämmer in alla passagerarflygplan civila som militära och åker ner och hämtar våra landsmän? DE e fan skrämmande! Eller har vi inte råd?

Dom första två planen vi skickade kom hem med ca70 personer, dom planen hade tillsammans nästan 400 sittplatser, det sista planet som kom hem nu var också halvtomt enligt tidningarna, så det är nog ingen större brist på flyplan.

Dom första två planen gick inte att fylla för att det fanns inte tillräckligt med folk som var färdiga att åka hem (trots alla klagomål på att vi skickade dit planen för sent) flygplatserna är överfulla och planen kan inte stå där och ta plats i väntan på passagerare.
Vi hade inte tillräckligt många färdig identifierade människor som hade hittat alla sina anhöriga, och dom tillhörigheter dom ansåg att dom var tvugna att få med sig hem.

Nu verkar det mest vara folk kvar som vill stanna och hjälpa till/ vänta tills allt lugnar sig/ leta efter sina anhöriga.

Militärplan som t.e.x Hercules är föga lämpade att transportera folk i, det är faktiskt så illa att enligt svensk lag får man inte ens transportera levande boskap i dom, dessutom är dom långsamma och måste landa och tanka flera gånger.

Herculesplanen är däremot utmärkta att frakta ner utrustning med, och att frakta hem dom lik som är identifierade.

Vi har skött oss bra, med tanke på förutsättningarna, vi har skänkt bra med pengar, men inget av det betyder att vi inte kan bli bättre, vi kan skänka mera, vi kan öva/utbilda för kommande katastrofer, men då måste det anslås pengar till den utbildningen så att den kan utföras i lugn och ro.


Den här katastrofen hade ingen övat inför.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
GuW skrev:
Militärplan som t.e.x Hercules är föga lämpade att transportera folk i, det är faktiskt så illa att enligt svensk lag får man inte ens transportera levande boskap i dom,

Däremot är det fullt tillåtet att frakta värnpliktiga i dem....... :)
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Givetvis tar man mer vid sig när det händer något som ligger nära till hands, det är psykologiskt.

Och spela roll, så länge folk skänker pengar hjälper de, sen vad de har för orsak att skänka pengar är väl skitsamma?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top