xtreme skrev:Att skippa raketerna i år har jag hört fler som sagt! En rätt ok id'e om man bortser från att småföretagarna som tillsammans har stor del i samhället blir lidande - för många är just raketerna en stor del av omsättningen! Känns kanske snikigt att tänka så - med tänk på att det betalas in en hel del skatt på raketer (som i sin tur går till tex. vår egen välfärd) så är det kanske inte världens bästa id'e att skippa raketerna längre! Vet inte - bara en tanke!
Nyteknik skrev:Man är sig själv närmast. Naturkatastrofer inträffar hela tiden året runt och gör att den fattiga lokalbefolkningen som redan lever med svåra umbäranden dör som flugor, blir av med sina hem och familjemedlemmar. Då lyfter knappast någon ett finger. Nu har svenskar på semester drabbats och då vet generositeten, rättrådigheten och medkänslan inga gränser.
stoffer skrev:Jag anmälde mig som frivillig hos röda korset igår, men de ville inte skicka ner nån som inte har "utbildning om hur deras organisation fungerar". Uppenbarligen är det nån jäkla byråkrati eftersom de som åker ner underställs den lokala avdelningen.
Jag vill ju fara ner. Finns det nån annan organisation som skickar ner hjälparbetare?
Håller faktiskt med lite. Intet ska stickas under stolen med att det är hemskt det som hänt. Det är en katastrof utan gräns. Vad jag stör mig på är den svenska mentaliteten att "skilja på folk och folk". I alla nyhetssändningar sägs det att si och så många svenskar saknas. Visst, man ska värna om sina landsmän, men fokusera på mängden MÄNNISKOR som fått sätta livet till, förlorat sina hem och anhöriga. Skit i om det är svenskar eller inte, det är ointressant i detta fall.Nyteknik skrev:Man är sig själv närmast. Naturkatastrofer inträffar hela tiden året runt och gör att den fattiga lokalbefolkningen som redan lever med svåra umbäranden dör som flugor, blir av med sina hem och familjemedlemmar. Då lyfter knappast någon ett finger. Nu har svenskar på semester drabbats och då vet generositeten, rättrådigheten och medkänslan inga gränser.
Markus skrev:Dessutom är det nonsens att det skulle vardagsmat denna katastrof, mig veterligen är den värsta jordbävningen en i Iran på 60-70 talet (då jag inte var född så jag gav ingennting) då ca 20.000 människor dog.
.
Nej, det är inget konstigt med att man är sig själv närmast. Men olustigt uppenbart hur stor skillnad det är i vilken medkänsla man visar sina landsmän jämfört med andra som råkar ut för minst lika hemska saker. Vem ber att få åka till Kina och hjälpa till när oändligt många fler än i Thailand plötsligt står utan familj och hem?Markus skrev:Beträffande kommentarer angående att en del hellre hjälper "sina egna":
Det är inget som helst konstigt med det. Alla kan inte hjälpa alla och med katastrofer efter varandra som ingen kan hindra så är det bara ett tråkigt faktum att en del regioner är mer exponerade för fara än andra.
De som inte vill betala behöver inte, och de som vill betala kan göra det. Om ytterligare någon är månadsgivare till Röda Korset så är ju det jättetrevligt (vilket jag antar att de med kritiska röster är).
Dessutom är det nonsens att det skulle vardagsmat denna katastrof, mig veterligen är den värsta jordbävningen en i Iran på 60-70 talet (då jag inte var född så jag gav ingennting) då ca 20.000 människor dog.
Sist men inte minst så har väldigt många någon typ av relation till Thailand.
Det här är inte konstigare än att folket var mer engagerat i Estoniakatastrofen än i motsvarande tågolycka i Indien.
Och till allra allra allra sist, kan vi inte ta skitsnacket och pajkastningen i systertråden? Den fungerar ju redan som klagomur.
Abloy skrev:Skalvet i Kina 1976 krävde 655.000 liv
Nyteknik skrev:Men olustigt uppenbart hur stor skillnad det är i vilken medkänsla man visar sina landsmän jämfört med andra som råkar ut för minst lika hemska saker.
Till att börja med vill jag förtydliga att jag givetvis inte har något annat än förståelse för de stackare som har saknade anhöriga i området.Markus skrev:Då skulle "man" få åka flera ggr/år, och därmed tvingas söka anställning på Röda Korset för att få sin verksamhet finansierad. En del gör ju det och det är trevligt, men man kan inte begära att bara för att man inte gör det så ska man inte hjälpa till nu.
Jag ser inget konstigt eller olustigt i detta.
Nyteknik skrev:Som kontrast till det känslomässiga deltagande som yttrar sig i inlägg på den här siten och ekonomiska uppoffringar bland tusen och åter tusentals svenskar som inte har någon anhörig bland de saknade kan man ställa antalet svenskar som arbetar ideellt i organisationer som arbetar året runt år efter år för att hjälpa människor i nöd.
Markus skrev:Och slutsatsen skulle eventuellt kunan bli....?
McB skrev:Att man hellre hjälper de man känner närhet till, vilket är fullt naturligt.
Markus skrev:Nej, man skulle tydligen ställa "allas" hjälp just nu i kontrast till de som hjälper jämnt.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|