Hjälp Offren i Asien!

Boostmax

Fem fyror är fler än 4 elefantöl !
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
FZ1-S
xtreme skrev:
Att skippa raketerna i år har jag hört fler som sagt! En rätt ok id'e om man bortser från att småföretagarna som tillsammans har stor del i samhället blir lidande - för många är just raketerna en stor del av omsättningen! Känns kanske snikigt att tänka så - med tänk på att det betalas in en hel del skatt på raketer (som i sin tur går till tex. vår egen välfärd) så är det kanske inte världens bästa id'e att skippa raketerna längre! Vet inte - bara en tanke!

För min egen del är det helt enkelt jävligt osmakligt att köpa sånt skit i ett sånt här läge, bara elda upp pengarna är va det är. Jag hjälper fan så mycket hellre en föräldralös indier, indonesier eller thailändare via insättnig till hjälporganisationer, än jag funderar en sekund på hur omsättningen hos den lokale raketnasaren påverkas, och hur stor del av hans inbetalda avgifter och moms kommer andra i vårt rika samhälle till del. Vi bor i ett I-land, och det finns fanimej resurser att skaka fram för att hjälpa de drabbade.
Mina 0,02.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Man är sig själv närmast. Naturkatastrofer inträffar hela tiden året runt och gör att den fattiga lokalbefolkningen som redan lever med svåra umbäranden dör som flugor, blir av med sina hem och familjemedlemmar. Då lyfter knappast någon ett finger. Nu har svenskar på semester drabbats och då vet generositeten, rättrådigheten och medkänslan inga gränser.

Therudeboy

Guest
Nyteknik skrev:
Man är sig själv närmast. Naturkatastrofer inträffar hela tiden året runt och gör att den fattiga lokalbefolkningen som redan lever med svåra umbäranden dör som flugor, blir av med sina hem och familjemedlemmar. Då lyfter knappast någon ett finger. Nu har svenskar på semester drabbats och då vet generositeten, rättrådigheten och medkänslan inga gränser.

Stämmer bra, men det är inte svenskarna jag skänker pengar till. Utan det folk runt om i Asien som inte har något att komma hem till som dem flesta svenskar har!

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Nada...just nu.
Skit i Nyårs raketerna......skänk pengarna till de behövande i Asien.

Om alla kunde skita i Ny årsraketerna lite, som ändå bara går upp i rök.Jag skiter i raketer i år.Och har skänkt 500 kr till röda korset i stället.Det känns inte kul med Nyår att festa till det......har vänner där nere som mår rätt bra efter omständigheterna.Men en kompis pappa saknas, hon har letat överallt men han finns inte.......och mina tankar är hos alla i Asien. :gråtaTänk va många som är där nere som har mist nära och kära och är skadade.......dom behöver hjälp och det är nu. :Bugar

Bifogat

• asien 2.JPG
    asien 2.JPG
    20 KB · Visningar: 160

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
stoffer skrev:
Jag anmälde mig som frivillig hos röda korset igår, men de ville inte skicka ner nån som inte har "utbildning om hur deras organisation fungerar". Uppenbarligen är det nån jäkla byråkrati eftersom de som åker ner underställs den lokala avdelningen. :(

Jag vill ju fara ner. Finns det nån annan organisation som skickar ner hjälparbetare?

Jag kan faktiskt också tänka mig att fara ner dit och hjälpa till, men jag har inte heller hittat något tyvärr :(

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nyteknik skrev:
Håller faktiskt med lite. Intet ska stickas under stolen med att det är hemskt det som hänt. Det är en katastrof utan gräns. Vad jag stör mig på är den svenska mentaliteten att "skilja på folk och folk". I alla nyhetssändningar sägs det att si och så många svenskar saknas. Visst, man ska värna om sina landsmän, men fokusera på mängden MÄNNISKOR som fått sätta livet till, förlorat sina hem och anhöriga. Skit i om det är svenskar eller inte, det är ointressant i detta fall.

Förlåt för inlägg i denna tråd. Har givetvis skickat bidragsSMS.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Beträffande kommentarer angående att en del hellre hjälper "sina egna":

Det är inget som helst konstigt med det. Alla kan inte hjälpa alla och med katastrofer efter varandra som ingen kan hindra så är det bara ett tråkigt faktum att en del regioner är mer exponerade för fara än andra.

De som inte vill betala behöver inte, och de som vill betala kan göra det. Om ytterligare någon är månadsgivare till Röda Korset så är ju det jättetrevligt (vilket jag antar att de med kritiska röster är).

Dessutom är det nonsens att det skulle vardagsmat denna katastrof, mig veterligen är den värsta jordbävningen en i Iran på 60-70 talet (då jag inte var född så jag gav ingennting) då ca 20.000 människor dog.

Sist men inte minst så har väldigt många någon typ av relation till Thailand.

Det här är inte konstigare än att folket var mer engagerat i Estoniakatastrofen än i motsvarande tågolycka i Indien.

Och till allra allra allra sist, kan vi inte ta skitsnacket och pajkastningen i systertråden? Den fungerar ju redan som klagomur.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
hur orkar ni ens disskutera hurvida man ska hjälpa vissa och inte andra

huvudsaken är väl att alla hjälper till?

Min familj skänker pengar nu....Tack mamma!

Förövrigt kan jag medela att Rödakorsest hemsida inte tar emot fler anmälningar av frivilligarbetare... :(

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Visst är detta fruktansvärt, men det är alltid lika fruktanvärt när det inträffar naturkatastrofer,
men nu fokuserar vi på att det är svenskar och skandinaver som är drabbade.
Och många är det som blivit drabbade, jag lider med dem som drabbats.

Vi får dock inte glömma bort att det är långt fler som är drabbade, de som bor i de översköljda områdena.

Med det vill jag inte säga att det är fel det som pågår i media, det är helt naturligt, de står oss närmast
vi har anhöriga och vänner som drabbats, alltid känner vi någon som har bekanta som varit där.
Så naturligtvis så sätts fokus på detta

Men media borde uppmärksamma en jordbävning i Kina lika mycket,
där har omkommit ofantligt många människor i jordbävningar bara för några år sedan.
Nyss rasade en tyfon på Filippinerna, som dödade och gjorde tusentals människor hemlösa.
Nästan inte ord om det här hemma.

Överallt i vår värld sker det årligen stora naturkatastrofer, vi är lyckligen förskonade från dessa förödande skador.
Oftast blir det ett litet kort inslag i TV och någon notis, sen går livet vidare för oss, men där katstrofen hände finns
eländet och tragedin kvar

Människor är alltid människor, oavsett var de bor, vi får inte glömma det.
Vi har råd att bistå dem, en del med lite, andra kan göra stora insatser

Nu sätter jag in 500:- till Hoppets Stjärna idag.

Mina 2 cents

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Markus skrev:
Dessutom är det nonsens att det skulle vardagsmat denna katastrof, mig veterligen är den värsta jordbävningen en i Iran på 60-70 talet (då jag inte var född så jag gav ingennting) då ca 20.000 människor dog.
.

Skalvet i Kina 1976 krävde 655.000 liv

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Beträffande kommentarer angående att en del hellre hjälper "sina egna":

Det är inget som helst konstigt med det. Alla kan inte hjälpa alla och med katastrofer efter varandra som ingen kan hindra så är det bara ett tråkigt faktum att en del regioner är mer exponerade för fara än andra.

De som inte vill betala behöver inte, och de som vill betala kan göra det. Om ytterligare någon är månadsgivare till Röda Korset så är ju det jättetrevligt (vilket jag antar att de med kritiska röster är).

Sist men inte minst så har väldigt många någon typ av relation till Thailand.

Det här är inte konstigare än att folket var mer engagerat i Estoniakatastrofen än i motsvarande tågolycka i Indien.

Och till allra allra allra sist, kan vi inte ta skitsnacket och pajkastningen i systertråden? Den fungerar ju redan som klagomur.
Nej, det är inget konstigt med att man är sig själv närmast. Men olustigt uppenbart hur stor skillnad det är i vilken medkänsla man visar sina landsmän jämfört med andra som råkar ut för minst lika hemska saker. Vem ber att få åka till Kina och hjälpa till när oändligt många fler än i Thailand plötsligt står utan familj och hem?

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Abloy skrev:
Skalvet i Kina 1976 krävde 655.000 liv

Och 1556 krävdes det 830 000

Denn katastrof är jämförbar med den i Bangladesh 1991, vad var det? En cyklon eller någonting? Då 140 000 människor dog. Kan inte komma på någon senare som kan mäta sig dock.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Men olustigt uppenbart hur stor skillnad det är i vilken medkänsla man visar sina landsmän jämfört med andra som råkar ut för minst lika hemska saker.

Då skulle "man" få åka flera ggr/år, och därmed tvingas söka anställning på Röda Korset för att få sin verksamhet finansierad. En del gör ju det och det är trevligt, men man kan inte begära att bara för att man inte gör det så ska man inte hjälpa till nu.

Jag ser inget konstigt eller olustigt i detta.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Då skulle "man" få åka flera ggr/år, och därmed tvingas söka anställning på Röda Korset för att få sin verksamhet finansierad. En del gör ju det och det är trevligt, men man kan inte begära att bara för att man inte gör det så ska man inte hjälpa till nu.

Jag ser inget konstigt eller olustigt i detta.
Till att börja med vill jag förtydliga att jag givetvis inte har något annat än förståelse för de stackare som har saknade anhöriga i området.

Som kontrast till det känslomässiga deltagande som yttrar sig i inlägg på den här siten och ekonomiska uppoffringar bland tusen och åter tusentals svenskar som inte har någon anhörig bland de saknade kan man ställa antalet svenskar som arbetar ideellt i organisationer som arbetar året runt år efter år för att hjälpa människor i nöd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Som kontrast till det känslomässiga deltagande som yttrar sig i inlägg på den här siten och ekonomiska uppoffringar bland tusen och åter tusentals svenskar som inte har någon anhörig bland de saknade kan man ställa antalet svenskar som arbetar ideellt i organisationer som arbetar året runt år efter år för att hjälpa människor i nöd.

Och slutsatsen skulle eventuellt kunan bli....? :confused:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
McB skrev:
Att man hellre hjälper de man känner närhet till, vilket är fullt naturligt.

Nej, man skulle tydligen ställa "allas" hjälp just nu i kontrast till de som hjälper jämnt.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Markus skrev:
Nej, man skulle tydligen ställa "allas" hjälp just nu i kontrast till de som hjälper jämnt.

Ja, och slutsatsen blir densamma. Fler människor hjälper till nu än vad som är normalt. Vad är anledningen? Jo, att man har någon form av relation till det som har inträffat.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln