Edika skrev:
Halloj,
Jag funderar på om man skulle slå till på en Honda RS250 -98. Jag har bara haft licens sedan i fjol och är fortfarande riktigt långsam.
*Hur mycket underhåll är det egentligen och vad kostar delar? Jag har haft och skruvat med flera tvåtaktare genom åren, flera RG500 och crossar.
*Är det någon idé med en racer innan man kan köra?
*Kommer klassen att finnas kvar nästa år för B-förare?
Ytterligare synpunkter?
Alla tips och råd är välkomna!
Mina funderingar.
* Det är en del underhåll men är man lite tekniskt intresserad och har tiden är det roligt och givande att skruva. Jag har lärt mig oerhört mycket som jag har glädje av sedan jag köpte min hoj.
En gemensam sak för de som kör 250R tycker jag är att de alla är sjukt hjälpsamma och ställer upp med tips, hjälp och delar om man behöver. Det är bara att våga fråga!
Delarna är av varierande grad dyra men vet man vad man ska göra, när man ska göra det och hur man ska göra det så behöver inte en säsong bli så dyr. Anders Kihlander körde sin första säsong i 250R för 20 000, då körde han alla SM-race. Delar kan man köpa billigt via Watz Racing tex.
* Klart det är idé. Personligen så har jag dock haft svårare än jag trodde att köra fort på min TZ. Tror att en del i det var två krascher tidigt vilket satte en del griller i huvudet på mig. Har dock inte ångrat mig en enda gång sedan jag köpte hojen, vintern 04. När man väl köpt det så är det väl en sak som gäller och det är träning, träning och mer träning. Det är hr det har brustit för mig eftersom det inte har funnits tid till så mycket träning för mig.
* Skulle tro att den kommer vara öppen för B-förare nästa år men att det blir 115% kvalgräns. Risken att man inte får starta ändå finns dock eftersom det kommer in nya snabba förare i klassen som verkar växa ännu mer till nästa år. Hoppas personligen på fler B-race i stil med de LMS arrangerar där man kan köra med 250R hojar, dock verkar det inte bli så.
Jag kommer nog försöka kampera ihop med Teddy på lördag så då kanske vi ses.