Hjälp sökes från er som kör 250 racer

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
JRL skrev:
I en racer tankar man INTE någon OK-bensin typ 95-oktanig.
Det är en räcer, inte en depå-moppe.
Det är som att köpa en R1:a och strypa den till 25kW.
Så snäpp upp er lite med era "goda" råd.
Åh fan, vad händer om man kör med OK´s 95-oktaniga alkylatbensin?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det underhåll man bör utföra på en racer är givetvis inte att jämföra med en standard 600, men underhållet kan man göra hemma i garaget. Det där sistaminuten-panik-på-plats-arbetet som man kan se i depåerna hör inte ihop med valet av hoj utan hur man väljer att förbereda sig. Kolla AKO, han står sällan eller aldrig med ett verktyg i handen.

Jag vågar påstå att om man kommer till banan med en hel och korrekt inställd originalracer så räcker det med att bestycka, tanka, varmköra, köra och sen hålla ett öga på tempmätaren. Sen kan man förstås råka ut för haverier som man vill försöka laga på plats men hur många gör det egentligen? De flesta väljer ju att lasta hojen, köra hem och laga den i garaget, såvida man inte är mitt uppe i en tävlingshelg.

Tack vare onlineuppdatering och väderprognoser kan man faktiskt med ganska stor sannorlikhet beräkna rätt bestyckning god tid i förväg. Till tisdagsträningarna brukar jag redan under förmiddagen kolla in mätningar och prognoser från SMHI och weather.com och med miniräknarens hjälp kolla om det kommer att behövas en justering av bestyckningen. Det fina med SMHI är att de visar både tempratur, fuktighet och tryck, fiffigt va!

Senaste träningen kunde jag med gott samvete koncentrera mig på att ta med bensin och sivertejp. Hojen visste jag var väl preparerad och bestyckningen skulle enligt prognoserna stämma, vilket den också gjorde. Sen var det bara att tanka och köra. Den enda justeringen jag gjorde på plats var antalet rader silvertejp på kylaren.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Det underhåll man bör utföra på en racer är givetvis inte att jämföra med en standard 600, men underhållet kan man göra hemma i garaget. Det där sistaminuten-panik-på-plats-arbetet som man kan se i depåerna hör inte ihop med valet av hoj utan hur man väljer att förbereda sig. Kolla AKO, han står sällan eller aldrig med ett verktyg i handen.

Jag vågar påstå att om man kommer till banan med en hel och korrekt inställd originalracer så räcker det med att bestycka, tanka, varmköra, köra och sen hålla ett öga på tempmätaren. Sen kan man förstås råka ut för haverier som man vill försöka laga på plats men hur många gör det egentligen? De flesta väljer ju att lasta hojen, köra hem och laga den i garaget, såvida man inte är mitt uppe i en tävlingshelg.

Tack vare onlineuppdatering och väderprognoser kan man faktiskt med ganska stor sannorlikhet beräkna rätt bestyckning god tid i förväg. Till tisdagsträningarna brukar jag redan under förmiddagen kolla in mätningar och prognoser från SMHI och weather.com och med miniräknarens hjälp kolla om det kommer att behövas en justering av bestyckningen. Det fina med SMHI är att de visar både tempratur, fuktighet och tryck, fiffigt va!

Senaste träningen kunde jag med gott samvete koncentrera mig på att ta med bensin och sivertejp. Hojen visste jag var väl preparerad och bestyckningen skulle enligt prognoserna stämma, vilket den också gjorde. Sen var det bara att tanka och köra. Den enda justeringen jag gjorde på plats var antalet rader silvertejp på kylaren.
Vilken uppvisning i planering och disciplin. Härligt!

Och OK´s 95-oktaniga alkylatbensin som vanligt?
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
JRL skrev:
De går lika snabbt som mormors rullator! :hihi


och det spikar.. om man börjar köra med lite mer effekt... testa med den i en orginal racer.. och sedan tar racesoppa och se skillanden på bestyckning och spikningar...och effekt.. jobbigt att åka till ok om man kan får grejerna levererade hemma....

Nyteknik skrev:
Åh fan, vad händer om man kör med OK´s 95-oktaniga alkylatbensin?


de kör man i grasklipparen :) :hihi
 
Last edited:

Edika

#99 SP 2007
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Skänninge
Hoj
Aprilia RS250
Nyteknik skrev:
Ja, det vore faktiskt ett misstag att lyssna på alla råd man kan få i en depå. Alla är mycket säkra på sin sak men ger ofta olika och inte sällan motstridiga råd. Ett exempel var när jag på Gelleråsen fick fantastisk hjälp av Henrik Nordgren vars erfarenheter och råd skilde sig väsentligt från tips ("sanningar" vore mer träffande) jag har fått av andra 250-förare. På besök i Henriks tält kom en mycket engagerad tvåtaktsmekaniker vars teorier kring handhavandet av en tvåtaktare på varenda punkt stod i total motsats till mina egna erfarenheter. Hans kunnande var förstås oändligt mycket större än mitt men ändå hade jag genomlevt två säsonger utan de haverier han beskrev och som skulle komma som ett brev på posten om man inte gjorde som han beskrev. Så vad man ska lyssna på och vems råd man ska följa är inte självklart.
Förståsigpåare finns det överallt. Det är inte alltid lätt att veta vem man ska lyssna på. Jag hoppas iallafall att ens tidigare erfarenheter plus en civilingenjörsexamen i mekanik sovrar bort de "bästa" tipsen typ; byt bara tändstift när det är fullmåne, eller; om man tvättar alla motordelarna i thinner slits de in mycket snabbare och man slipper köra in motorn. (Den sista har jag faktiskt hört!).
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
...Och OK´s 95-oktaniga alkylatbensin som vanligt?
Självklart.

guzzo skrev:
och det spikar...
Nu ska vi inte förstöra Fredrikas fina jag-funderar-på-att-köpa-en racer-tråd med en massa bensinprat men jag måste dementera att Alkylatbensin skulle ha lägre kansckmotstånd än vanlig s k Racebensin, snarare tvärt om. Alkylatbensin har hela 93 MON mot Raceensinens 90 MON vilket är en betydande skillnad. Racebensin börjar knacka långt tidigare än Alkylatbensin.

Förutom knackmotstånd finns andra aspekter på valet av bensin såsom energiinnehåll, pris, tillgänglighet och miljö. Alkylatbensin har ett lägre energiinnehåll och ger inte lika mycket bang i burken. Alkylatbensin har förvisso ett väldigt attraktivt literpris men slår man ihop förbrukningen under en säsong och tittar på totalkostnaden känns skillnaden inte längre så stor. Tillgängligheten på billig Alkylatbensin är dålig, den är begränsad till de pumpar som OKQ8 har på ett fåtal utvalda stationer. Miljöaspekten kan man diskutera i oändlighet, till slut måste det bli den enskildes principval om man vill bidra till en bättre miljö eller tycker att ens bidrag är mindre än en droppe i havet och därför är försumbart eller så kanske man helt enkelt skiter fullständigt i det.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Teddy..

Aspen och AG är två alkylatsoppor.. De är syresatta och knackar mindre OK's alkylat, trots lägre MON-värde.
Aspen och AG knackar dock mer än exempelvis VP's racebränsle som AKO numer kör på. Vi gjorde ett snabbt test i somras där Ako testade min soppa och fick dubbelt så många spikningar i samma väder och med samma olja.
Ako fick också betydligt färre spikningar när han gick från Ok's alkylat till AG's alkylat.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oFFkeFF skrev:
Aspen och AG ... knackar mindre än OK's alkylat, trots lägre MON-värde.
Det låter för mig konstigt att ett kontrollerat laboratorietest ger missvisande resultat. Du får ursäkta mig om jag tvivlar aningen på dina subjektiva och ovetenskapliga slutsatser. Trots allt spännande, MON är såklart inte hela sanningen och speglar väl inte den komplexa verkligheten utan snarare laboratoriets förenklade värld, det här låter som ett fall för Nordgren. Håller inte han på med diverse mätningar av motorer? Han borde kunna förklara om och i så fall hur, ett test kan ge ett resultat och verkligheten visa upp det motsatta.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Det låter för mig konstigt att ett kontrollerat laboratorietest ger missvisande resultat. Du får ursäkta mig om jag tvivlar aningen på dina subjektiva och ovetenskapliga slutsatser. Trots allt spännande, MON är såklart inte hela sanningen och speglar väl inte den komplexa verkligheten utan snarare laboratoriets förenklade värld, det här låter som ett fall för Nordgren. Håller inte han på med diverse mätningar av motorer? Han borde kunna förklara om och i så fall hur, ett test kan ge ett resultat och verkligheten visa upp det motsatta.
Jag tycker det räcker att veta att OK´s alkylatbensin orsakar få eller inga spikningar om man kör med moderata inställningar/kompression.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Teddy skrev:
Det låter för mig konstigt att ett kontrollerat laboratorietest ger missvisande resultat. Du får ursäkta mig om jag tvivlar aningen på dina subjektiva och ovetenskapliga slutsatser. Trots allt spännande, MON är såklart inte hela sanningen och speglar väl inte den komplexa verkligheten utan snarare laboratoriets förenklade värld, det här låter som ett fall för Nordgren. Håller inte han på med diverse mätningar av motorer? Han borde kunna förklara om och i så fall hur, ett test kan ge ett resultat och verkligheten visa upp det motsatta.

Vilket kontrollerat labtest har du gjort? Ok's alkylat har ett lägre RON, samt är inte syresatt, det gör att den trots högre MON blir lite knackkänsligare än exempelvis aspen/AG/vp värre bränslen.
Visst är min och AKO's knack-sensorer inte helt vetenskapliga, men de ger en väldigt bra fingervisning, och det finns ju en anledning att rätt många åker exempelvis sonoko som är lite tvivelaktig regelmässigt, helt plötsligt kan man åka med betydligt högre komp utan fler knackningar...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
guzzo skrev:
och det spikar.. om man börjar köra med lite mer effekt... testa med den i en orginal racer.. och sedan tar racesoppa och se skillanden på bestyckning och spikningar...och effekt.. jobbigt att åka till ok om man kan får grejerna levererade hemma....
Hur stor är skillnaden i effekt eller varvtider mellan racebränsle och Ok´s alkylat om motorcyklen är en 250-racer i originalskick?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Jag tycker det räcker att veta att OK´s alkylatbensin orsakar få eller inga spikningar om man kör med moderata inställningar/kompression.

Det är helt rätt och riktigt. Du överraskar med lite lärdom ;)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oFFkeFF skrev:
Vilket kontrollerat labtest har du gjort?
Inget alls, det var en hänvisning till de test som ligger bakom återförsäljarnas angivelser om oktan, specifikt MON.
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
oFFkeFF skrev:
Teddy..

Aspen och AG är två alkylatsoppor.. De är syresatta och knackar mindre OK's alkylat, trots lägre MON-värde.
Aspen och AG knackar dock mer än exempelvis VP's racebränsle som AKO numer kör på. Vi gjorde ett snabbt test i somras där Ako testade min soppa och fick dubbelt så många spikningar i samma väder och med samma olja.
Ako fick också betydligt färre spikningar när han gick från Ok's alkylat till AG's alkylat.

Det stämmer precis. Testet mellan VP och Aspen var inte så vetenskapligt utan var bara avläsningar på knacksensorn. Testet gick till på följande sätt:

hojen var inställd på VP och sedan bytte vi bara bränsle utan att bestycka om. Knacksensorn visade för högt redan innan och ökade med nästan det dubbla. Hade jag haft tid att bestycka om så tror jag att jag hade fått till det helt ok.
Samma test gjorde jag mellan AG och VP tidigare i år, motorn fortsatte att spika i samma takt som innan (dock på en lägre nivå från början).

Testet mellan ok alkylat och AG gjordes på min förra honda utan knacksensor och var än mer ovetenskapligt, dock gjordes det under två säsongers tid.
Om man magra ut bränsleblandningen hade man lite eller ens nån marginal mot spikningar på alkylaten. Effektmässigt var nog skillnaden endast psykologisk. En stor skillnad var att man låg ca 20 steg lägre på huvudmunstycket (kehin) med alkylaten.

Slutsats:
Olika bränslen kräver olika bestyckningar.
Alkylatens fördel är ju självklart det lägre priset gentemot racebränslerna och om man så vill bättre för miljön och dom som andas in avgaserna.
Alla bränslen som marknadsförs som racebränslen har ju andra egenskaper förutom oktantal som påverkar effekten också, tex brinnhastigheten.

När jag valde alkylat var det enbart för min ekonomis skull och så körde jag medvetet med fet blandning så den inte skulle paja.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Intressant.

ako skrev:
Knacksensorn visade för högt redan innan
Innan vadå? Innan du började köra? Var det när du stod och varmkörde eller?
ako skrev:
och ökade med nästan det dubbla.
Ökade när då? När du började köra? I takt med uppskattad motorbelastning?

Alltså det där känns väl hyffsat vetenskapligt, en detonationsräknare är ju ingen subjektiv upplevelse utan en ganska bra mätsticka.

ako skrev:
Om man magra ut bränsleblandningen hade man lite eller ens nån marginal mot spikningar på alkylaten.
Det samma gäller väl för alla bränslen, eller hur menar du? Förklara.

Tacksam för svar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Han menar nog att spikningarna ökade i antal när han körde på banan när han körde på Aspen istället för på VP. Samma bana, samma dag och efter varandra men med olika soppa innebar betydligt fler spikningar med Aspen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
1. Skaffa en racer i så nära originalskick som möjligt.

2. Ställ in chassie och motor motsvarande manualens grundinställning.

3. Lär dig att värdera vilka expertråd som ska tas på allvar.

4. Gör det enkelt för dig: köp olja och bensin på OK.
2. Ställer man in min TZ enligt de grundinställningar som finns i manualen så skulle den vara så fett bestyckad att det skulle vara löjligt.
3. Hur gör man det då?
4. Varför är det enklare?
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nyteknik skrev:
1. Skaffa en racer i så nära originalskick som möjligt.

2. Ställ in chassie och motor motsvarande manualens grundinställning.

3. Lär dig att värdera vilka expertråd som ska tas på allvar.

4. Gör det enkelt för dig: köp olja och bensin på OK.

Jag hoppas att du lever som du lär nästa år för då kommer de gå mycket bättre.

1. Det är viktigare att hojen är i bra skick än i orginalskick. Om man inte själv kan avgöra skicket be någon kunnig om hjälp.

2. Helt rätt - och läs manualen som inför din värsta tenta/prov och försök förstå (ibland är inte den japanska engelskan inte så bra och ofta saknas det en del viktig information)

3. När det gäller att få tips och råd är det betydligt bättre att hämta in dem på banan av personer som du kan se sköter sina hojar och verkar veta vad de gör. På forum är det alldeles för många "förståsigpåare". (Det är tex väldigt få A-förare som är aktiva här på Sporthoj) Men samtidigt är det roligt att läsa och ibland undrar man hur en del verkligen tänker...

4. Vad jag vet om bränsle och vad jag har sett från kolvar som gått på OK's olja så är min bestämda uppfattning - använd det inte på en race hoj. Racesoppa är ca 15kr/liter dyrare och på en SM säsong går det åt mindre än 200 liter dvs 3000kr mer. Det är det värt med tanke på tillförlitligheten, effekt och gasrespons.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top