Det underhåll man bör utföra på en racer är givetvis inte att jämföra med en standard 600, men underhållet kan man göra hemma i garaget. Det där sistaminuten-panik-på-plats-arbetet som man kan se i depåerna hör inte ihop med valet av hoj utan hur man väljer att förbereda sig. Kolla AKO, han står sällan eller aldrig med ett verktyg i handen.
Jag vågar påstå att om man kommer till banan med en hel och korrekt inställd originalracer så räcker det med att bestycka, tanka, varmköra, köra och sen hålla ett öga på tempmätaren. Sen kan man förstås råka ut för haverier som man vill försöka laga på plats men hur många gör det egentligen? De flesta väljer ju att lasta hojen, köra hem och laga den i garaget, såvida man inte är mitt uppe i en tävlingshelg.
Tack vare onlineuppdatering och väderprognoser kan man faktiskt med ganska stor sannorlikhet beräkna rätt bestyckning god tid i förväg. Till tisdagsträningarna brukar jag redan under förmiddagen kolla in mätningar och prognoser från SMHI och weather.com och med miniräknarens hjälp kolla om det kommer att behövas en justering av bestyckningen. Det fina med SMHI är att de visar både
tempratur,
fuktighet och
tryck, fiffigt va!
Senaste träningen kunde jag med gott samvete koncentrera mig på att ta med bensin och sivertejp. Hojen visste jag var väl preparerad och bestyckningen skulle enligt prognoserna stämma, vilket den också gjorde. Sen var det bara att tanka och köra. Den enda justeringen jag gjorde på plats var antalet rader silvertejp på kylaren.