Hjälp sökes med svarvning/fräsning/Alu svets

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har ett Kopplings centrum till min CR500 från 84:a jag skulle behöva lite hjälp med. Efter lite mer mekande med motorn och montering i hopp om att få ihop hela motorn så gick jag bet på det. Tack vare ett lamell/kopplings centrum som en av 6st gängade tappar som hållet tryckkåpan samt fjädrar och lameller på plats.

Skulle behöva hjälp med att förs få fräst plant platsen där tappen ska sitta och sen tillverkat en sån tapp i aluminium få den tig svetsad på plats samt borrad och gängad. Finns de några mek kunniga personer där ute som skulle kunna hjälpa mig med detta mot en rimlig summa pengar/tjänst eller liknande. (kostar mig ca 90US$ med frakt att få hem ett nytt från staterna) Om inte annat tänkte jag kolla upp med dom lokala fordon/industri gymnasierna i stan om de är någon där som kanske vill ge sig på det. Se bifogade bilder på vad som saknas och hur de ser ut de som måste göras.

PM:a eller skriv i tråden om ni finns där ute och har lust att hjälpa mig med detta.

Bifogat

• IMG_1171.jpg
    IMG_1171.jpg
    220.9 KB · Visningar: 175
  • IMG_1172.jpg
    IMG_1172.jpg
    229.8 KB · Visningar: 159
  • IMG_1174.jpg
    IMG_1174.jpg
    235.6 KB · Visningar: 165
  • IMG_1176.jpg
    IMG_1176.jpg
    223.8 KB · Visningar: 149
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
bifogade bilder?

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
bilderna kom pronto... jo att få dom fixade professionellt är klart de kommer kosta. Men som jag skrev så slängde jag ut för att se om nån kunde ta sig ann de för en mindre summa...

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Om du skickar kopplingskorgen med frankerat returemballage så kan jag fräsa botten plan och svarva/gänga en ny tapp till dig, men svetsningen vill jag inte åta mig (gjutna aluminiumdelar kan vara av varierande kvalitet och det är ibland lite av en chansning att välja tillsats m.m.).

Tappen är inte utsatt för speciellt stora belastningar och den lär vara enkel att svetsa från baksidan om jag svarvar en recess i änden av tappen så att den sticker igenom kopplingskorgens vägg.

Hör av dig om du vill ha min hjälp och kan ordna svetsningen på annat håll. Dock reser jag en del de kommande veckorna så jag kan inte fixa något förrän efter 1 okt.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jag hade tveklöst köpt ett nytt från staterna. 90USD är ju inte mer än 675:-
Svetsning i gjuten alu är inte alltid så enkelt och bra.

Ebay is your friend :)

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Mja, kör på erbjudanden som jag fått så ska vi se om de fixar sig. Skulle de inte gå vägen så får man inhandla ett från staterna. Ebay är inte min vän i detta fallet. :D

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
.... jag hade också gett dig rådet att köpa nytt....

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Få en tapp svarvad å fäst den med en försänkt m6a bakifrån. Bara kraften ifrån fjädern som den belastas med.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Få en tapp svarvad å fäst den med en försänkt m6a bakifrån. Bara kraften ifrån fjädern som den belastas med.

Hmm låter ju som en idé med, men måste se över kort/lång man kan skruva dit då man ska ha in en skruv från andra hållet med som håller fast locket.

Svetsar du eller löder det där kommer du att få obalans i kopplingskorgen och hojen kommer att vibrera som en dildo.

Ok, du tror inte de hjälper att arbeta ner de heller så man har så lite svetsfog kvar man kan utan att de kommer slutligen vibrera som satan ?!
Sen så vibrerar väl dom gamla Cross hojarna i allafall så är de som man känner eller de kanske bli än värre med de i så fall ?

Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Vad jag fått till svar på annat forum är tips av en som gjort precis den saken jag är ute efter och han själv säger följande

"svarvade en ny tapp som var genomgående och svetsade den på baksidan av korgen med en bra vfog, har inte upplevt några vibrationer från motorn efteråt. Svarvade ner fogen så mycket som möjligt efter svetsning"

Så än finns de hopp för den gamle lamellcentrat... :tummenupp

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jag hade inte riskerat detta, vore synd om du gjorde ett försök, fick pröjsa 500spänn och sen ändå får ringa USA och skicka hem en ny...
Är det av nyfikenhet och jävla anama så visst kan du testa, men dumsnålt att "spara" 150-200spänn om de är ekonomin som styr.

Lycka till i vilket fall, är inte dryg emot dig, utan tänkte högt :)

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Nja inte ekonomi som styr. Skulle de vara så kan jag väl hosta upp dom pengarna för att köpa ett nytt... No offence taken... :D

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
OK, vi säger att du får jobbet gjort nästan gratis och allt är frid och fröjd. Sen leker vi lite med tanken att svetsfogen spricker vid extrem belastning. Hur dyrt, och framför allt jobbigt blir det då inte att reparera när bitarna slagit sönder det ena efter det andra?

Jag skulle bli tvungen att krossa min vänstra pungkula i skruvstädet för att gottgöra den fadäsen :brinnerup

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Ja så kan de vara, men extreme belastning på just den biten är inte normalt. Så om så fallet skulle vara så är de nått annat som är fel... :D
Dessutom som jag ser de så bör den inte göra allt för stor skada om den skulle lossna. De mesta sitter rätt tight där mot kåpan.

Självklart är de kanske bättre att köpa nytt... Men finns så mycket mer att slänga pengar på till cykeln så försöker ju spara på dom ställen de går.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Svetsar du eller löder det där kommer du att få obalans i kopplingskorgen och hojen kommer att vibrera som en dildo.

ha ha :)

han skall bara göra det. sen att det kommer att kosta mer tid o pengar det skiter han i
"känslan att ha gjort det själv kanske är värt mödan"

Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Än så länge har jag inte fått några som helst utlägg för att de verkligen inte är en bra idé att göra förutom ett inlägg om att "de kommer bli obalans no matter what" (icke ordagrant)

Sen x antal om att de är bättre att köpa nytt... (lite "better safe than sorry") Får kanske byta ut ramen med eftersom man svetsade 2 mindre sprickor i den. ;) De är ju ändå en svag punkt ?! :D

Hepp nu testar vi detta så får jag väl ev lära mig en läxa istället om de inte håller... :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Än så länge har jag inte fått några som helst utlägg för att de verkligen inte är en bra idé att göra förutom ett inlägg om att "de kommer bli obalans no matter what" (icke ordagrant)

Sen x antal om att de är bättre att köpa nytt... (lite "better safe than sorry") Får kanske byta ut ramen med eftersom man svetsade 2 mindre sprickor i den. ;) De är ju ändå en svag punkt ?! :D

Hepp nu testar vi detta så får jag väl ev lära mig en läxa istället om de inte håller... :tummenupp

Varför är du så fast besluten att svetsa då? Det verkar ju onekligen som en mycket dum ide om man ser det till vad följderna kan bli i jämförelse vad en helt ny kostar. Som någon redan konstaterat är det ju skitmaterial att svetsa i.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA