Hjälp, ska byta min Fireblade men vet inte till vad...

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tja,

har en Blade 929 som jag har haft i två säsonger, innan det hade jag en Duke II. Börjar nu känna att Bladen kostar lite väl mycket och motardtankarna börjar komma tillbaka. Var inne på Honda XR 650 men insåg att serviceintervallen är alldeles för korta (100 mil), då jag är ganska lat av mig och alltid lämnar in hojen för service så känns det inte som nåt alternativ. KTM har jag också klurat lite på men är jävligt skeptisk sen min Duke som strulade en hel del, körde bland annat av bakramen på den. Dessutom så känns det inte som att det finns nåt bra serviceställe för KTM i Stockholm (har hört mycket skit om Dirtbike) och Lelles är totalt värdelösa enligt tidigare erfarenhet.

Jag använder hojen som bruksmaskin mest inne i stan men också ut till Värmdö. Alltså inte så mycket långkörningar så fartresurser över 200 är inte nödvändigt då jag redan har kört av mig gällande höga hastigheter. Däremot är en stor del av hojåkningen för mig är att åka bakhjul och framhjul. Helst kunna göra detta i motorvägsfart. Vill ha en maskin som är driftsäker. Till och med Bladen som ska vara så jävla pålitligt pajade databoxen på helt utan förvarning. Den var inte gratis nånstans kan jag upplysa om.

Vad ska jag köpa för hoj? Mycket tacksam för alla tips och idéer. Hoppas ni hajar vad det är jag är ute efter och att nån orkar svara.

Var förresten på MC-varuhuset igår och såg en Hornet 600 med upside down-gaffel. När fick dom det/är det standard numera? Det skulle kanske kunna vara ett alternativ...
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Vem tror du vill köpa din 929 efter du juckat på den i två års tid? Har minsan sett på film hur det kan se ut :D
 

Desmond

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2006
Ort
stockholm
Hoj
Hornet 600
Var förresten på MC-varuhuset igår och såg en Hornet 600 med upside down-gaffel. När fick dom det/är det standard numera? Det skulle kanske kunna vara ett alternativ...
Från 2006 om jag inte minns fel
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
don_tomazo skrev:
2359259 Vem tror du vill köpa din 929 efter du juckat på den i två års tid? Har minsan sett på film hur det kan se ut :D

Det kan väl aldrig varit lilla jag? Hojen är i bra skick, till skillnad från vissa andra så har jag aldrig klotat den och servat den enligt bok och så ju...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Smyger in lite tips/reklam....

Eftersom jag själv är fullständigt talanglös vad gäller enhjulsåka vet jag inget om det men att hojen funkar bra i stadstrafik och kortare trippar vet jag. 600mils serviceintervaller talar för den. Finns kilometervis med godis till den om man vill handla sånt.

http://sporthoj.com/annonser/?id=38206
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Florodoltarzan skrev:
2359273 Det kan väl aldrig varit lilla jag? Hojen är i bra skick, till skillnad från vissa andra så har jag aldrig klotat den och servat den enligt bok och så ju...

Nog var det du allt!
Nej det påstod jag aldrig. Kan man så sliter det inte :tummenupp
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Du vill ha en Speed Triple, det hör ju jag det. Perfekt bushoj med skitkul motor och grymma bromsar och en (hyffsat) billig märkesförsäkring.

PS. Service på en XR650 är ju skrattretande enkelt, oljebyte+filter+kolla ventilspel, det klarar vem som helst av på en halvtimme och det behöver man absolut inte lämna in till verkstad för att göra DS.

PS2. Det blir nog svårt att hitta en hoj som är så särskilt mycket mer driftsäker än t.ex en Blade, Hondakvalitet är ju alltid Hondakvalitet så att säga, inte många hojtillverkare som håller högre kvalitet. Saker går sönder, sånt är livet. DS2
 
Last edited:

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
sgtpepper skrev:
2359341 Du vill ha en Speed Triple, det hör ju jag det. Perfekt bushoj med skitkul motor och grymma bromsar och en (hyffsat) billig märkesförsäkring.

PS. Service på en XR650 är ju skrattretande enkelt, oljebyte+filter+kolla ventilspel, det klarar vem som helst av på en halvtimme och det behöver man absolut inte lämna in till verkstad för att göra DS.

PS2. Det blir nog svårt att hitta en hoj som är så särskilt mycket mer driftsäker än t.ex en Blade, Hondakvalitet är ju alltid Hondakvalitet så att säga, inte många hojtillverkare som håller högre kvalitet. Saker går sönder, sånt är livet. DS2

Tackar ödmjukast för tipsen, har kollat lite på Speed Triple faktiskt. Dessvärre så verkar gaffeln på de lite äldre hojarna svampig, stämmer det eller? En ny är för dyr... Gällande XR:en så har väl den också garanti som inte gäller om inte boken är stämplad varje service eller? Eller den kanske inte har fem års garanti som de andra Hondorna?

Tack för hjälpen!
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Florodoltarzan skrev:
2359381 Tackar ödmjukast för tipsen, har kollat lite på Speed Triple faktiskt. Dessvärre så verkar gaffeln på de lite äldre hojarna svampig, stämmer det eller? En ny är för dyr... Gällande XR:en så har väl den också garanti som inte gäller om inte boken är stämplad varje service eller? Eller den kanske inte har fem års garanti som de andra Hondorna?

Tack för hjälpen!
Jag har en 02:a och jag upplever inte framgaffeln som så särskilt svampig, men det går ju alltid att byta gaffelfjädrar om man skulle vilja och förspänningen går ju att justera.

Hur det är med garanti på XR vet jag inte, jag tror att det har varierat lite, det är möjligt att de som såldes med motardkit fick 5 års motorgaranti och de som såldes som enduro inte fick det, men som sagt, det har jag ingen koll på. Men XR:en är en slitvarg som pallar för det mesta, min har garanterat ingen garanti kvar men jag är glad ändå :).

Lycka till med hojletandet!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Florodoltarzan skrev:
2359381 Tackar ödmjukast för tipsen, har kollat lite på Speed Triple faktiskt. Dessvärre så verkar gaffeln på de lite äldre hojarna svampig, stämmer det eller? En ny är för dyr... Gällande XR:en så har väl den också garanti som inte gäller om inte boken är stämplad varje service eller? Eller den kanske inte har fem års garanti som de andra Hondorna?

Tack för hjälpen!

Triplen är jäkligt rolig oavsett årsmodell men den senaste modellen är brutal. Det var så till och med så jag nästan ville sälja min italienska, S3 av 05:ans årsmodell har en brutal motor och är så lättkörd och så rolig att jag varken vet ut eller in.
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Bry dig inte om garantin på en XR. Den lever garanterat längre än en mansålder.
Serviceboken med stämpelrutor var 100:e mil är främst avsett för hojar som körs i ökenrace i USA. Eller för tävlingsbruk överhuvudtaget.
En Svensson som tar grusvägen till farmor en gång i veckan behöver knappast serva en XR var 100:e mil.
Var 1000:e mil möjligtvis.
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
mikael n skrev:
2359445 Bry dig inte om garantin på en XR. Den lever garanterat längre än en mansålder.
Serviceboken med stämpelrutor var 100:e mil är främst avsett för hojar som körs i ökenrace i USA. Eller för tävlingsbruk överhuvudtaget.
En Svensson som tar grusvägen till farmor en gång i veckan behöver knappast serva en XR var 100:e mil.
Var 1000:e mil möjligtvis.

Hoppas jag aldrig köper en hoj efter dig :rolleyes:
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Per skrev:
2359546 Hoppas jag aldrig köper en hoj efter dig :rolleyes:

Inte ens Honda själva hävdar att man behöver serva XR650 var 100:e endast vid "vanlig" gatkörning. Det avser någon form av motions- eller tävlingsverksamhet. Jag servade iofs min var 100:e mil (enkelt o snabbt som sagt) men behövde aldrig eller sällan ställa ventilerna.
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Finns det inte två typer av XR 650? Dels den nya (rejsigare med tätare serviceintervaller alá KTM/Husaberg) och den äldre XR650 med anor från gamla XR500/600 (läs:skottsäker med ordentlig smörjning = obefintligt servicebehov).:va
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tackar som fan för alla svar. Vet inte om jag har blivit så mycket klokare men har blivit jävligt sugen på en Hornet 600 under dagen som gått. Måste nog provköra lite pronto... Tack igen, det här stället är fan bra om man vill ha svar snabbt.

Fridens
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top